لرزش دست

درمان لرزش دست با طب فیزیکی

آنچه می خوانید...

لرزش دست یکی از مشکلاتی است که می تواند به دلایل مختلف عصبی و غیره عصبی ایجاد شود. این عارضه در سالمندان بیش از سایر افراد دیده می‌شود؛ اما درمان لرزش دست در نوجوانی و جوانی نیز امروزه به یک مسئله مهم تبدیل شده است. علت اصلی این عارضه انقباضات ریتمیک غیر ارادی است که علاوه بر دست، ممکن است در سایر اندام های بدن مانند پا نیز رخ دهد. لرزش دست می تواند در فعالیت های روزانه فرد اختلال ایجاد کند و به همین سبب درمان آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در ادامه مطلب در خصوص علل و روش های درمان لرزش دست با طب فیزیکی نکاتی ارائه می شود.

دلایل لرزش دست چیست؟

علت لرزش دست می تواند بسیار متفاوت باشد؛ گاهی اوقات این عارضه بدون علت و به صورت ناشناخته پدید می آید و گاهی اوقات بر اثر بیماری های نورولوژیکی، بروز لرزش در دست و سایر اندام ها مشاهده می شود. برخی از رایج ترین علت های رعشه دست عبارتند از:

بیماری های نورولوژیکی

بیماری های نورولوژیکی بیماری هایی هستند که روی سیستم عصبی مرکزی و مغز تأثیر می‌گذارند. بیماری هایی مانند ام اس، پارکینسون، سکته های مغزی، دیستونیک ترمور، اسنشیال ترمور و ضربه های مغزی که باعث آسیب به مخچه می‌شوند؛ جزو بیماری های نورولوژیکی ایجاد کننده لرزش در دست هستند.


مالتیپل اسکلروزیس

بیماری مالتیپل اسکلروزیس MS یکی از بیماری های خود ایمنی بدن است که روی دستگاه های مختلف بدن مانند دستگاه های حرکتی تاثیر می گذارد. این بیماری می تواند در مسیرهای عصبی کنترل کننده حرکت دست اختلال ایجاد کند؛ همین عامل می تواند باعث ایجاد لرزش در دست شود.

عوامل ارثی و ژنتیکی

در بعضی از بیماران، علت لرزش دست مشخص نیست. اما در بیش از نیمی از آن ها، یکی از افراد خانواده به لرزش دست دچار است . این مسئله در طی بررسی افرادی که برای درمان لرزش دست ارثی به پزشکان مراجعه می کنند، مشخص شده است.

سکته مغزی

سکته مغزی اگر از نوع ایسکمیک باشد؛ ممکن است رگ های اصلی مغز را که مسئول حرکات دست هستند؛ مسدود کند. مسدود شدن این رگ ها باعث اختلال در جریان پیام های عصبی و رعشه دست می شود.

لرزش دست عصبی

استرس و اضطراب و قرار گرفتن در شرایطی که باعث می شود آدرنالین خون شما بالا برود، سیستم های عصبی خودمختار بدن را وادار می کند تا میزان لرزش فیزیکی را افزایش دهد. اضطراب، نگرانی، هیجان زدگی بیش از حد، استرس و حتی احساساتی که با شدت به آن ها دچار می شوید؛ به طور کلی ممکن است که باعث ایجاد تپش قلب و لرزش در بدن به خصوص دست ها شوند.

بیماری های روانپزشکی

برخی از بیماری های روانپزشکی مانند بیماری های مربوط به افسردگی و اضطراب های شدید می توانند باعث ایجاد لرزش در دست شوند. بیماری های روانپزشکی روی انتقال دهنده های عصبی تأثیر می گذارند و باعث افزایش و کاهش آنها می شوند؛ این عوامل می‌توانند گاهی اختلال های حرکتی مانند رعشه دست را به وجود آورند.

کمبود ویتامین در بدن

کمبود برخی از ویتامین ها و مواد مغذی در بدن ممکن است که به ضعیف شدن سیستم عصبی کمک کند و در نتیجه لرزش دست ها و بدن را به وجود آورد.ما دقیقا کمبود چه ویتامینی باعث لرزش دست میشود؟

  • ویتامین های B
  • ویتامین D
  • ویتامین E
  • کلسیم، منیزیوم و پتاسیوم
  • زینک، آهن و سلنیوم

سایر عوامل لرزش دست عبارتند از:

  • بیماری های مربوط به تیروئید
  • نارسایی کبد
  • نارسایی های کلیوی
  • مصرف برخی از داروها مانند آمفتامین و داروهای استروئیدی
  • مسمومیت با جیوه
  • اعتیاد به مواد مخدر
  • برخی از بیماری های ارثی مانند سندروم ایکس شکننده
درمان لرزش دست با طب فیزیکی
درمان لرزش دست با طب فیزیکی

انواع لرزش دست

لرزش در دست بر اساس شدت، دامنه، سرعت و زمان لرزش به انواع مختلف تقسیم بندی می شود. انواع رعشه دست عبارتند از:

رعشه دست در حالت ریلکس

گاهی اوقات مشاهده می‌شود که دست افراد در هنگام استراحت هم لرزش دارد؛ اصطلاحاً به این نوع رعشه پیل رولینگ می گویند. این لرزش اغلب زمانی مشاهده می شود که فرد به پارکینسون مبتلا باشد.

لرزش عملکردی

لرزش عملکردی زمانی رخ می دهد که فرد در حال انجام دادن کاری باشد؛ زمانی که فرد در حالت استراحت قرار دارد؛ لرزش دست های او نیز متوقف می شود. ژنتیک می‌تواند در ایجاد این نوع لرزش در دست تا حدود زیادی دخیل باشد. لرزش هایی از نوع ترمور بیشتر در این طبقه جای دارند. انواع لرزش های عملکردی عبارتند از:

  • لرزش حرکتی یا لرزش در هنگام هر نوع حرکت ارادی
  • لرزش در هنگام انجام حرکات هدفمند
  • لرزش کارهای خاص مثل لرزش در هنگام انجام دادن کارهای ظریف مثل خط چشم کشیدن
  • لرزش ایزومتریک یا لرزش در حین نگه داشتن جسم در حالت بدون حرکت
  • لرزش کینتیک مثل لرزش در هنگام بالا و پایین بردن مچ

درمان لرزش دست با روش های طب فیزیکی

خوشبختانه طب فیزیکی می تواند به افراد مبتلا به لرزش دست کمک های شایانی کند. متخصص طب فیزیکی با معاینه و چکاپ کامل بیمار سعی می کند؛ علت اصلی رعشه دست را تشخیص دهد. گاهی اوقات ممکن است در کنار استفاده از روش های طب فیزیکی به درمان های دیگری نیز نیاز شود؛ به همین سبب ممکن است متخصص طب فیزیکی بیمار را به متخصصین دیگری مانند نورولوژی یا غدد ارجاع دهد. رایج‌ترین روش های درمان لرزش دست با طب فیزیکی عبارتند از:

روش های فیزیوتراپی

فیزیوتراپی می تواند به صورت مؤثری از رعشه دست و پا جلوگیری کند و به فرد در کنترل لرزش‌ها کمک کند. به طور کلی فیزیوتراپی باعث افزایش سطح عملکرد عضله می شود و قدرت عضله را افزایش می دهد. ورزش هایی که به افزایش تعادل بدن کمک می کنند به بیمار توصیه می شود. در این ورزش ها بیمار یاد می گیرد که چگونه لرزش را کنترل کند. ممکن است متخصص فیزیوتراپی نیز بریس خاصی برای بیمار تجویز کند تا بهتر بتواند لرزش ها را کنترل کند. تمرین کردن با توپ و خمیر یکی از روش‌های مؤثر جهت کاهش رعشه دست است که روش انجام ورزش توسط متخصص طب فیزیکی آموزش داده می‌شود.

تکنیک های روان درمانی

اگر علت بروز لرزش دست اختلال های روانشناختی مانند اختلال وحشت زدگی باشد، پزشک متخصص طب فیزیکی با آموزش دادن روش های ریلکسیشن و تنفس های عمیق و نحوه کنترل استرس و اضطراب به بیمار کمک می کند تا رعشه دست خود را بتواند کنترل کند.

دارو درمانی

ممکن است متخصص طب فیزیکی برای اثرگذاری بیشتر روش های فیزیوتراپی از دارو درمانی نیز استفاده کند؛ داروهایی مانند پروپرانول، متوپرولول، پریمیدون بخشی از این داروها هستند که با توجه به شدت ورزش و علت لرزش تجویز می شوند.

درمان لرزش دست با طب سوزنی

طب سوزنی یک روش درمانی مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی است که هیچ عوارضی ندارد و می‌تواند به صورت قابل توجهی لرزش دست بیماران را کاهش دهد. سوزن های نازکی که در نقاط مخصوص وارد می‌شوند؛ می‌توانند مسیرهای مسدود شده پیام های عصبی را باز کنند و در نتیجه از این طریق رعشه دست را کاهش دهند.

درمان لرزش دست با طب فیزیکی
درمان لرزش دست با طب فیزیکی

درمان خانگی لرزش دست

تعدادی از افراد لرزش دست را جدی نگرفته و برای اینکه آن را متوقف کنند؛ از راه هایی مانند درمان لرزش دست در طب سنتی و یا درمان گیاهی لرزش دست، به صورت خود درمانی استفاده می کنند. پیشنهاد می کنیم پیش از اینکه با خود درمانی توسط چیزهایی که در اینترنت خوانده اید، به خود آسیب بزنید به یک پزشک ماهر مراجعه کنید و علائم را با او درمیان بگذارید.

نتیجه گیری

لرزش دست یکی از مشکلات و اختلالات حرکتی است که با مشکلات مغزی در ارتباط است. این عارضه بهتر است که با مراجعه به یک دکتر خوب برای درمان لرزش دست برطرف شود. عوامل زیادی مانند بیماری های تیروئیدی، نارسایی کلیوی، سکته مغزی، ضربه مغزی، پارکینسون، نارسایی کبد، مسمومیت با جیوه و غیره می توانند سبب بروز لرزش در دست شوند. برای درمان رعشه دست می توانید به مطب دکتر سارا سادات حسینی مراجعه کنید. دکتر حسینی با روش های نوین فیزیوتراپی و طب سوزنی اقدام به درمان لرزش پا و دست می کند.

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات وعضو انجمن کشوری و جهانی طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *