راه های درمان ازگود اشلاتر

راه های درمان ازگود اشلاتر

بیماری ازگود اشلاتر یا اسگود اشلاتربا یا osd یکی از اختلالات مربوط به زانو است که در نوجوانانی که جهش رشد دارند یا بیش از حد فعالیت می‌کنند، مشاهده می ‌شود. این بیماری در زانو شبیه بیماری سیور در پشت پاشنه پا است. در این اختلال، صفحه رشد زانو که توبروزیته تیبیال نامیده می شود، دچار التهاب می شود. متخصصان طب فیزیکی به خوبی می توانند این بیماری را درمان کنند و به بیمار کمک کنند تا با راهکارهای نسبتاً ساده‌ای از عود مجدد این بیماری جلوگیری کنند. در ادامه مطلب عوامل به وجود آورنده این بیماری، علائم این بیماری و راه های درمان آن بیان می شود.

بیماری ازگود اشلاتر بر اثر چه عواملی به وجود می آید؟

علت اصلی این اختلال مربوط به تاندون کاسه زانو است. تاندون کاسه زانو وظیفه متصل کردن استخوان قلم پا به کاسه زانو را بر عهده دارد. زمانی که کودکان و نوجوانان در دوران رشد قرار می گیرند، استخوان های آن ها نسبت به عضلات آن ها با سرعت بیشتری رشد می کند. به عنوان مثال عضلات چهار سر ران نمی توانند با همان سرعت استخوان قلم پا روشد کنند. زمانی که استخوان ها شروع به رشد می کنند عضلات دچار کشیدگی می شوند و این کشیدگی به تاندون ها فشار وارد می‌کند و باعث کشیدگی دائم و مکرر تاندون ها می شود. بر اثر عوامل مختلف این کشیدگی ها بیشتر می‌شود و درد، تورم و التهاب را به وجود می آورد و بیماری ازگود اشلاتر به وجود می آید.
عواملی که باعث شدت یافتن این بیماری می شوند عبارتند از:
فعالیت های زیاد بدنسازی در دوره نوجوانی
انجام ورزش هایی مانند فوتبال، بسکتبال و والیبال به صورت مداوم
دویدن بیش از اندازه و طولانی مدت در دوره نوجوانی
پرش های ناگهانی
ورزش کردن بدون گرم کردن
اضافه وزن بالا
استفاده زیاد از زانوها و تحت فشار قرار گرفتن آن ها
انجام ورزش‌هایی مانند اسکیت نمایشی و ژیمناستیک های شدید
این بیماری در پسران نسبت به دختران شایع تر است و در سنین ۱۰ تا ۱۵ سالگی بیشترین شیوع را دارد.

چه علائمی نشان دهنده بیماری ازگود اشلاتر است؟

علائم بالینی این بیماری نزد پزشکان از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا با بررسی دقیق علائم مانند محل درد و میزان درد می توانند این بیماری را از سایر بیماری ها تمیز دهند. به عنوان مثال ممکن است بیماری اسگود اشلاتربا با التهاب تاندون کاسه زانو، اشتباه گرفته شود. اما زمانی که پزشک علائم را بررسی می کند، می ‌تواند فرضیه التهاب تاندون را رد کند و تشخیص این بیماری را قطعی کند.
از جمله شایع ترین علائم مربوط به این بیماری عبارتند از:
احساس درد در محل اتصال تاندون به استخوان تیبیا
وجود ذرات استخوانی در زانو
رشد سریع استخوان
حساسیت به لمس در قسمت زیر زانو
متورم شدن زانو
شدت یافتن درد در هنگام دویدن و پریدن
مشکل در راه رفتن بعد از انجام فعالیت های فیزیکی
تورم و التهاب در قسمت برجستگی زیر زانو
اسپاسم عضلات جلو و پشت ران
ایجاد یک توده استخوانی کوچک در زیر زانو
شدت علائم بیماری در تمامی بیماران یکسان نیست و ممکن است برخی از افراد علائم خفیف تر و کمتری داشته باشند.

متخصص طب فیزیکی چگونه به بیماری ازگود اشلاتر پی می برد؟

متخصص طب فیزیکی در مرحله اول بیمار را به دقت معاینه می کند و شرح حال کاملی از بیمار می گیرد. به طور معمول متخصصان می توانند از روی علائم ایجاد شده پی به وجود این بیماری ببرند اما برخی از مواقع برای تشخیص دقیق تر و رد کردن سایر احتمالات، از روش های تشخیصی نیز کمک می‌گیرند. برخی از این روش های تشخیصی عبارتند از:
رادیوگرافی زانو
رادیوگرافی زانو می تواند یک روش تشخیصی مناسب برای این بیماری باشد. زمانی که به صورت نیم رخ از زانو عکس گرفته می شود، یک استخوان اضافه کوچک در محل اتصال تاندون زانو به استخوان درشت نی مشاهده می‌شود که می‌تواند نشانگر این بیماری باشد.
اسکن استخوان
در اسکن استخوان زائده استخوانی و تجمع ذرات استخوانی اضافی قابل مشاهده و تشخیص است و می‌توان از این طریق به وجود این بیماری پی برد.
سونوگرافی زانو
سونوگرافی زانو به خوبی وضعیت تاندون ها، عضلات و بافت های اطراف زانو را نشان می دهد. در سونوگرافی می توان التهاب ها را مشاهده کرد و به این بیماری پی برد.

درمان های غیر جراحی بیماری ازگود اشلاتر چیست؟

قدم اول برای درمان این بیماری، توقف موقت فعالیت های ورزشی و استراحت کردن است. متخصص طب فیزیکی برای اینکه نوجوان بتواند به فعالیت‌های ورزشی خود ادامه دهد و علائم این بیماری در او برطرف شود، راهکارهایی را ارائه می‌دهد که رایج ترین آن ها عبارتند از:
ورزش درمانی
ورزش درمانی می تواند تاثیر بسیار زیادی در کنترل این بیماری و بهبود درد بیمار داشته باشد. متخصص طب فیزیکی ورزش هایی را برای عضلات چهار سر ران و همسترینگ ارائه می دهد که این ورزش ها کششی هستند و می توانند به روند بهبودی بیمار بسیار کمک کنند.
روش های فیزیوتراپی
روش های فیزیوتراپی از دیگر روش های درمانی غیر تهاجمی، برای درمان بیماری ازگود اشلاتر هستند که این روش ها از تنوع بالایی برخوردار هستند و می ‌توانند درد و التهاب تاندون ها را برطرف کنند. سرما درمانی، گرما درمانی، تحریک الکتریکی جزو این روش ها هستند. تحریک الکتریکی به بیمارانی که دچار اسپاسم شدید عضله هستند، بسیار کمک می کند.
پوشیدن بریس
متخصص طب فیزیکی ممکن است برای بیماران زانو بند یا بریس تجویز کند. بریس به تاندون های پاتلار فشار وارد می‌کند و باعث رفع تنش و التهاب تاندون ها می شود. انجام حرکات ورزشی به همراه سرما درمانی در کنار استفاده از بریس می‌تواند به درمان زود هنگام این بیماری کمک کند.

ازگود اشلاتر یکی از بیماری های شایع در بین نوجوانان است که در اثر عواملی مانند رشد جهشی، فعالیت های بیش از حد ورزشی مانند اسکیت نمایشی و ژیمناستیک، فشار آوردن زیاد به زانو و اضافه وزن بالا به وجود می آید. متخصصان طب فیزیکی از طریق راهکارهایی مانند ورزش درمانی، تجویز بریس و روش های فیزیوتراپی به درمان این بیماری کمک می کنند. مهارت و دانش پزشکی نقش بسیار موثری در بهبود سریع بیماری ایفا می کند. برای درمان این بیماری می توانید به مطب دکتر سارا سادات محسن الحسینی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران مراجعه کنید.