روش های درمان کمر درد

درمان‌کمر درد بسته به شدت و نوع کمر درد متفاوت است معمولا کمر درد با استراحت، مسکن ها و فیزیوتراپی بهتر می شود. تزریق کورتون و درمان‌های دستی (مانند مانیپولاسیون یا کایروپراکتیک) می‌تواند درد را تسکین دهد و به روند بهبودی کمک کند. برخی از آسیب ها و شرایط کمر نیاز به ترمیم جراحی دارند.

انواع کمر درد

بسیاری از آسیب ها، شرایط و بیماری ها می توانند باعث کمر درد شوند. انواع کمر درد عبارتند از:

• کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر: شایع ترین علت کمر درد است. شما می توانید با بلند کردن چیزی بیش از حد سنگین یا بلند نکردن صحیح اشیا به عضلات، تاندون ها یا رباط ها آسیب وارد کنید. برخی از افراد با عطسه، سرفه، چرخش یا خم شدن کمر خود را تحت فشار قرار می دهند.
  • شکستگی: استخوان‌های ستون فقرات می‌توانند در حین تصادف بشکنند، مانند تصادف اتومبیل یا سقوط. برخی شرایط (مانند سرخوردگی مهره یا پوکی استخوان) خطر شکستگی را افزایش می دهند.
  • مشکلات دیسک: دیسک‌ها از مهره‌ها (استخوان‌های کوچک ستون فقرات) محافظت می‌کنند. دیسک ها می توانند از موقعیت خود در ستون فقرات برآمده شوند و بر روی عصب فشار بیاورند. آنها همچنین می توانند پاره شوند (فتق دیسک). با افزایش سن، دیسک‌ها صاف‌تر می‌شوند و محافظت کمتری ارائه می‌دهند (بیماری تخریبی دیسک).
  • مشکلات ساختاری: وضعیتی به نام تنگی نخاعی زمانی اتفاق می‌افتد که ستون فقرات برای طناب نخاعی خیلی باریک باشد. فشار  به نخاع می تواند باعث درد شدید عصب سیاتیک و کمر درد شود. اسکولیوز (انحنای ستون فقرات) می تواند منجر به درد، سفتی و مشکل در حرکت شود.
  • آرتروز استخوان: شایع ترین نوع التهاب مفصل است که باعث کمر درد می شود. بیماری های روماتیسمی مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان باعث کمر درد، التهاب و سفتی در ستون فقرات می شود.
  • بیماری: تومورهای ستون فقرات، عفونت ها و انواع مختلفی از سرطان می توانند باعث کمر درد شوند. سایر شرایط نیز می توانند باعث کمر درد شوند شامل سنگ کلیه و آنوریسم آئورت شکمی است.
  • سرخوردگی مهره: این وضعیت باعث می شود که مهره های ستون فقرات از جای خود خارج شوند. اسپوندیلولیستزیس منجر به کمر درد و اغلب پا درد نیز می شود.

کمر درد چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک متخصص کمر درد ،در مورد علائم شما می پرسد و یک معاینه فیزیکی جامع انجام می دهد. برای بررسی استخوان‌های شکسته یا آسیب‌های دیگر، ممکن است متخصص ستون فقرات،مطالعات تصویربرداری درخواست کند. این مطالعات به پزشک شما کمک می کند تا تصاویر واضحی از مهره ها، دیسک ها، عضلات، رباط ها و تاندون های شما را ببیند.

متخصص کمر درد ممکن است موارد زیر را درخواست کند:

عکس رادیولوژی ستون فقرات، که از تابش اشعه ایکس برای تولید تصاویری از استخوان ها استفاده می کند.

MRI که از آهنربا و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویری از استخوان ها، ماهیچه ها، تاندون ها و سایر بافت های نرم استفاده می کند.

سی تی اسکن، که از اشعه ایکس و کامپیوتر برای ایجاد تصاویر سه بعدی از استخوان ها و بافت های نرم استفاده می کند.

الکترومیوگرافی یا نوار عصب و عضله (EMG) برای بررسی اعصاب و عضلات و بررسی نوروپاتی (آسیب عصبهای محیطی) که می توانند باعث گزگز یا بی حسی در پاهای شما شوند،استفاده میگردد

بسته به علت درد، پزشک ممکن است آزمایش خون یا آزمایش ادرار را نیز تجویز کند. آزمایش خون می تواند فاکتورهای ژنتیکی را برای برخی از بیماری هایی که باعث کمر درد می شوند (مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان) شناسایی کند. آزمایش ادرار سنگ کلیه را که باعث درد در پهلو (دو طرف کمر) می شود، بررسی می کند.

بیشتر کمر درد ها در طی یک ماه پس از درمان خانگی بهبود می یابند، به خصوص برای افراد کمتر از ۶۰ سال. با این حال، برای بسیاری از افراد، این درد چندین ماه طول می کشد.

مسکن‌ها و استفاده از گرما ممکن است تمام چیزی باشد که لازم است. استراحت مطلق در رختخواب توصیه نمی شود. با کمر درد تا جایی که می توانید به فعالیت های خود ادامه دهید. فعالیت های سبک مانند پیاده روی را امتحان کنید. فعالیتی که باعث افزایش درد می شود را متوقف کنید، اما به دلیل ترس از درد از فعالیت اجتناب نکنید. اگر درمان‌های خانگی بعد از چند هفته جواب نداد، ممکن است پزشک شما داروهای قوی‌تر یا درمان‌های دیگر را توصیه کند.

داروهای مناسب درمان کمر درد

داروها به نوع کمر درد بستگی دارد. آنها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

مسکن ها. داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن (ژلوفن) یا ناپروکسن سدیم ممکن است کمک کنند. این داروها را فقط طبق دستور مصرف کنید. استفاده بیش از حد می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند. از عوارض جانبی این داروها،مشکلات گوارشی(زخم معده،خونریزی گوارشی) و مشکلات کلیوی و افزایش فشار خون میباشد.اگر مسکن‌هایی که می‌توانید بدون نسخه بخرید کمکی نکرد، متخصص کمر درد،ممکن است داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی از جمله دیکلوفناک،سلوکسیب و غیره را به شما پیشنهاد دهد.

• شل کننده های عضلانی : اگر کمر درد خفیف تا متوسط ​​با مسکن ها بهبود نیافت، شل کننده عضلانی ممکن است کمک کند. شل کننده های عضلانی می توانند باعث سرگیجه و خواب آلودگی شوند.
  • مسکن های موضعی درد : این محصولات شامل کرم ها، مرهم ها، پمادها و چسب ها، مواد تسکین دهنده درد را از طریق پوست منتقل می کنند.
  • مواد مخدر: داروهای حاوی مواد افیونی، مانند اکسی کدون یا هیدروکودون، ممکن است برای مدت کوتاهی با نظارت دقیق پزشکی استفاده شوند.
  • داروهای ضد افسردگی: برخی از انواع داروهای ضد افسردگی – به ویژه دولوکستین (Cymbalta) و داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، مانند آمی تریپتیلین – نشان داده شده است که کمر درد مزمن را تسکین می دهند.

روشهای غیرجراحی درمان کمر درد

فیزیوتراپی

یک فیزیوتراپ می تواند تمریناتی را برای افزایش انعطاف پذیری، تقویت عضلات پشت و شکم و بهبود وضعیت بدن آموزش دهد. استفاده منظم از این تکنیک ها می تواند به جلوگیری از بازگشت درد کمک کند. فیزیوتراپیست ها همچنین آموزش هایی را در مورد چگونگی اصلاح حرکات در طول یک دوره کمر درد برای جلوگیری از تشدید علائم درد در حین ادامه فعالیت ارائه می دهند

بریس های کمر (کمربند طبی فنردار)

برخی از بیماران متوجه می شوند که می توان از بریس کمر برای ایجاد راحتی و احتمالاً کاهش درد استفاده کرد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از بریس غیرمنعطف ،که به صورت روزانه استفاده می‌شود، همراه با یک برنامه تمرینی فیزیوتراپی، می‌تواند سرعت بهبودی و کاهش درد را  افزایش دهد.بریس کمر ممکن است بعد از جراحی کمر میز مفید باشد.

تزریق استروئید اپیدورال

این تزریق شامل یک داروی ضدالتهاب است که مستقیماً در قسمت بیرونی کانالی که نخاع را احاطه کرده است، تزریق می شود. از فلوروسکوپی، برای هدایت سوزن به ناحیه صحیح استفاده می شود. هدف از تزریق، تسکین موقت درد با کاهش التهاب در اطراف ریشه عصبی فشرده شده است.

طب جایگزین

تعدادی از درمان های جایگزین ممکن است درد کمر را کاهش دهند. همیشه قبل از شروع درمان جایگزین جدید، مزایا و خطرات را با متخصص کمر درد در میان بگذارید.

کایروپراکتیک

ستون فقرات را برای کاهش درد دستکاری می کند.و مانورهایی روی ستون فقرات انجام میشود مه باعث بهبود راستای ستون فقرات میشود

طب سوزنی. پزشک کمر درد،سوزن های نازک استریل شده را در نقاط خاصی از بدن وارد پوست می کند. تعداد فزاینده ای از شواهد علمی نشان می دهد که طب سوزنی می تواند در درمان کمر درد مفید باشد.

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS)

دستگاهی که با باتری کار می کند روی پوست قرار می گیرد، تکانه های الکتریکی را به ناحیه دردناک منتقل می کند. مطالعات نتایج متفاوتی را در مورد اثربخشی TENS نشان داده‌اند.

ماساژ دادن

برای کمر درد ناشی از تنش یا کار بیش از حد عضلات، ماساژ ممکن است کمک کننده باشد.

یوگا

انواع مختلفی از یوگا وجود دارد، رشته ای گسترده که شامل تمرین وضعیت ها یا ژست های خاص، تمرینات تنفسی و تکنیک های تمدد اعصاب است. یوگا می تواند عضلات را کشش و تقویت کند و وضعیت بدن را بهبود بخشد. افراد مبتلا به کمر درد در صورت تشدید علائم ممکن است نیاز به اصلاح برخی وضعیت ها داشته باشند.

کمر درد شدید

گاهی اوقات کمر درد می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی زمینه ای باشد. به افرادی که هر یک از علائم زیر را تجربه می‌کنند، توصیه می‌شود به پزشک متخصص مراجعه کنند

• از دست دادن کنترل مثانه و روده
  • کاهش وزن اخیر که به دلیل تغییرات سبک زندگی، مانند رژیم غذایی و ورزش نباشد
  • ضعف عضلانی پیشرونده
  • تب و لرز درد شدید و بی امان در شکم

علاوه بر این، به افرادی که پس از یک ضربه بزرگ (مانند تصادف رانندگی)، علائم درد را تجربه می کنند، توصیه می شود به پزشک مراجعه کنند. اگر کمر درد با فعالیت‌های روزانه، تحرک، خواب یا علائم آزاردهنده دیگری تداخل داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کرد. برای موارد شدید، ممکن است جراحی لازم باشد.

جراحی معمولا تنها زمانی یک گزینه است که سایر درمان ها با شکست مواجه شوند. با این حال، در صورت از دست دادن کنترل روده، از دست دادن کنترل مثانه، یا از دست دادن پیشرونده عصبی (مانند بی حسی یا ضعف پا) ممکن است تحت عمل جراحی اورژانسی قرار بگیرید.