درمان دستی ستون فقرات

درمان دستی ستون فقرات (SMT) تکنیکی است که کمردرد ، گردن درد و سایر بیماری‌های اسکلتی عضلانی را از طریق اعمال نیرو به مفاصل ستون فقرات درمان می‌کند، با این ایده که چنین درمانی در مناطق ناکارآمد در ستون فقرات می‌تواند یکپارچگی ساختاری ستون فقرات را بازگرداند. کاهش درد و آغاز فرآیندهای درمانی طبیعی بدن.

درمان دستی ستون فقرات چیست؟

درمان دستی اصطلاحی است که برای توصیف درمان فیزیوتراپی دستی استفاده می شود. این سنگ بنای توانبخشی است و سال‌هاست که توسط فیزیوتراپی برای تسریع و بهینه‌سازی بهبودی پس از آسیب استفاده می‌شود.

• آزادسازی بافت نرم
  • تکنیک های انرژی عضلانی
  • دستکاری – اعمال نفوذ

درمان دستی یا دستکاری ستون فقرات

دستکاری یک شکل بسیار ماهر از درمان دستی است که در آن فیزیوتراپ یک ضربه کوتاه و تیز به مفصل سفت انجام می دهد تا آن را آزاد کند و به آن اجازه دهد تا حرکت موثرتری داشته باشد. هنگامی که دستکاری به خوبی انجام می شود، اغلب می توانید صدایی شبیه به کلیک کردن را بشنوید و بلافاصله کاهش فشار را احساس کنید.

دستکاری ستون فقرات که به آن درمان دستی یا درمان دستی نیز گفته می شود، ترکیبی از حرکت و تکان دادن مفاصل، ماساژ، ورزش و فیزیوتراپی است. این برای کاهش فشار روی مفاصل، کاهش التهاب و بهبود عملکرد عصبی طراحی شده است. اغلب برای درمان درد پشت، گردن، شانه و سردرد استفاده می شود. فیزیوتراپ ها از آن برای درمان سایر اختلالات نیز استفاده می کنند، مانند درد قاعدگی و مشکلات سینوسی.

درمان بیرون زدگی دیسک کمر بدون جراحی

درمان پارگی دیسک کمر بدون جراحی

از درمان دستی برای چه درد هایی استفاده می شود؟

نوعی از درمان دستی برای درمان تقریباً هر آسیبی که دارید استفاده می شود. چه یک عضله سفت باشد که باید آزاد شود، یک مفصل سفت که برای آزاد کردن آن باید دستکاری شود، یا یک زانوی دردناک آرتروز که باید برای کاهش درد حرکت کند، درمان دستی نقش مهمی ایفا خواهد کرد. برخی از شرایط رایجی که از درمان دستی و دستکاری سود می برند عبارتند از:

• کمر درد مزمن
  • سفت شدن یا درد گردن
  • شانه ی یخ زده
  • آرتریت زانو و لگن
درمان دستی ستون فقرات

آیا این درمان خطری ندارد؟

تنظیم ستون فقرات معمولاً زمانی ایمن است که توسط فردی آموزش دیده و دارای مجوز برای ارائه مراقبت انجام شود. عوارض جدی نادر است، اما می تواند شامل فتق دیسک، فشرده شدن اعصاب و حتی سکته مغزی پس از دستکاری گردن باشد.
برخی از افراد باید از دستکاری یا تنظیم ستون فقرات خودداری کنند، از جمله افرادی که پوکی استخوان شدید، خطر سکته مغزی بالا، سرطان ستون فقرات یا ستون فقرات ناپایدار دارند. افرادی که بی حسی، سوزن سوزن شدن یا از دست دادن قدرت در بازو یا پا را تجربه می کنند نیز باید از این درمان ها اجتناب کنند.
به دلیل خطر آسیب و فقدان مزایای طولانی مدت ثابت شده، دستکاری ستون فقرات یک درمان بحث برانگیز برای هر گونه اختلالی است که مفاصل یا ماهیچه ها را درگیر نمی کند.

چه انتظاری باید داشته باشم؟

ناحیه تحت درمان ممکن است برای دستیابی به نتیجه مورد نظر توسط فیزیو حرکت، کشش یا ماساژ داده شود. در بیشتر موارد، افراد گزارش می دهند که پس از انجام درمان دستی، بهبودی مثبتی را احساس می کنند.

آیا تاثیری خواهد داشت؟

تقریباً در همه موارد درمان دستی نباید دردناک باشد. این بدان معنا نیست که ممکن است ناراحتی خفیفی وجود داشته باشد یا چیزی که ما به طور مرتب می شنویم که به عنوان “درد خوب” توصیف می شود! در صورت وجود درد شدیدتر، روش درمان دستی بر این اساس تنظیم می شود تا راحت تر باشد. مانند بسیاری از درمان های فیزیوتراپی، در اواخر همان روز احتمالاً متوجه خواهید شد که روی شما کار شده است، اما دوباره احساس خوبی دارد، مانند دردی که بعد از ورزش احساس می کنید.

به چند جلسه نیاز دارم ؟

درمان دستی به عنوان بخشی از یک جلسه منظم فیزیوتراپی گنجانده خواهد شد. تعداد جلسات مورد نیاز بسته به آسیبی که درمان می شود متفاوت است.

در طول درمان دستی چه اتفاقی می افتد؟

در اولین قرار ملاقات شما، متخصص فیزیوتراپ علائم شما را ارزیابی می کند تا مشخص کند آیا این روش درمان مناسب است یا خیر و چه تکنیک هایی ممکن است به شما کمک کند.
درمان دستی از تکنیک های مختلفی برای درمان مشکلات عضلات و مفاصل استفاده می کنند، از جمله:

دستکاری ستون فقرات – با استفاده از دستان خود برای اعمال نیرو به عضلات، استخوان ها و مفاصل ستون فقرات و گردن

حرکات رانشی کوتاه و تیز

به تدریج مفاصل خود را به موقعیت های مختلف حرکت دهید

کشیدن یا کشش عضلات در جهات مختلف

درمان معمولاً دردناک نیست، اما برخی افراد کمی ناراحتی را تجربه می کنند. اگر دردناک بود فوراً به پزشک فیزیوتراپ خود بگویید.

خطرات و عوارض جانبی کایروپراکتیک

زمانی که درمان دستی به درستی توسط یک متخصص فیزیوتراپ آموزش دیده و ثبت شده انجام شود، عموماً ایمن است.
برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی ناشی از درمان را تجربه کنند، مانند:

• درد ها
  • سفتی، سختی

این عوارض معمولاً خفیف هستند و در عرض چند روز از بین می روند.
خطر مشکلات جدی تری مانند لیز خوردن دیسک و سکته در اثر دستکاری ستون فقرات وجود دارد.
اگر مطمئن نیستید که این روش درمان برای شما بی خطر است یا خیر، با پزشک فیزیوتراپ صحبت کنید.

نتیجه

درمان دستی می تواند منجر به کاهش سریع درد شود. اغلب، همانطور که پزشکی مبتنی بر شواهد نشان می‌دهد، مداخلات درمانی ماهرانه و آموزش به صورت ترکیبی برای به دست آوردن مزایای طولانی‌مدت دستکاری مورد نیاز است. هنگامی که به طور مناسب و به شیوه ای ملایم و سریع انجام شود، دستکاری ارائه شده توسط فیزیوتراپیست می تواند تفاوت قابل توجهی در درمان درد و دامنه حرکت ایجاد کند. ما در مجموع مشتاقانه منتظر پاسخگویی به سوالات و همکاری در سطوح بالا برای کمک به بیماران شما هستیم تا به آنچه دوست دارند بازگردند

هزینه درمان دستی ستون فقرات

مطمئنا مقدار هزینه ای که برای یک روش درمانی استفاده می شود از فاکتور های مهم برای انتخاب روش درمان است. با اینکه هرینه درمان دستی ستون فقرات به شدت کمتر از روش های تهاجمی است اما باز هم هزینه کلی آن با موارد مختلفی قبیل تعداد جلسات، دستمزد پزشک و … بستگی دارد. با مراجعه به متخصص طب فیزیکی یا توانبخشی در تهران یا شهر محل سکونت خود می توانید از شرایط و هزینه هایی که برای این روش درمانی لازم است مطلع شوید.