اوزون تراپی

روش درمانی کم خطر به نام اوزون تراپی

با گذشت زمان روش های درمانی نوینی به روی کار آمده اند. اوزون تراپی یکی از همین روش ها است که به علت غیر تهاجمی بودن و درد کمی که دارد بین افراد به محبوبیت زیادی رسیده است. در ادامه این مقاله این روش درمانی را از جهات مختلف بررسی خواهیم کرد و شما را بیشتر با آن آشنا خواهیم کرد.

دستگاه اوزون چگونه کار می کند؟

دستگاه گاز اوزون به یک کپسول اکسیژن وصل است که با استفاده از آن اکسیژن به دستگاه منتقل می شود و گاز اوزون برای ما تولید می شود. گاز اوزون با اکسیژن اضافه ای که دارد باعث می شود که خونرسانی در بافت افزایش پیدا کند و نقش ترمیمی دارد والتهابات کاهش پیدا کند و در نتیجه باعث کاهش درد می شود. غلظت اوزون متفاوت است بسته به تشخیص پزشک تعیین می شود و میزان گاز اوزون از آن در نواحی مختلف متفاوت است میزان جلسات درمان با گاز اوزون در هر فرد متفاوت است ولی به طور متوسط سه جلسه لازم است.

استفاده از گاز اوزون

گاز اوزون در واقعا به وسیله دستگاهیی که به کپسول اکسیژن متصل است کار می کند. این دستگاه اکسیژن لازم را از کپسول اکسیژن میگیرد و در داخل خود طی واکنشی یک واحد O را به O2 که همان اکسیژن است اضافه کرده و او را تبدیل به همان گاز اوزون میکند.

اوزون تراپی یک اثر سریع دارد که ان از بین بردن قسمت بیرون زده دیسک و از بین بردن التهاب آن ناحیه می باشد. اثر طولانی مدت ان نیز کمک به ترمیم سلولی در ناحیه دیسک پاره شده می باشد که این در طی چند ماه رخ می دهد، در واقع مانند جراحتی می باشد که در مرحله اول آن را بخیه میزنیم و این بخیه کمک می کند که در مرحله ی اول خونریزی بند آید. در ماه های آینده ترمیم سلولی این جراحت صورت می گیرد و سلول به سلول روی هم قرار میگیرد تا جراحت کامل از یین رود.

کاری که اوزون با دیسک پاره شده می کند این است که قسمت بیرون زده ی دیسک و التهابات را در مرحله ی حاد از بین میبرد و فشار از روی عصب سیاتیک برداشته می شود.

علایم بیمار در عرض دو هفته کاهش پیدا می کند، اما ترمیم سلولی در عرص چند ماه رخ می دهد که در این پروسه زمانی که زمان التیام دیسک است ما به بیمار توصیه می کنیم تا از کارهایی که باعث فشار بیش از اندازه به ستون فقرات می شود خود داری کند

گاز اوزون چیست؟

اوزون گازی است که از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. لایه اوزون تشکیل شده از همین گاز است که در برابر اشعه ماورابنفش از زمین محافظت می کند.

مزایا درمان با اوزون تراپی

با پیشرفت علم و تکنولوژی هر ساله روش های درمانی مختلفی به روی کارمی آیند که ممکن است هر کدام از این روش ها مزیت ها و معایب خود را داشته باشند. در ادامه به برخی از مزایای اوزون تراپی اشاره خواهیم کرد:

• اوزون تراپی روشی است که فرآیند آسانی نسبت به روش های دیگر و عمل های تهاجمی دارد و
  • برای بیمار و پزشک خطرات بسیار کمتری دارد.
  • هزینه آن نیز از سایر روش های درمان کمتراست به بیمار برای پرداخت هزینه ها فشار زیادی به بیمار وارد نمی شود
  • در مدت زمان کوتاهی با تعداد جلسات پایین انجام می گیرد
  • عوارض و آسیب ناشی از جراحی کاهش شدیدی پیدا می کند.

دیگر کاربردهای اوزون تراپی:

از دیگر کاربردهایی که این روش درمانی دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آیا همه افراد می توانند اوزون درمانی را انجام دهند؟

با اینکه این روش تقریبا عوارض جانبی بسیار کمی دارد اما ممکن است که برای همه افراد مناسب نباشد.پزشک متخصص با بررسی وضعیت بیمار و علائمی که بروزکرده است، نحوه درمان او را مشخص می کند و در صورتی که او برای اوزون تراپی مناسب نباشد روش ها دیگر را به او معرفی می کند.

مدت زمان انجام اوزون تراپی

در ابتدا یک جلسه درمان با کمک گاز اوزون صورت خواهد گرفت و اگر علائم بیماری به صورت کامل بهبود پیدا کرد درمان ادامه دار نخواهد بود اما اگر بهبود بیمار صورت گیرد اما ان بهبودی کامل نباشد، جلسات ادامه دار خواهد بود و تعداد جلسات درمان در  واقع به پاسخ گویی بدن فرد بیمار در برابر تزریق های سابق بستگی دارد. در صورتی که مشکل بیمار کاملا حل شده باشد درمان را ادامه نمی دهند و فقط در فواصل زمانی معینی تزریق اوزون صورت میگیرد تا نتیجه بدست آمده حفظ شود.

آیا تزریق اوزون موقتی است؟

خیر، زمانی که قسمت بیرون زده دیسک تخریب شود و از بین رود دیگر فشار از روی دیسک برداشته می شود و لذا علائم سیاتیک بهبود پیدا می کند بعد از آن بیمار باید روی تقویت عصلات فیله ی کمر تمرکز کند و از انجام کارهایی که باعث بدتر شدن یا بیرون زدگی دوباره دیسک می شود خودداری کند. بیمار اگر ورزش هایی که توسط بهترین متخصص طب فیزیکی به او آموزش داده می شود، انجام دهد و اصول صحیح زندگی را رعایت کند دیگر دیسکی بیرون نمیزند که بخواهد باعث اسیب شود.

درمان با اوزون تراپی به چه صورت انجام می شود؟

بیمار بعد از بررسی پزشک و تشخیص او در روز درمان به بیمارستان یا کلینیک مربوطه مراجعه می کند. این روش درمانی با بی حسی موضعی انجام می شود و پس از خوابیدن بیمار به پشت، دیسک های مشکل دار را تعیین می شود و سپس سوزن دیسکو تراپی وارد دیسک خواهد شد. بعد ازاینکه سوزن در جای مناسب خود قرار گرفت، مجددا داروی بی حسی به داخل دیسک تزریق خواهد شد و پس از گذشت یک دقیقه گاز دستگاه تولید اوزون به داخل دیسک تزریق خواهد شد.

باید به این موضوع اشاره کرد که در این عمل بیمار دردی را احساس نخواهد کرد و برای او بسیار قابل تحمل خواهد بود.

اوزون تراپی دیسک کمر

معمولا از روش هایی مانند فیزیوتراپی، دارو درمانی و تزریقات درمانی در کاهش درد مزمن کمر استفاده می شود و در صورتی که بیمار از این روش ها پاسخی دریافت نکند روش های جراحی نیز وجود دارند که در تمام مواقع نتایج مثبتی نشان نخواهند داد.

درد هایی که در ستون فقرات و کمر به وجود می آیند معمولا در سنین بالا خود را نشان خواهند داد و باعث محدود شدن فعالیت بدنی می شوند.استفاده از اوزون تراپی برای درمان دیسک کمر درد و التهاب را کمتر خواهند کرد و باعث بهبود وضعیت جسمانی افراد خواهند شد. به صورت کلی اوزون تراپی دیسک کمر با هدف کاهش درد، تورم، التهاب و جلوگیری از پیشرفت بیماری انجام می شود. نتایج تحقیقات نشان از اثر بخشی بسیار این روش و ایمن بودن آن داده است .

عوارض درمان دیسک کمر با اوزون تراپی

در موارد زیادی ثابت شده است که انجام این روش برای افراد خطری نخواهد داشت اما و به غیر از اثرات جانبی که تقریبا بعد از انجام هر تغییری که در بدن اتفاق می افتد و طبیعی است، اثرات خطرناک و جانبی دیگری با آن همراه نخواهد بود.

نکته قابل توجه این است که اگر انجام  ان جراحی توسط بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی صورت نگیرد و در حین تزریقات اشتباهاتی رخ دهد، ممکن است عوارض جبران ناپذیر و وحشتناکی به همراه داشته باشد که تا انتهای زندگی با شما باقی بماند.

بهترین دکتر اوزون تراپی

برای اینکه با انجام این جراحی به هدف درمانی خود برسید و هر چه زودتر نتیجه مطلوب را بدست آورید؛ حتما قبل از اینکه برای درمان اقدام کنید تحقیقات لازم در رابطه با مرکزی که می خواهید جراحی خود را در آن انجام دهید و پزشکی که انتخاب کرده اید انجام دهید. برای اینکار می توانید شبکه های اجتماعی او را بررسی کنید یا در اینترنت در رابطه با او جستجو کنید تا به بیمار های قبلی او دسترسی پیدا کنید و نظر آن ها را در رابطه با جراحی و نتیجه بدست آمده جویا شوید.