درمان گرفتگی، خشکی و اسپاسم عضلات کمر با طب فیزیکی

درمان گرفتگی، خشکی و اسپاسم عضلات کمر با طب فیزیکی

آنچه می خوانید...
گرفتگی، خشکی و اسپاسم عضلات کمر یکی از عوارضی است که به دلایل مختلف باعث درد شدید در ناحیه کمر می‌شود. اسپاسم کمر علاوه بر درد، باعث گرفتگی و خشک شدن عضلات کمر می‌شود. در نتیجه بیمار در حرکت دادن و خم کردن کمر دچار اختلال می‌شود. در برخی از مواقع، بیمار هنگام راه رفتن، دراز کشیدن یا نشستن با مشکلاتی مواجه می‌شود. اسپاسم عضلات کمر به روش‌های متفاوت قابل درمان است. از جمله روش‌های درمانی اسپاسم عضلات کمر می‌توان به جراحی، تجویز دارو و طب فیزیکی اشاره کرد. با توجه به موفقیت‌هایی که امروزه طب فیزیکی در زمینه‌های مختلف کسب کرده است. در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با درمان گرفتگی، خشکی و اسپاسم عضلات کمر با طب فیزیکی آشنا کنیم.

سرما درمانی

کمپرس‌ها یا قالب‌های یخ می‌توانند باعث بهبود و التیام عضلات کمر شوند. خشکی و گرفتگی عضلات کمر با استفاده از سرما درمانی برطرف می‌شود. کمپرس‌های یخ باعث کاهش تورم و کاهش درد در عضلات کمر می‌شوند.

گرما درمانی

با استفاده از بسته‌های حرارتی می‌توان عمل گرما درمانی را انجام داد. گرما درمانی باعث گسترش عروق خونی و افزایش جریان خون در عضلات کمر می‌شود. حرارت موجب شل شدن عضلات کمر و کاهش اسپاسم کمر می‌شود. تسکین درد کمر با استفاده از گرما درمانی روشی بسیار مؤثر است.

ماساژ درمانی

در صورتی که گرفتگی عضلات کمر به صورت خفیف باشد و بیمار نسبتاً درد کمتری را احساس کند، می‌توان از روش ماساژ درمانی استفاده کرد. ماساژ درمانی یکی از روش‌های بی خطر گرفتگی عضلات کمر است که توسط متخصصان این رشته انجام می‌شود. با ماساژ دادن اصولی و حرکات درست دست روی عضلات کمر، می‌توان باعث کاهش درد و شل شدن عضلات کمر کمک کرد.
درمان گرفتگی، خشکی و اسپاسم عضلات کمر با طب فیزیکی
درمان گرفتگی، خشکی و اسپاسم عضلات کمر با طب فیزیکی

تزریق اوزون

اوزون تراپی روشی مدرن در علم پزشکی است. در این روش با تزریق گاز اوزون یا اکسیژن به عضلات کمر، برای درمان اسپاسم کمر عمل می‌کنند. در این تزریق گاز اوزون به اکسیژن تبدیل می‌شود. از خواص اکسیژن می‌توان به بازسازی و ترمیم بافت‌ها و عضلات آسیب دیده اشاره کرد. همچنین اکسیژن گردش خون را در نواحی عضلانی کمر افزایش می‌دهد و باعث کاهش التهاب عضلات می‌شود. در این روش پس از اعمال مقدار معینی داروی بی حسی، عمل تزریق را در عضلات گرفته شده انجام می‌دهند. بلافاصله پس از تزریق، بیمار کاهش درد را به صورت واضح در عضلات کمر خود احساس می‌کند.

تزریق پی آر پی

پی آر پی درمان عضلات گرفته شده کمر با استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت است. این روش برای بهبود رشد و التیام بافت‌های عضلات کمر استفاده می‌شود. تزریق پی آر پی باعث تولید سلول‌های تازه در بافت‌های آسیب دیده می‌شود. این سلول‌های تازه روند بهبود در بافت عضلات کمر را سرعت می‌بخشند. با این روش، درمان خشکی، گرفتگی و اسپاسم عضلات کمر در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه مطلوبی می‌رسد و بیمار توانایی حرکت طبیعی خود را بازمی‌یابد.

درمان دستی

در این روش پزشک متخصص، مفاصل جانبی مهره‌های ستون فقرات را به کمک دست منظم می‌کند. یکی از دلایل درد و گرفتگی کمر، نامنظم شدن مفاصل جانبی مهره‌های ستوان فقرات است. در روش درمان دستی، متخصص طب فیزیکی با یک سری مانورهای خاص بر روی ستون فقرات برای تنظیم راستای ستون فقرات استفاده می‌کند که می‌تواند باعث شل شدن عضلات منقبض شده گردد. بیمار بلافاصله بعد مانور متوجه کاهش درد، گرفتگی و التهاب در عضلات کمر خود می‌شود.

طب سوزنی

طب سوزنی یکی از روش‌های قدیمی است که تاکنون در شاخه‌های مختلف از جمله درمان گرفتگی عضلات کمر از آن استفاده می‌شود. این روش مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی است و توسط پزشک متخصص مربوطه انجام می‌شود. در روش طب سوزنی با فرو بردن سوزن‌های بسیار ظریف در نواحی عضلات کمر، درمان اسپاسم کمر را انجام می‌دهند. این روش بدون درد و بدون هیچ نوع عارضه‌ای است و باعث کاهش خشکی و گرفتگی عضلات کمر می‌شود.

درمان نقاط ماشه ای

در برخی مواقع، تمامی عضلات کمر دچار گرفتگی و اسپاسم نمی‌شود و تنها نقاط خاصی از عضلات کمر دچار اسپاسم می‌شوند. ماساژ نقاط ماشه‌ای، رها کردن نقاط سفت شده و گرفته شده است. با این حرکت، درد بیمار به صورت قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند، به‌طوری‌که در یک جلسه بهبودی در عضلات کمر را احساس خواهد کرد. ماساژ نقاط ماشه‌ای باعث افزایش گردش خون در عضله‌های مورد نظر می‌شود و اکسیژن و مواد مغذی به عضله‌های کشیده شده، انتقال پیدا می‌کند.

تکارتراپی

تکارتراپی یک روش درمانی مدرن، به وسیله انتقال الکتریکی و از طریق افزایش گردش خون، گشاد سازی عروق و افزایش دما است که در سال‌های اخیر بسیار موردتوجه و استفاده قرار گرفته است. تکارتراپی یک ترموتراپی داخلی است و بسته به نوع مشکل می‌تواند در دو حالت خازنی یا مقاومتی مورد استفاده قرار بگیرد. تکارتراپی قادر به‌ سرعت بخشیدن در فرایندهای طبیعی بدن در ترمیم سلول‌ها و آسیب‌ها است که به کاهش درد و تسریع بهبودی کمک کند. یک جلسه تکارتراپی معمولاً ۳۰ دقیقه زمان می‌برد و باتوجه‌به وضعیت بیمار و مشکل وی تعداد جلسات درمان می‌تواند از ۵ تا ۱۰ متغیر باشد. توجه کنید این روش درمانی برای کارایی، حتماً باید توسط متخصص این کار انجام شود.

نرمش های کششی و حرکات اصلاحی

  • کشش کبری: در این حرکت باید بیمار رو به زمین بخوابد. سپس پاهای خود را کاملاً جفت کند و کف دست‌ها را رو به زمین بگذارد و در انتها شانه‌های خود را تا جایی که می‌تواند به طرف بالا بکشد. این حرکت بهتر است در فضای کافی انجام شود. حرکت کشش کبری باعث کشش در عضلات گرفته شده کمر می‌شود.
  • چرخش کمر: در این حرکت بیمار پشت به زمین می‌خوابد. کف دست‌ها در دو طرف بیمار به زمین چسبانده می‌شود. سپس پاها را به صورت جفت شده جمع می‌کند و در یک سمت خود می‌خواباند. به‌طوری‌که کمر حالت چرخشی پیدا می‌کند. به هنگام رد کردن یک پا از بدن، نباید شانه‌ها از زمین جدا شوند.
  • کشش کمر در حالت خوابیده: در این حرکت بیمار باید پشت به زمین بخوابد. سپس با حلقه کردن دست‌ها به دور زانوها، زانوها را به سمت سینه بکشد. به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه به این شکل باقی بماند، سپس پاهای خو را دراز کند. حرکت کشش کمر در حالت خوابیده یکی از مؤثرترین حرکات برای درمان اسپاسم کمر است.
  • حرکت روی توپ تناسب اندام: در این حرکت بیمار رو به شکم روی توپ، خود را نگه می‌دارد. باقی ماندن روی توپ باعث کشیده شدن عضلات کمر می‌شود و بیمار احساس راحتی می‌کند. بیمار تا جایی که توانایی دارد بهتر است در این حالت باقی بماند.
درمان گرفتگی، خشکی و اسپاسم عضلات کمر با طب فیزیکی

مراجعه به پزشک

در صورتی که دچار خشکی و اسپاسم عضلات کمر شده‌اید و به دنبال درمان آن با روش‌های طب فیزیکی هستید می‌توانید به مطب دکتر سارا سادات محسن الحسینی مراجعه کنید تا از دردهای خود بدون جراحی رهایی پیدا کنید. توجه به این نکته حائز اهمیت است که مراجعه سریع به پزشک منجر به درمان سریع‌تر خواهد شد. درمان با تکارتراپی روش درمانی نوار عصب و عضله کاربرد شاک ویو تراپی درمان با لیزر پرتوان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سارا سادات محسن الحسینی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات وعضو انجمن کشوری و جهانی طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *