فیزیوتراپی برای درمان کمر درد

کمردرد یکی از علل اصلی درد و ناتوانی در سراسر جهان است. فیزیوتراپی در مدیریت درد و اختلال عملکرد مرتبط با مشکلات این ناحیه بسیار موثر است. برای مشاهده پاسخ تعدادی از سوالات رایج و اینکه چگونه فیزیوتراپی می تواند به شما کمک کند، ادامه مطلب را بخوانید.

قسمت تحتانی کمر یا “کمر ستون فقرات” از ۵ مهره (استخوان) در پایین ترین قسمت ستون فقرات تشکیل شده است. کمردرد یک بیماری شایع است که اکثر ما در مرحله ای از زندگی خود آن را تجربه خواهیم کرد.

دلایل مختلفی برای کمردرد وجود دارد که اکثریت قریب به اتفاق موارد منشاء اسکلتی- عضلانی بدون آسیب ساختاری جدی دارند. این موارد به فیزیوتراپی بسیار خوب پاسخ می‌دهند، که معمولاً شامل درمان دستی،درمان کایروپراکتیک ، تمرینات و فعالیت/تغییر وضعیت بدن می‌شود.

به ندرت، کمردرد یک فرد ممکن است نشانه ای از یک مشکل اساسی جدی تری باشد. در چنین مواردی، فیزیوتراپیست قادر است مشکل را ارزیابی کرده و برای مراقبت مناسب به پزشک متخصص مراجعه کند.

حرکات اصلاحی گودی کمر

ورزش برای کمر درد

چه چیزی باعث کمردرد من می شود؟

در بسیاری از موارد کمردرد، تشخیص اینکه دقیقاً کدام ساختار باعث درد می شود، دشوار است. در طول معاینه ما، اولین قدم این است که هر چیز جدی را رد کنیم. ما عملکرد ستون فقرات را آزمایش می کنیم و تصمیم می گیریم که در کجا محدودیت هایی در حرکت یا انقباض عضلانی وجود دارد. کمردرد معمولا به دلیل ترکیبی از ساختارها و الگوهای حرکتی به جای یک مفصل، دیسک یا عضله خاص ایجاد می شود. بنابراین، تلاش برای مشخص کردن یک ساختار خاص به عنوان علت علائم اغلب گمراه کننده است.

ما درمان خود را بر اساس علائم ارائه شده و همچنین الگوهای حرکتی و فعال سازی پشت قرار می دهیم. هدف ما بهبود عملکرد است که منجر به کاهش فوری درد و بازگرداندن حرکت عادی بدون درد می شود. عوامل دیگری نیز وجود دارند که اغلب با کمردرد مرتبط هستند، به خصوص زمانی که فرد علائم طولانی مدت یا عود کننده داشته باشد. اینها ممکن است شامل کیفیت پایین خواب، استرس، تناسب اندام پایین، مشکلات در محل کار/خانه یا سایر بیماری ها و شرایط پزشکی باشد. این عوامل می توانند باعث ایجاد قسمت های کمردرد یا افزایش شدت علائم شوند. فیزیوتراپیست ها پیچیدگی های کمردرد را درک می کنند و سعی می کنند تمام عوامل موثر در درمان ما را بررسی کنند.

آیا طب سوزنی برای درمان دیسک کمر موثر است؟

عمل جراحی بسته دیسک کمر در تهران

ورزش برای کمر درد

در ناحیه باسنم درد دارم یا از پشت پام پایین می‌آید. معنی آن چیست؟

علت های درد ساق پا مرتبط با کمردرد، که اغلب به عنوان “سیاتیک” شناخته می شود، می تواند به دلیل درد ارجاعی جسمی یا درد ارجاعی ریشه ای باشد که هر دو در زیر توضیح داده شده اند. فیزیوتراپیست ها برای استفاده از تست های خاص برای تعیین علت علت درد پا و درمان مناسب آموزش دیده اند.

• درد ارجاعی سوماتیک شایع ترین علت درد ساق پا در بیماران مبتلا به کمردرد است و اغلب علت درد در باسن یا پشت ران است. علائم به دلیل درد ارجاعی است ، جایی که احساس درد از ناحیه کمر با احساسات ساق پا مخلوط می شود. در این مورد، هیچ فشار یا تحریک مستقیمی در ریشه‌های عصبی که از ستون فقرات خارج می‌شوند، وجود ندارد، بلکه صرفاً به دلیل «تقاطع» بین اعصاب حسی ناشی از عضلات/مفاصل پشت و آن‌هایی است که از عضلات/پوست می‌آیند. از پاها این پدیده در بسیاری از نواحی دیگر بدن مانند علائم شانه با درد گردن یا علائم درد زانو همراه با درد لگن رخ می دهد. درد ارجاعی جسمی با از دست دادن حس یا ضعف در پاها همراه نیست.
  • درد ارجاع شده رادیکولار اصطلاحی است که برای توصیف علائمی در ساق پا که به دلیل فشرده شدن یا تحریک ریشه عصبی در قسمت پایین کمر ایجاد می شود، استفاده می شود. ریشه عصب ممکن است از نظر فیزیکی توسط یک دیسک، استخوان یا رباط در ستون فقرات مسدود شود، یا ممکن است توسط مواد شیمیایی التهابی که با آسیب به یکی از این ساختارها مرتبط است، تحریک شود. درد در ساق پا اغلب از یک الگوی پوستی پیروی می کند، جایی که علائم در یک خط از کمر به پایین به پا منتقل می شوند. همچنین ممکن است بی حسی پوست یا ضعف ماهیچه هایی که توسط ریشه عصبی آسیب دیده تامین می شوند، وجود داشته باشد. ضروری است که درد ارجاعی رادیکول به طور کامل توسط یک متخصص آموزش دیده مانند فیزیوتراپیست ارزیابی شود، زیرا این آسیب های عصبی می تواند منجر به ضعف شود که می تواند طولانی مدت باشد.

درمان لیزری دیسک کمر

درمان گرفتگی، خشکی و اسپاسم عضلات کمر با طب فیزیکی

آیا باید برای کمردرد اسکن بگیرم؟

برای اکثریت قریب به اتفاق افراد، اسکن غیرضروری است. برای اکثر موارد کمردرد، یک ارزیابی جامع فیزیوتراپی تمام اطلاعاتی را که برای درمان موثر درد شما نیاز داریم، ارائه می‌کند.

گاهی اوقات تصویربرداری از کمر می تواند گیج کننده باشد. ما می دانیم که بسیاری از ناهنجاری هایی که در اسکن مشاهده می شوند، در واقع علائمی ایجاد نمی کنند و بسیاری از افراد بدون کمردرد، «ناهنجاری» مشابهی خواهند داشت. یک مطالعه علمی بزرگ نشان داد که ۵۰٪ از افراد بالای ۳۰ سال بدون کمردرد دچار مشکل دیسک هستند! و این شیوع با افزایش سن افزایش یافت. اگر ما با همه فقط بر اساس آنچه در اسکن مشهود بود رفتار کنیم، مشکل واقعی ممکن است نادیده گرفته شود و بنابراین بهبود نمی یابد. در مواردی که معاینه ما حاکی از آسیب شناسی جدی باشد، شما را برای اسکن و/یا برای بررسی بیشتر به متخصص ارجاع می دهیم.

درمان بیرون زدگی دیسک کمر بدون جراحی

درمان پارگی دیسک کمر بدون جراحی

کمر درد

فیزیوتراپی چگونه می تواند به کمردرد من کمک کند؟

فیزیوتراپی یکی از موثرترین روش ها برای درمان کمردرد است. تحقیقات زیادی برای پشتیبانی از تکنیک هایی که ما استفاده می کنیم وجود دارد. اکثر موارد کمردرد به خوبی به یک برنامه یا درمان دستی و تمرینات درجه بندی شده پاسخ می دهند. درمان دستی می تواند شامل ماساژ، حرکت و دستکاری مفصل باشد. این تکنیک ها درد را کاهش می دهند و به بازیابی حرکت کمک می کنند. برنامه تمرینی معمولاً شامل ترکیبی از دامنه حرکات و تمرینات حرکتی، تمرینات تقویت تنه و پا و بازگشت تدریجی به فعالیت‌ها است. فیزیوتراپیست ها همچنین می توانند از سایر اشکال درمانی مانند طب سوزنی ، نوار چسب و TENS استفاده کنند.

آیا دیسک کمر در بارداری خطرناک است؟

درمان فتق دیسک کمر بدون جراحی

من در حال حاضر کمردرد دارم، چه کار کنم؟

ابتدا سعی کنید عواملی را که علائم شما را تشدید می کند، اصلاح کنید، مانند نشستن طولانی مدت در محل کار یا بلند کردن مکرر. سعی کنید در حد علائم خود فعال و حرکت کنید، ایستادن و راه رفتن به طور منظم در طول روز. برای ارزیابی علائم خود و شروع یک برنامه توانبخشی از امروز با بهترین متخصص ستون فقرات در تهران قرار ملاقات رزرو کنید.