آیا طب سوزنی برای درمان دیسک کمر موثر است؟

طب سوزنی باعث ترشح اندورفین در جریان خون می شود. به زبان ساده، اندورفین مسکن طبیعی بدن شما است. به این ترتیب، انتشار آنها درک شما از درد را کاهش می دهد.

سیگنال‌های درد به آرامی از ناحیه آسیب نخاع به مغز منتقل می‌شوند، زیرا اعصاب فقط می‌توانند تعداد محدودی سیگنال را در یک لحظه کنترل کنند. تصور می‌شود که طب سوزنی سیگنال‌های سریع‌تری تولید می‌کند تا سیگنال‌های درد آهسته را از بین ببرد و در نتیجه درد را مسدود کند.

بررسی روش‌های جایگزین ممکن است نه تنها شما را آرام‌تر کند، بلکه شما را از اتاق عمل نیز دور کند.

درمان های جایگزین و مکمل مانند طب سوزنی، لیزرتراپی و ماساژ ممکن است درد ناشی از لغزش یا برآمدگی دیسک را تسکین دهد

این روش برای درمان برآمدگی و لغزش دیسک، مانند بسیاری از شرایط دیگر، در افزایش جریان خون و تحریک بدن به ترشح اندورفین مفید است. مشکلات دیسک در میان افراد ۳۰ تا ۵۰ ساله شیوع بالایی دارد و احتمال بروز آن در مردان دو برابر بیشتر از زنان است. مشکل این است که بسیاری از اوقات برآمدگی دیسک درمان نشده و سپس به مشکل بزرگتر لغزش دیسک تبدیل می شود.

طب سوزنی روشی جامع برای ایجاد درمان طولانی مدت برای برآمدگی و لغزش دیسک است.

ما می دانیم که این روش ، برای اکثر شرایط، با افزایش جریان خون و تحریک بدن به ترشح اندورفین، بهبودی را تحریک می کند و درک درد را کاهش می دهد که سوزن ها را در هر نقطه از ۲۰ تا ۴۰ دقیقه در جای خود قرار می دهند. هنگامی که به طور خاص از برآمدگی و بیرون زدگی دیسک صحبت می شود، طب سوزنی ناراحتی ناشی از این شرایط را کاهش می دهد و همچنین روند انحطاط را کاهش می دهد و آن را با سرعت بیشتری بهبود می بخشد.

طب سوزنی باعث گردش خون برای تحریک التیام درد می شود.

طب سوزنی برای درمان دیسک کمر

چگونه طب سوزنی کمردرد را تسکین می دهد؟

طب سوزنی با هدف قرار دادن نقاط فشار در پشت بدن به تسکین کمردرد کمک می کند. سوزن ها در نقاط مختلفی وارد می شوند که تقریباً با “مراکز انرژی” یا مریدین هایی که بر عملکرد بدن تأثیر می گذارند مطابقت دارد. برخی از مریدین های خاص وجود دارد که این روش می تواند از آنها برای تأثیرگذاری بر کمر استفاده کند، از جمله اما نه محدود به:

• دست ها
  • باسن
  • پایین کمر
  • پا
  • پشت زانو

سوزن‌ها در دسته‌های عصبی خاصی در اطراف این نواحی وارد می‌شوند، که تصور می‌شود به کاهش تنش، فشار و درد کلی در کمر کمک می‌کنند. توجه به این نکته ضروری است که طب سوزنی نصف النهارهای مختلفی برای درد در سایر قسمت های بدن دارد. هر سوزن در ناحیه خاصی مشخص می شود که به معنای درمان موضعی تر است.

انتشار انتقال دهنده عصبی

یکی از راه‌هایی که طب سوزنی می‌تواند به تسکین کمر درد کمک کند، تحریک هورمون‌های مختلف است که با تشخیص ورود سوزن، فعال می‌شوند. با چسباندن سوزن ها در نواحی صحیح، متخصص طب سوزنی می تواند تولید هورمون هایی را تشویق کند که به تنظیم عملکرد انتهای عصبی شما کمک می کنند.

با تأثیر بر انتهای عصب، این روش می تواند به طور موثر بدن را فریب دهد تا نواحی را ببندد تا بیمار دردی احساس نکند. توجه به این نکته مهم است که این درمان موقتی است زیرا انتقال دهنده های عصبی زمانی که زمان کافی داده شود دوباره رشد می کنند. با این حال، استفاده منظم از طب سوزنی می تواند به بدن کمک کند تا درد را نادیده بگیرد یا بی حس کند.

اثرات بر سیستم عصبی

بدن به درجات مختلف به درد پاسخ می دهد. از آنجایی که سوزن‌های مورد استفاده برای طب سوزنی به اندازه کافی جدی نیستند که پاسخ عصبی کامل بدن شما را داشته باشند، تصور می‌شود که از راه‌های دیگری بر سیستم عصبی تأثیر می‌گذارند. یک نظریه این است که نقاط ماشه ای یا مریدین های مورد استفاده در این روش در واقع به تحریک سیستم عصبی با فعال کردن پاسخ آن به روشی که به مدیریت درد کمک می کند، کمک می کند.

طب سوزنی ممکن است مغز شما را تحت تاثیر قرار دهد، زیرا هر بار که سوزن وارد می شود، به نقاط ماشه ای خاص واکنش نشان می دهد، بنابراین سیستم عصبی شما یا آن نقطه را جبران می کند یا به جای محلی که باعث درد فعال شما می شود، روی آن تمرکز می کند. باز هم، این اثرات فقط موقتی هستند، اما می‌توان با جلسات مکرر تسکین درد کوتاه‌مدت را یافت.

انتشار مواد شیمیایی

در نهایت، طب سوزنی همچنین ممکن است مراکز بدن شما را تحریک کند که هر زمان که آسیب دید، مواد شیمیایی تسکین دهنده ترشح می کنند. به طور معمول، این مواد شیمیایی تنها در هنگام ترومای فعال یا شدید آزاد می شوند، بنابراین برای درد مزمن فعال نمی شوند. اما با توجه به اثرات گسترده سوزن ها در ناحیه وسیعی از بدن، احتمال بیشتری وجود دارد که با ترشح این مسکن های طبیعی پاسخ دهد.

در حالی که این مسکن‌ها به اندازه مواد مخدر مانند مورفین قوی نیستند، اما سازگاری آنها با بدن شما به این معنی است که می‌توانید به طور موثری با جلسات منظم طب سوزنی، ترشح آنها را شرطی کنید. با این حال، با این موضوع نیز مواجه است که اگرچه در مدیریت درد عالی است، اما ممکن است برای تسکین کلی درد درازمدت کمتر موثر باشد.

حتی اگر مکانیزم دقیق طب سوزنی به طور کامل شناخته نشده باشد، مطالعات انجام شده در مورد اثرات آن بر افراد مبتلا به درد مزمن بسیار امیدوار کننده است. اگرچه ممکن است این روش درمانی اولیه نباشد، شواهد کافی برای بیماران وجود دارد که حداقل طب سوزنی را به عنوان یک روش جایگزین برای مدیریت درد در نظر بگیرند.

طب سوزنی برای درمان دیسک کمر

برخی از نکاتی که هنگام انجام طب سوزنی باید بدانید

جلسات مورد نیاز برای بهترین نتایج را تکرار کنید

طب سوزنی به صورت یکبار مصرف مانند تزریق یا برخی داروها کار نمی کند. بهترین راه برای استفاده حداکثری از طب سوزنی، برنامه ریزی جلسات منظم است. این ممکن است برای افرادی که وقت یا پول لازم برای بازدید از یک متخصص طب فیزیکی را دارند مشکلی نباشد، اما می‌تواند یک عامل محدودکننده برای دیگرانی باشد که این نوع دسترسی را ندارند.

فقط باید به متخصصان طب فیزیکی وستون فقرات مراجعه کرد

یکی از خطرات مداوم با طب سوزنی، امکان مراجعه به پزشکان ساختگی است.

مهمترین دلیل اینکه چرا باید به متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات مراجعه کنید این است که طب سوزنی زمانی که توسط فردی که آموزش ندیده انجام می شود خطرات قابل توجهی دارد. برخی از مشکلات و عوارض عبارتند از آسیب عصبی، خونریزی بیش از حد، سوراخ شدن اندام های داخلی و درد و ناراحتی کلی. یک متخصص طب سوزنی آموزش دیده می داند که سوزن ها در چه نقاطی می توانند به طور ایمن وارد شوند و همچنین می توانند مراقبت های بعد از اتمام جلسه را توصیه کنند.

اسپاسم عضلات ستون فقرات اغلب همراه با لغزش دیسک است. در چنین مواردی حتما با مراجعه به متخصص طب فیزیکی وستون فقرات طب سوزنی را انجام دهید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

یکی از راه هایی که می توانید جلسات طب سوزنی را با کمی آرامش داشته باشید این است که قبل از جلسات با متخصص طب فیزیکی وستون فقرات خود مشورت کنید. اغلب، یک پزشک ایده بهتری از واکنش بدن شما به این روش، مانند تحمل درد، نیاز عمومی به طب سوزنی، و کلی مراقبت های بعد از عمل، دارد.

آنها همچنین می توانند به کاهش عوارض جانبی رایجی که ممکن است از جلسات طب سوزنی مانند تورم، التهاب و خونریزی ایجاد شود، کمک کنند. به طور معمول، شما می خواهید پزشک خود را در مورد منظم بودن ملاقات های خود با طب سوزنی و هرگونه تغییر فیزیکی که پس از هر عمل رخ می دهد، مطلع کنید.

اگر داروهایی مانند داروهای ضد انعقاد مصرف می‌کنید، بیماری‌های قبلی مانند کم‌خونی دارید یا در دوران بارداری هستید، مراجعه به پزشک ضروری است. در حالی که طب سوزنی یک روش کم تهاجمی است که خطرات فوری ندارد، عوارض ناشناخته نحوه تعامل آن با هر فرد به این معنی است که اگر تحت هر یک از این دسته‌ها قرار می‌گیرید، باید در انجام آن بسیار مراقب باشید.

در نهایت، اگر علائم یا تغییری را تجربه کردید که به طور واضح به جلسات طب سوزنی شما مرتبط نیست، پزشک شما می‌تواند این تغییرات را در صورت نیاز به توجه فوری تشخیص داده و درمان کند. به طور کلی، طب سوزنی به عنوان یک روش جایگزین برای مدیریت درد ایده بدی نیست، اما همیشه باید با تایید پزشک باشد.

درمان لیزری دیسک کمر

درمان لیزری دیسک کمر به عنوان یکی از درمان های غیر تهاجمی درد های ناحیه کمر شناخته می شود. در این روش درمانی، کم شدن درد بیمار به این صورت انجام می گیرد که لیزر به فضای بین دیسک ها وارد می شود و مشکلاتی که برای عصب ایجاد شده است را بهبود می بخشد. این روش با استفاده از بی حسی موضعی در طول ده تا پانزده دقیقه به ازای هر جلسه انجام می شود و معمولا بعد از گذشت چند جلسه اثرات و نتیجه درمان در فرد مشخص می شود.

لیزر، انرژی درمانی که از نوعی نور می باشد با عمق ۲۵ سانتی متر مربع به بافت بدن منتقل می کند و باعث تمرکز انرژی و تحریک بافت در سطح سلول شده و در نتیجه باعث تحریک ترمیم بافت می شود. این کار باعث می شود بدن با سرعت بیشتری به خودی خود درمان شود و قسمت بیرون زده دیسک از بین برود و فشار از روی ریشه عصب برداشته شود

طب سوزنی و روش های درمان

با بهترین متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات از کمردرد خود مراقبت کنید

طب سوزنی می تواند جایگزینی عالی برای داروهای ضد درد برای درمان موارد کمردرد باشد، اما باید به خاطر داشته باشید که فقط می تواند درد را کاهش دهد، نه اینکه علت را برطرف کند. اگر درد خیلی شدید شد یا با جلسات طب سوزنی تشدید شد، درمان را فورا قطع کنید و با پزشک مشورت کنید.

کیلینیک طب فیزیکی و توانبخشی ما تجربه در ارائه راه حل های شخصی و موثر برای کمردرد دارد. ما با درمان های هدفمند همراه با تاکید بر خدمات عالی به مشتریان خود کمک می کنیم تا بر شرایط مزمن یا حاد ستون فقرات غلبه کنند و آن ها را مدیریت کنند.

سخن نهایی

درمان درد با طب سوزنی روش نسبتا رایج در دنیا و اغلب کشورها است. طب سوزنی یکی از گزینه های درمانی برای درمان درد دیسک کمر است.

برای انجام درمان غیر جراحی درد های دیسک کمر از طریق طب سوزنی شما می توانید به مطب دکتر سارا سادات محسن الحسینی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید.