همه چیز درباره بورسیت تروکانتریک

بورسیت تروکانتریک یکی از اختلالات رایج ماسکلواسکلتال در ناحیه هیپ، خصوصا در ناحیه لترال آن است. شروع درد معمولا موذیانه و گاهی حاد است که بیمار آن را در ناحیه خارجی زانو، ران ،ساق پا ویا حتی بصورت درد ارجاعی در ناحیه لومبوساکرالِ (کمر)سمت مقابل گزارش میدهد (بیان میکند) و با فعالیت هایی مثل بالا رفتن از پله ،غلت زدن به سمت مبتلا در هنگام خواب افزایش میابد تاجایی که باعث بیدار شدن بیمار از خواب می شود.

ارزیابی

لگن بیمار به سمت غیردرگیر شیفت پیداکرده و زانوی سمت درگیر افزایش والگوس را داراست انحراف به خارج
در ارزیابی حرکات فعال محدودیت عملکردی دیده نمی شود ولی در حرکت دور کردن ران (مثل بالا اوردن پا از بغل در حالی که بیمار روی پهلو خوابیده است) توسط پزشک به دلیل فشرده شدن بورس بین استخوان تروکانتر و سمت خارجی لگن باعث ایجاد درد میشود. همچنین با قرار دادن لگن توسط معایته کننده در حالت خمیده در حالی که به سمت داخل چرخانده میشود بورس ملتهب در ناحیه باسن تحت فشار قرار میگیرد و ایجاد درد می کند.

تست عضلانی

در حرکات دور کردن ،بازکردن چرخش خارجی ران در برابر مقاوت درد احساس میشود همچنین ممکن است تست ober سفتی باند ایلیوتیبیال را مشخص کند.

معاینه

در لمس قسمت خلفی خارجی برجستگی تروکانتر استخوان ران ممکن است با درد مواجه شویم.

اهداف ما در درمان بیماری شامل موارد زیر میشود:
۱برطرف کردن کردن پروسه التهاب مزمن
۲. جلوگیری از عود مجدد

تکنیک ها به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

1. به منظور جلوگیری از تحریک بورس (بالشتک اب که بین استخوان و عضله قرار گرفته):
    الف: قرار دادن بالش هایی اطراف بیمار به منظور جلوگیری از غلت زدن بسمت درگیر
    ب: جلوگیری از بالا رفتن از پله و راه رفتن طولانی مدت
    ج: استفاده از اولتراسوند به مدت ۳ تا ۶ جلسه به دلیل افزایش جریان خون، باعث تسریع در بهبود پروسه التهابی می شود. همچین لیزر_پرتوان تکارتراپی در کاهش التهاب ناحیه بورسیت موثر است.
    در مواردی که بیمار تمایل دارد سریعتر بهبود یابد پزشک میتواند از تزریق کورتیکواسترویید یا تزریق ازون در محل التهاب بورس(بورسیت ) استفاده کند
  2. برای رفع سفتی ایلیوتیبیال باند و ضعف عضلات گلوتئال باید موبیلیتی کامل IT band و قدرت عضلات بازگردانده شود.
    برای رفتی سفتی این عضله میتوان از طب سوزنی و شاک‌ویو تراپی ،واکیوم تراپی ،ماساژ با گراستون استفاده کرد.
    ورزش های کششی ایلیوتیبیال باند توسط پزشک معالج به بیماراموزش داده می شود.
    در مرحله بعد ورزشهای تقویت عضلات دور کننده ران و عضله باسن به بیمار اموزش داده می شود.