درمان میخچه با طب فیزیکی

درمان میخچه با طب فیزیکی

آنچه می خوانید...

روش های درمان میخچه با طب فیزیکی

میخچه نوعی ضایعه پوستی است که بیشتر در قسمت پشت پنجه پا، کف پا، انگشتان پا و بعضی اوقات در کف دست مشاهده می‌شود. ایجاد این ضایعه در زنان نسبت به مردان بیشتر است. میخچه‌ها در اثر عوامل مختلف و در انواع مختلف به وجود می آیند. برخی از افراد هنگام مشاهده این زائده ها اقدام به درمان میخچه با روش های خانگی می‌کنند. برخی از اوقات این ضایعه های پوستی به درمان پاسخ نمی دهند. با روش های طب فیزیکی می توان این ضایعه را به خوبی درمان کرد. در ادامه مطلب در خصوص علائم و عوامل ایجاد این ضایعه های پوستی در پا مطالبی بیان می شود.

میخچه در اثر چه عواملی به وجود می آید؟

عوامل مختلفی می توانند باعث ایجاد میخچه در پا شوند. عوامل ایجاد کننده میخچه اغلب باعث فشار و سایش در قسمت پوست پا می شود؛ پوست پا بر اثر اصطکاک زیاد ضخیم می شود و این ضایعه های پوستی در آن به وجود می آیند. مهمترین عوامل ایجاد کننده میخچه در پا عبارتند از:
استفاده از کفش های نامناسب: پوشیدن کفش های تنگ، کفش های نوک تیز و پاشنه بلند، باعث ایجاد فشار زیاد روی انگشتان پا می ‌شود. این فشار زیاد به مرور زمان باعث ایجاد میخچه در پا می شود.
ایجاد عارضه در استخوان پا: ایجاد میخچه با برخی از عوارض استخوان پا مانند هالوکس والگوس و انگشت چکشی در ارتباط است. این عارضه ها باعث می شوند که در هنگام راه رفتن فشار زیادی به انگشتان پا وارد شود در نتیجه احتمال ایجاد میخچه افزایش پیدا می کند.
سایر عوامل عبارتند از:
افزایش سن و نازک تر شدن پوست
چاقی و افزایش وزن
قوس زیاد کف پا
کج بودن انگشتان پا
آلودگی کفش و جوراب ها
یکی از نکات مهم در خصوص میخچه این است که میخچه ها با عوامل ژنتیکی مرتبط نیستند و جزو عارضه های مسری و واگیردار نیز محسوب نمی شوند.

نشانه های اصلی میخچه چیست؟

از روی علائم میخچه می توان به نوع ضایعه و روش های مناسب برای درمان پی برد. بهتر است افراد به محض مشاهده علائم بالینی میخچه به متخصص طب فیزیکی مراجعه کنند در غیر این صورت ممکن است عوارضی برای آنها به وجود بیاید. به عنوان مثال در صورتی که درمان میخچه انجام نشود و میخچه نزدیک مفاصل و استخوان ها ایجاد شده باشد؛ احتمال ابتلا به آرتروز عفونی و پوکی استخوان در ان‌ناحیه بالا می رود. افراد مبتلا به دیابت بیش از سایر افراد باید نسبت به این علائم حساس باشند و در اسرع وقت آن را درمان کنند.
برخی از مهمترین علائم میخچه عبارتند از:
• برامدگی پوست
• التهاب و تورم پوست
• احساس درد در مفصل انگشتان و کف پا
• برامده شدن پوست به صورت گرد یا مخروطی
• قرمز شدن داخل انگشتان
• زرد شدن بالای پا

درمان میخچه با طب فیزیکی
درمان میخچه با طب فیزیکی

از چه طریقی می توان از ایجاد میخچه پیشگیری کرد؟

خوشبختانه با انجام راهکارهای بسیار ساده می‌توان از ایجاد میخچه در پا جلوگیری کرد. راهکارهای ساده عبارتند از:
پوشیدن کفش طبی: پوشیدن کفش های طبی که به خوبی اندازه پا هستند و حداقل بین انگشت شصت و نوک کفش یک و نیم سانتیمتر فاصله وجود دارد بهترین راه پیشگیری از میخچه است.گاهی نیاز به اسکن پا برای تعیین نقاط فشار هست تا طبق ان کفی مناسب تهیه شود و فشار را ازون نقطه از پا برداشته شود
عدم پوشیدن کفش های نوک تیز و پاشنه بلند: کفش های نوک تیز و پاشنه بلند با توجه به اینکه مد هستند و زیبایی خاصی دارند اما آسیب های زیادی به پا وارد می کنند؛ بهتر است برای سلامت نگه داشتن پا قید دنیای مد را زد و سلامتی را در اولویت قرار داد.
عوض کردن زود هنگام کفش ها: بهتر است به محض ساییده شدن پاشنه و پوشش داخلی کفش را عوض کرد زیرا این کفش ها به خوبی از پا در برابر ضربات و فشار محافظت نمی کنند و باعث ایجاد میخچه در پا می شوند.
استفاده از پد میخچه: میخچه و جداکننده انگشت را می ‌توان از داروخانه‌ها خریداری کرد. این پدها از ایجاد فشار به پا در هنگام راه رفتن جلوگیری می کنند و اصطکاک انگشتان پا را کاهش می دهند.

درمان میخچه به روش های غیر جراحی

برای درمان میخچه پا می توان به متخصص طب فیزیکی مراجعه کرد. متخصص طب فیزیکی با توجه به سختی بافت میخچه، میزان فشار وارد شده به میخچه، علت ایجاد ضایعه، سن مراجعه کننده و وضعیت سلامت وی روش های مناسب برای درمان میخچه پا را انتخاب می کند از جمله روش‌های درمان میخچه عبارتند از:
درمان های شیمیایی: در درمان شیمیایی از داروهایی استفاده می ‌شود که در آنها سالیسیلیک اسید به کار برده شده است. استفاده از این روش درمانی برای افراد دیابتی و افرادی که مشکل گردش خون دارند؛ توصیه نمی شود. در این روش درمانی می‌توان از انواع قطره، پماد، خمیر و پد سالیسیلیک اسید استفاده کرد. از آنجا که میخچه پا حاوی پروتئین کراتین است این ماده شیمیایی کراتین را در خود حل می‌کند و باعث بهبود میخچه می شود.
تزریق ژل: برای درمان میخچه های نسبتا سخت از تزریق ژل استفاده می کنند. در این روش مقداری ژل به زیر پوست میخچه تزریق می شود که درد آن کاهش پیدا می کند و بافت میخچه نسبتاً نرم می شود. سپس می‌توان درمان‌های جدی تر مانند لایه برداری را انجام داد.
لیزرتراپی: زمانی که میخچه علائمی مانند خارش، درد سوزناک و تورم را به همراه داشته باشد؛ استفاده از لیزر واجب می شود. لیزر می تواند یکی از بهترین روش ها برای درمان میخچه باشد. این روش نسبت به روش های جراحی مزیت های زیادی دارد. لیزر مورد استفاده در این روش درمانی لیزر کربن دی اکسید است. در این روش درمانی سلول های تشکیل دهنده میخچه از بین برده می شوند و درمان میخچه حاصل می شود.
فریز کردن: کرایوتراپی یا فریز کردن یکی از روش های درمان میخچه است که در آن با استفاده از نیتروژن مایع سلول های تشکیل دهنده میخچه فریز می شوند و درد و التهاب بیمار از بین می رود.

درمان میخچه با طب فیزیکی
درمان میخچه با طب فیزیکی

نتیجه گیری
میخچه که از ضایعه های پوستی است که در پا بیشتر از دست دیده می شود. در اثر تحت فشار قرار گرفتن پا، میخچه ایجاد می شود. برای درمان میخچه از روش های جراحی و غیر جراحی متعددی استفاده می شود. کرایوتراپی، لیزر درمانی و درمان شیمیایی از روش های رایج و غیر تهاجمی برای درمان این ضایعه هستند. برای درمان میخچه می توان از متخصصان طب فیزیکی که تجربه و مهارت کافی دارند کمک گرفت. برای بهبود میخچه می توان به مطب دکتر سارا سادات محسن الحسینی متخصص طب فیزیکی در تهران مراجعه کرد.

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات وعضو انجمن کشوری و جهانی طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *