انواع کمر درد

انواع کمر درد: درد یک هزینه گران تحمیل شده بر جامعه و یک دلیل منجر به ناتوانی و از دست دادن بازدهی است.کمر درد یک علامت است نه بیماری و علل زیادی دارد. به طور کلی به عنوان درد بین حاشیه دنده و چین گلوتئال (باسن)توصیف می شود و بسیار شایع است. ۴۰% مردم ذکر می کنند که در ۶ ماه گذشته کمر درد داشته اند و سالانه ۱۵ درصد ، کمر دردی که بیش از ۲ هفته طول کشیده است را گزارش می کنند. مطالعات نشان داده است که یک شیوع تمام عمر ۸۴% دارد(یعنی ۸۴درصد افراد بکبار در طول عمر خود کمردرد را تجربه میکنند) شروع آن معمولا در سنین نوجوانی تا اوایل چهل سالگی است. بیشتر بیماران دچار حملات کوتاه مدت درد هستند که شدت خفیف تا متوسط دارد و فعالیت را محدود نمی کند اما بعد از چند سال تمایل به عود کردن دارد.

انواع کمر درد

بیشتر دوره ها با یا بدون درمان رفع می شود و بخش اعظمی از مردمی که کمر درد دارند به دنبال مراقبت های پزشکی نیستند. ۱۰ تا ۱۵ درصد کمر درد ها مزمن می شوند و برای برخی از اینها، این می تواند باعث ناتوانی قابل توجه شود.۱۵ درصد افراد ممکن است  که به علت کمردرد نیاز داشته باشند که برای بیش از ۱ ماه در خانه بمانند. بین ۹۰-۸۰% از مراقبتها و هزینه های اجتماعی کمر درد صرف ۱۰درصدی که کمردرد مزمن وناتوانی دارند، می شود.

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

محققان تلاش کرده اند که تعیین کنند کدام فاکتورها باعث درد کمر و مزمن و ناتوان کننده شدن آن می شود؛ بیشترین پیشگویی کننده های اساسی کمر درد ناتوان کننده ،مشکلات پزشکی نیست بلکه رفتارهای شبیه سازی درد،خود بیمار پنداری ،وجود علائم غیرپزشکی،وجود بیماری روانپزشکی،فعالیت بدنی کم وسلامت عمومی پایین هستند.

برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض کمردرد هستند. عوامل خطر برای کمردرد عبارتند از:

سن: افراد بالای ۳۰ سال کمردرد بیشتری دارند. دیسک ها (بافت نرم و ارتجاعی که استخوان های ستون فقرات را محافظت می کند) با افزایش سن از بین می روند. با ضعیف شدن و فرسودگی دیسک ها، درد و سفتی ایجاد می شود و احتمال بیرون زدگی دیسک افزایش میابد

وزن: افرادی که اضافه وزن/چاقی دارند یا دارای وزن اضافی هستند بیشتر در معرض کمردرد هستند. اضافه وزن به مفاصل و دیسک فشار وارد می کند.

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

سلامت کلی: عضلات ضعیف شکم نمی توانند از ستون فقرات حمایت کنند، که می تواند منجر به کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر شود. افرادی که سیگار می کشند، بیش از حد الکل می نوشند یا سبک زندگی کم تحرکی دارند بیشتر در معرض خطر کمردرد هستند.

شغل و سبک زندگی: مشاغل و فعالیت هایی که به بلند کردن یا خم شدن سنگین نیاز دارند می توانند خطر آسیب دیدگی کمر را افزایش دهند.

مشکلات ساختاری: کمر درد شدید می تواند ناشی از شرایطی مانند اسکولیوز (انحراف ستون فقرات)باشد که باعث فشار غیرطبیعی به ستون فقرات و دیسک ها می شود.

بیماری: افرادی که سابقه خانوادگی آرتروز،انواع خاصی از سرطان و سایر بیماری ها دارند، بیشتر در معرض خطر کمردرد هستند.

سلامت روان: کمر درد می تواند ناشی از افسردگی و اضطراب باشد.

انواع کمر درد

تقسیم بندی کمردرد میتواند بر اساس مدت زمان سپری شده از شروع کمردرد باشد.کمردرد حاد کمتر از ۶هفته طول میکشد و ظرف یک و نیم ماه بهبود میابد.کمردرد تحت حاد بین یک و نیم تا سه ماه طول میکشد.کمردردهایی که با وجود تمام درمانها بیشتر از سه ماه طول بکشد ،کمردرد مزمن نامیده میشود. هر چقدر زمان طولانی تری از شروع کمردرد بگذرد، میزان پاسخ به درمان سخت تر میشود.

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

نوع دیگری از تقسیم بندی کمردرد بر اساس مکانیسم ایجاد کمردرد میباشد.

کمردرد مکانیکال به کمردردی گفته میشود که با فعالیت تشدید میشود با استراحت بهبود میابد یعنی زمانی که بیمار راه میرود و می ایستد درد شروع میشود ولی وقتی از کار دست میکشد و استراحت میکند درد تسکین میابد این نوع کمردردها ناشی از فشار مکانیکی بر روی  ریشه عصب است که میتواند ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر،تنگی کانال نخاعی،سرخوردگی مهره  باشد.

انواع کمر درد

کمردرد التهابی بر عکس نوع مکانیکال در هنگام استراحت مثلا بعد ازینکه فرد از خواب بیدار میشود شروع میگردد ولی با گذشت نبم ساعت و گرم شدن، درد و خشکی کمر، کمتر میشود این نوع دردها ناشی از بیماری روماتیسمی مثل اسپوندیلیت انکلوزیون و ارتریت روماتویید میباشد.

دسته سوم‌ ترکیبی ازین دو کمردرد التهابی و مکانیکی میباشد و خصوصیات هر دو نوع کمردرد را دارند که بیشتر ناشی از پوکی استخوان یا شکستگی مهره میباشند.

انواع کمردرد بر اساس خصوصیات درد کمر به سه نوع تقسیم میشود

پزشک متخصص ستون فقرات گردن و کمر در تهران

۳-کمردرد رادیکولر با انتشار به یک یا هر دوپا

فیزیوتراپی برای درمان کمر درد

کمر دردی که حتما نیاز به مراجعه اورژانسی به پژشک دارد.

۱-کمر دردی که ناشی از افتادن یا سفوط باشد

۲-کمر دردی که همراه با علایمی نظیر بی اختیاری ادرار و‌مدفوع باشد