آیا لغزندگی مهره بدون جراحی قابل درمان است؟

لغزندگی یا سرخوردگی مهره ها که می تواند در گردن یا کمر رخ دهد؛ یکی از عوارض دردناک ستون فقرات است. این عارضه زمانی رخ می دهد که یک یا چند تا از مهره ها از محل اصلی خود حرکت کنند و به سمت جلو یا عقب مهره بالایی یا پایینی خود حرکت کنند. این عارضه باعث ایجاد فشار روی عصب می شود و ممکن است تنگی کانال نخاعی را نیز به دنبال آورد. درمان لغزندگی مهره کمر با روش های مختلفی انجام می شود؛ به کار بردن این روش ها به نوع و شدت عارضه بستگی زیادی دارد. در ادامه مطلب در خصوص عوامل و علائم بیماری و راه های درمان غیر جراحی لغزندگی مهره مطالبی بیان خواهد شد.

عوامل لغزندگی مهره کمر چیست؟

ساختار مهره های ستون فقرات به گونه ای است که از بدن و نخاع به خوبی محافظت می کند؛ عضلات، استخوان ها و لیگامان ها باعث پایداری و استحکام این ستون شده اند. در صورتی که حتی یکی از مهره های ستون فقرات دچار آسیب دیدگی شود و بنا به دلایلی از جای خود حرکت کند؛ می تواند باعث به هم خوردن استقامت و تعادل در ساختار ستون فقرات شود که همین مورد عوارضی را به دنبال خواهد داشت. مهم ترین عوامل ایجاد این عارضه عبارتند از:
  • شکستگی یک یا چند تا از مهره های ستون فقرات
  • وارد آمدن فشار مکانیکی بیش از حد به مهره های ستون فقرات
  • مبتلا شدن به بیماری هایی مانند پوکی استخوان و آرتروز
  • ورزش نکردن و عدم تحرک
  • فرسودگی ستون فقرات در اثر حمل اجسام سنگین
با توجه به عامل ایجاد کننده عارضه، لغزندگی مهره کمر به انواع مختلف تقسیم بندی می شود که عبارتند از:

مادرزادی

لغزندگی مادر زادی مهره های کمر به عنوان دیس پلاستیک خوانده می شود. این بیماری به دلیل ایجاد نقص در شکل گیری ستون فقرات در دوران جنینی رخ می دهد.

ایستمیک

در نتیجه شکستگی استرسی بخشی از مهره که بین مفاصل فاست قرار دارد ایجاد شود، ممکن است مهره ها به سمت جلو حرکت کنند و لغزندگی نوعی ایستمیک را به وجود آورند.

شکستگی لامینای مهره

اگر در اثر ایجاد ضربات شدید و ناگهانی قسمت لامینای مهره دچار شکستگی شود؛ لغزندگی در ناحیه شکسته شده به وجود می آید.

ضعیف بودن ساختار مهره

وجود بیماری هایی مانند پوکی استخوان، به هم خوردن تعادل هورمونی و تومورهای استخوانی می تواند باعث کاهش استحکام مهره ها در ستون فقرات و حساس تر شدن آنها شود. در این گونه مواقع کوچکترین ضربه و فشار به ناحیه کمر باعث لغزندگی مهره می شود.
آیا لغزندگی مهره بدون جراحی قابل درمان است؟

برخی از علائم این عارضه عبارتند از:

• درد شدید پایین کمر خصوصاً بعد ورزش
  • درد در باسن و ران پا
  • احساس ضعف و گزگز در پا
  • ایجاد تغییر و اختلال در راه رفتن
  • جلوآمدگی شکم
  • افزایش گودی کمر

درمان لغزندگی مهره کمر بدون جراحی

برای درمان لغزندگی مهره کمر، در ابتدا متخصص طب فیزیکی از طریق روش های مختلف مانند معاینه فیزیکی و روش های تصویربرداری مانند سی تی اسکن وجود یا عدم وجود این عارضه را تأیید می کند. سپس این عارضه با توجه به شدت بیماری درجه بندی می شود. درجه بیماری با توجه به میزان سرخوردگی به ۵ گرید تقسیم بندی می شود؛ با توجه به گرید بیماری روش درمان تعیین می‌شود. در مواردی که میزان سرخوردگی خفیف تا متوسط باشد؛ تا ۵۰ درصد از استخوان مهره دچار لغزندگی شده باشد؛ از روش های غیر جراحی برای درمان لغزندگی مهره کمر استفاده می شود. برخی از مهم‌ترین روش های غیر جراحی عبارتند از:

پوشیدن بریس

متخصص طب فیزیکی با توجه به ساختار ستون فقرات فرد دستور ساخت بریس اختصاصی را به ارتوزیست (متخصص ارتوپدی فنی) می دهد. پوشیدن بریس باعث کاهش گرفتگی و درد در قسمت عارضه می شود. متخصص طب فیزیکی برای محدود کردن دامنه حرکتی مهره های ستون فقرات و پیشگیری از علائم بریس را تجویز می کند؛ در کنار تجویز بریس طب فیزیکی از درمان های دیگری مانند درمان دستی و نرمش استفاده می کند.

روش های فیزیوتراپی

روش های فیزیوتراپی برای کاهش عوارض لغزندگی مهره به کار می رود. کسانی که در اثر لغزندگی مهره به درد شدید و گرفتگی عضلات مبتلا شده اند؛ متخصص طب فیزیکی از روش های فیزیوتراپی مانند گرما و سرما درمانی، اولتراسوند تراپی و الکترو تراپی برای کاهش گرفتگی، درد و کاهش مواد زائد استفاده می کند.

درمان فعال

درمان فعال که از روش‌های درمان لغزندگی مهره کمر بدون جراحی است؛ در این روش متخصص طب فیزیکی با استفاده از تمرین های بدنی گوناگون متناسب با وضعیت بدن فرد اقدام به درمان لغزندگی مهره کمر می کند. در اثر این تمرینات انعطاف بدنی فرد و دامنه حرکتی مهره ها افزایش پیدا می کند. در درمان فعال متخصص طب فیزیکی روی ستون فقرات، عضله های مرکزی شکم و عضلات همسترینگ تمرکز می کند.

ماساژ عمیق بافت

متخصص طب فیزیکی از طریق ماساژ عمیق بافت باعث رفع سایش، تنش و گرفتگی مهره های کمر می شود و باعث درمان لغزندگی مهره کمر می شود.

کاهش درد

ممکن است متخصص طب فیزیکی از طریق روش هایی مانند مگنت تراپی، رادیوفرکوئنسی، پی آر پی، اوزون تراپی و تزریق داروهای کورتیکواستروئید در ناحیه اپیدورال درد بیمار را کاهش می دهد. تلفیقی از روش های درمان دستی، درمان فیزیکی و فیزیوتراپی می تواند به مرور زمان باعث درمان لغزندگی مهره کمر و عوارض آن شود. در صورتی که این بیماری پیشرفت کرده باشد و به گرید ۴ و ۵ رسیده باشد؛ این روش ها جوابگو نخواهد بود و فرد باید جراحی شود. روش‌های جراحی این عارضه مختلف است و می تواند شامل روش های جراحی کم تهاجمی، جراحی نیمه باز و دکمپرشن باشد.
آیا لغزندگی مهره بدون جراحی قابل درمان است؟

لغزندگی مهره کمر و گردن یکی از عوارض مربوط به ستون فقرات است که در اثر عوامل ژنتیکی و اکتسابی به وجود می آید. برای درمان از روش های غیر جراحی می توانید به مطب دکتر سارا حسینی متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید. ایشان با کمک گرفتن از روش های فعال و غیر فعال اقدام به درمان لغزندگی مهره می کند. برای گرفتن وقت می توانید از طریق شماره های درج شده در سایت اقدام کنید. درمان با تکارتراپی روش درمانی نوار عصب و عضله کاربرد شاک ویو تراپی درمان با لیزر پرتوان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی