تزریق تخصصی مفاصل

تزریق تخصصی مفاصل

آنچه می خوانید...

یکی از روش های درمانی نوین و جدید که توسط بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انجام می شود، تزریق تخصصی مفاصل است. تزریق در داخل مفاصل برای از بین بردن عارضه های التهابی صورت می گیرد. در این مقاله قصد داریم تا جزئیات بیشتری از این روش درمانی را بررسی کنیم و به سوالاتی که ممکن است در رابطه با آن برای شما پیش آمده باشد پاسخ دهیم.

تزریق تخصصی مفاصل چیست؟

این متد درمانی در واقع یک روش غیر جراحی برای درمان درد مفاصل است و در صورتی که سایر روش های درمان مانند درمان دارویی یا فیزیوتراپی در فرد تاثیر گذار نبودند صورت می گیرد. برای درمان به این روش متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بعد از مشخص کردن ناحیه درد و پیدا کردن نقطه دقیق برای وارد کردن سرنگ، سوزن مخصوص وارد پوست می شود و  تزریق به داخل بافت مفصل صورت می گیرد.

تزریق تخصصی مفاصل چیست؟

تزریق تخصصی مفصل برای درمان چه عارضه هایی مناسب است؟

موادی که در این روش به مفاصل تزریق می شوند، معمولا برای درمان درمان و بهبود شرایط بیماری هایی مثل رومانیسم، آرتریت ها،آرتروز های زانو ، آرتروز مفصل لگن ، پارگی مینسیک ، بوریست ، دیسک کمر و … موثر است و به کاهش درد بیماران مبتلا به این عارضه ها کمک می کند.

سن مناسب برای تزریق تخصصی مفاصل

سن مشخصی برای تزریق تخصصی مفاصل مشخص نشده است اما معمولا هر چقدر که فرد جوان تر باشد، میزان پاسخ دهی با این روش بهتر است اگر برای پارگی رباط یا مینیسک از روش  استفاده کنیم میزان پاسخ بهتر است. در رابطه با آرتروز کسی که در مراحل اولیه آرتروز به پزشک مراجعه می کند احتمال اینکه از پیشرفت آرتروز جلوگیری شود و سال ها به تزریق نیازی نباشد بیشتر است.

مدت زمان درمان با تزریق تخصصی مفاصل

مدت زمان درمان  با تزریق تخصص مفاصل بستگی به ماده ای دارد که تزریق می شود. در رابطه با مفاصل محیطی مانند زانو اگر از  prp یا پلاسما غنی شده پلاکت استفاده شود، معمولا دو جلسه تا سه جلسه با توجه به شدت آسیب و آرتروز زانو استفاده می شود.

بعد از تزریق تخصصی مفاصل معمولا باید تا مدتی به روی مفاصل فشار آورده نشود و بیمار استراحت داشته باشد و به نوعی سبک زندگی خود را تغییر دهد. ورزش های تخصصی انجام شود. اثر کوتاه مدت که همان کاهش درد است، معمولا طی دو هفته خود را نشان خواهد داد. اثرات بلند مدت این روش درمانی که سلولی است در طی چند ماه رخ می دهد. کارسازی این روش و پاسخ گرفتن از آن به این نیز بستگی دارد که بیمار بعد از تزریق مراقبت های لازم را انجام دهد. برای مثال پس از تزریق مفصل زانو آیا ورزش های مخصوص زانو را انجام می دهد یا خیر؟ آیا اصول سبک زندگی را رعایت می کند یا خیر؟ مثلا از پله بالا و پایین نرود. دو زانو یا چهار زانو نشیند همه این موارد در کارسازی این روش تاثیرگذارند.

روشی که دکتر سارا حسینی ترجیح می دهند و به بیماران خود پیشنهاد می کنند تزریق ژل های غضروف ساز با حجم مولکولی بالا به صورت تک جلسه است.

مدت زمان درمان با تزریق اوزون

مدت زمان درمان در تزریق اوزون بستگی به میزان آسیب در فرد دارد. معمولا درباره آسیب تاندون ها تا دو جلسه تزریق اوزون کفایت می کند و بیمار به نتیجه مطلوب خواهد رسید. در رابطه با آرتروز اگر شدید باشد و مخصوصا در سنین بالا ممکن  است که تزریق یکبار صورت بگیرد و پس از آن به فواصل یکسال.

انواع تزریق مفاصل

تزریق استروئید

استروئید ها در اغلب مواقع برای کاهش درد مورد استفاده قرار می گیرند و در آن موثر هستند. آن ها این کار را با کاهش التهاب انجام می دهند و با جلوگیری از تولید سلول های التهابی که در شرایط شدید به وجود می آیند در درمان فرد تاثیر گذارند.

هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید به صورت طبیعی در مایع مفصلی وجود دارد و آسیب هایی نظیر آرتروز این مایع را  که باعث حرکات آسان مفاصل می شود از بین خواهد برد. تزریق این مایع به منظور بهبود حرکات مفاصل و کاهش درد صورت می گیرد.

PRP یا پلاسمای غنی شده از پلاکت

تزریق این ماده که از خون بدست آمده است سبب می گردد تا درد کاهش پیدا کند، التهاب از بین برود و در ادامه عملکرد فیزیکی شخص بیمار بهبود پیدا کند.

ژل غضروف ساز

ایندر مورد تزریق ژل غضروف ساز می توان گفت که این ژل ها دو نوع دارند یک ژل هایی هستند که یکبار تزریق می شوند (تک تزریق) و به اصطلاح حجم مولکولی بالاتری دارند، دو ژل هایی که به دو یا سه بار تزریق نیاز دارند. در واقع در ژل های تک تزریق از آن جایی که یکبار برای بیمار تزریق مفصلی انجام می شود هم از نظر قیمت و هم از نظر اینکه بیمار درد کمتری را تحمل می کند بهتر است. 

دیگر موادی که برای تزریق تخصص مفاصل به کار گرفته می شود؛ بوتاکس، بی حس کننده های موضعی و … هستند.

چه افرادی نمی توانند از تزریق تخصصی مفاصل استفاده کنند؟

برای همه روش های درمانی ممنوعیت هایی وجود دارد و افرادی که تحت شرایط خاصی قرار دارند ممکن است که نتوانند از ان روش بهره ببرند. این بیماران با شرایط خاص در تزریق به مفاصل عبارتند از:

  • افرادی که سابقه ابتلا به بیماری های خاص را دارند.
  • افرادی که مشکلات ضد انعقادی خون را دارند.
  • افرادی که به مواد تزریقی حساسیت دارند.

عوارض تزریق تخصصی مفاصل

ممکن است که برای شما این سوال پیش آید که آیا تزریق تخصصی به مفاصل خطرناک است و ممکن است که بیمار با عوارض خاصی مواجه شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر درمان توسط بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی صورت نگیرد، مشکلاتی نظیر عفونت، خونریزی و التهاب در محل تزریق،ضعف های غضلانی، آسیب های عصبی و … از خطراتی هستند که بیمار را تهدید می کنند.

عوارض تزریق مفصلی

هزینه تزریق مفصلی

برای اینکه از هزینه این روش درمانی مطلع شوید، بهترین کار این است که به یک متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید و او را در جریان شرایط بیماری خودتان قرار دهید. مبلغی که لازم است برای این روش درمانی پرداخت کنید به موارد مختلفی قبیل؛ شرایط شما، میزان حاد یا مزمن بودن درد، تعداد جلسات و در انتها دستمزد متخصص بستگی دارد.

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات وعضو انجمن کشوری و جهانی طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *