تنگی کانال نخاع

درمان غیر جراحی تنگی کانال نخاع

آنچه می خوانید...

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که باعث ایجاد اختلال در ستون فقرات می‌شود، تنگی کانال نخاع است. تنگی کانال نخاعی به دلیل سبک زندگی نامناسب، افزایش سن و به صوت مادرزادی باعث ایجاد درد و عارضه در ناحیه ستون فقرات و بخش‌های دیگر بدن می‌شود. تنگی کانال نخاعی عارضه‌ای است که در آن محل نخاع کوچک می‌شود. کوچک شدن محل نخاع باعث فشار روی نخاع و ریشه‌های عصبی نزدیک به آن می‌شود. این بیماری با عوارض بسیاری همراه است؛ بنابراین بهتر است برای درمان عارضه تنگی کانال نخاع هر چه سریع‌تر اقدام شود. روش‌های مختلفی برای درمان تنگی کانال نخاعی وجود دارد. در این مقاله به بررسی درمان غیر جراحی تنگی کانال نخاع می‌پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید

تنگی کانال نخاع به چه علت بروز می کند؟

بروز این عارضه در افراد ممکن است که دلایل مختلفی داشته باشد. در ادامه به برخی مواردی که تنگی کانال نخاع را در افراد به وجود می آورند اشاره می کنیم:

کهولت سن: با فزایش سن افراد و بافت هایی که ستون فقرات و مهره ها را به هم متصل می کنند، دچار تغییراتی مانند کشیدگی می شوند. دیسک ها نیز ممکن است که انعطاف خود را از دست دهند و سفت تر شوند. همچنین دیگر اعضای ستون فقرات نیز به مرور زمان آسیب پذیر خواهند شد. مواردی مانند این می توانند یکی از دلایل تنگی کانال نخاعی باشند.

ژنتیک: مشکلات ستون فقرات که به صورت مادرزادی در فرد وجود دارد می تواند باعث تنگ شدن کانال نخاعی در آینده شود. هم چنین بروزعلائم تنگی کانال نخاعی در دوران جوانی و نوجوانی ممکن است به این علت باشد که شخص از هنگام تولد با کانال نخاعی کوچکی به دنیا آمده است.
سابقه آسیب دیدگی: سوانحی که در گذشته برای افراد پیش آمده و به موازات آن باعث آسیب هایی در ستون فقرات یا ناحیه کمر آن ها شده است، در دراز مدت می تواند یکی از دلایلی باشد که تنگی کانال نخاعی را برای افراد به وجود می آورد.

دیگر دلایل می تواند بروز آرتروز ها، تومور ها، ناپایداری ستون فقرات و … باشد.

درمان غیر جراحی تنگی کانال نخاع با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یک روش درمان غیر جراحی تنگی کانال نخاع است. فیزیوتراپی یک روش غیر تهاجمی برای درمان تنگی کانال نخاعی است که باعث تسکین درد و تقویت عضلات در ستون فقرات می‌شود. فیزیوتراپی با توجه به شرایط عمومی بیمار و میزان توانایی شخص به روش‌های مختلفی در محیط خانه یا مطب پزشک انجام می‌شود. درمان غیر جراحی تنگی کانال نخاع با انجام فیزیوتراپی باعث تحریک پذیری عضلات و افزایش میزان استقامت آن‌ها می‌شود. به توصیه متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی برای درمان عارضه تنگی کانال نخاعی از روش آب درمانی، ورزش‌های هوازی، ماساژ درمانی، گرما درمانی، کایروپراکتیک، استئوپاتی و… استفاده می‌شود.

بسیاری از این روش‌های فیزیوتراپی باعث نرم شدن عضلات و انعطاف پذیری ستون فقرات می‌شود. بر همین اساس بهتر است کسانی که از عارضه تنگی کانال نخاع رنج می‌برند قبل از جراحی از فیزیوتراپی برای تسکین درد و درمان استفاده کنند. این روش غیر جراحی بر خلاف عمل جراحی با عوارض شدیدی همراه نیست.

فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی

درمان غیر جراحی تنگی کانال نخاع با دارو درمانی

دارو درمانی روش دیگری است برای درمان غیر جراحی تنگی کانال نخاع که با تسکین دردهای عضلانی از فشار زیاد روی ستون فقرات جلوگیری می‌کند. دارو درمانی زیر نظر پزشک متخصص انجام می‌شود. درواقع پزشک قبل از تجویز دارو آزمایشاتی را برای اطلاع از سلامت عمومی بیمار می‌گیرد. پزشک متناسب با شدت درد و اختلال از داروهای مختلفی استفاده می‌کند. بیشتر داروهایی که برای درمان غیر جراحی تنگی کانال نخاع استفاده می‌شود از نوع ضد التهاب استروئیدی است. داروهای ضد التهاب استروئیدی باعث کاهش التهاب در ناحیه ستون فقرات می‌شوند. در واقع مصرف این داروها به دلیل کاهش التهاب، فضای بیشتری را برای نخاع ایجاد می‌کنند و به همین سبب باعث کاهش فشار و درمان تنگی کانال نخاعی می‌شود.

درمان تنگی کانال نخاعی با دارو

در بیشتر مواقع از انواع استامینوفن، آسپرین و … برای کاهش التهاب و درد استفاده می‌کنند. در صورتی که این دوز از داروها برای درمان و تسکین درد ناشی از تنگی کانال نخاع کارساز نباشد، از داروهایی با مقدار دوز بالاتر استفاده می‌شود. داروهایی نورولپتیک و کورتیکواستروئیدها باعث تسکین درد در ناحیه ستون فقرات و کاهش میزان التهاب نیز می‌شوند. برای اثر گذاری بیشتر و درمان سریع‌تر می‌توان داروها را هم‌زمان با انجام فیزیوتراپی مصرف کرد.

درمان غیر جراحی تنگی کانال نخاع با لیزر درمانی

یکی از روش‌های درمانی، لیزر درمانی است. لیزر درمانی یک روش غیر تهاجمی و تأثیرگذار برای درمان تنگی کانال نخاعی است که با استقبال بسیاری رو به رو است. امروزه بیشتر افرادی که از عارضه تنگی کانال نخاعی رنج می‌برند، از لیزر برای درمان و تسکین درد استفاده می‌کنند. درمان غیر جراحی تنگی کانال نخاع معمولاً با استفاده از لیزر پرتوان استفاده می‌شود برای درمان تنگی کانال نخاع با استفاده از لیزر از اشعه خاصی استفاده می‌کنند. در واقع اشعه یا نور با استفاده از دستگاه خاصی به قسمت آسیب دیده ستون فقرات تابیده می‌شود. اشعه تابیده شده باعث افزایش میزان خون رسانی در ناحیه ستون فقرات و کاهش درد می‌شود. در واقع از لیزر درمانی برای کاهش درد، التهاب و خون رسانی به ستون فقرات استفاده می‌کنند. درمان تنگی کانال با استفاده از لیزر از مزایایی برخوردار است که عبارتند از:

  • افزایش خون رسانی و بازسازی اعصاب آسیب دیده
  • کاهش التهاب و فشار در ناحیه نخاعی
  • دوران نقاهت کوتاه مدت
  • عدم نیاز به مراقبت‌های بعد از عمل طولانی
درمان تنگی کانال با لیزر
درمان غیر جراحی تنگی کانال نخاع

طب سوزنی

طب سوزنی یکی روش مؤثر برای درمان است. طب سوزنی بر خلاف جراحی با عوارض بسیاری کمی همراه است. طب سوزنی روشی است که در آن از سوزن‌های بسیار نازکی برای درمان بیماری تنگی کانال نخاع استفاده می‌کنند. در طب سوزنی بخش‌های مختلف بدن با استفاده از سوزن درمان می‌شود. این روش برای کسانی که توانایی درمان تنگی کانال نخاع با جراحی یا لیزر را ندارند بسیار مناسب است. طب سوزنی روشی است که از طریق آن می‌توان میزان درد ناشی از تنگی کانال نخاع را درمان کرد. همچنین از طب سوزنی برای کاهش التهاب در ستون فقرات استفاده می‌شود. طب سوزنی نیاز به دقت بالایی دارد، بنابراین بهتر است برای درمان غیر جراحی تنگی کانال نخاع به بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه شود.

درمان غیر جراحی کانال نخاع
طب سوزنی برای درمان غیر جراحی تنگی کانال نخاع

اوزون درمانی

یکی از روش‌هایی که به تازگی رواج یافته است، ازون درمانی است. ازون درمان روشی است که در آن از گاز ازون (o3) برای تسکین درد و کاهش التهاب استفاده می‌کنند. در واقع ازون درمانی باعث باز شدن کانال نخاعی و کاهش میزان فشار در ناحیه ستون فقرات می‌شود. گاز ازون از طریق تزریق به ستون فقرات وارد می‌شود و باعث افزایش میزان خون رسانی در این ناحیه می‌شود. روش ازون درمانی نسبت به روش دارو درمانی از اثر گذاری بیشتری برخوردار است. این روش در مدت زمان کوتاهی می‌تواند عوارض ناشی از تنگی کانال را درمان کند.

تزریق

راه حل دیگری که برای درمان تنگی کانال نخاع توسط متخصصان انجام می‌شود، تزریق دارو است. تزریق روش غیر تهاجمی برای درمان است که توسط پزشکان با تجربه در این زمینه انجام می‌شود. در این روش داروهای استروئیدی یا گاز ازون از طریق سوزن‌های مخصوصی به کانال نخاعی، ستون فقرات یا مفاصل تزریق می‌شوند. برای نتیجه گیری از روش تزریق بهتر است در طی یک دوره زمانی مشخص، با توجه با توصیه پزشک چندین مرحله انجام شود. معمولاً به همراه داروهای استروئیدی از بی حسی برای تسکین درد استفاده می‌کنند.

تزریق برای درمان کانال نخاعی
درمان غیر جراحی تنگی کانال نخاع

ورزش برای تنگی کانال نخاعی

در پاسخ به این سوال که چه ورزشی برای افراد مبتلا به تنگی نخاع مناسب است؟ می توان گفت ورزش هایی که باعث تقویت عضلات پشت کمر می شوند برای این افراد مناسب تر است.

ورزش هایی که در آن رو به جلو خم می شوند درد کمتری دارند مثلا در هنگام کوه نوردی در بالا رفتن برای این اشخاص مشکلی به وجود نخواهد آمد اما در پایین آمدن از کوه به مشکل برخواهند خورد. اگر فردی به تنگی کانال نخاع مبتلا است اما علاقه زیادی نیز به ورزش کوه نوردی دارند می تواند از کوه بالا رود اما به هنگام پایین آمدن حتما باید باید سوار تله کاپین شوند.

بهترین ورزش برای تنگی کانال نخاع

بهترین ورزش برای افراد مبتلا به تنگی کانال نخاع دوچرخه سواری به خصوص دوچرخه ثابت است. از دیگر ورزش های مناسب برای این افراد می توان به شنا اشاره کرد. ورزش شنا اگر انجام شود باعث تقویت عضلات پشت می شود، همچنین هم برای قلب و عروق مناسب است هم برای علائم تنگی کانال نخاعی .

ورزش هایی مانند ایروبیک نیز برای این افراد مناسب است و دیگر ورزش هایی که بر روی تقویت عضلات شکم، تقویت فیله های کمر و عضلات پشت تمرکز دارد، می تواند گزینه بسیار مناسبی برای این افراد باشد.

پیاده روی برای تنگی کانال نخاعی

معمولا شکایتی که بسیاری بیماران تنگی کانال دارند این است که بسته به شدت تنگی کانال نخاعی آن ها با چند قدم پیاده روی احساس درد دارند و به استراحت احتیاج پیدا می کنند.

اگر قصد انجام پیاده روی را دارید باید در سطح صاف و با پوشیدن کفش مناسب اینکار را انجام دهید. پیاده روی خود را طبق زمان بندی پیش ببرید و در فواصل زمانی ۱۵ دقیقه ای به پیاده روی را انجام دهید و بین این فواصل به خود استراحت دهید.

هزینه درمان غیر جراحی تنگی کانال نخاع

فاکتورهای مختلفی در هزینه درمان تأثیرگذار است. فاکتورهایی چون میزان سختی عارضه، شدت آسیب‌دیدگی، روش درمان غیر جراحی و پزشک معالج در میزان هزینه درمان تنگی کانال نخاع تأثیرگذار هستند. برای اطلاع از قیمت دقیق درمان تنگی کانال نخاعی می‌توانید به متخصصان حاذق در این زمینه مراجعه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی روش درمان غیر جراحی تنگی کانال نخاع پرداختیم. تنگی کانال نخاع با آسیب به ستون فقرات، ناحیه گردن، کمر با و ایجاد بی حسی در بخش‌های مختلف بدن، باعث مختل شدن کارهای روزمره افراد می‌شود. برای درمان این عارضه به روش غیر جراحی می‌توانید به مطب دکتر سارا سادات محسن الحسینی متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی در تهران مراجعه کنید. ایشان با توجه به شدت درد و عارضه و شرایط عمومی بیمار از یکی از روش‌های درمان غیر جراحی استفاده می‌کنند.

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات وعضو انجمن کشوری و جهانی طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *