بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران

آنچه می خوانید...

درد و ناراحتی تنها بخشی از مشکلات ناشی از بیماری‌های اسکلتی، عصبی، عضلانی، قلبی، ریوی و … است. در واقع اکثر افراد مبتلا به این عارضه‌ها حین درمان و حتی بعد از آن برای انجام فعالیت‌های روزمره دچار مشکل می‌شوند. به عبارتی کیفیت زندگی بیماران دستخوش تغییر قرار می‌گیرد. در این شرایط یکی از بهترین راهکارها مراجعه به بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران است.

این مقاله به معرفی خدمات ارائه شده توسط متخصصان این رشته اختصاص داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ما را تا پایان همراهی کنید.

طب فیزیکی و توانبخشی چیست؟

طب فیزیکی و توانبخشی (Physical medicine and rehabilitation) یکی از ۲۶ شاخه علم پزشکی است. متخصصان این رشته فیزیاتریست (Physiatrist) نام دارند. فیزیاتریست ها همچون سایر پزشکان متخصص، وظیفه تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف را برعهده دارند. وجه تمایز این افراد با سایر پزشکان کمک به کیفیت زندگی بیماران است. زیرا در اکثر موارد مبتلایان به عارضه‌های مختلف در حین درمان یا بعد از آن، استقلال خود را از دست داده و برای انجام فعالیت‌های روزمره به دیگران وابسته می‌شوند.

بنابراین هدف فیزیاتریست تمرکز بر عضو یا اندام آسیب دیده نیست. بلکه به طور کل وضعیت جسمی و روحی بیمار مورد بررسی قرار می‌گیرد. این کار در اصطلاح عامیانه توانبخشی نام دارد.

  • توانبخشی از شاخه‌های مختلفی تشکیل شده است. تنها بخشی از اقدامات کمکی توسط متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی ارائه می‌شود. بخش‌های دیگر شامل گفتار درمانی، فیزیوتراپی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی، مددکاری اجتماعی و کاردرمانی است. به‌کارگیری هر یک از این موارد بسته به شرایط روحی و جسمی فرد مبتلا تفاوت دارد.

وظایف متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

به طور کل فعالیت‌های بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران به سه بخش موسکولواسکلتال، الکترودیاگنوزیس و بازتوانی تقسیم می‌شود. طب موسکولواسکلتال بیشتر بر تشخیص و درمان مشکلات عضلانی، اسکلتی و عصبی تمرکز دارد. تشخیص قطعی این مشکلات با آزمایش‌های شیمیایی، تصویربرداری و نوار عصب و عضله حاصل می‌شود. درمان نیز برحسب شرایط به صورت ترکیبی از درمان دارویی و فیزیکی است.

در گذشته درمان فیزیکی در ماساژ، طب سوزنی، تمرینات ورزشی و یخ درمانی خلاصه می‌شد. امروزه با گسترش تکنولوژی و فناوری روش‌های درمانی جدیدی در این عرصه ابداع شده است. الکترودیاگنوزیس بیشتر بر تشخیص بیماری‌های عصب محیطی تمرکز می‌کند. سیاتیک، فلج اطفال، میوپاتی، سندرم تونل کارپ و ای ال اس از جمله این موارد بشمار می‌روند. تشخیص قطعی بیماری‌های مذکور از طریق آزمایش نوار عصب و عضله امکان‌پذیر است. طب بازتوانی نیز بازیابی توان ازدست‌رفته بیمار یا فرد آسیب دیده را مد نظر قرار می‌دهد.

تشخیص و درمان

برای تشخیص بیماری از بررسی علائم و سابقه پزشکی فرد مراجعه کننده بهره می‌گیرد. البته تشخیص قطعی‌تر نیازمند انجام آزمایش‌های تخصصی است؛ به‌عنوان‌مثال می‌توان به تصویربرداری (اشعه ایکس، ام آر آی و سی تی اسکن)، سونوگرافی عصب و عضله و نوار عصب و عضله اشاره کرد.

در ادامه فیزیاتریست متناسب با نوع عارضه، روش درمان مناسبی را انتخاب کرده و مورد استفاده قرار می‌دهد. در این رشته تمرکز بر رفع مشکل بدون استفاده از جراحی است. مهم‌ترین راهکارهای درمان مستقل از جراحی (غیرتهاجمی) عبارتند از:

  • دارو درمانی
  • لیزر درمانی
  • سوزن درمانی
  • تمرینات ورزشی
  • مغناطیس درمانی
  • تمرینات فیزیوتراپی
  • پوشیدن کفش طبی یا بریس
  • استفاده از وسایل کمک حرکتی یا پروتز
  • تزریق مواد مختلف از قبیل مثل اوزون، پلاسما
بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی چه خدماتی را ارائه می دهد؟

از جمله خدمات درمانی که توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ارائه می شوند؛ عبارت اند از:

اوزون تراپی


اوزون تراپی تنها یکی از خدمات متخصص طب فیزیکی و توانبخشی است، در این روش پس از اینکه بیمار به پزشک متخصص مراجعه کرد و بررسی وضعیت او، جلسات اوزون تراپی برای او تجویز می شود. در واقع دستگاه تولید اوزون اکسیژنی که به آن وارد می شود را به گاز اوزن تبدیل می کند و این گاز با خونرسانی به ارگان های بدن در درمان آن ها اثر بخش خواهد بود.

  • دلیل محبوبیت این روش این است روشی غیر تهاجمی است و بیمار احتیاجی به حضور در اتاق عمل نخواهد داشت. صرفا با تعداد جلساتی که متخصص طب فیزیکی و توانبخشی برای او تجویز میکند در طی چند هفته یا چند ماه می تواند درمان شود.

از جمله عارضه هایی که درمان آن با اوزون تراپی ممکن می شود می توان به مواردی شامل: انواع آرتروز ها، بیرون زدگی یا پارگی دیسک کمر یا دیسک گردن و انواع آسیب دیدگی ها اشاره کرد.

شاک ویو تراپی


شاک یو تراپی از دیگر درمان های غیر تهاجمی است که توسط متخصص طب فیزیکی صورت می گیرد. در این روش از امواج پر قدرت مکانیکی استفاده می شود. در واقع درمان با شاک ویو ها به این شکل صورت می گیرد که در جلسات درمان امواج پر قدرت مکانیکی یا صوتی به ناحیه مد نظر وارد می شوند. شاک ویوتراپی فرایند کلاژن سازی را بهبود می بخشد و باعث رشد سلول های خونی در ناحیه درمان می شود.

شاک ویوتراپی کاربرد های زیادی دارد و علاوه بر درد های عضلانی ،بر طرف کردن سلولیت و خارپاشنه می توان برای از بین بردن خطوط اخم و چین و چروک نیز از آن استفاده کرد.مدت زمان این روش درمانی نیز به واکنش و پاسخ فرد بیمار به درمان بستگی دارد و توسط پزشک طب فیزیکی تصمیم گیری می شود.

درمان لیزری


بسیاری از افراد هستند که با کهولت سن یا ایر دلایل دیگری که وجود دارد، حاضر به انجام عمل و به اصطلاح رفتن به  زیر تیغ جراحی نیستند. یکی از راه هایی که طب فیزیکی برای درمان پیش روی این افراد می گذارد استفاده از لیزر پرتوان است. در مقاله لیزر پرتوان به صورت کامل از این روش درمانی سخن گفته ایم اما اگر بخواهیم به طور خلاصه در اینجا به آن اشاره کنیم؛ باید گفت که در این روش:

انرژی نور با عمق و نفوذ بالا ( حد.دا ۲۵ سانتی متر) به مرحله تحت نظر برای درمان وارد می شودو با تحریک رگ ها و سلول های خونی باعث می شود تا ترمیم بافت و منطقه مورد نظر با سرعت بالایی پیش برود.

این لیزر به علت عوارض کم و تهاجم پایین از محبوبیت زیادی برخوردار است. لیزر درمانی در درمان درد هایی نظیر دردهای اسکلتی و عضلانی، دیسک های ستون فقرات، شانه یخ زده و … به کار می رود.

تزریق تخصصی مفاصل


زمانی که سایر روش هایی طب فیزیکی و توانبخشی برای بیمار موثر نبودند می توان گفت که متخصص از این روش استفاده می کند. در واقه تزریق تخصصی مفاصل برای از بین بردن درد های التهابی و درد مفاصل است. موادی که در این روش به بیمار تزریق می شوند متفاوت خواهند بود و معمولا متخصص تشخیص می دهد که چه ماده ای به  محل مورد نظر تزریق شود.این روش نیز در درمان آرتروز، مینیسک زانو و … تاثیر دارد.

طب سوزنی


طب سوزنی که از قدیمی ترین روش های غیر تهاجمی است و طرفداران زیاد و خاص خود را دارد از دیگر متد های درمانی است که توسط متخصص طب فیزیکی انجام می شود. در این روش بعد تشخیص نقاطی که باید درمان شوند، توسط پزشک سوزن های نازکی وارد پوست می شود. برای اطلاع بیشتر از این روش درمانی، می توانید مقاله طب سوزنی را مطالعه کنید.

روش های غیر جراحی طب فیزیکی و توانبخشی

از آنجایی که روش های جراحی معمولا تهاجمی، پر خطر و با عوارض هستند. بهتر است برای افراد با سنین بالاتر از روش های غیر جراحی که در طب فیزیکی و توانبخشی استفاده می شوند کمک گرفته شود، به این صورت هم خطر کمتری آن ها را تهدید می کند هم دوره ی درمان آسان تری خواهند داشت. روش های درمان غیر جراحی که در طب فیزیکی استفاده می شوند عبارت اند از:

درمان مشکلات ناحیه کمر بدون جراحی

همانطور که می دانید کمر یکی از مهم ترین و پرکاربرد ترین قسمت های بدن است. اما متاسفانه ممکن است که به دلایل مختلف قبیل رعایت نکردن و انجام فعالیت های سنگین یا حتی بروز سانحه با مشکلاتی مواجه شود و آسیب های بزرگی ببیند.

دیسک کمر غضروفی است که ما بین ستون فقرات قرار دارد. پشتیبانی اصلی از بدن انسان ها را ستون فقرات فراهم می کند که به عقب و جلو و چپ و راست شدن کمک می کند. دیسک همان غضروفی است که از اصطحکاک مهره های ستون فقرات به یکدیگر جلو گیری می کند و مانع از فشار به ستون فقرات می شود. مشکلاتی که ممکن است برای آن پیش آید؛ پارگی دیسک، بیرون زدگی و فتق دیسک کمر است. درمان پارگی دیسک کمر بدون جراحی و دیگر موارد با طب فیزیکی امکان پذیر است.

مزایای تکارتراپی چیست؟

درمان غیر جراحی آرتروز

از دردناک ترین و آزار دهنده ترین مشکلاتی که ممکن است برای ساختارهای بدن پیش آید، ساییدگی مفصل ها و بروز آرتروز است. آرتروز معمولا به دلایلی قبیل افزایش سن، افزایش وزن، سبک زندگی و انجام فعالیت های سنگینی که به مفاصل آسیب وارد می کنند و … باشد.

در صورتی که آرتروز پیشرفت کند ممکن است که باعث تخریب غضروف ها در محل مفصل می شود و مشکلات شدید تری به وجود آورد. حوشبختانه برای درمان آرتروز نیز روش های غیر جراحی وجود دارد که پیش تر در مقاله های درمان آرتروز زانو بدون جراحی و درمان آرتروز ستون فقرات بدون جراحی به دو نوع آن پرداخته ایم.

درمان غیر جراحی درد سیاتیک

عصب سیاتیک که یکی از طولانی ترین و تاثیر گذار ترین عصب های بدن است که از دیسک های پایین کمر شروع می شود و تا کف و مچ پا ادامه دارد. درد رگ سیاتیک ممکن است که به علت اضافه وزن، دیابت و … به وجود آید و خود را با علائمی قبیل
درد های ناگهانی و شدید نشان دهد. طب فیزیکی و توانبخشی درمان درد سیاتیک بدون جراحی را نیز ممکن کرده است.

بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران

چه کسانی به خدمات بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران نیاز دارند؟

بعضی افراد در حین درمان به اقدامات توانبخشی نیاز دارند. بعضی دیگر نیز پس از پایان درمان برای کاهش وابستگی در انجام فعالیت‌های روزمره به خدمات توانبخشی نیاز پیدا می‌کنند. به طور کل افراد نیازمند به خدمات توانبخشی در گروه‌های زیر جای می‌گیرند:

  • مشکلات اسکلتی، عضلانی، عصبی؛ شامل دیسک کمر یا گردن، پوکی استخوان، شکستگی استخوان و مفصل، آرتروز، مشکلات تاندون و رباط مفصل، انحراف ستون فقرات، بدفرمی دست یا پا، افتادگی شانه، سیاتیک، درد کمر، آسیب‌دیدگی‌های مفصلی در ورزشکاران و …
  • اختلال در عملکرد سیستم عصبی؛ شامل بیماری پارکینسون، آلزایمر، بی اختیاری ادرار و مدفوع
  • افراد تحت درمان های طولانی و سخت؛ از قبیل سوختگی، سرطان، جراحی، پیوند عضو، قطع عضو
  • مشکلات ریوی؛ از قبیل آسم، ورم ریه و برونشیت
  • مشکلات قلبی؛ از قبیل سکته یا نارسایی قلبی

فیزیاتریست و فیزیوتراپ چه تفاوتی با هم دارند؟

اگرچه ظاهر کار فیزیاتریست و فیزیوتراپ بسیار به هم شبیه است. اما تفاوت‌های بارزی بین این دو وجود دارد. واقعیت این است که طب فیزیکی و توانبخشی شاخه‌ای از علم پزشکی است. به همین دلیل بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران می‌تواند از روش‌های مختلف برای تشخیص و درمان بگیرد؛ به عنوان مثال تجویز دارو توسط فیزیاتریست ها بلامانع است. اما فیزیوتراپی شاخه‌ای از علم پزشکی نیست. به همین دلیل متخصص این کار تنها در زمینه ارائه برنامه تمرینی طبق نظر پزشک متخصص مجاز است.

هزینه مراجعه به بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران

با افزایش جمعیت سالمند، بیماری هایی چون آرتروز، پوکی استخوان، سکته مغزی، قلبی و … اجتناب‌ناپذیر است. با طب فیزیکی و توانبخشی می‌توان با هزینه‌ای بسیار کمتر از مراجعه به سایر پزشکان متخصص از این مشکلات پیشگیری یا آنها را درمان کرد. زیرا روش‌های درمانی مورد استفاده توسط فیزیاتریست ها معمولاً غیرتهاجمی و مستقل از دارو یا جراحی است. البته هزینه دقیق جلسات درمان و بازتوانی به شرایط متقاضی، موقعیت جغرافیایی، نوع کلینیک و تجربه و تخصص پزشک بستگی دارد.

بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران

سخن پایانی

ما در این مقاله به معرفی بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران پرداختیم. طب فیزیکی و توانبخشی شاخه‌ای از علم پزشکی است که در کنار تشخیص و درمان بر توانبخشی و بهبود کیفیت بیماران نیز تمرکز دارد. علاوه بر این روش‌های درمانی تجویز شده، غیرتهاجمی و بدون نیاز به جراحی است. بسیاری از افراد درگیر با اختلالات عصبی، عضلانی، اسکلتی، قلبی عروقی، ریوی و … می‌تواند با هزینه‌ای مناسب از خدمات طب فیزیکی و توانبخشی استفاده کنند. دکتر سارا سادات محسن حسینی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به شما در درمان بیماری خود نوین ترین و اثر بخش ترین روش ها کمک خواهند کرد.

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات وعضو انجمن کشوری و جهانی طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *