تاندونیت کشکک زانو

تاندونیت کشکک زانو یک آسیب ورزشی است که معمولا ورزشکاران نخبه را تحت تاثیر قرار می دهد. با گذشت زمان، حرکات مکرر (مانند پریدن) به تدریج تاندون کشکک زانو را ضعیف می کند. این آسیب زانو ممکن است باعث درد و ناراحتی جزئی تا شدید شود. در صورت عدم درمان، درد ممکن است با گذشت زمان بدتر شود. استراحت، تمرینات توانبخشی و کشش ممکن است به بهبودی بدن شما کمک کند.

تاندون کشکک زانو چیست؟

تاندون کشکک پایین کاسه زانو (کشکک) را به بالای استخوان ساق پا (درشت نی) متصل می کند. برخلاف نامش، تاندون کشکک در واقع یک رباط است. تاندون ها یک ماهیچه را به استخوان متصل می کنند. رباط ها دو ماهیچه را به هم متصل می کنند.

تاندون کشکک باعث ایجاد ثبات می شود و استخوان ها را در کنار هم نگه می دارد. همچنین با عضله چهار سر ران (ران) و سایر بافت های همبند کار می کند تا به حرکت شما کمک کند. بدون آن نمی توانستید زانوتان را صاف کنید یا بپرید.

تاندون کشکک

تاندونیت کشکک زانو چه زمانی اتفاق می افتد؟

تاندونیت کشکک زمانی اتفاق می افتد که بافت تاندون کشکک ملتهب (متورم) یا تحریک شود. استفاده بیش از حد معمولا باعث این آسیب زانو می شود. معمولاً ورزشکاران را در اوج بازی تحت تأثیر قرار می دهد.

تاندونیت کشکک ممکن است باعث درد جزئی تا شدید زانو شود . درد به مرور زمان بدتر می شود. در صورت عدم درمان، درد و درد ممکن است ناتوان کننده شود. درد تاندونیت کشکک ممکن است بر عملکرد ورزشی شما تأثیر بگذارد. در موارد شدید، ممکن است به طور کلی شما را از شرکت در یک فعالیت باز دارد.

زانوی جامپر چیست؟

زانو جامپر نام دیگر تاندونیت کشکک است. این آسیب معمولا ورزشکاران حرفه ای بسکتبال و والیبال را تحت تاثیر قرار می دهد. حرکات پرش مکرر به مرور زمان تاندون کشکک را به آرامی تحت فشار قرار می دهد.

تاندونیت کشکک

علت تاندونیت کشکک

تاندونیت کشکک زمانی اتفاق می افتد که فردی بافت های تاندون زانو را بارها و بارها بیش از حد دور یا خیلی سریع فشار دهد. حرکات مکرر پرش و دوی سرعت، نوارهای بافت تاندون کشکک را تحت فشار و فشار قرار می دهد. با گذشت زمان، بسیاری از کشیدگی‌های جزئی و پارگی‌های ریز بافت‌های تاندون را ضعیف و دردناک می‌کنند.

این آسیب در مدت زمان طولانی به آرامی اتفاق می افتد. متخصصان پزشکی هنوز سوالات بی پاسخی در مورد چگونگی و چرایی ایجاد تاندونیت کشکک دارند. پزشکان بر این باورند که دو نوع فعالیت اصلی به بافت تاندون آسیب می رساند:

• افزایش ناگهانی و قابل توجه در فعالیت (چقدر در حال پریدن هستید).
  • پس از استراحت به جای اینکه به آرامی به روال عادی خود بازگردید، با قدرت کامل به بازی بازگردید.

ورزش برای آرتروز زانو

ورزش برای تاندونیت کشکک

آیا تاندونیت کشکک می تواند منجر به پارگی تاندون شود؟

آره. پارگی (یا پارگی) تاندون کشکک آسیب های حادی هستند که به طور ناگهانی اتفاق می افتند. در برخی موارد، استفاده مکرر بیش از حد برای مدت طولانی می تواند باعث پارگی ناگهانی بافت تاندون کشکک شود.

پارگی تاندون کشکک اغلب زمانی اتفاق می افتد که از یک پرش فرود می آیید یا هنگام دویدن به طور ناگهانی جهت خود را تغییر می دهید. پارگی ممکن است تا قسمتی از بافت تاندون یا تمام طول آن برود.

کیست زانو چیست؟

ورزش های تاندونیت کشکک

چه کسانی بیشتر در معرض تاندونیت کشکک هستند؟

عوامل خاصی می توانند بر احتمال ابتلا به تاندونیت کشکک تأثیر بگذارند:

• سن: از آنجایی که تاندونیت کشکک به تدریج و در طولانی مدت اتفاق می افتد، افراد بالای ۴۰ سال در معرض خطر بیشتری نسبت به نوجوانان یا بزرگسالان جوان هستند.
  • سطح مشارکت ورزشی: ورزشکارانی که در سطح رقابتی یا نخبه (حرفه ای) شرکت می کنند سخت تر و بیشتر از ورزشکاران تفریحی تمرین می کنند. تمرینات شدیدتر فشار بیشتری بر عضلات و تاندون ها وارد می کند.
  • نوع فعالیت بدنی: اگر در فعالیت هایی شرکت کنید که نیاز به پریدن زیاد، دوی سرعت یا حرکات ناگهانی با سرعت های بالا دارند، ممکن است شانس ابتلا به تاندونیت کشکک را افزایش دهید.

درمان زانو ضربدری با روش های طب فیزیکی چگونه است؟

تمرین های مخصوص  تاندونیت کشکک

چه فعالیت هایی بیشتر منجر به تاندونیت کشکک می شوند؟

هر فعالیتی که فشار زیادی به زانوی شما وارد کند (مانند پرش های مکرر) می تواند خطر ابتلا به تاندونیت کشکک را افزایش دهد. این فعالیت ها عبارتند از:

• بسکتبال.
  • رقص.
  • اسکیت بازی.
  • فوتبال.
  • ژیمناستیک.
  • در حال دویدن
  • مسیر، مانند پرش طول و پرش ارتفاع.
  • والیبال.

درمان آرتروز زانو بدون جراحی

علائم تاندونیت کشکک چیست؟

علائم تاندونیت کشکک شامل موارد زیر است:

• درد یا درد مبهم در بالای استخوان ساق پا، درست زیر کاسه زانو.
  • سفتی، که ممکن است کشیدن زانو را سخت کند.
  • بدتر شدن درد با حرکات خاص، مانند زمانی که چمباتمه می زنید یا از پله ها پایین می روید.

تاندونیت کشکک چه احساسی دارد؟

علائم تاندونیت کشکک معمولاً به آرامی بدتر می شوند. در ابتدا ممکن است فقط دردهای جزئی زانو احساس کنید. ناراحتی ممکن است به ندرت و تنها پس از فعالیت بدنی اتفاق بیفتد. با گذشت زمان، درد ممکن است شدیدتر و شدیدتر شود. ممکن است در حین فعالیت بدنی احساس درد کنید.

در صورت عدم درمان، تاندونیت کشکک گاهی می تواند ناتوان کننده شود. علائم ممکن است کارهای روتین (مانند بالا رفتن از پله یا ایستادن) را دردناک کند. حتی نشستن ممکن است باعث ناراحتی شود.

تاندونیت کشکک چگونه درمان می شود؟

درمان‌های تاندونیت کشکک بیشتر بر مدیریت علائم و تقویت بافت‌های نرم زانو تمرکز دارند. در ابتدا، پزشک از شما بخواهد که درمان های محافظه کارانه مانند استراحت را امتحان کنید. در موارد جزئی، این اقدامات ممکن است برای تسکین درد شما کافی باشد.

اگر این عارضه از بین نرفت، ارائه دهنده شما ممکن است به شما توصیه کند:

• آرام باشید: از فعالیت‌ها یا حرکاتی که علائم شما را تحریک می‌کنند اجتناب کنید. فشار دادن درد ممکن است باعث آسیب بیشتر به بافت های تاندون شود.
  • استراحت: تا جایی که می توانید از پاهای خود فاصله بگیرید. استراحت به بدن شما زمان می دهد تا بهبود یابد.
  • یخ بزنید: اگر در اطراف زانوی خود تورم دارید، قرار دادن کیسه یخ روی آن ناحیه به مدت ۱۵ دقیقه هر بار، چند بار در روز، ممکن است التهاب را کاهش دهد.
  • مسکن مصرف کنید: مصرف داروهای ضد التهابی بدون نسخه در صورت نیاز ممکن است برای تسکین دردهای جزئی یا زانو درد کافی باشد.
  • از زانوی خود حمایت کنید:پزشک متخصص توانبخشی ممکن است به شما توصیه کند که از یک وسیله پشتیبانی روی زانو مانند زانوبند استفاده کنید. وسایل پشتیبانی ممکن است درد را تسکین دهند.
  • فیزیوتراپی را امتحان کنید: یک متخصص آموزش دیده شما را در انجام تمرینات و کشش های خاص راهنمایی می کند. این حرکات به آرامی قدرت و انعطاف بافت های تاندون آسیب دیده را افزایش می دهد. فیزیوتراپی نیز ممکن است مقداری از ناراحتی شما را تسکین دهد.
  • جراحی کنید : جراحی برای درمان تاندونیت کشکک نادر است. با این حال، اگر آزمایش‌های تصویربرداری پارگی تاندون را نشان دهد، ممکن است پزشک جراحی را برای ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده توصیه کند.

لیزرپرتوان

تکارتراپی