بهترین دکتر ستون فقرات

بهترین دکتر ستون فقرات چه ویژگی هایی دارد؟

آنچه می خوانید...

بهترین دکتر ستون فقرات پزشکی است با دانش و‌ تجربه کافی در رابطه با انواع بیماری های ستون فقرات و تظاهرات انها و با روشهای درمان نوین بیماریها اشنایی دارد.با توجه به پیشرفت های روز افزون روشهای جدید درمان،متخصص ستون فقرات هر لحظه باید در حال به روز کردن دانش خود باشد.

بهترین دکتر ستون فقرات

دکتر ستون فقرات خوب کیست؟

بهترین دکتر ستون فقرات برای شما بهترین دکتری است که تخصص و تجربه کافی در این زمینه را دارد و می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلاتتان را بهبود بخشید. برای پیدا کردن بهترین دکتر ستون فقرات، می‌توانید با استفاده از منابع مختلفی مانند سایت‌های نظام پزشکی، نظرات بیماران قبلی، مراکز درمانی و پزشکان متخصص مشورت کنید و سپس با توجه به این اطلاعات تصمیم گیری کنید. همچنین، در انتخاب دکتر ستون فقرات خوب مانند دکتر سارا حسینی به مواردی مانند محل مطب، هزینه‌های درمان، تجربه و تخصص دکتر، نظرات بیماران قبلی و محیط مطب نیز توجه کنید.

اجزای تشکیل دهنده ستون فقرات

ستون فقرات و اجزای تشکیل دهنده آن

ستون فقرات متشکل است از ۳۳ مهره است که کانال نخاعی را تشکیل می دهند. این کانال که در داخل ستون فقرات جای دارد به مانند تونلی است که نخاع و اعصاب را در خود جای داده و از آنها در برابر آسیب محافظت می کند. دیسک های بین مهره ای ستون فقرات، بالشتک های صاف و گردی هستند که بین مهره های ستون فقرات قرار گرفته و به عنوان ضربه گیر ستون فقرات عمل می کنند. رباط ها مهره ها را به هم متصل می کنند تا ستون فقرات را در موقعیت خود نگه دارند ، مفاصل فاست ستون فقرات مفاصل جانبی هستند که به مهره ها اجازه می دهد روی یکدیگر بلغزند.

درمان درد ستون فقرات

درد ستون فقرات معمولا ناشی از دیسک گردن و کمر می باشند. امروزه روشهای جدیدی برای درمان درد ستون فقرات وجود دارد. از جمله این روشها می توان به لیزر پرتوان،تکارتراپی،طب سوزنی،شاک ویوتراپی،تزریقات تخصصی در سطح مفاصل فاست و داخل فضای اپیدورال،بلوک ریشه عصب،ازون تراپی جهت از بین بردن درد ستون فقرات،اشاره کرد که متخصص ستون فقرات باید با همه این روشها اشنایی داشته و بسته به مشکل بیمار بهترین روش را تجویز کند. در کنار همه این روشها، ورزشهای تقویتی همراه با رعایت اصول صحیح زندگی جهت پیشگیری از عود مجدد درد توسط متخصص ستون فقرات اموزش داده میشود.

درمان غیر جراحی ستون فقرات

دکتر ابتدا شما را معاینه میکند و علت درد ستون فقرات را مشخص میکند.در گذشته اکثر افراد میتلا به دیسک ارجاع به جراحی میشدند با پیشرفت روشهای نوین غیرجراحی بسیاری از افراد بدون جراحی درمان میشوند

دردهای ناشی از ستون فقرات ممکن است فقط ناشی از بیرون زدگی دیسک نباشد همانطور که اشاره شد ستون فقرات از قسمت های مختلفی تشکیل شده است لذا درد ستون فقرات میتواند ناشی از عوامل مختلفی باشد.مهارت یک متخصص ستون فقرات این است که با شرح حال و معاینه کافی علت واقعی درد شما را مشخص کند و این نیازمند که معاینه کامل و اصولی است .خیلی از اوقات بیمار در ام ار ای بیرون زدگی دیسک دارد ولی وقتی دقیق معاینه میشود مشخص میگردد علت این درد بیرون زدگی دیسک نیست.ممکن است دو نفر هر دو درد مشابه در ستون فقرات داشته باشند ولی علت این درد در دو فرد متفاوت باشد لذا مستلزم  تشخیص دقیق و به دنبال آن ،درمان مناسب توسط بهترین دکتر ستون فقرات میباشدخیلی از اوقات علت دردهای ستون فقرات مشکلات خارج از مهره هست گاهی بدخیمیها با متاستاز به ستون فقرات علایم مشابه دردهای ستون فقرات ،دیسک کمر و سیاتیک ایجاد میکند در صورت تاخیر در تشخیص باعث عوارض غیرقابل برگشت در بیمار میشود.لذا یک متخصص ستون فقرات حتما باید پزشک متخصص باشد علاوه بر دوران تخصص ستون فقرات،هفت سال پزشکی عمومی گذرانده باشد تا با تمام بیماریهای داخلی بدن و تظاهرات ان اشنایی داشته باشد.

درد ستون فقرات در ناحیه کمر و ناحیه گردن بسیار شایع است و اغلب علت بسیاری از مرخصی های کاری افراد است. کشیدگی و رگ به رگ شدن عضلات کمر شایع ترین علت کمر درد است. ستون فقرات قفسه پشتی ، همچنین می‌تواند محل درد ستون فقرات باشد، اما به دلیل سفت‌تر بودن آن، ناحیه ستون فقرات پشت قفسه سینه بسیار کمتر از ستون فقرات کمری و گردنی آسیب می‌بیند. ستون فقرات کمری و گردنی به دلیل عملکرد تحمل وزن و درگیری در حرکت، پیچش و خم شدن ، مستعد فشار و اسیب هستند. کشیدگی عضلات کمر زمانی ایجاد می شود که فیبرهای عضلانی به طور غیر طبیعی کشیده یا پاره شوند. رگ به رگ شدن کمر زمانی ایجاد می‌شود که رباط‌ها نوارهای سخت بافتی که استخوان‌ها را در کنار هم نگه می‌دارند به طور غیر عادی کشیده می‌شوند. هر دوی اینها می توانند در اثر آسیب ناگهانی یا استفاده بیش از حد تدریجی ایجاد شوند.

هنگامی که ستون فقرات کمری دچار کشیدگی یا رگ به رگ شدن می شود، بافت های نرم ملتهب می شوند. این التهاب باعث درد می شود و ممکن است باعث اسپاسم عضلانی شود. 

درد ستون فقرات می تواند ناشی از موارد شدیدتر باشد که ممکن است نیاز به بررسی جراحی داشته باشد. اینها معمولاً شامل درد ستون فقرات است که به بازوها، پاها یا اطراف قفسه سینه از پشت به سمت قفسه سینه منتشر می شود. یکی دیگر از علل شایع درد ستون فقرات بیرون زدگی دیسک میباشد.

علائم بسته به موقعیت فتق دیسک و اندازه فتق بسیار متفاوت است. اگر فتق دیسک به عصب فشار نیاورد، ممکن است بیمار درد ستون فقرات (گردن ، کمر و/یا قفسه سینه) را تجربه کند یا اصلاً درد نداشته باشد. اگر روی عصب فشار وارد شود، ممکن است در ناحیه ای از بدن که عصب به آن حرکت می کند، درد، بی حسی یا ضعف وجود داشته باشد. به طور معمول، قبل از فتق دیسک، یک دوره درد ستون فقرات (گردن ،کمر و/یا قفسه سینه) یا سابقه طولانی دوره‌های متناوب درد ستون فقرات رخ می‌دهد.

علائم بیرون‌ زدگی دیسک ستون فقرات کمری (کمر)

سیاتیک اغلب از فتق دیسک در قسمت پایین کمر ایجاد می شود. فشار روی یک یا چند عصب که منجر به تشکیل عصب سیاتیک میشوند، می تواند باعث درد، سوزش، سوزن سوزن شدن و بی حسی شود که از باسن به ساق پا و گاهی اوقات به پا منتشر می گردد. معمولاً یک طرف (چپ یا راست) تحت تأثیر قرار می گیرد. این درد اغلب به صورت تیز و شبیه شوک الکتریکی توصیف می شود. ممکن است با ایستادن، راه رفتن یا نشستن شدیدتر شود. همراه با پا درد، بیمار ممکن است کمر درد را نیز تجربه کند. استفاده از اصطلاح رادیکولوپاتی ممکن است به جای استفاده از اصطلاح سیاتیک مناسب تر باشد، زیرا تمام دردهای پا لزوماً “سیاتیک” نیستند.

ستون فقرات گردنی

علائم ممکن است شامل درد مبهم یا تیز در گردن یا بین تیغه های شانه باشد که از بازو تا دست یا انگشتان انتشار پیدا می کند، یا بی حسی یا گزگز در شانه یا بازو. درد ممکن است با موقعیت ها یا حرکات خاصی از گردن افزایش یابد.

ستون فقرات سینه ای

علائم فتق دیسک قفسه سینه می تواند شامل درد پشت قفسه سینه باشد که در اطراف یک یا هر دو طرف قفسه سینه منتشر می شود. چنین دردی معمولاً در اثر فعالیت بدنی ایجاد می‌شود و حتی می‌تواند با کشیدن نفس عمیق ایجاد شود. نوارهای بی حسی در اطراف دیواره قفسه سینه نیز می تواند وجود داشته باشد. فتق دیسک ستون فقرات پشتی در مقایسه با فتق دیسک گردن و کمر نسبتاً نادر است.

آرتروز ستون فقرات

با افزایش سن، استخوان ها، دیسک ها و رباط های ستون فقرات به طور طبیعی می توانند ضعیف شوند. این برای همه ما تا حدودی به عنوان بخشی از روند پیری اتفاق می افتد، اما نباید مشکلی باشد و همه از این درد رنج نخواهند برد.

با افزایش سن، دیسک‌های ستون فقرات نازک‌تر می‌شوند و فضای بین مهره‌ها باریک‌تر می‌شود. تکه های کوچک استخوان که به نام استئوفیت شناخته می شوند ممکن است در لبه های مهره ها و مفاصل فاست تشکیل شوند.

اصطلاح پزشکی برای این بیماری اسپوندیلوز است و بسیار شبیه به تغییرات ناشی از آرتروز در سایر مفاصل است.

نرم نگه داشتن ستون فقرات و قوی نگه داشتن عضلات اطراف ستون فقرات و لگن، تاثیر آرتروز را کاهش می دهد.

تنگی کانال نخاعی

گاهی اوقات کمر درد با درد در پاها مرتبط است که پس از شروع راه رفتن برای چند دقیقه شروع می‌شود و بعد از نشستن خیلی سریع بهبود می‌یابد. این به عنوان تنگی نخاع شناخته می شود. این می تواند از بدو تولد اتفاق بیفتد یا با افزایش سن ایجاد شود.

مشکلات زمانی ایجاد می شوند که چیزی به فضای کوچک وسط ستون فقرات، جایی که اعصاب قرار دارند، فشار می آورد. این فضا که کانال نخاعی یا کانال ریشه عصبی نامیده می شود، می تواند توسط استخوان یا رباط فشرده شود.

علائم اغلب هر دو پا را تحت تاثیر قرار می دهند، اما ممکن است یکی بدتر از دیگری باشد. درد معمولاً وقتی می‌نشینید و استراحت می‌کنید بهتر می‌شود و برخی افراد اگر کمی خمیده راه بروند درد کمتری خواهند داشت. مانند سیاتیک، مشکل اصلی بیشتر به درد پا مربوط می شود تا کمر درد.

سایر علل نادر درد ستون فقرات عبارتند از:

مشکلات استخوانی مانند شکستگی – اغلب با نازک شدن استخوان ها مرتبط است که به عنوان پوکی استخوان شناخته می شود.
عفونت
تومور
التهاب: به عنوان مثال در بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان
داروها: متخصص ستون فقرات ممکن است داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) یا داروهای تجویزی را برای تسکین درد توصیه کند.  ممکن است دکتر دیسک و ستون فقرات داروهایی که باعث شل شدن عضلات و جلوگیری از اسپاسم کمر می شوند را تجویز کند.
دکتر دیسک و ستون فقرات ممکن است برای شما فیزیوتراپی بنویسد که می تواند عضلات را تقویت کند تا بتوانند از ستون فقرات شما حمایت کنند. فیزیوتراپی همچنین انعطاف پذیری را بهبود می بخشد و به شما کمک می کند از آسیب دیگری جلوگیری کنید.
روش دیگری که بهترین دکتر ستون فقرات برای درمان دیسک کمر استفاده میکند بهره گیری از لیزر با توان بالاست.لیزر پرتوان دستگاهی است با گرمای عمقی و عمق نفوذ بالا که اشعه آن تا سطح دیسک نفوذ کرده و باعث کاهش التهاب و از بین رفتن بخش بیرون زده دیسک میشود.
بسیاری از افراد دچار دردهای ستون فقرات دچار گره عضلانی می باشند در این شرایط متخصص ستون فقرات از دستگاه شاک ویوتراپی برای از بین بردن گره های عضلانی استفاده میکند.
طب سوزنی روش دیگری است که توسط دکتر دیسک و ستون فقرات برای رفع اسپاسم و نقلط ماشه ای استفاده میشود
دستکاری دستی یا مانیپولاسیون: چندین روش درمانی عملی است که توسط متخصص ستون فقرات بر روی مهره ها انجام میشد باعث بهبود راستای مفاصل ستون فقرات و رفع بلاک مهره ها میشود می تواند عضلات سفت را شل کند، درد را کاهش دهد .بسته به علت درد، ممکن است نیاز به دستکاری استئوپاتیک یا تنظیمات کایروپراکتیک داشته باشید. متخصص ستون فقرات ممکن است ماساژ درمانی  را برای تسکین کمردرد و بازیابی عملکرد شما تجویز کند.
تزریقات: متخصص ستون فقرات از یک سوزن برای تزریق دارو(ضدالتهاب یا گاز ازون) به ناحیه ای که باعث درد می شود استفاده می کند. تزریق اپیدورال استروئید  توسط متخصص ستون فقرات باعث تسکین درد و کاهش التهاب می شود
گاه متخصص ستون فقرات تصمیم میگیرد برای شما بلوک عصبی جهت از بین بردن درد انجام دهد.
جراحی: برخی آسیب ها و شرایط  با تشخیص متخصص ستون فقرات نیاز به ترمیم جراحی دارند. 

متخصص ستون فقرات

کمکی که یک متخصص ستون فقرات باتجربه و دانش میتواند به شما کند تشخیص دقیق علت درد و ناراحتی شما  بر اساس معاینه دقیق و شرح حال گیری مناسب است سپس معرفی درمان مناسب مختص ان فرد.یک روش درمان را نمیتوان برای همه توصیه کرد.

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات وعضو انجمن کشوری و جهانی طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *