درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

آنچه می خوانید...

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی: فیزیوتراپی اغلب نقش مهمی در بهبود فتق دیسک دارد. روش های آن نه تنها تسکین فوری درد را ارائه می دهد، بلکه به شما می آموزد که چگونه بدن خود را برای جلوگیری از آسیب بیشتر آماده کنید.

انواع تکنیک های فیزیوتراپی وجود دارد. درمان های غیرفعال بدن شما را آرام می کند و شامل ماساژ بافت عمیق، درمان سرد و گرم، تحریک الکتریکی از راه پوست(به عنوان مثال، TENS) و آب درمانی است.

برنامه فیزیوتراپی شما معمولاً با درمان های غیرفعال شروع می شود. اما هنگامی که بدن شما بهبود یافت، درمان های فعالی را شروع خواهید کرد که بدن شما را تقویت کرده و از درد بیشتر جلوگیری می کند. فیزیوتراپ با شما همکاری خواهد کرد تا برنامه ای را ایجاد کند که مناسب شما باشد.

انواع روش‌های فیزیوتراپی دیسک کمر

برخی از روش‌های درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی انجام می‌شوند عبارتند از:

  1. تمرینات تقویتی: تمریناتی برای تقویت عضلات پشتی و شکمی به منظور حمایت از ستون فقرات کمری و کاهش فشار بر روی دیسک‌های کمری. تمریناتی مانند برگشت، پلانک، سرشانه، تکانه‌ای و شناوری از تمرینات تقویتی است که می‌تواند برای دیسک کمر مفید باشد.
  2. تمرینات کششی: تمریناتی که برای افزایش انعطاف پذیری و حرکت در مناطق محدود کمری طراحی شده‌اند. تمرینات کششی مانند خم شدن جلو، خم شدن به سمت راست و چپ، و تمرینات مکمل مانند گشتاور ستون فقرات می‌توانند در بهبود دیسک کمر مفید باشند.
  3. ماساژ: استفاده از ماساژ برای کاهش درد و تنش عضلانی در ناحیه کمر مفید است. ماساژ باعث افزایش جریان خون به ناحیه کمری می‌شود و باعث کاهش التهاب و درد می‌شود.
  4. درمان حرارتی و یخ‌زدایی: درمان حرارتی و یخ‌زدایی می‌تواند در کاهش درد و التهاب در ناحیه کمری مفید باشد. درمان حرارتی باعث افزایش جریان خون به ناحیه کمری می‌شود و درمان یخ‌زدایی باعث کاهش التهاب و درد می‌شود.
  5. کمربند: استفاده از کمربند برای پشتیبانی از ستون فقرات کمری و کاهش فشار بر روی دیسک‌های کمری مفید است. کمربند باعث کاهش فشار بر روی ناحیه کمری می‌شود و به پشتیبانی و استحکام کمر کمک می‌کند

درمان های فیزیکی غیرفعال برای فتق دیسک

ماساژ بافت عمیق: بیش از ۱۰۰ نوع ماساژ وجود دارد، اما اگر فتق دیسک دارید، ماساژ بافت عمیق یک گزینه ایده‌آل است زیرا فشار زیادی را برای کاهش تنش(سفتی عضله) و اسپاسم عمیق عضلانی کمر به کتربزدمیبرد.این این اسپاسم عضلانی برای جلوگیری از حرکت عضله در ناحیه اسیب دیده ایجاد شده است.

درمان سرد و گرم: هر دو درمان سرد و گرم مجموعه‌ای از مزایای خاص خود را ارائه می‌دهند و فیزیوتراپ شما ممکن است به تناوب انها را جایگزین کند تا بهترین نتایج را به دست آورد.

درمان فتق دیسک کمر بدون جراحی

فیزیوتراپ شما ممکن است از گرما برای افزایش جریان خون در ناحیه مورد نظر استفاده کند. خون با رساندن اکسیژن و مواد مغذی اضافی به بهبود این ناحیه کمک می کند. خون همچنین مواد زائد ناشی از اسپاسم عضلانی را از بین می برد.

برعکس، سرما درمانی (که کرایوتراپی نیز نامیده می شود) گردش خون را کند می کند. این باعث کاهش التهاب، اسپاسم عضلانی و درد می شود. فیزیوتراپ شما ممکن است کیسه یخ را روی ناحیه مورد نظر قرار دهد، ماساژ یخ به شما بدهد یا حتی از اسپری معروف به فلورومتان برای خنک کردن بافت های ملتهب استفاده کند.

آب درمانی :همانطور که از نام آن پیداست، آب درمانی شامل آب است. به عنوان یک درمان غیرفعال، آب درمانی ممکن است  شامل نشستن ساده در حمام گردابی یا دوش آب گرم باشد. آب درمانی به آرامی درد را تسکین می دهد و عضلات را شل می کند.

لیزر درمانی برای فتق دیسک کمر

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS)

دستگاه TENS از جریان الکتریکی برای تحریک عضلات شما استفاده می کند. به نظر شدید می رسد، اما واقعاً دردناک نیست. الکترودهای چسبانده شده به پوست شما جریان الکتریکی کوچکی را به نقاط کلیدی مسیر عصبی می فرستند. TENS اسپاسم عضلانی را کاهش می دهد و به طور کلی اعتقاد بر این است که باعث ترشح اندورفین می شود که مسکن های طبیعی بدن شما هستند.

کشش: هدف از کشش کاهش اثرات جاذبه بر ستون فقرات است. با جدا کردن آرام استخوان ها، هدف کاهش فتق دیسک است. این تشبیه بسیار شبیه یک لاستیک پنچر است که وقتی جک را زیر ماشین قرار می‌دهید و فشار را از روی لاستیک خارج می‌کنید، ناپدید می‌شود. می توان آن را در ستون فقرات گردنی یا کمری انجام داد.

طب سوزنی: برای درمان درد از هزاران سال قبل استفاده می شده است. مکانیسم آن شامل تاثیر بر سیستم ضد درد درونی بدن و‌سیستم سمپاتیک بدن و اثرگذاری روی سیستم پردازش درد در مغز میباشد.

فواید فیزیوتراپی برای دیسک کمر

فیزیوتراپی برای کاهش علائم درد و بهبود عملکرد و انعطاف پذیری کمر بسیار مؤثر است. برخی از فواید فیزیوتراپی برای دیسک کمر عبارتند از:

  1. کاهش درد: فیزیوتراپی می‌تواند با استفاده از تمرینات تقویتی، تمرینات کششی، ماساژ و دیگر روش‌های درمانی، درد کمر را کاهش دهد.
  2. تقویت عضلات پشتی: تمرینات تقویتی باعث تقویت عضلات پشتی می‌شوند که این باعث می‌شود که استحکام کمر افزایش یابد و بیشترین پشتیبانی را برای ستون فقرات فراهم کند.
  3. بهبود شیوه‌های حرکتی: با تمرینات فیزیوتراپی می‌توانید شیوه‌های حرکتی صحیح را یاد بگیرید و مشکلاتی مانند تنش عضلانی، وارونگی کمر و خم شدن بیش از حد را کاهش دهید.
  4. افزایش انعطاف پذیری: فیزیوتراپی باعث افزایش انعطاف پذیری عضلات و مفاصل می‌شود که باعث کاهش فشار بر روی دیسک‌های کمری می‌شود.
  5. پیشگیری از آسیب: فیزیوتراپی می‌تواند در جلوگیری از آسیب به دیسک‌های کمری و کمک به حفظ سلامتی کمر موثر باشد.
  6. تسهیل در کارهای روزمره: با تقویت عضلات پشتی و بهبود شیوه‌های حرکتی، فیزیوتراپی می‌تواند به افراد کمک کند که به راحتی فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهند.

به طور کلی، یک روش غیرمسمومی و غیرجراحیایی برای درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی است.

درمان فتق دیسک کمر بدون جراحی

مانند سایر درمانهای فیزیکی یا دارویی در طب سوزنی هم بیمار باید درست انتخاب شود البته نوع تحریک الکتریکی به کاربرده همراه طب سوزنی و دوره درمان هم مهم است.

 تاثیرات طب سوزنی برای درمان کمردرد در حال افزایش است. تحقیقات حاکی از این است که در کنار درمانهای دیگر هم می تواند مفید باشد.

طب سوزنی به دلیل عوارض کمتر درمان ایمنی برای کمردرد خواهد بود.یک عارضه شایع آن می تواند.

کبودی ودرد محل تزریق باشد که با گذاشتن یخ بعد از طب سوزنی این عوارض کاهش میابد.

آیا امکان درمان میاستنی گراویس به روش طب فیزیکی وجود دارد؟

درمان دستی یا مانیپولاسیون: تاریخچه استفاده از درمان دستی به ۴۰۰۰سال قبل برمی گردد.

تئوریهای مختلفی برای تاثیر آن وجود دارد.یک تئوری بیان می کند که طی مانیپولاسیون سگمان یا قطعه محدود شده کمر به حرکت  نرمال خود برمی گردد. در تئوری دیگر از تغییرات عصبی از طریق مکانیسم های رفلکسی مخصوصا تعامل بین کانال نخاعی وسیستم عصبی اتونوم صحبت شده است.

در بیشتر کشورها از مانیپولاسیون ستون فقرات در درمان کمردرد حاد استفاده میشود.تاثیر ان در کمردرد مزمن متغیر است.

محققان در یک مطالعه ،دریافته اند که مانیپولاسیون در درمان کمردرد حاد ومزمن بیشتر برای درمان کوتاه مدت درد تاثیر داشته اند. البته تا حدودی باعث بهبود در عملکرد نیز میشود

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

درمان‌های فعالی که می‌توانید در فیزیوتراپی امتحان کنید

درمان‌های فعال به انعطاف‌پذیری، وضعیت بدنی، قدرت عضلات، ثبات مرکزی و حرکت مفاصل کمک می‌کنند. همچنین ممکن است برای دستیابی به نتایج مطلوب یک برنامه ورزشی تجویز شود. این نه تنها درد مکرر را کاهش می دهد، بلکه به سلامت کلی شما نیز کمک می کند. فیزیوتراپ شما با شما همکاری خواهد کرد تا برنامه ای را بر اساس تشخیص خاص و سابقه سلامتی شما ایجاد کند.

درمان فتق دیسک کمر بدون جراحی

ثبات هسته مرکزی: بسیاری از مردم نمی دانند که یک هسته قوی برای سلامت ستون فقرات آنها چقدر مهم است. عضلات مرکزی (شکم) به عضلات پشت شما کمک می کنند تا از ستون فقرات شما حمایت کنند. هنگامی که عضلات مرکزی بدن شما ضعیف هستند، فشار بیشتری به عضلات پشت شما وارد می کند. فیزیوتراپیست شما ممکن است تمرینات تثبیت کننده مرکزی را برای تقویت کمر به شما آموزش دهد.

انعطاف پذیری: یادگیری تکنیک های کششی و انعطاف پذیری مناسب شما را برای تمرینات هوازی و قدرتی آماده می کند. انعطاف‌پذیری به بدن شما کمک می‌کند تا با جلوگیری از سفتی راحت‌تر حرکت کند.

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

آب درمانی: بر خلاف نشستن ساده در یک وان آب گرم یا حمام مانند همتای غیرفعال آن، آب درمانی فعال ممکن است شامل ورزشایروبیک در آب باشد تا به سلامت بدن شما بدون استرس غیر ضروری کمک کند.

تقویت عضلات: ماهیچه های قوی یک سیستم حمایتی عالی برای ستون فقرات شما هستند و بهتر درد را کنترل می کنند.

فیزیوتراپ شما راه هایی را به شما آموزش می دهد تا کمر خود را تقویت کرده و از درد جلوگیری کنید. ممکن است اصول خودمراقبتی را بیاموزید تا بفهمید چگونه علائم خود را به بهترین شکل درمان کنید. هدف نهایی این است که شما دانشی را برای حفظ یک سبک زندگی بدون درد توسعه دهید.

لیزر درمانی برای فتق دیسک کمر

این ضروری است که پس از پایان فیزیوتراپی رسمی، یاد بگیرید که چگونه ورزش کنید و کمر خود را آماده کنید. اگر درس هایی را که در طول فیزیوتراپی آموخته اید اجرا نکنید، از نتایج طولانی مدت آن لذت نخواهید برد. با مراقبت از کمر خود به تنهایی، ممکن است از درد فتق دیسک بیشتر جلوگیری کنید.

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات وعضو انجمن کشوری و جهانی طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *