تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

آنچه می خوانید...

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت چیست؟

پلاسمای غنی از پلاکت از دو عنصر تشکیل شده است: پلاسما یا قسمت مایع خون و پلاکت ها ، نوعی از سلول های خونی که نقش مهمی در بهبودی در سراسر بدن دارند. پلاکت‌ها به دلیل توانایی‌های لخته‌کننده‌شان به خوبی شناخته شده‌اند، اما آنها همچنین حاوی فاکتورهای رشدی هستند که می‌توانند تولید مثل سلولی را تحریک کرده و بازسازی یا بهبود بافت را در ناحیه تحت درمان تحریک کنند. پلاسمای غنی از پلاکت به سادگی خونی است که دارای پلاکت بیشتری نسبت به حالت عادی است.

برای ایجاد پلاسمای غنی از پلاکت، پزشکان یک نمونه خون از بیمار می گیرند و آن را در دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می دهند که نمونه را به سرعت می چرخاند و سایر اجزای خون را از پلاکت ها جدا می کند و آنها را در پلاسما متمرکز می کند

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (prp) چیست؟

پس از ایجاد پلاسمای غنی از پلاکت از نمونه خون بیمار، آن محلول به ناحیه مورد نظر مانند زانو آسیب دیده یا تاندون تزریق می شود. در برخی موارد، پزشک ممکن است از سونوگرافی برای هدایت تزریق استفاده کند. هدف این است که غلظت بیوپروتئین ها یا هورمون های خاص، به نام فاکتورهای رشد، در یک منطقه خاص برای تسریع روند بهبودی افزایش یابد.

مکانیسم پشت تزریق PRP به طور کامل درک نشده است. مطالعات نشان می دهد که افزایش غلظت فاکتورهای رشد در پلاسمای غنی از پلاکت روند بهبودی را تحریک یا تسریع می کند، زمان بهبود جراحات را کوتاه می کند، درد را کاهش می دهد و حتی رشد مو را تشویق می کند.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (prp)

درمان تزریق پلاسمای غنی از پلاکت برای چه مواردی استفاده می شود؟

تزریق PRP برای طیف وسیعی از بیماری ها،از درد و آسیب های اسکلتی عضلانی گرفته تا عمل های زیبایی استفاده می شود.

آسیب های تاندون، رباط، عضلات و مفاصل
تزریق پی آر پی می تواند طیف وسیعی از آسیب ها و شرایط اسکلتی عضلانی را درمان کند. به عنوان مثال، آسیب‌های مزمن تاندون مانند آرنج تنیس بازان یا زانوی جامپر اغلب ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا بهبود یابد، بنابراین افزودن واکسن‌های PRP به یک رژیم درمانی می‌تواند به تحریک روند بهبودی، کاهش درد و بازگشت زودتر به فعالیت‌ها کمک کند.

بهبودی پس از جراحی

پزشکان ابتدا از PRP برای تسریع بهبودی پس از جراحی فک یا پلاستیک استفاده کردند. در حال حاضر، تزریق PRP پس از جراحی برای کمک به التیام عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها گسترش یافته است، زیرا روش‌های روی این بافت‌ها زمان بهبودی طولانی‌تری دارند.

آرتروز

مطالعات اولیه نشان می دهد که تزریق PRP ممکن است با تعدیل محیط مفصل و کاهش التهاب به درمان درد و سفتی استئوآرتریت (آرتروز) کمک کند، اما تحقیقات در حال رشد است.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (prp) برای آرتروز

پی آر پی و کمردرد

در حالی که بدن شما در درون خود دارای قدرت ترمیم جراحات قابل توجهی است، یک محدودیت این است که مواد اولیه برای ترمیم جراحات اغلب از طریق جریان خون تحویل داده می شود. برخی از بافت ها مانند ماهیچه ها و پوست به خوبی از طریق شبکه شریان ها و مویرگ های بدن تامین می شوند.

سایر بافت‌ها مانند تاندون‌ها، غضروف‌ها، رباط‌ها و دیسک‌های ستون فقرات دارای حداقل خون هستند. در برخی موارد، آنها مواد مغذی خود را از مایعات دیگری که آنها را احاطه کرده اند، می گیرند. دسترسی به قدرت درمانی پلاکت ها به طور طبیعی محدود است.

یکی از دلایل اصلی کمردرد می تواند ناشی از فتق دیسک در ستون فقرات کمر باشد. در حالی که در بسیاری از موارد، بهبودی در طول زمان اتفاق می‌افتد، درد و محدودیت‌های حرکتی می‌تواند مانع بزرگی برای زندگی روزمره باشد. افزودن پی آر پی به برنامه مدیریت درد شما چیزی بیشتر از کاهش صدای درد شما می کند.

تزریق پی آر پی در محل فتق دیسک ناحیه را با پلاکت هایی بسیار بزرگتر از آنچه بدن می تواند به طور طبیعی تحویل دهد شستشو می دهد. تصور می‌شود که این تقویت‌کننده التهاب داخلی را کاهش می‌دهد و در عین حال تبدیل سلول‌های بنیادی به بافت‌های مورد نیاز برای بهبود را تحریک می‌کند. مطالعات بالینی نتایج تقریباً ۹۰ درصدی را در کاهش درد بدون عوارض ناشی از درمان نشان داده است.

آیا PRP برای شما مناسب است؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این درمان کم خطر با شماره تماس های ۰۲۱ – ۶۶۴۸۴۹۱۳  ۰۹۱۹۰۴۳۰۱۶۲ تماس بگیرید.

خطرات و عوارض جانبی درمان PRP

تزریق PRP یک روش کم خطر است و معمولاً عوارض جانبی عمده ای ایجاد نمی کند. این روش شامل خونگیری است، بنابراین باید مطمئن شوید که هیدراته شده اید و از قبل غذا خورده اید تا از احساس سبکی سر جلوگیری کنید. پس از عمل ممکن است مقداری درد و کبودی در محل تزریق احساس کنید.

از آنجایی که تزریق PRP از سلول ها و پلاسمای خود شما تشکیل می شود، خطر واکنش آلرژیک بسیار کمتر از سایر داروهای تزریقی مانند کورتیکواستروئیدها است. خطرات کمتر رایج تزریق PRP عبارتند از:

  • خون ریزی
  • آسیب بافتی
  • عفونت
  • آسیب های عصبی

اگر قصد تزریق PRP را دارید، حتماً با بهترین متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات در مورد تمام مزایا و خطرات صحبت کنید.

سخن پایانی

ما در این مقاله به معرفی درمان با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) برای درد در نواحی مختلف پرداختیم. طب فیزیکی و توانبخشی شاخه‌ای از علم پزشکی است که در کنار تشخیص و درمان بر توانبخشی و بهبود کیفیت بیماران نیز تمرکز دارد. علاوه بر این روش‌های درمانی تجویز شده، غیرتهاجمی و بدون نیاز به جراحی است. بسیاری از افراد درگیر با اختلالات عصبی، عضلانی، اسکلتی، قلبی عروقی، ریوی و … می‌تواند با هزینه‌ای مناسب از خدمات طب فیزیکی و توانبخشی استفاده کنند. دکتر سارا سادات محسن حسینی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به شما در درمان بیماری خود نوین ترین و اثر بخش ترین روش ها کمک خواهند کرد.

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات وعضو انجمن کشوری و جهانی طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *