درمان انگشت ماشه ای با طب فیزیکی

درمان انگشت ماشه ای با طب فیزیکی

آنچه می خوانید...

انگشت ماشه ای یا تریگر فینگر که با نام علمی تنوسینوویت استنوزیس نیز از آن یاد می‌شود یکی از مشکلات مربوط به دستگاه حرکتی بدن است که در آن یک یا چند تا از انگشتان دست به حالت خمیده باقی می‌مانند و دچار قفل‌شدگی در کف دست می‌شوند. عوامل متعددی می‌تواند در بروز این عارضه سهیم باشند؛ خوشبختانه از طریق طب فیزیکی می‌توان این عارضه را درمان کرد و به طور قابل توجهی از پیشرفت آن جلوگیری کرد. این عارضه با علائم مختلفی خود را بروز می‌دهد که در ادامه مطلب در خصوص علل، علائم و روش‌های درمان انگشت ماشه ای با طب فیزیکی مطالبی بیان می‌شود.

 

علت به وجود آمدن انگشت ماشه ای چیست؟

علت اصلی به وجود آمدن انگشت ماشه ای التهاب و باریک شدن غلاف محافظ تاندون انگشتان دست است. عوامل زیادی می‌تواند سبب این التهاب شود که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

انجام حرکات تکراری با انگشتان دست

افرادی که با انگشتان دست خود زیاد کار می‌کنند و حرکاتی مانند چنگ زدن را زیاد انجام می‌دهند؛ به‌مرورزمان دچار التهاب غلاف تاندون انگشت دست خواهند شد. شغل‌هایی مانند کارگری، نوازندگی، تایپ و در دست گرفتن طولانی‌مدت یک شی‌ء می‌تواند سبب بروز این عارضه شود.

انقباض دوپویترن

انقباض دوپویترن نوعی عارضه است که لایه‌های هیپودرم را درگیر می‌کند. در این لایه نوار ضخیمی ایجاد می‌شود که انگشت دست را به حالت خمیده در می‌آورد.

استئوآرتریت

استئوآرتریت نوعی آرتروز است که در دست رخ می‌دهد. آرتروز باعث تحلیل بافت‌های غضروف و مفاصل می‌شود و به‌مرورزمان می‌تواند روی تاندوم پا و قلاب‌های محافظ آن تأثیر بگذارد؛ طبق بررسی‌های آماری انجام شده انگشت ماشه ای در این افراد متداول است.

سایر عوامل مرتبط با تریگر فینگر عبارتند از:

  • بیماری نقرس
  • بیماری قند خون
  • نارسایی‌های کلیوی
  • پرکاری تیروئید
  • روماتیسم مفصلی
  • جراحی سندروم درد مچ دست
درمان انگشت ماشه ای با طب فیزیکی
درمان انگشت ماشه ای با طب فیزیکی

علائم انگشت ماشه ای چیست؟

علائم عارضه تریگر فینگر با توجه به شدت بیماری می‌تواند متفاوت باشد؛ به‌عنوان‌مثال در اوایل ایجاد این اختلال خمیده شدن انگشتان هیچ دردی به دنبال ندارد در صورتی که با پیشرفت بیماری فرد دچار احساس درد شدید در انگشتان نیز می‌شود. با توجه به اینکه علائم با پیشرفت بیماری شدیدتر می‌شوند و تعداد آنها افزایش پیدا می‌کند توصیه می‌شود به محض مشاهده علائم، افراد به پزشک متخصص مراجعه کنند. مهم‌ترین علائم و نشانه‌های انگشت ماشه ای عبارتند از:

  • سفتی انگشت و عدم انعطاف پذیری آن
  • صدا دادن انگشت دست موقع حرکت دادن آن
  • مشاهده ندول در کف دست در محل انگشت آسیب دیده
  • عدم توانایی در راست کردن انگشت در هنگام قفل شدن آن در موقعیت خمیده
  • احساس درد و ناراحتی در محل پایه انگشت
  • تورم کف دست
  • ناتوانی فرد در کم کردن کامل انگشت درگیر
  • از دست رفتن حرکت نرم و روان انگشت

در صورتی که بعد از مشاهده علائم فرد برای پیگیری درمان سهل انگاری کند؛ با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد به‌طوری‌که دیگر نمی‌تواند انگشت خود را صاف نگه دارد که در این حالت ممکن است فرد به درمان‌های فیزیکی نیز پاسخ ندهد و درمان‌های جراحی برای فرد به کار گرفته شود.

 

روش های درمان انگشت ماشه ای به کمک طب فیزیکی

طب فیزیکی می‌تواند عارضه انگشت ماشه ای را با روش‌های مؤثر درمان کند. متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در ابتدا از طریق معاینه فیزیکی بیمار وجود این عارضه را تأیید می‌کند؛ سپس با توجه به پیشرفت بیماری و علائم آن روش درمانی را طرح ریزی می‌کند.

در صورتی که بیمار به درجات خفیف تریگر فینگر مبتلا شده باشد؛ یک ماه طول می‌کشد تا علائم فرد از بین برود. درجات متوسط بیماری به درمان طولانی‌تری احتیاج خواهند داشت. مهمترین روش‌های درمان انگشت ماشه ای به کمک طب فیزیکی عبارتند از:

استراحت کردن

پزشک طب فیزیکی در مرحله اول درمان از بیمار می‌خواهد تا به انگشتان دست خود استراحت دهد و از حرکاتی که باعث خم‌کردن دائم انگشتان می‌شود اجتناب کند. تجویز آتل و دستکش‌های پددار برای محافظت از تاندون‌ها و استراحت دادن به آنها می‌تواند در این زمینه به بیمار کمک کند.

ورزش درمانی

متخصص طب فیزیکی از طریق ورزش‌های کششی مانند کشش اکستنسور، کشش انگشت به کمک کش، فشار دادن توپ تنیس و غیره که انجام دادن آنها انعطاف از دست رفته را به انگشتان دست بازمی‌گرداند؛ به درمان انگشت ماشه ای کمک می‌کند.ماساژ عمیق: متخصص طب فیزیکی به کمک ماساژ درمانی دامنه حرکتی انگشت را افزایش می‌دهد و درد به وجود آمده را از طریق افزایش جریان خون تسکین می‌دهد.

روش های فیزیوتراپی

روش‌های فیزیوتراپی بسیار متعدد هستند؛ پزشک معالج برای اثرگذاری بیشتر و درمان سریع‌تر می‌تواند چندین روش درمانی را به کار بگیرد به‌عنوان‌مثال فیزیوتراپی شامل روش‌های گسترده مانند گرما درمانی، طب سوزنی، سرما درمانی و لیزر تراپی است. استفاده هم زمان از این روش‌ها می‌تواند به درمان زودهنگام تریگر فینگر کمک کند.

درمان انگشت ماشه ای با طب فیزیکی
درمان انگشت ماشه ای با طب فیزیکی

نتیجه گیری

انگشت ماشه ای یکی از عوارض مربوط به انگشتان دست است که در اثر نگه داشتن طولانی مدت اشیا مانند موبایل در دست، انجام کارهای تکراری به مدت طولانی با دست مثل نوازندگی و تایپ کردن به وجود می‌آید. از طریق روش‌های طب فیزیکی مانند ورزش‌های کششی، طب سوزنی و تزریق داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی در دست می‌توان این عارضه را درمان کرد و علائمی مانند درد را از بین برد. برای درمان عارضه تریگر فینگر می‌توانید به مطب دکتر سارا حسینی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران مراجعه کنید.

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات وعضو انجمن کشوری و جهانی طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *