سرخوردگی مهره چیست؟

سرخوردگی مهره یک بیماری ستون فقرات است که باعث کمردرد می شود. زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از مهره‌ها، استخوان‌های ستون فقرات، از جای خود بر روی مهره زیر آن می‌لغزد. اغلب اوقات، درمان غیرجراحی می تواند علائم شما را تسکین دهد. اگر سرخوردگی شدید دارید، جراحی در بیشتر موارد موفقیت آمیز است.

لیزخوردگی مهره وضعیتی است که شامل بی ثباتی ستون فقرات می شود، به این معنی که مهره ها بیش از آنچه باید حرکت می کنند. یک مهره از جای خود روی مهره زیر می لغزد. ممکن است به عصب فشار بیاورد که می تواند باعث کمردرد یا پا درد شود.

سرخوردگی مهره

آیا اسپوندیلولیزیس همان سرخوردگی مهره است؟

اسپوندیلولیزیس و لیز خوردگی مهره هر دو باعث کمردرد می شوند. آنها به هم مرتبط هستند اما یکسان نیستند. اسپوندیلولیز: این نقص ستون فقرات یک شکستگی استرسی یا ترک در استخوان های ستون فقرات است. در ورزشکاران جوان رایج است. Spondylolisthesis یا لیزخوردگی مهره: این حالت زمانی است که مهره از جای خود خارج می شود و روی استخوان زیر آن قرار می گیرد. اسپوندیلولیزیس ممکن  است باعث سرخوردگی مهره یا همان لیزخوردگی مهره میشود زمانی که یک شکستگی استرسی باعث لغزش شود. یا ممکن است مهره به دلیل یک بیماری تخریبی از جای خود خارج شود. دیسک‌های بین مهره‌ها و مفاصل جانبی ستون فقرات ممکن است فرسوده شوند.

آیا لغزندگی مهره بدون جراحی قابل درمان است؟

استخوان مفاصل جانبی ستون فقرات در واقع دوباره رشد می کند و بیش از حد رشد می کند و باعث ایجاد یک سطح ناهموار و ناپایدار می شود که باعث می شود مهره ها کمتر در جای خود بمانند. مهم نیست که علت آن چیست، وقتی مهره از جای خود می لغزد، به استخوان زیر آن فشار وارد می کند. اکثر موارد سرخوردگی مهره علائمی ایجاد نمی کند. اگر درد پا احساس می‌کنید، می‌تواند ناشی از فشردگی ریشه‌های عصبی باشد که از کانال نخاعی (تونل ایجاد شده توسط مهره‌های به هم پیوسته ستون فقرات) خارج می‌شوند. فشردگی ریشه عصب  به دلیل لیز خوردن مهره ها از جای خود و تنگ شدن فضای مورد نیاز برای  عبور ریشه های عصبی است.

انواع سرخوردگی مهره چیست؟

لیزخوردگی مهره مادرزادی زمانی اتفاق می‌افتد که ستون فقرات نوزاد به شکلی که باید قبل از تولد شکل نگیرد. مهره های نامرتب فرد را در معرض خطر لغزش در مراحل بعدی زندگی قرار می دهد.

سرخوردگی مهره ناشی از اسپوندیلولیز : ترک یا شکستگی استخوان را ضعیف می کند و‌مستعد جابه جایی میسازد.

آیا لغزندگی مهره بدون جراحی قابل درمان است؟

سرخوردگی تخریبی، شایع ترین نوع است که به دلیل افزایش سن اتفاق می افتد. با گذشت زمان، دیسک هایی که مهره ها را محافظت می کنند، آب خود را از دست می دهند. با نازک شدن دیسک ها، احتمال اینکه از جای خود خارج شوند، بیشتر می شود. انواع کمتر شایع سرخوردگی مهره عبارتند از: لیزخوردگی مهره ناشی از ضربه زمانی اتفاق می افتد که یک آسیب باعث لغزش مهره ها شود.

لیزخوردگی مهره پاتولوژیک زمانی اتفاق می افتد که یک بیماری – مانند پوکی استخوان – یا تومور باعث ایجاد این بیماری شود.

سرخوردگی پس از جراحی:لغزش در نتیجه جراحی ستون فقرات است.

سرخوردگی مهره چقدر شایع است؟

سرخوردگی مهره تخریبی (که به دلیل افزایش سن و ساییدگی و پارگی ستون فقرات رخ می دهد)، بعد از ۵۰ سالگی شایع تر است و در زنان شایع تر از مردان است.

هنگامی که کمردرد در نوجوانان رخ می دهد، سرخوردگی مهره ناشی از ترک استخوان(معمولاً ناشی از اسپوندیلولیزیس) یکی از شایع ترین علل است.

سرخوردگی مهره

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به سرخوردگی مهره هستند؟

ممکن است به دلایل زیر احتمال ابتلا به سرخوردگی مهره بیشتر باشد:

دو میدانی: ورزشکاران جوان (کودکان و نوجوانان) که در ورزش هایی که باعث کشش ستون فقرات کمری می شوند، مانند ژیمناستیک و فوتبال، شرکت می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرخوردگی مهره هستند. لغزش مهره معمولاً در طول جهش رشد کودکان رخ می دهد. سرخوردگی مهره یکی از شایع ترین دلایل کمردرد در نوجوانان است.

ژنتیک: برخی از افراد مبتلا به لیزخوردگی مهره از نوع ترک استخوانی با بخش نازک‌تری از استخوان مهره در قسمت pars interarticularis متولد می‌شوند. این قطعه نازک استخوان مهره ، قسمتی از مهره است که مفاصل فاست یا جانبی ستون فقرات را به هم متصل می‌کند، که مهره‌ها را مستقیماً در بالا و پایین به هم متصل می‌کنند تا یک واحد کاری را تشکیل دهند و حرکت ستون فقرات را امکان‌پذیر می‌کند. این نواحی نازک‌تر از مهره‌ها احتمال شکستگی و لغزش بیشتری دارند. سرخوردگی مهره تخریبی همچنین دارای یک جزء ژنتیکی بزرگ است.

سن: با افزایش سن، شرایط تخریبی ستون فقرات ممکن است ایجاد شودو سایش ستون فقرات باعث ضعیف شدن مهره‌ها می‌شود. افراد مسن مبتلا به بیماری‌های تخریبی ستون فقرات ممکن است در معرض خطر بیشتری برای سرخوردگی مهره باشند. بعد از ۵۰ سالگی شایع تر می شود

سرخوردگی مهره با درجه پایین در با سرخوردگی مهره با درجه بالا چه فرقی دارد؟

برای تعیین شدت سرخوردگی مهره، پزشکان به آن درجه می دهند:

درجه پایین (درجه ۱ و درجه ۲) معمولاً نیازی به جراحی ندارد. موارد درجه پایین معمولاً در نوجوانان مبتلا به سرخوردگی مهره ناشی از نازک بودن قطعه استخوانی مهره و تقریباً در همه موارد لیزخوردگی مهره تخریبی(افراد مسن) دیده می شود.

درجه بالا (درجه ۳ و درجه ۴) اگر درد زیادی دارید ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

آیا برای سرخوردگی مهره نیاز به جراحی دارم؟

پزشک متخصص ستون فقرات شما با گزینه های غیر جراحی مانند استراحت و فیزیوتراپی شروع می کند. این درمان ها اغلب علائم را تسکین می دهند. پزشک متخصص طب فیزیکی در صورتی جراحی را توصیه میکند که شما:

• سرخوردگی مهره با درجه بالا داشته باشید.
  • درد شدید را تجربه کنید.
  • درمان های غیرجراحی را امتحان کردید اما هنوز علائم دارد.پ

علت سرخوردگی مهره چیست؟

کشیدگی بیش از حد ستون فقرات یکی از دلایل اصلی سرخوردگی مهره در ورزشکاران جوان است. ژنتیک نیز ممکن است نقش داشته باشد. برخی از افراد با استخوان مهره نازک تری به دنیا می آیند. در افراد مسن، ساییدگی و پارگی روی ستون فقرات و دیسک ها (بالشتک های بین مهره ها) می تواند باعث این وضعیت شود.

علائم سرخوردگی مهره چیست؟

ممکن است علائم سرخوردگی مهره را تجربه نکنید. برخی از افراد این بیماری را دارند و حتی آن را نمی دانند. اگر علائمی دارید، کمردرد به طور معمول درد اصلی است. درد ممکن است به باسن و پایین ران گسترش یابد. همچنین ممکن است این موارد را تجربه کنید:

• اسپاسم عضلانی در همسترینگ (عضلات پشت ران).
  • سفتی پشت.
  • مشکل در راه رفتن یا ایستادن برای مدت طولانی.
  • درد هنگام خم شدن
  • بی حسی، ضعف یا گزگز در پا

سرخوردگی مهره

سرخوردگی مهره چگونه تشخیص داده می شود؟

متخصص ستون فقرات یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و از شما در مورد علائم می پرسد. سپس احتمالاً برای تأیید تشخیص به اسکن تصویربرداری نیاز خواهید داشت.

به چه آزمایش های تصویربرداری نیاز دارم؟

اشعه ایکس ستون فقرات به پزشک کمک می کند تا ببینند آیا مهره در جای خود هست یا خیر.

سی تی اسکن یا MRI ممکن است برای دیدن ستون فقرات با جزئیات بیشتر یا دیدن بافت نرم مانند دیسک ها و اعصاب لازم باشد.

پزشکان چگونه سرخوردگی مهره را درمان می کنند؟

درمان بستگی به درجه لغزش، علائم، سن و سلامت کلی شما دارد. متخصص ستون فقرات،گزینه های درمانی را با شما در میان می گذارد. ممکن است به دارو، فیزیوتراپی یا جراحی نیاز داشته باشید.

چه درمان های غیرجراحی برای سرخوردگی مهره موجود است؟

درمان های غیر جراحی عبارتند از:

استراحت: از فعالیت ها و ورزش های شدید پرهیز کنید.

دارو: یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی بدون نسخه (NSAID)، مانند ایبوپروفن  یا ناپروکسن  می تواند تسکین دهنده باشد. اگر این موارد مؤثر نبود، پزشک شما ممکن است داروهای دیگری را تجویز کند.

تزریقات: داروهای استروئیدی مستقیماً به داخل کانال نخاعی برای از بین بردن التهاب ریشه عصب توسط متخصص طب فیزیکی تزریق میگردد

فیزیوتراپی: فیزیوتراپیست می تواند تمرینات هدفمندی را برای تقویت شکم (شکم) و کمر به شما آموزش دهد. تمرینات روزانه اغلب پس از چند هفته درد را تسکین می دهد.

بریس یا کمربند: بریس می تواند به تثبیت ستون فقرات شما کمک کند. بریس حرکت را محدود می کند تا شکستگی ها بهبود یابد. بریس در بزرگسالان استفاده نمی شود.

سرخوردگی مهره

چگونه بفهمم که برای لیزخوردگی مهره نیاز به جراحی دارم؟

اگر لیزخوردگی مهره با درجه بالا دارید، درد شدید است یا درمان‌های غیرجراحی در شما موفقیت آمیز نبوده است، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید.

اهداف جراحی سرخوردگی مهره عبارتند از:

• درد ناشی از عصب تحریک شده را تسکین دهد.
  • ستون فقرات را در جایی که مهره لیز خورده است تثبیت کند.
  • عملکرد بیمار به حالت طبیعی بازگردد.

آیا سرخوردگی مهره برمی گردد؟

بیشتر اوقات، پس از بهبودی از جراحی لیز خوردگی مهره، درد از بین می رود. می توانید به تدریج فعالیت های خود را از سر بگیرید تا زمانی که به عملکرد و حرکت کامل برگردید.

چگونه می توانم خطر ابتلا به سرخوردگی مهره را کاهش دهم؟

شما می توانید اقداماتی را برای کاهش خطر ابتلا به سرخوردگی مهره انجام دهید:

• تمرینات منظم برای تقویت عضلات پشت و شکم انجام دهید.
  • وزن سالم را حفظ کنید. اضافه وزن به کمر شما فشار بیشتری وارد می کند.
  • یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید تا استخوان های خود را به خوبی تغذیه و قوی نگه دارید.
  • اگر  سرخوردگی درجه بالاتری داشته باشد، احتمال بازگشت لیزخوردگی مهره یا عود آن بیشتر است. برای افرادی که دچار لغزش جزئی هستند، این وضعیت ممکن است هرگز عود نکند.

آیا سرخوردگی مهره به خودی خود از بین می رود؟

در حالی که این بیماری به خودی خود از بین نمی رود، اغلب می توانید از طریق استراحت، دارو درمانی و فیزیوتراپی تسکین پیدا کنید.

برای درد ناشی از سرخوردگی مهره چه کاری می توانم انجام دهم؟

ابتدا از فعالیت های شدید و ورزش اجتناب کنید. برای تسکین درد و التهاب، داروهای بدون نسخه را امتحان کنید. و حتما به پزشک خود مراجعه کنید، که می تواند به شما در تعیین مراحل بعدی درمان کمک کند.

سخن پایانی

سرخوردگی مهره یک علت شایع کمردرد است، اما خطرناک نیست و نیازی به تسخیر زندگی شما ندارد. درمان های زیادی از دارو و فیزیوتراپی گرفته تا جراحی ستون فقرات در دسترس هستند. اگر کمردرد دارید یا راه رفتن، ایستادن یا خم شدن برایتان مشکل است، با پزشک خود صحبت کنید تا بفهمید چگونه می توانید احساس بهتری داشته باشید.