درمان غیر جراحی پارگی دیسک

درمان پارگی دیسک کمر بدون جراحی

آنچه می خوانید...

درمان پارگی دیسک کمر بدون جراحی مناسب زمانی است که دیسک کمر دچار پارگی شده است که مواد مرکزی دیسک نخاعی به صورت کامل از جای خود بیرون بیاید و به داخل ستون فقرات حرکت کند. این عارضه می تواند زندگی روزمره بیمار را مختل کند. مراجعه سریع به پزشک می تواند در کنترل و درمان این بیماری موثر باشد. درمان پارگی دیسک کمر با توجه به شدت بیماری با روش های جراحی و بدون جراحی امکان پذیر است. در این مقاله بعد از صحبت درباره علت و علائم پارگی دیسک کمر در مورد انواع درمان پارگی دیسک کمر بدون جراحی صحبت خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

علت پارگی دیسک کمر

علت اصلی دیسک کمر دقیق مشخص نیست. استعداد ژنتیکی مهمترین عامل بوجود آمدن این عارضه است. پارگی دیسک کمر اختلالی است که در آن یکی از ساختارهای ستون فقرات که بعنوان ضربه گیر عمل می کند، جابجا شده و از محل اصلی خود خارج می شود. این اختلال در سرتاسر ستون فقرات ممکن است رخ دهد اما در قسمت پایینی کمر بیشتر اتفاق می افتد؛ زیرا این قسمت وزن بیشتری از بدن را تحمل می کند. هنگامیکه دیسک بیرون زده با ریشه های عصبی کمرو یا نخاع برخورد کنند برای بیمار منجر به ایجاد درد در ناحیه پایین کمر می شود؛ با اینحال تمام بیماران درد را احساس نمی کنند.

علائم پارگی دیسک کمر

از علائم پارگی دیسک کمر ، زمانیکه مواد نرم درون دیسک از ساختار دیسک خارج شوند و به ریشه اعصاب برسند، درد ایجاد می شود. ممکن است علایمی مانند ضعف، بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست و پا نیز بوجود آید. گاهی بیماران از دردهای مبهم و ضعیف، دردی شبیه اسپاسم در ناحیه مربوطه، درد در مسیر عصب یا ضعیف شدن کمر و عدم توانایی در حرکت شکایت می کنند.

تشخیص پارگی دیسک کمر

برای تشخیص پارگی دیسک کمر و ارائه درمان دقیق پزشک از روش های زیر کمک می گیرد.

  • معاینه فیزیکی:

پزشک متخصص طب فیزیکی بعد از بررسی علایم و سوابق پزشکی بیمار، او را از نظر محدودیت حرکات، اشکال در تعادل و درد معاینه می کند. تشخیص به موقع از حاد شدن عوارض پارگی دیسک کمر، مانند بی اختیاری ادرار و فلج اندام ها پیشگیری می کند.

  • آزمایشات تشخیصی:

همچنین پزشک متخصص میزان درد بیمار را با بررسی دامنه حرکتی فرد تعیین می کند. در صورت ضرورت، تصویربرداری سی تی اسکن یا MRI را جهت بررسی دیسک آسیب دیده و تشخیص پارگی دیسک برای فرد تجویز می کند. گرافی ساده ای که با اشعه ایکس گرفته می شود به پزشک کمک می کند تا مشکلات دیگر مانند عفونت را رد کند. اگر بیمار به درد های ریشه ای و انتشاری مبتلا باشد پزشک متخصص با بررسی نوار عصب و عضله می تواند پارگی دیسک کمر را تایید کند و نوار عصب همچنین شدت آسیب و میزان پاسخ بیمار به درمان غیر جراحی را مشخص می‌کند.

  • تزریق:

یکی دیگر از روش هایی که پزشک برای تشخیص پارگی دیسک کمر و تعیین محل درد از آن کمک می گیرد، تزریق است. از این تزریق ها نه تنها می توان برای تسکین استفاده کرد، اما مهم تر از آن، پیدا کردن محل درد است.

علت پارگی دیسک کمر

پارگی دیسک می تواند در هر نقطه ای از ستون فقرات اتفاق بیفتد، اما بیشتر در ستون فقرات پایینی (کمری) ایجاد می شود. دیسک ها نرم اما قوی هستند و به عنوان کمک کننده های جذبی در مقابل فشار بر روی گردن و پشت، عمل می کنند. ساییدگی دیسک ستون فقرات به علت استفاده روزانه و فشاری که تحمل می کند، در دراز مدت منجر به تضعیف آن می شود. فشار در اثر وزن بیش از حد باعث ایجاد استرس اضافی در دیسک های پشتی است. این ساییدگی ها می تواند باعث پارگی دیواره های ضخیم دیسک ها شود و در نتیجه هسته مرکزی آنها به راحتی به سمت بیرون حرکت کند و درد کمر بروز کند.

آسیب دیدگی می تواند یکی دیگر از علل پارگی دیسک کمر باشد. علاوه بر موارد ذکرشده افرادی که مشاغل سخت دارند و به طور مرتب اجسام سنگین بلند می کنند، مستعد پارگی دیسک کمر هستند.

مراقبت های لازم هنگام پارگی دیسک کمر

هر چند که دردهای دیسک کمر و سیاتیک بعد از گذشت مدتی به خودی خود بهبود میابند، در مواردی درد ها به صورت طولانی و ادامه دار باقی می مانند. در صورت اینکه به درد در کمر خودتان دچار شدید، بهترین کار مراجعه به یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی است. اما در کنار آن برای اینکه از تشدید دردتان بکاهید لازم است که خود مراقبتی هایی انجام دهید که در ادامه به چند مورد از ان ها اشاره خواهیم کرد:

سرما و گرما

زمانی که برای اولین بار احساس درد می کنید می توانید از کیسه های یخ یا آب سرد برای کاهش درد استفاده کنید. اینکار باعث می شود تا  عصب های شما بی حس شوند و در نتیجه ناراحتی کمتری احساس کنید.

استفاده از حمام های گرم و داغ یا کیسه و پدهای حرارتی نیز در ادامه می توانند گرفتگی و اسپاسم را کمتر کنند تا حرکات آزادانه تری داشته باشید و هنگام حرکت کردن مقدار کمتری احساس ناراحتی کنید.

استفاده از مسکن ها

برای کاهش درد می توانید از مسکن هایی که به تجویز احتیاجی ندارند، استفاده کنید . این مسکن ها انواع مختف دارند و بهتر ادست تحت نظر پزشک مصرف شوند زیرا استفاده زیاد یا طولانی مدت از آن ها در ادامه به معده آسیب می زند و حتی ممکن است که باعث خونریزی شود.

فعالیت کنید

اینکه به بهانه ی کمر درد تمام روز را در تخت بمانید به هیچ عنوان توصیه نمی شود، درست است که باید مقداری در روز را به استراحت خود اختصاص دهید اما بهتر است که در کنار آن در طول روز کمی پیاده روی کنید و فعالیت های روزانه خود را نیز انجام دهید.، حتی اگر در کنار آن کمی احساس ناراحتی و درد کنید.

ورزش

به طور معمول هنگامی که درد شما فروکش کرد فعالیت های ورزشی کششی در کاهش درد کمک کننده خواهند بود. زمانی که شما به یک متخصص توانبخشی مراجعه کنید او ورزش های ایمنی که برای کاهش درد می توانید از آنها استفاده کنید را به شما خواهد گفت و دستورعمل های لازم را به شما خواهد داد.

درمان بیرون زدگی دیسک کمر

پارگی دیسک کمر را می توان با مدیریت درست به حالت عادی برگرداند. افراد از طریق مراقبت شخصی، مراقبت حرفه ای و درمانهای پیشرفته قادر به رفع و ترمیم دیسک های آسیب دیده هستند. از روش های درمانی مختلف با توجه به علت بروز درد کمر در افراد می توان استفاده کرد. رژیم غذایی سالم، ورزش های ملایم و کم شدت، داروهای تجویزی ضدالتهاب مانند داروهای ضدالتهاب غیر استروییدی جز روش های درمانی ترکیبی هستند. زمانیکه محتوای بیرون ریخته دیسک فشار زیادی بر نخاع و ریشه های عصبی وارد کنند، پزشک متخصص طب فیزیکی روش های کم تهاجمی را برای از بین بردن علایم بکار خواهد برد؛ مانند:

درمان پارگی دیسک کمر بدون جراحی از طریق استراحت:

استراحت و دوری از فعالیت هایی که پارگی را بیشتر می کند. فرد باید میزان فشار بر دیسک کمر خود را شناسایی کند؛ برای این منظور از پوشیدن کفش پاشنه بلند، خوابیدن روی شکم ایستادن یا نشستن به مدت طولانی خودداری کند. هنگام برداشتن اشیاء کمر خود را صاف نگه دارد و از ران و زانوی خود استفاده نماید. از خم شدن به صورت مکرر خودداری کند و هنگام ایستادن یا نشستن بر حفظ حالت صحیح بدن خود تمرکز داشته باشد.

درمان پارگی دیسک کمر بدون جراحی از طریق فیزیوتراپی:

فیزیوتراپی اولین خط درمانی برای بهبود پارگی دیسک کمرمحسوب می شود. این روش در اغلب موارد موثر واقع می شود، زیرا مواد نرم داخل هسته کیست با گذر زمان توسط بدن جذب می شود. فیزیوتراپی همچنین باعث می شود عملکرد توانایی فرد افزایش یابد و مانع بروز آسیب دیدگی بیشتر می شود. متخصص طب فیزیکی به فرد بیمار کمک می کند تا میزان فشاری که به علت الگوی نامناسب راه رفتن و نشستن و خوابیدن بر دیسک وارد می شود را کاهش دهد. همچنین عضلاتی را که از ستون فقرات پشتیبانی می کنند، تقویت کند.

حرکات و ورزش های مخصوص دیسک که شامل تمرینات کششی است به تسکین دیسک کمر کمک می کند. با آماده سازی بدن فرد به روش استراتژیک، پزشک می تواند میزان درد و التهاب را به میزان زیادی کاهش دهد.


درمان پارگی دیسک کمر بدون جراحی از طریق مصرف دارو:

داروهای ضد التهاب در مواردی که درد متوسط است توسط پزشک جهت رفع التهاب، تجویز می شود. اگر بیمار از درمان های قبلی پاسخ خوبی نگرفته باشد و درد شدید باشد ممکن است به درمانهای خاص و تهاجمی نیاز باشد. در این صورت ممکن است از تزریق مستقیم استرویید و یا مواد بی حس کننده یا گاز ازون داخل کانال به ستون فقرات جهت کاهش درد و التهاب استفاده کرد. این تزریقات تا حد زیادی می توانند علایم مربوط به فشردگی عصبی و التهاب و درد ناشی از آن را کاهش دهند و باعث ترمیم دیسک شوند.

عوارض جانبی ناشی از تزریقات استروییدی ستون فقرات بسیار کم است. این روش به عنوان تکنیک مدیریت درد در بیماران استفاده می شود.

درمان پارگی دیسک کمر بدون جراحی از طریق با استفاده از لیزر پرتوان

بافت نفوذ کرده و میزان بیشتری از انرژیلیزر درمانی یا لیزر تراپی نوعی روش درمانی غیر تهاجمی و مفید است. لیزر پرتوان با انرژی زیاد به عمق بیشتری از بافت نفوذ کرده و میزان بیشتری از انرژی را به محل دیسک بیرون زده منتقل می کند. لیزر درمانی با افزایش متابولیسم و سوخت ساز در بدن انرژی در دسترس سلول ها برای ترمیم و بازسازی را به میزان بیشتری در اختیارشان قرار داده است. میزان نیاز بیمار به جلسات درمانی با لیزر پس از معاینه و ویزیت اولیه توسط متخصص طب فیزیکی و با توجه به شدت بیماری و تشخیص پزشک تعیین می ش

به طور کلی در تمامی موارد مربوط به دیسک کمر ابتدا درمان های فیزیکی انجام می گیرد و اگر پاسخ داده نشود درمان جراحی توصیه می شود. برای درمان پارگی دیسک کمر بدون جراحی و بررسی علائم پارگی دیسک کمر کسب اطلاعات بیشتر شما می توانید به مطب دکتر سارا سادات محسن الحسینی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید.

هدف طب فیزیکی ارتقاء و بازگرداندن توانایی عملکرد و کیفیت زندگی بیمارانی است که به اختلالات فیزیکی یا ناتوانی های مغزی، نخاع، اعصاب، استخوان، مفاصل، رباط ها، عضلات و تاندون ها مبتلا هستند.

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات وعضو انجمن کشوری و جهانی طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *