سرخوردگی مهره

لیزر درمانی برای فتق دیسک کمر

فتق دیسک یک اختلال یا بیماری شایع ستون فقرات است که زمانی رخ می دهد که هسته دیسک از سوراخ بین مهره ای عبور کرده و عصب اطراف نخاع را تحت فشار قرار دهد. علائم فتق دیسک زمانی ظاهر می شود که دیسک بیرون زده،عصب موجود در اطراف ستون فقرات کمری شما را فشرده  کند.

علائم شایع کمردرد، بی حسی، گزگز در ساختارهای ستون فقرات، ضعف عضلانی و درد سیاتیک است. همچنین می تواند باعث سوزش زیادی در ستون فقرات کمری شود و بر زندگی روزمره شما تأثیر بگذارد و دامنه حرکتی شما را محدود کند.

درمان لیزری دیسک کمر

بهترین متخصص ستون فقرات گردن و کمر

گزینه های درمانی برای فتق دیسک عبارتند از داروهای بدون نسخه (OTC)، مواد ضد درد، طب سوزنی، تمرینات فیزیوتراپی، تزریق استروئید و جراحی، از جمله جراحی باز و با حداقل تهاجم، مانند جراحی میکروسکوپی دیسک.

با این حال، جراحی می تواند منجر به طیف گسترده ای از عوارض مانند برش، از دست دادن خون، آسیب عضلانی، عفونت و غیره شود. از طرف دیگر، لیزر درمانی یک گزینه درمانی موثر برای فتق دیسک کمر است. در اینجا همه چیزهایی است که باید بدانید.

تعداد فزاینده ای از شواهد تحقیقاتی نشان می دهد که لیزر کلاس IV می تواند به طور موثر فتق دیسک در ستون فقرات کمری شما را درمان کند و درد و ناراحتی را تسکین دهد. لیزر درمانی نه تنها زمان بهبودی را تسریع می‌کند، بلکه یک درمان غیرتهاجمی و بدون دارو است که به شما این امکان را می‌دهد درد را کاهش دهید و دیسک‌های آسیب دیده خود را سریع‌تر بهبود دهید.

لیزر پرتوان

به عنوان مثال، وقتی پنج تا ده جلسه درمانی را پشت سر می گذارید، می توانید به نتایج عالی برسید. لیزر درمانی شامل عبور پرتوهای لیزر با عمق نفوذ بالا از ساختارهای ستون فقرات شما، مانند دیسک های ستون فقرات کمری است.

این طول موج های سطح پایین نور به اعماق سلول ها نفوذ می کنند و مکانیسم های میتوکندری را برای تولید انرژی بیشتر تحریک می کنند. باعث افزایش  خون غنی از مواد مغذی به ناحیه آسیب دیده میشود و روند ترمیم سلول را سرعت می بخشد و ناحیه بیرون زده دیسک را برطرف می کند. در مرحله اول (جلسات اولیه درمان) ما توسط تابش لیزر پیوسته با دوز بالا به ریشه عصب مربوط به ناحیه آسیب دیده انتقال پالسهای درد را متوقف می کنیم که این به معنای عدم احساس درد توسط  بیمار می باشد که علاوه بر ایجاد احساس خوب در بیمار موجب افزایش دامنه حرکتی و سرعت یافتن پروسه درمانی می گردد.

عواملی باعث که باعث اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیاک میشود

با اینکه رفع کامل درد در جلسات اول هم برای بیمار و هم برای درمانگر حس خوبی ایجاد می کند ولی هدف نهایی ما در لیزر تراپی نیست و ما نیازمند درمان و رفع کامل عامل درد می باشیم: زمانی که درد وجود دارد، آسیبهای بیولوژیکی شیمیایی به سلولهای بدن وارد می آید. این مواد شیمیایی باعث بروز التهاب، تورم، درد، و آسیب بافت میشوند. سرعت دادن به ترمیم بافت، هدف دراز مدت رفع درد است.

درمان لیزری تنگی کانال نخاع

لیزردرمانی باعث بازسازی و ترمیم در سطح سلولی از طریق فرایندی به نامPhotobiomodulation   میشود. نور به عمق بدن نفوذ می¬کند تا برای ترمیم به تحریک ساختار بافت آسیب دیده بپردازد.

به خاطر داشته باشید که نرمال سازی سلولی جنبه اصلی عملکرد لیزر درمانی است که انرژی و مواد مغذی بیشتری را برای سلول های آسیب دیده تامین می کند و منجر به کاهش التهاب، تورم، بی حسی و درد در ستون فقرات کمری می شود. لیزر پرتوان باعث کاهش درد و التهاب بدون عوارض جانبی میشود.

طول موج‌ها سلول‌های شما را تحریک می‌کنند و واکنش‌های بیوشیمیایی را برای ترویج بهبودی تحریک می‌کنند.بر خلاف دارو،لیزردرمانی باعث کاهش درد بدون هیچ گونه عوارض جانبی میشود.

میزان موفقیت لیزر درمانی برای فتق دیسک چقدر است؟

لیزر درمانی ، فوتون های امواج نور را به قسمت بیرون زده دیسک ستون فقرات کمر منتقل میکند  لذا انرژی درمانی به سلول ها  می دهند و گردش خون را در ناحیه ای که باعث درد می شود افزایش می دهد. هدف این است که یک آبشار از پاسخ‌های درمانی را در ستون فقرات کمری برای کاهش التهاب و درد ایجاد کنید.

تحقیقات نشان می دهد که لیزر درمانی به طور متوسط ​​۷۰ درصد موفقیت دارد. با این حال، میزان موفقیت به عوامل مختلفی از جمله نوع لیزر مورد استفاده، تجربه و مهارت پزشک متخصص  و وضعیت فتق دیسک کمر شما بستگی دارد.

برخی از مطالعات نشان می دهد که زمانی که بیماران تحت ۵-۱۰ جلسه درمانی قرار می گیرند، می توانند به میزان موفقیت ۹۶.۲۰ درصد دست یابند.

علت عدم موفقیت لیزر درمانی عدم رساندن دوز کافی انرژی به سطح اسیب دیده است.

اگر بخواهیم واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم  به این دلیل که زمان ارائه دوز کافی برای آسیب های وسیع و عمیق با لیزر کم توان مقداری غیر منطقی خواهد بود امکان لیزرتراپی کامل برای درمانگر فراهم نمی شود و درمان کاملی انجام نمی شود پس نتیجه ای رضایتبخش از لیزرتراپی خود در صورتی که دستگاه لیزر کم توان باشد، نخواهیم گرفت. با یک محاسبه سر انگشتی و بر اساس زمان معقول یک جلسه درمانی ( حداکثر ۱۵ دقیقه ) مقدار کل ژولی که باید به عمق مربوط به درمان اکثر دیسک کمر  برسانید نیازمند دستگاه لیزر با توانهای بالاتر از ۱۰ وات پیوسته (و نه پالس) می باشد.

لیزر پرتوان

تعداد جلسات درمانی نسبت به شدت وضعیت متفاوت  بسیاری از بیماران تسکین درد را پس از چند جلسه درمان کاملا متوجه میشوند  لازم به ذکر است که بعضی از بیماران به تسکین درد طولانی مدت اشاره دارند.

لیزرتراپی هم در شرایط حاد هم مزمن قابل استفاده است.در موارد حاد هر چه سریعتر درمان شروع کرددو سریعتر التهاب کاهش یابد،نتیجه بهنری حاصل میشود.

در حالت مزمن،درمان با لیزر اغلب برای کمک به مبارزه با دردهای مداوم و التهاب استفاده میشود.

سخن پایانی

لیزر درمانی یک گزینه درمانی غیر تهاجمی، بدون دارو و بدون درد برای افراد مبتلا به فتق دیسک کمر است. از نور یا فوتون های سطح پایین با عمق نفوذ بالا استفاده می کند که به پوست شما نفوذ کرده و به اعماق سلول های آسیب دیده در ستون فقرات شما می روند. در نتیجه، واکنش‌های بیوشیمیایی را در سلول‌های شما آغاز می‌کند تا روند بهبودی آغاز شود.