طب سوزنی و روش های درمان

طب سوزنی چیست و چگونه انجام می شود؟

آنچه می خوانید...

طب سوزنی (Acupuncture)

طب سوزنی یکی از پرکاربرد ترین و معروف ترین روش های درمان سنتی چینی است که قدمت آن به بیش از  ۲۵۰۰ سال پیش برمی گردد. این روش منشا علمی ندارد و نوعی از روش های درمانی سنتی است. اما با نتایج مطلوبی که از خود نشان داده است طرفداران زیادی دارد. از این درمان سنتی در اکثر مواقع برای برطرف کردن درد استفاده می شود اما در موارد دیگری مانند کاهش استرس و حفظ سلامت روحی و جسمی نیز تاثیرات مثبتی دارد.

طب سوزنی در تهران

کاربرد طب سوزنی

این سوال همواره وجود دارد که طب سوزنی چه بیماری هایی را درمان می کند؟ در پاراگراف قبل به این موضوع اشاره کردیم که این روش در اغلب مواقع برای برطرف کردن احساس درد در افراد انجام می شود. اما از کاربرد های دیگر این طب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

آموزش طب سوزنی و نحوه انجام آن

طب سوزنی یکی از شاخه های طب فیزیکی است که توسط افراد با مهارت و با تجربه در این زمینه انجام می شود. برای آموزش دیدن در این زمینه حتما باید به مراکز حرفه ای مراجعه کنید تا به صورت تخصصی آن را یاد بگیرید. بعد از اینکه پزشک شما را معاینه کرد، او نقاطی از بدن که دچار مشکل شده اند را مشخص میکند.

هر اختلال و بیماری خاص در بدن معمولا در یک نقطه خاص مشکل ایجاد می کند. پزشک قادر است که این نقاط را تشخیص دهد و بعد از آن فرآیند فرو کردن سوزن های به شدت نازک داخل پوست فرد آغاز می کند. پس از آن ممکن است که او سوزن را مقداری عقب و جلو کند. باید به این اشاره کرد که وقتی سوزن به داخل پوست وارد می شود، ممکن است که در ابتدا کمی احساس بی حسی، خارش یا درد داشته باشد. این موارد طبیعی هستند و در بین طب سوزنی کاران از آن ها به عنوان نشانه ی آزاد شدن انرژی در بدن یاد می شود.

مزایای طب سوزنی

تمام روش های درمان مزایا و معایب مربوط به خودشان را دارند. از مزایای این روش درمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از عوارض کمی برخودار است.
  • مدت درمان در این روش کوتاه است.
  • در صورتی که با دقت انجام شود ایمن است.
  • امکان این وجود دارد که به همراه سایر روش های درمانی استفاده شود .
  • برای درمان تعداد زیادی از درد ها جوابگو است.
  • در صورتی که شخصی امکان استفاده از داروهای مسکن را ندارد، از آن استفاده می شود.

عوارض طب سوزنی

در کنار مزایایی که وجود دارد، اگر توسط فردی متخصص و به صورت اصولی صورت نگیرد، ممکن است که عوارضی را برای شخص به ارمغان بیاورد؛ عوارضی مانند:

  • شکسته شدن سوزن در بدن بیمار
  • ایجاد عفونت در صورتی که از سوزن های غیر استریل و آلوده استفاده شود.
  • خونریزی در افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند.

بهترین متخصص طب سوزنی

برای اینکه خیلی زود به نتیجه مطلوب برسید و بدون کوچکترین عوارضی این درمان را انجام دهید، حتما به مراکز و کلینیک مربوطه مراجعه کنید و تحقیقات لازم را در رابطه با تخصص پزشک جمع آوری کنید. از این اطمینان حاصل کنید که این درمان را توسط بهترین متخصص طب فیزیکی انجام می شود.

چه افرادی می توانند طب سوزنی را انجام دهند؟

تقریبا تمام افراد بالای دوازده سال می توانند از این طب بهره ببرند، به جز افرادی که عضوی از دسته زیر باشند.

  • زنان باردار
  • افرادی که فشار خونشان کنترل نشده است.
  • افرادی که به دیابت مبتلا هستند.
  • افرادی که به بیماری های هموفیلی مبتلا هستند.
  • افرادی که به بیمار های عفونی مبتلا هستند.
  • افرادی که به بیماری های اختلال خونی مبتلا هستند.

طب سوزنی برای لاغری کاربرد دارد؟

در واقع طب سوزنی برای لاغری به این صورت انجام می شود که با تحریک جریان انرژی در بدن بر روی فاکتورهایی مانند: اشتها، استرس و مغز تاثیر گذاشته و در نتیجه باعث لاغری می شود. باید به این موضوع اشاره کنیم که تحقیقات در رابطه با این زمینه کامل نشده اند و از لحاظ علمی این موضوع ثابت نشده است. اگر به آن اعتماد ندارید میتوانید از روش های دیگری برای کاهش وزن استفاده کنید.

هزینه طب سوزنی

درمان در این روش در طول جلسات متعدد اتفاق می افتد بنابراین قیمت و هزینه آن طبق تعداد جلسات، تعداد سوزن هایی که برای فرد استفاده می شود، نوع بیماری که فرد به آن مبتلا است و سایر عوامل دیگر تصمیم گیری می شود. برای اطلاعات بیشتر می توانید از یک پزشک کمک بگیرید. در صفحه تماس با پزشک میتوانید به آدرس مطب دکتر سارا سادات حسینی و سایر اطلاعات دسترسی داشته باشید.

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات وعضو انجمن کشوری و جهانی طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *