شاک ویوتراپی

شاک ویو تراپی از روش های جدید و موثر فیزیوتراپی و طب فیزیکی است که جهت درمان بیمارانی با مشکلات عضلانی و اسکلتی، خار پاشنه و … استفاده می شود. در این روش در واقع از امواج پر قدرت مکانیکی استفاده می شوند که سرعت بالاتری از امواج صوتی دارند. به علت مدت زمان درمان کم و غیر تهاجمی بودن آن به عنوان روشی محبوب و مناسب برای درمان بیماری ها شناخته می شود.

شاک ویوتراپی چیست؟

ممکن است برای شما سوال پیش آید که در مرحله اول شاک ویو ها چه هستند؟

این امواج صوتی که دارای ویژگی های منحصر به فردی نظیر فشار بالای همراه با فشار پایین، طول موج های کوتاه و غیر خطی بودن هستند دارای یک پالس واحد، دامنه فرکانس گسترده و فشار بالا می باشند.

خصوصیاتی که به آن ها اشاره شد باعث ایجاد دو فاز شاک ویو می شوند، فاز مثبت و فاز منفی. در فاز مثبت شاک ویو نیروهای مکانیکی مستقیمی را تولید می کند اما فاز منفی حفره های حاوی کاز و فضای خالی را به وجود می آورد. زمانی که این حفره ها با سرعت زیاد منفجر می شوند، موج دوم شاک ویو به وجود می آید.

لیزرپرتوان

نوار عصب عضله

کاربردهای شاک ویو تراپی

یکی از روش های درمانی در درمان دردهای عضلانی و اسکلتی استفاده از دستگاه شاک ویو می باشد. در واقع شاک ویو دستگاهی است که که یک انرژی مکانیکی یا صوتی را با سرعت و انرژی بالا به ناحیه درمانی وارد می کند.اما این عمل باعث چه می شود و شاک ویو تراپی چگونه عمل می کند؟ این دستگاه باعث تحریک کلاژن سازی و رشد سلول های خونی در ناحیه درمان می شود.

از خاصیت و کاربرد های شاک ویو تراپی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• در ناحیه خار پاشنه این انرژی بالا باعث از بین بردن خار استخوانی می شود
  • در مواردی مانند رسوب کلسیم در ناحیه تاندون شانه یا نواحی دیگر بدن باعث از بین بردن آن رسوب کلسیم می شود. (در واقع کاری مانند دستگاه سنگ شکن کلیه را انجام می دهد)
  • همچنین از این دستگاه برای از بین بردن گره های عضلانی استفاده می شود؛ گره های عضلانی که باعث دردهایی در نواحی مختلف مانند پشت می شود باید با روش های مکانیکی از بین برود.
  • شاک ویو تراپی از جمله این روش های مکانیکی است روش های دیگر آن طب سوزنی،ماساژ و … می باشد.
  • از آنجایی که این دستگاه باعث کلاژن سازی می شود می توان از این دستگاه برای از بین بردن خطوط اخم یا خطوط لبخند صورت استفاده کنیم. با این دستگاه ها از بخشی برخوردارند که می توان با آن ها کارهای زیبایی نیز انجام داد
  • همچنین با استفاده از انرزی مکانیکی می توانیم به از بین بردن چربی های ناحیه شکم یا سلولیت در ران پا کمک کنیم.

شاک ویوتراپی برای درمان چه مشکلاتی مناسب است؟

اما این روش درمانی برای چه افرادی مناسب است؟ درد ها و مواردی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم مواردی هستند که با شاک ویو تراپی قابل درمان هستند:

• درمان درد های ناحیه سر و گردن و شانه ها
  • شکستگی استخوان ها به علت استرس و دیر جوش خوردن آن ها
  • التهابات و تورم عضلات
  • درد های نارحیه آرنج و عارضه هایی مانند تنیس البو و گلفر البو
  • درمان خار پاشنه و دیگر درد های ناحیه کف پا
  • درمان آسیب های ورزشی
  • درمان شانه یخ زده
دلایل انجام شاک ویو تراپی

مزایای شاک ویو تراپی

که این روش از روش های درمان کم خطر و غیر تهاجمی است که این مسئله خود مزیت مهمی به شمار می آید. از مزایای دیگر این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد.

• هزینه نسبتا پایین تر نسبت به سایر روش ها
  • عوارض جانبی خیلی کم
  • تسریع روند بهبودی
  • کم خطر و غیر تهاجمی

درمان شاک ویوتراپی چگونه تصمیم گیری می شود؟

بعد از اینکه برای درمان خود به بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کردید  او با بررسی شرایط شما به این نتیجه خواهد رسید که این روش درمان برای شما مناسب است یا خیر. تمامی موارد در طول جلسه بررسی خواهد شد و پزشک از اینکه شما می توانید علاوه بر درمان فعالیت های دیگری نظیر وضعیت خواب، نحوه نشستن و … را کنترل کنید اطمینان حاصل می کند.

شاک ویو تراپی چگونه انجام می شود؟

نحوه انجام شاک ویو تراپی

در این روش درمان به این صورت انجام می شود که ابتدا ژل مخصوص را بر محل مورد نظر مالیده می شود و پس از آن برای اینکه امواج هدایت شوند پروپ دستگاه را بر روی پوست قرار می دهند. شاک ویو با وارد کردن ضربه شدید موج شوکی، باعث به وجود آمدن پارگی های میکروسکوپی و بسیار کوچک در ناحیه تحت درمان می شود که این پارگی ها باعث می شوند تا خونرسانی به بافتی که آسیب دیده است انجام شود همچنین مویرگ ها افزایش پیدا کنند و در ادامه روند درمان و بهبود یافتن بافت های آسیب دیده سرعت زیادی پیدا کنند.

چه افرادی نمی توانند از شاک ویو تراپی استفاده کنند؟

همه ی روش هایی که برای درمان مورد استفاده قرار می گیرند، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. شاک ویو تراپی نیز از این موضوع مستثنی نیست و ممکن است که انجام آن برای برخی از افراد مناسب نباشد، آن ها را با عوارض بدی مواجه کند و در نتیجه به سلامتی آن ها آسیب رساند. در ادامه به افرادی که نمی توانند از این روش استفاده کنند اشاره خواهیم کرد:

-افرادی که به عفونت های ادراری شدید مبتلا هستند.

-افراد مبتلا به بیماری هایی نظیر سرطان کلیه

-افرادی که به مشکلات کلیوی دچار هستند.

-بانوانی که در دوره بارداری خود به سر می برند

-افرادی که در سیستم گردش خون و سیستم عصبی دارای اختلالاتی هستند.

– کودکانی که رشد آن ها کامل نشده است.

مدت زمان درمان با شاک ویوتراپی چقدر است؟

این روش طی جلسات مختلف انجام می گیرد اما تعداد این جلسات با توجه به پاسخ بدن بیمار به درمان و نتیجه گرفته شده انجام مشخص می شود. به صورت معمول شاک ویوتراپی هفته ای دوبار و در بازه زمانی بین ۳ تا ۶ هفته انجام می شود.

آیا شاک ویو تراپی دردناک است؟

درباره درد این روش درمانی می توان گفت که احساس دردی ملایم و خفیف طبیعی است. اما شدت شاک ویو تراپی قابل تنظیم است و می توان با میزان تحمل بیمار آن را تطبیق داد.

عوارض شاک ویوتراپی

از آنجایی که این روش، روشی ایمن و کم خطر است معمولا عوارضی برای آن گزارش نشده اند اما مانند هر روش درمانی دیگری ممکن است که بیمار حین درمان با برخی عوارض جانبی رو به رو شوند؛ این عوارض عبارت اند از:

• دردی که هنگام درمان احساس می شود و معمولا مدت زمان کوتاهی بین ۳ تا ۵ دقیقه طول می کشد.
  • احساس درد تا مدتی بعد از درمان تقریبا تا دو روز
  • عوارضی مثل التهاب، قرمزی و کبودی در ناحیه درمان
  • لازم به ذکر است که این عوارض در صورت بروز طبیعی بوده و پس از مدت کوتاهیی رفع خواهند شد و جایی برای نگرانی وجود نخواهد داشت.

قیمت شاک ویو تراپی

پیش تر به این موضوع اشاره کردیم که از لحاظ مالی این روش تقریبا روشی به صرفه تر نسبت به سایر روش های درمانی است. اما هزینه آن به موارد مختلفی بستگی دارد که با تماس با مشاوران ما می توانید از این موضوع مطلع شوید.

متخصص خوب برای شاک ویو تراپی

برای درمان هر مشکلی که برای سلامت جسم شما پیش می آید باید به بهترین متخصص در آن حوزه مراجعه کنید. بدن شما اهمیت بسیاری دارد و اگر درمان آن را به فردی غیر متخصص با مهارت کم بسپارید ممکن است که عوارض جبران ناپذیری برای شما به وجود آید که بر طرف کردن آن ها مدت ها زمان ببرد.

پس حتما قبل از درمان به روش شاک ویو تراپی تحقیقات لازم را در رابطه با پزشک مربوطه فراهم آورید، از بیمار های قبلی او نظرشان را بپرسید و به بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید.