کمردرد در بارداری

کمردرد در بارداری

آنچه می خوانید...

در کنار حالت تهوع، خستگی و تورم پاها، اکثر زنان در برخی از مقاطع بارداری کمردرد را تجربه می کنند. کمردرد مربوط به بارداری معمولاً کمر را تحت تأثیر قرار می دهد.

بر اساس یک بررسی که به این شکایت پرداخته است، کمردرد بیش از دو سوم زنان در دوران بارداری را تحت تاثیر قرار می دهد. این درد می تواند از نوع   خفیف  و مرتبط با فعالیت های خاص  تا درد حاد که مزمن می شود متغیر باشد.

حدود ۱۰ درصد از مواقع درد آنقدر شدید می شود که می تواند در توانایی کار یا انجام فعالیت های عادی در دوران بارداری اختلال ایجاد کند.

کمردرد همچنین می‌تواند در نزدیکی مرکز کمر ایجاد شود، زمانی که پزشکان آن را کمردرد می‌نامند، یا زمانی که آن‌ها را درد لگنی خلفی می‌نامند درد کمربند لگنی (درد زیر ایلیاک کرست نظیر درد مرتبط با مفصل ساکروایلیاک)، یا درددنبالچه.

 ریسک فاکتورهای کمردرد در بارداری عبارتند از عبارتند از:

 – یک سابقه کمردرد  قبلی(قبل از شروع بارداری)

 – حاملگی قبلی که با کمردردارتباط داشته

 – کمردرد در طی دوران قاعدگی

درمان کمردرد در بارداری

بیشتر مطالعات اخیر نشان می دهند که کمردرد در هر موقعی از حاملگی رخ می دهد، و معمولا در هفته ۳۶ به اوج خود می رسد. در د بعد از این نقطه زمانی کاهش می یابد و به طور قابل توجهی تا ۳ ماه بعد از زایمان بهبود می یابند. یک گروه کوچکی از بیماران درد پایدار حتی بعد از وضع حمل و بهبودی خواهند داشت.ریسک فاکتورها برای کمردرد پایدار بعد از حاملگی  شامل داشتن هم کمردرد و هم درد کمربند لگنی ٬ایجاد درد در مراحل اولیه حاملگی٬ ضعف عضلات نگه دارنده پشت٬ بیماران با سن بالاتر یا  افراد با عدم رضایت شغلی عوامل زیادی از جمله تغییرات هورمونی و وضعیتی در ایجاد کمردرد در دوران بارداری نقش دارند. علل در زنان متفاوت است و ممکن است به مرحله بارداری بستگی داشته باشد.

درمان کمردرد با ورزش

در طول سه ماهه اول، سطح پروژسترون در بدن به سرعت افزایش می یابد. سطوح بالای این هورمون به شل شدن عضلات و رباط‌های نزدیک لگن کمک می‌کند که می‌تواند بر ثبات و تراز مفاصل تأثیر بگذارد.

هورمون دیگری که پزشکان آن را ریلکسین می نامند به کاشت تخمک در دیواره رحم کمک می کند و همچنین از انقباضات در مراحل اولیه بارداری جلوگیری می کند. با نزدیک شدن به زایمان، ریلاکسین دهانه رحم را تحریک می کند تا نرم شود و برای زایمان آماده شود.

علاوه بر این، ریلاکسین باعث شل شدن رباط ها و مفاصل در ناحیه لگن می شود تا کانال زایمان در طول زایمان گسترش یابد.

در نهایت، ریلکسین بر رباط‌هایی که ستون فقرات را تثبیت می‌کنند، تأثیر می‌گذارد، که می‌تواند باعث بی‌ثباتی، جابجایی وضعیت و کمردرد شود.

فشار

اگرچه بسیاری بارداری را یک رویداد هیجان انگیز زندگی پر از تغییرات می دانند، اما منابع جدیدی از استرس را نیز معرفی می کند.

انواع کمردرد

استرس بیش از خلق و خو یا وضعیت روانی بر وجود یک فرد  تأثیر می گذارد. استرس می تواند باعث علائم فیزیکی مانند خستگی، سردرد، سفتی و درد عضلانی شود.

علل در سه ماهه دوم و سوم

در طول سه ماهه دوم و سوم، با رشد سریع جنین، رحم به بزرگ شدن ادامه می دهد.

همانطور که در زیر به آن می پردازیم، تغییرات وضعیتی، افزایش وزن و جدا شدن عضلات همگی به کمردرد در مراحل بعدی بارداری کمک می کنند:

خم شدن به عقب

با افزایش وزن نوزاد، مرکز ثقل  بدن زن به جلوی بدن منتقل می شود.

برخی از زنان ممکن است برای به دست آوردن تعادل به عقب خم شوند. خم شدن به عقب فشار اضافی بر عضلات پشت وارد می کند که می تواند منجر به کمردرد و سفتی عضلات شود.

افزایش وزن

وزنی که فرد در دوران بارداری به دست می آورد می تواند به کمردرد و درد مفاصل کمک کند.

مقدار وزنی که یک زن در دوران بارداری اضافه می کند می تواند بر سلامت کلی او و کودکش تأثیر بگذارد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) منبع معتبری را توصیه می‌کند که زنانی که یک جنین مجرد دارند، با توجه به وزن قبل از بارداری، وزن زیر را افزایش می‌دهند:

۲۸ تا ۴۰ پوند (پوند) در صورت کمبود وزن

۲۵ تا ۳۵ پوند در صورت داشتن وزن مناسب

۱۵ تا ۲۵ پوند در صورت اضافه وزن

اگر چاق هستید ۱۱ تا ۲۰ پوند

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

جداسازی عضلات

شکم از دو باند ماهیچه ای موازی تشکیل شده است که در وسط شکم به هم متصل می شوند. این ماهیچه ها به تثبیت ستون فقرات و حمایت از کمر کمک می کنند.

در دوران بارداری، جنین در حال رشد به عضلات شکم فشار وارد می کند و باعث کشیدگی و در برخی موارد جدا شدن آنها می شود. این فشار می تواند منجر به وضعیتی به نام دیاستاز رکتی شود.

در طول سه ماهه دوم و سوم، برخی از زنان ممکن است در معده خود دچار برآمدگی یا “پچ” شوند. این نشانه این است که عضلات شکم آنها در حال جدا شدن هستند تا فضایی برای رحم در حال رشد فراهم شود.

کمردرد در بارداری

با کشش عضلات شکم، ضعیف تر می شوند. این می تواند خطر آسیب دیدن کمر یا درد کمر یا لگن را در زنان افزایش دهد

تشخیص کمردرد در دوران بارداری بر اساس بررسی تاریخچه پزشکی بیمار، معاینه فیزیکی و احتمالا MRI برای رد فتق دیسک است. عکس رادیولوژی یا سی تی اسکن انجام نمی شود زیرا این روش ها از اشعه x استفاده می کنند

گاهی اوقات کمردرد یک علامت قرمز است که یک اتفاق جدی در حال وقوع است. یکی از نگران کننده ترین دلایل کمردرد بارداری، زایمان زودرس است. زنان باید مراقب دردی باشند که جدید و دوره‌ای است – که می‌تواند نشانه انقباضات رحمی باشد – همراه با خونریزی واژینال یا هر تغییری در ترشحات واژن که می‌تواند نشان دهنده مشکل جفت یا پارگی زودرس کیسه اب باشد.

فیزیوتراپی برای درمان کمر درد

فیزیوتراپی، یوگا، ورزش (پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا) همگی برای اکثر زنان باردار بی خطر در نظر گرفته می شوند و می توانند به مدت ۲۰ تا ۴۵ دقیقه، سه تا پنج روز در هفته انجام شوند. زنان باردار باید مراقب ورزش در حد خفیف تا متوسط ​​باشند، اما نه در حد خستگی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات وعضو انجمن کشوری و جهانی طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *