درمان هالوکس والگوس بدون جراحی

درمان هالوکس والگوس بدون جراحی

آنچه می خوانید...
هالوکس والگوس یا انحراف شصت پا یکی از مشکلات فیزیکی مربوط به شست پا است که با نام بونیون نیز شناخته می‌شود. در این عارضه مفصلی که انگشت بزرگ پا را به خود وصل می‌کند؛ دچار ناهنجاری می‌شود. این مفصل متاتارسوفالانژیال نام دارد و ناهنجاری آن توسط روش‌های نوین طب پزشکی درمان می‌شود. این مفصل نقش مهمی در بدن دارد و باعث توزیع یکنواخت وزن بدن روی پاها می‌شود. در ادامه مطلب در خصوص عوامل و درمان هالوکس والگوس با طب فیزیکی مطالبی بیان خواهد شد.

عوامل به وجود آورنده هالوکس والگوس چیست؟

عواملی که سبب به وجود آمدن بیماری هالوکس والگوس می‌شوند؛ وابستگی زیادی به عوامل ژنتیکی، سبک زندگی فرد و سطح فعالیت فرد دارند. رایج‌ترین عوامل به وجود آورنده بیماری هالوکس والگوس عبارتند از:
  • عوامل ژنتیکی
  • اضافه وزن بالا
  • ورزش نکردن و رکود زیاد
  • پوشیدن کفش‌های نامناسب مانند کفش‌های پاشنه بلند، نوک تیز، تنگ و نامناسب
  • ایستادن طولانی مدت
  • اختلالات عضلانی مانند ضعف شدید عضله‌های پا و صافی کف پا
  • مشکلات مربوط به رباط‌های پا مانند کشیدگی و انعطاف پذیری رباط کف پا و انگشتان
  • ابتلا شدن به برخی از بیماری‌ها مانند روماتیسم مفصلی، آرتروز مچ پا، آسیب دیدن عصب پا، نقرس، بیماری‌های قلبی، فلج اطفال و مشکلات شایع دندانی و …
  • شکستگی شست پا
  • کوتاه بودن یک پا از پای دیگر
بررسی‌های اپیدمیولوژی این بیماری نشان داده است که زنان تقریباً ۱۰ برابر بیشتر از مردان به این عارضه مبتلا می‌شوند که علت آن می‌تواند پوشیدن کفش‌های نامناسب مانند کفش‌های پاشنه بلند در مدت زمان طولانی باشد.
درمان هالوکس والگوس بدون جراحی
درمان هالوکس والگوس بدون جراحی

نشانه های بیماری هالوکس والگوس چیست؟

نشانه‌های بیماری هالوکس والگوس در مراحل اولیه چندان گسترده نیستند و فقط با یک برآمدگی متورم در بیرون از قسمت خارجی شست پا مشاهده می‌شود. اما با پیشرفت بیماری این علائم بیشتر می‌شوند. رایج‌ترین علائم این عارضه عبارتند از:
  • التهاب، قرمزی و درد در اطراف فصل شست پا
  • درد مداوم و شدید خصوصاً در هنگام راه رفتن
  • کاهش توانایی در ایستادن و راه رفتن
  • بسته شدن پینه در کنار انگشت بزرگ پا
  • قرمز شدن قسمت برآمده انگشت دوم پا
  • متمایل شدن انگشت شست به سمت سایر انگشتان و قرار گرفتن روی آنها در موارد شدیدتر
  • احساس درد در هنگام خم کردن انگشت شست
  • افزایش ضخامت پوست در قسمت داخلی مفصل انگشت شست
  • کاهش انعطاف پذیری انگشت شست

عوارض هالوکس والگوس

این بیماری می‌تواند با عوارضی همراه باشد. برخی از این عوارض عبارتند از:
  • مبتلا شدن به آرتریت: در اثر بیماری هالوکس والگوس شست پا در معرض فشار و تنش قرار می‌گیرد که می‌تواند به مرور زمان باعث آرتریت و ایجاد محدودیت حرکتی در شست پا شود.
  • گرفتگی انگشتان پا: اسپاسم و گرفتگی انگشتان پا به علت فشار وارده از سمت شست پا روی آنها می‌تواند به وجود آید.
  • بدشکلی انگشتان پا: این عارضه می‌تواند باعث بد شکلی پا شود که برای برخی از افراد خصوصاً خانم‌ها آزار دهنده است.
  • التهاب مفصل: التهاب مفصل شست پا از رایج‌ترین عوارض این بیماری است که بخش اعظمی از درد بیمار به خاطر وجود همین عارضه است.
درمان هالوکس والگوس بدون جراحی
درمان هالوکس والگوس بدون جراحی

درمان هالوکس والگوس با روش های نوین طب فیزیکی

متخصصان طب فیزیکی از طریق روش‌های غیر تهاجمی و بدون جراحی کجی انگشت شست پا را درمان می‌کنند. برای اقدام به درمان هالوکس والگوس ابتدا پزشک متخصص از طریق معاینات فیزیکی و عکس‌برداری با اشعه ایکس شدت بیماری را تعیین می‌کند و با توجه به شدت بیماری گزینه‌های متعددی برای درمان پیش می‌گیرد. بخشی از رایج‌ترین روش‌های درمان هالوکس والگوس بدون جراحی عبارتند از:

استفاده از ارتز های مخصوص

متخصص طب فیزیکی پس از بررسی وضعیت انگشت شست، متناسب با وضعیت انگشت محافظ، اسپلینت و ارتز های مخصوص را تجویز می‌کند اسپیلنت درد این عارضه را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد و با ثابت کردن شست پا در موقعیت مناسب به‌مرورزمان باعث درمان هالوکس والگوس می‌شود. در کنار این روش بیمار باید از کفش‌های مخصوص و پدهای طبی ویژه استفاده کند. کفش‌های طبی فضای کافی برای حرکت انگشتان را فراهم می‌کنند و از پیشرفت ناهنجاری جلوگیری می‌کنند. برخی از پدهای انگشت در انواع فاصله دهنده انگشتی تولید می‌شوند و از طریق فاصله انداختن بین انگشتان پا از اصطکاک بین انگشتان و پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کنند. ممکن است پزشک متخصص طب فیزیکی با استفاده از نوارهای طبی خاصی پای بیمار را نوار پیچی کند و از فشار بیش از حد شست جلوگیری کند. این روش می‌تواند برای درمان هالوکس والگوس بسیار تأثیرگذار باشد.

روش های انفعالی فیزیوتراپی

پزشک متخصص از طریق روش‌های انفعالی مانند حرارت درمانی، سرما درمانی، شاک ویو تراپی، لیزر تراپی، الکترو تراپی و ماساژ عمیق پوست اقدام به درمان هالوکس والگوس می‌کند. این روش‌ها می‌توانند به تنهایی و یا به صورت تلفیقی مورد استفاده قرار بگیرند. با توجه به حساسیت مفاصل و شدت عارضه میزان انرژی وارد شده از طریق روش‌هایی مانند شاک ویو و لیزر تعیین می‌شود. انرژی وارد شده از طریق امواج نوری لیزر یا ضربات شاک ویو التهاب ایجاد شده در مفاصل را کاهش می‌دهد و از این طریق باعث درمان هالوکس والگوس می‌شود.

روش های فعال طب فیزیکی

پزشک متخصص فیزیوتراپی از روش‌های فعال مانند حرکات اصلاحی و ورزش درمانی برای درمان هالوکس والگوس بهره می‌برد. ورزش‌هایی مانند بالا بردن قوس کف پا، کشش انگشتان پا، کشش مچ پا، جمع کردن و رها کردن انگشتان پا در حالت ایستاده می‌توانند برخی از این تمرینات ورزشی باشند. تمرینات ورزشی باید حتماً زیر نظر متخصص فیزیوتراپی یا طب فیزیکی انجام شود.

روش های تلفیقی

اکثر متخصصان، روش‌های تلفیقی مانند لیزر تراپی، حرکت درمانی، ماساژ عمیق پوستی و تجویز پدهای طبی را هم زمان با هم به کار می‌گیرند. به‌کارگیری این روش‌ها به صورت هم زمان می‌تواند در مدت زمان کوتاه‌تری باعث درمان هالوکس والگوس شود. برخی پزشکان برای کاهش دردهای شدید و التهاب مفاصل بیماران ممکن است روش‌های تزریقی مانند تزریق کورتیزول را به کار بگیرند. روش تزریقی تنها درد را درمان می‌کند و تأثیری در ساختار شست ندارد؛ به همین سبب در کنار این روش فیزیوتراپی نیز انجام می‌شود.
درمان هالوکس والگوس بدون جراحی

نتیجه گیری

درمان هالوکس والگوس با روش‌های غیر تهاجمی و بدون جراحی چندین سال است که مورد توجه قرار گرفته است. متخصص طب فیزیکی از طریق روش‌های نوین طب فیزیکی مانند شاک ویو تراپی، لیزر تراپی، حرکات اصلاحی، ورزش درمانی، الکترو تراپی و تجویز پدهای مخصوص طبی اقدام به درمان هالوکس والگوس می‌کند. برای درمان این بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن می‌توانید به مطب دکتر سارا سادات محسن الحسینی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید. درمان با تکارتراپی روش درمانی نوار عصب و عضله کاربرد شاک ویو تراپی درمان با لیزر پرتوان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سارا سادات محسن الحسینی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات وعضو انجمن کشوری و جهانی طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *