درمان لیزری دیسک کمر

درمان لیزری دیسک کمر

آنچه می خوانید...

دیسک کمر یکی از دردناک ترین عارضه هایی است که برای افراد پیش می آید.با توجه به پیشرفت علم، تکنولوژی و صنعت پزشکی هر ساله روش های مختلف درمانی مانند درمان لیزری دیسک کمر روی کار می آیند و برای درمان افراد از آن ها استفاده می شود.

همانطور که در جریان هستید ستون فقرات انسان از تعدادی مهره تشکیل شده است. به صورت دقیق تر در ستون فقرات ما ۲۴ مهره متحرک وجود دارد که ما بین این مهره ها مایعی غضروفی ژنتیکی به نام دیسک وجود دارد. مهره هایی در ستون فقرات وجود دارند در سه بخش قرار می گیرند. هفت مهره گردنی، ۱۲ مهره پشتی و در انتها پنج مهره برای کمر وجود دارد که به استخوان خاجی و دنبالچه وصل می شوند.

دیسک کمر چیست؟

به مایع غضروفی که مابین پنج مهره کمری قرار دارد، دیسک کمر گفته می شود. وظیفه این مایع این است که از فشار به ستون فقرات جلوگیری کند و باعث سهولت حرکت مهره ها بر روی یکدیگر شود. ریشه عصبی از کنار دیسک خارج می شود و عصب دهی را به سایر اعضای بدن مانند پا ها انجام می دهد. به همین علت است که هنگام آسیب رسیدن به دیسک علائم و نشانه های اولیه با ایجاد درد در پا خود را نشان می دهند.

  • دیسک ها در بین تمامی مهره های ستون فقرات وجود دارد بنابراین دیسک کمر یا دیسک گردن یک عارضه نمی باشند و در واقع اتفاقاتی که برای این دو می افتد مانند بیرون زدگی یا پارگی دیسک یک بیماری و مشکل است.

تقریبا تعداد زیادی از حرکات ما در طول روز خم شدن، بلند شدن، چرخیدن، نشستن و برخاستن باز می گردد بنابراین فشاری که مهره های کمری و به دنبال آن دیسک کمر تحمل می کند بیشتر از مهره های دیگر است و آن را آسیب پذیر تر نیز می کند.

درد دیسک کمر به چه علت ایجاد می شود؟

دلایل مختلفی وجود دارند که ممکن است باعث ایجاد مشکلات دیسک کمر در افراد شوند و آن ها را با مشکل روبه رو کنند. درد دیسک کمر طاقت فرسا است و ممکن است باعث آزار زیادی در بیمار شود.در ادامه به برخی از دلایل بروز این درد اشاره می کنیم.

این دلایل می توانند شامل بالارفتن سن و افزایش وزن باشند. کیفیت زندگی نیز در بروز کردن درد در ناحیه دیسک موثر است مانند ایستادن و نشستن در حالتهای نامناسب که باع فشار به مهره های کمر می شود، رانندگی به مدت طولانی، نشستن به مدت طولانی در صندلی های نامناسب، ورزش کردن به شکل غیر اصولی و …

لیزر تراپی چیست؟

به استفاده از لیزر برای درمان بیماری های مختلف که در دو نوع لیزر پر توان و کم توان مورد استفاده قرار می گیرد؛ لیزر تراپی می گویند. لیزر یک نور تقویت شده و جهش یافته است که با استفاده از انتقال انرژی های درون خود به بافت های بدن افراد درد های آن ها را به صورت چشم گیر و با سرعت بالایی بهبود می بخشد.

بیرون زدگی دیسک کمر

پیش تر در طول مقاله از اهمیت دیسک های کمری که ما بین مهره های کمر قرار دارند صحبت کردیم، زمانی که قسمتی از ماده ژلاتینی از داخل دیسک بیرون بریزد بیرون زدگی دیسک کمر اتفاق می افتد. گذر سن باعث کم شدن آب دیسک ها می شود که خود عاملی برای بیرون زدگی دیسک کمر است.

پارگی دیسک کمر

از دیگر مشکلات دیسک کمر پارگی دیسک ها می باشد که در واقع به این معنی است که مواد مرکزی دیسک نخاعی به صورت کامل از جای خود خارج شوند و به داخل ستون فقرات حرکت کنند.روش های درمانی مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد که در مقاله درمان پارگی دیسک کمر به صورت کامل به آن ها اشاره کرده ایم.

لیزر تراپی چه مزایایی دارد؟

لیزر تراپی علاوه بر اینکه روشی کم خطر با عوارض جانبی بسیار کم است مزایای بسیار دیگری نیز دارد.

  • ترمیم سلول هایی قسمت های مختلف بدن که در تماس با نور لیزر قرار می گیرند با سرعت بیشتری صورت می گیرد.
  • بعد از اینکه بدن انسان ها دچار سانحه می شود و با آسیب دیدگی درگیر می شود، بدن شروع به ساخت همبند های ضعیفی به جای زخم می کند که این همبند ها خاصیت ارتجاعی کمتر و گردش خون نامناسبی دارند و به درد حساسیت دارند و برای آسیب دیدگی دوباره آمادگی دارند. استفاده از اشعه لیزر به نرم شدن این بافت ها کمک می کند.
  • سوخت و ساز سلول هایی که اشعه لیزر به آن ها برخورد می کند افزایش می یابد
  • لیزر، سیگنال های عصبی که وظیفه انتقال حس درد به مغز رار دارند سرکوب می کند و نقش یک عامل ضد درد را بازی می کند و در ادامه باعث کاهش حس درد در افراد می شود.
  • لیزر قدرت این را دارد که به طور کاملی عملکرد مغز را بهبود بخشد و باعث ترمیم رشته های عصبی شود
  • کاهش تورم و التهاب در محل های آسیب دیده.
  • احتمال ایجاد زخم در ناحیه آسیب دیده را کاهش می دهد.
  • تشکیل مویرگ های جدیدی که در بافتهای آسیب دیده بدن بروز می کند را تسریع می کند و در ادامه باعث افزایش سرعت جریان خون می شود.

کاربردهای لیزر

اشاره کردیم که به صورت کلی لیزر تراپی برای درمان درد مورد استفاده قرار می گیرد. اما به صورت کلی چه بیماری هایی با استفاده از لیزرتراپی درمان می شود؟ در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • برآمدگی و فتق دیسک
  • کمر درد
  • زانو درد
  • دردهای ناشی از آسیب دیدگی در سوانح
  • درد های ناحیه شانه، کتف و دست
  • آرتروز ها
  • درد مفاصل
  • سیاتیک و کمردرد
  • و ….

درمان لیزری دیسک کمر

درمان لیزری دیسک کمر به عنوان یکی از درمان های غیر تهاجمی درد های ناحیه کمر شناخته می شود. در این روش درمانی، کم شدن درد بیمار به این صورت انجام می گیرد که لیزر به فضای بین دیسک ها وارد می شود و مشکلاتی که برای عصب ایجاد شده است را بهبود می بخشد. این روش با استفاده از بی حسی موضعی در طول ده تا پانزده دقیقه به ازای هر جلسه انجام می شود و معمولا بعد از گذشت ده جلسه اثرات و نتیجه درمان در فرد مشخص می شود.

  • لیزر، انرژی درمانی که از نوعی نور می باشد با عمق ۲۵ سانتی متر مربع به بافت بدن منتقل می کند و باعث تمرکز انرژی و تحریک بافت در سطح سلول شده و در نتیجه باعث تحریک ترمیم بافت می شود. این کار باعث می شود بدن با سرعت بیشتری به خودی خود درمان شود و قسمت بیرون زده دیسک از بین برود و فشار از روی ریشه عصب برداشته شود

این روش با گرما دهی به بخش مشخص، مقداری از مایع دیسک بدون بدون کمترین آسیبی تبخیر می شود و بخشی از فشاری که بر روی کمر ایجاد شده کاهش پیدا می کند. این کاهش فشار باعث شرایطی با ثبات داخل دیسک می شود و می تواند از بروز دوباره مشکل جلوگیری کند.

چه افرادی برای درمان لیزری دیسک کمر مناسب هستند؟

این روش درمانی بیشتر برای افرادی مناسب است که درد های ناحیه کمر و دیسک آن ها با مشکلات زیر همراه باشد.

  1. احساس درد شدید در ناحیه کمر، پا، بازوان، گردن یا کمر
  2. جواب نگرفت از درمان هایی مانند استراحت یا فیزیوتراپی
  3. مشکلات فتق دیسک در افراد

دوره بهبودی پس از درمان لیزری دیسک کمر

بعد از اینکه جلسه لیزر درمانی به اتمام رسید بیمار به بستری احتیاجی ندارد و می تواند به منزل خود بازگردد. اما باید تا مدت ۲۴ ساعت استراحت کامل داشته باشد . بعد از آن می تواند به فعالیت های روزمره خود بپردازد و آن ها را انجام دهد. درمان لیزری دیسک کمر هیچ زخمی در بدن فرد ایجاد نمی کند. به بافت و ساختار ستون فقرات هیچ آسیبی نمی رساند و صرفا بخشی از دیسک با گرما تبخیر می شود.

هزینه درمان لیزری دیسک کمر

مطمئنا مقدار هزینه ای که برای یک روش درمانی استفاده می شود از فاکتور های مهم برای انتخاب روش درمان است. با اینکه هرینه درمان لیزری دیسک کمر به شدت کمتر از روش های تهاجمی است اما باز هم هزینه کلی آن با موارد مختلفی قبیبل تعداد جلسات، دستمزد پزشک و … بستگی دارد. با مراجعه به متخصص طب فیزیکی یا توانبخشی در تهران یا شهر محل سکونت خود می توانید از شرایط و هزینه هایی که برای این روش درمانی لازم است مطلع شوید.

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات وعضو انجمن کشوری و جهانی طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *