درمان لیزری تنگی کانال نخاع

درمان لیزری تنگی کانال نخاع

آنچه می خوانید...

تنگی کانال نخاع یکی از بیماری هایی است که معمولا به دلیل کهولت سن و موارد دیگر در قسمت ستون فقرات ایجاد می شود و عوارض متعددی را به همراه دارد. تنگی کانال نخاع با روش های مختلفی درمان می شود. یکی از راه های درمان تنگی کانال نخاعی، استفاده از لیزر پرتوان است. در این مقاله به بررسی درمان لیزری کانال نخاعی، روش انجام آن و افرادی که کاندید مناسبی برای انجام این عمل هستند می پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

عارضه تنگی کانال نخاع چیست؟

یکی از انواع بیماری هایی است که در قسمت ستون فقرات ایجاد می شود و تنگی کانال نخاع در قسمت گردنی با درد شدیدی در ناحیه بازو و گردن همراه است. در ستون فقرات کانالی برای عبور نخاع وجود دارد. این کانال ممکن است به دلایل متعددی تنگ و باریک شود. باریک شدن کانال نخاعی یکی از عواملی است که باعث ایجاد فشار روی نخاع و ریشه های عصبی آن می شود. تنگی کانال نخاع به دلایل متعددی در ستون فقرات ایجاد می شود. این بیماری مانع از انجام فعالیت های روزانه می شود و در صورت درمان نشدن، ممکن است با عوارض شدیدی همراه باشد.

درمان لیزری تنگی کانال نخاع
درمان لیزری تنگی کانال نخاع

انواع تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی معمولا انواع مختلف دارد و علائم آن در بیمار با توجه به نوع آن متفاوت است. انواع تنگی کانال نخاعی عبارت اند از؛ سه نوع مرکزی، محیطی و تنگی سوراخ بین مهره ای. در ادامه به هر کدام از آن ها و علائمشان اشاره خواهیم کرد.

تنگی کانال نخاعی مرکزی:

در تنگی های کانال نخاعی مرکزی بیمار معمولا درد زیادی احساس نمی کند و نشانه بیماری گزگز و مومور شدن اندام های فوقانی است. در برخی موارد نیز بیمارانی که به  متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه می کنند از این گله دارند که بعد از مدتی راه رفتن پاهایشان خسته می شود و برای اینکه دوباره بتوانند به  مسیر خود ادامه دهند باید مدت زمانی را استراحت کنند.

تنگی کانال نخاعی محیطی:

در نوع محیطی معمولا  اندام های فوقانی مانند شانه ها تحت تاثیر قرار میگیرند و این درد به علت فشاری است که به ریشه های عصبی  وارد می شود .

تنگی سوراخ بین مهره ای

در این نوع از تنگی کانال نخاعی اندام های تحتانی تحت تاثیر قرار می گیرند و درد در آن نواحی برای بیمار احساس می شود. تقریبا نشانه های این نوع از تنگی کانال نخاعی شبیه به پارگی دیسک کمر است.

مزایای درمان تنگی کانال نخاعی با لیزر

تمامی روش های درمانی که برای درمان بیماری های مختلف صورت می گیرند، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. اما درمان لیزری تنگی کانال نخاعی چه مزایایی دارد که با استقبال مواجه شده است؟ این مزایا عبارت اند از:

  • غیر تهاجمی
  • بدون احتیاج به جراحی
  • بدون خونریزی
  • دوره نقاهت و بهبودی کوتاه و آسان

دلایل ایجاد عارضه تنگی کانال نخاع در انسان

عوامل متعددی هستند که با فشار روی ستون فقرات باعث ایجاد اختلال و تنگی کانال می شوند. در صورتی که این عارضه در همان روزهای اولیه مشخص شود می توان با مراقبت و مصرف دارو آن را درمان کرد. دلایلی مختلفی مانند کهولت سن، انجام فعالیت های سنگین مانند ورزش های پر فشار، بلند کردن وسایل سنگین، رشد بیش از حد استخوان، دیسک، فرسودگی مهره ها، تومور نخاعی، ضخیم شدن لیگامانها و… باعث ایجاد این عارضه در بدن می شوند.

علائم اختلال تنگی کانال نخاع

تنگی کانال نخاع با علائم بسیاری همراه است. در صورت تشخیص به موقع و سریع این بیماری می توان برای درمان آن اقدام کرد. این بیماری با علائمی چون بی حسی شدید در ناحیه گردن، احساس درد در ناحیه ستون فقرات، پا، کمر، بی حسی و ناتوانی در ناحیه پا و دست ها، عدم ایجاد تعادل، بی اختیاری ادرار و مدفوع و… که باعث ناتوانی فرد در انجام کارهای روزمره می شود، همراه است.

روش های درمان عارضه تنگی کانال نخاعی

با توجه به شدت بیماری و علائم عارضه تنگی کانال نخاعی، روش های مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد. در بسیاری از موارد با استفاده از مصرف داروهای مختلف و انجام فیزیوتراپی می توان این عارضه را درمان کرد. در صورتی که عارضه تنگی کانال شدید باشد و باعث اختلال در راه رفتن و کارهای دیگر شود، با انجام جراحی های تهاجمی و غیر تهاجمی می توان به درمان این عارضه پرداخت. در روش جراحی تهاجمی با برش استخوان باعث درمان این عارضه می شوند. این جراحی به عوارض بعد عمل بسیاری همراه است. روش دیگر درمان تنگی کانال نخاع با لیزر است.

درمان لیزری عارضه تنگی کانال نخاع

یکی از راه های درمان تنگی کانال نخاعی که بیشتر پزشکان از این روش استفاده می کنند، درمان کانال نخاع با استفاده از لیزر پرتوان است. لیزر پرتوان یکی از روش های غیر تهاجمی برای درمان این عارضه است که به دلیل داشتن عوارض کم، روی بیمارانی با درد و علائم شدیدی همراه هستند، انجام می شود.

درمان لیزری تنگی کانال نخاع
درمان لیزری تنگی کانال نخاع

عمل لیزری تنگی کانال نخاعی چگونه انجام می شود؟

برای انجام عمل لیزر تنگی کانال نخاع از دستگاه مخصوصی استفاده می شود. این دستگاه با ایجاد یک خط باریک از نور (بین طیف نور قرمز مرئی و مادون قرمز) در ناحیه آسیب دیده باعث درمان تنگی کانال می شود. نور لیزر با نفوذ به درون بافت باعث تحریک فعالیت سلول های آسیب دیده در ستون فقرات می شود. تعداد جلسات درمان با لیزر پرتوان با توجه به شدت بیماری متفاوت است و ممکن است چند جلسه به طول انجامد.

مراقبت های بعد از عمل لیزری تنگی کانال نخاع

بر خلاف جراحی های تهاجمی که با تراش ستون فقرات باعث از بین بردن عارضه تنگی کانال می شوند و با عوارض بسیاری همراه است، لیزر پرتوان با عوارض زیادی همراه نیست و بعد از مدت کوتاهی باعث درمان ناحیه آسیب دیده می شوند. درمان کانال تنگی نخاعی با لیزر نیاز به مراقبت خاصی ندارد اما بهتر است بعد از انجام لیزر و تکمیل دوره به دستورات پزشک توجه شود. همچنین رعایت نکات زیر کمک می کند تا درمان کانال نخاعی در مدت زمان کوتاه تری انجام شود.

  • تکمیل دوره درمان: بسیاری از بیماران برای درمان این اختلال نیاز به چند مرحله عمل لیزر و فیزیوتراپی دارند؛ بنابراین بهتر است برای تسریع دوره درمان و تکمیل دوره، عمل لیزر به صورت کامل انجام شود.
  • اجتناب از فعالیت های سنگین: اگرچه لیزر درمانی باعث بهبود تنگی کانال نخاع می شود، اما بهتر است برای گرفتن نتیجه سریع تر و جلوگیری از بروز مجدد این عارضه، از انجام فعالیت های سنگین مانند بلند کردن وسایل سنگین، ورزش های سخت و … اجتناب شود.
  • خون رسانی: یکی از راه هایی که باعث نتیجه بهتر از درمان لیزری و بهبود این عارضه می شود، خون رسانی به بدن است. خوردن غذاهایی که باعث خون رسانی به قسمت نخاع و تحریک سلول های آسیب دیده می شود، به درمان این عارضه کمک می کند.
  • طریقه صحیح نشستن و خوابیدن: یکی از مواردی که بعد از عمل لیزر باید به آن توجه شود، طریقه نشستن و خوابیدن صحیح است. نشستن و خوابیدن به شکل صحیح کمک می کند تا درد های ناشی از عارضه کمتر شود و بهبود سریع تر اتفاق بیافتد.

چه کسانی کاندید مناسبی برای انجام درمان لیزر تنگی کانال نخاع هستند؟

اگرچه ممکن است افرادی بسیاری از این عارضه رنج ببرند، اما همه افراد کاندید مناسبی برای انجام این عمل نیستند و ممکن است انجام این عمل برای آن ها مناسب نباشد. با این حال افراد بسیاری هستند که کاندید مناسبی برای درمان لیزر کانال نخاعی هستند.

  • افراد مسن: جراحی نخاع به دلیل فشار زیادی که روی بدن ایجاد می کند برای افرادی با سنین بالا مناسب نیست. بر همین اساس بسیاری از افراد مسنی که از عارضه تنگی کانال نخاع رنج می بردند، می توانند با انجام لیزر پرتوان با عوارض بسیار کمی همراه است، برای درمان اقدام کنند.
  • افرادی با علائم و درد شدید: افراد بسیاری هستند که به دلیل مبتلا شدن به اختلال تنگی کانال نخاعی توانایی انجام کارهای روزانه و فعالیت های دیگر را ندارند و با درد های شدیدی در قسمت بازو، دست، کمر، گردن و… همراه هستند. این افراد می توانند با مراجعه به پزشک برای درمان تنگی کانال با لیزر اقدام کنند.
درمان لیزری تنگی کانال نخاع
درمان لیزری تنگی کانال نخاع

هزینه درمان لیزری تنگی کانال نخاعی

هزینه درمان کانال نخاعی با توجه به فاکتورهای متعددی تعیین می شود و نرخ مشخصی ندارد. شدت بیماری، تعداد جلسات لیزر درمانی، نوع دستگاه، حق الزحمه پزشک معالج و موارد دیگر از فاکتورهایی هستند که در تعیین قیمت درمان لیزری کانال نخاعی موثر هستند.

سخن آخر

درمان تنگی کانال نخاعی با لیزر پرتوان به دلیل غیر تهاجمی بودن و نداشتن عوارض شدید بعد از عمل، برای افرادی که از این عارضه رنج می برند بسیار مناسب است. لیزر پرتوان در مدت کوتاهی با تحریک بافت ها و سلول ها باعث درمان و از بین رفتن علائم آن می شود. برای درمان لیزری تنگی کانال نخاع شما می توانید به صورت حضوری به مطب دکتر سارا حسینی متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات مراجعه کنید. هدف ایشان کمک به رهایی بیماران از دردهای عضلانی، اسکلتی بدون جراحی است. برای گرفتن وقت می توانید از طریق شماره های درج شده در سایت با مطب در ارتباط باشید.

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات وعضو انجمن کشوری و جهانی طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *