خشکی گردن

همه آنچه در باره خشکی گردن باید بدانیم !

آنچه می خوانید...

گردن شامل ماهیچه ها، تاندون ها، رباط ها و استخوان ها است. اینها با هم کار می کنند تا سر را پشتیبانی کنند و به آن اجازه می دهند در جهات مختلف حرکت کند. گردن ممکن است در صورت استفاده بیش از حد یا آسیب دیدگی سفت یا دردناک شود.

سفت شدن در ناحیه گردن اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از ماهیچه‌ها دچار کشیدگی یا کشش شود. همچنین در صورت آسیب دیدن یک یا چند مهره، سفتی ایجاد می شود.
سفتی گردن ممکن است زمانی دردناک شود که فردی بخواهد گردن یا سر خود را حرکت دهد.
معمولاً سفت شدن گردن در نتیجه یک آسیب یا حادثه جزئی ایجاد می شود. مردم اغلب می توانند سفتی را در خانه تسکین دهند. اما در موارد نادر، می تواند نشانه یک بیماری جدی باشد که نیاز به درمان پزشکی دارد.

شکل کلی گردن

گردن قسمتی از بدن است که سر را به بالاتنه متصل می کند. گردن تعدادی سازه مهم را در خود جای داده است

· نای یا نای که به فرد اجازه نفس کشیدن می دهد
· تارهای صوتی که به فرد اجازه صحبت کردن می دهد
· مری یا لوله غذا که دهان و معده را به هم متصل می کند
· غده تیروئید که به تنظیم متابولیسم بدن کمک می کند
· ستون فقرات فوقانی یا گردنی که مغز و ستون فقرات را به هم متصل می کند و سر را پشتیبانی می کند.

خشکی گردن

خشکی گردن چگونه احساس می شود ؟

ممکن است شما نیز این را تجربه کرده باشید، احساس سفت شدن ناخوشایند در گردن با درد شدید یا شدیدی که بعد از آسیبی مانند ضربه شلاق یا شرایطی مانند فشاردادن عصب احساس می کنید فرق می کند. ضربه شلاق زمانی اتفاق می افتد که سر فرد به طور ناگهانی با نیروی زیاد به سمت عقب و سپس به جلو حرکت می کند. این آسیب بیشتر به دنبال یک برخورد خودکار از عقب رخ می دهد. همچنین می تواند ناشی از آزار فیزیکی، آسیب های ورزشی یا حتی سواری در پارک های تفریحی باشد.شلاق زمانی اتفاق می‌افتد که بافت‌های نرم (ماهیچه‌ها و رباط‌ها) گردن شما فراتر از محدوده حرکتی معمولی خود قرار بگیرند. علائم شما ممکن است برای مدتی ظاهر نشوند، بنابراین مهم است که به هر گونه تغییر فیزیکی برای چند روز پس از هر تصادف یا آسیب دیگری توجه کنید.شلاق به عنوان یک بیماری نسبتا خفیف تصور می شود، اما می تواند باعث درد و ناراحتی طولانی مدت مانند سفتی گردن شود.
سفت شدن گردن ممکن است به عنوان ترکیبی از کشش گردن ، سفتی، درد و یا فشار توصیف شود.

خشکی عضلات گردن

علت خشکی گردن در شما چیست؟

عارضه سفت شدن گردن می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود از جمله:
· وضعیت بدنی شما
گردن شما از سر شما پشتیبانی می کند و وزن سر متوسط ​​انسان حدود چهار یا پنج کیلو است. اگر وضعیت بدن شما ضعیف است ، عضلات گردن باید به روش های ناکارآمد برای تحمل وزن سر شما کار کنند. این عدم تعادل می تواند منجر به احساس سفتی در گردن شما شود.

  • کار با کامپیوتر

اگر ساعت‌های طولانی را جلوی کامپیوتر بنشینید ، بازوها و سرتان برای مدت طولانی به سمت جلوی بقیه بدن قرار می‌گیرند و باعث انقباض عضلات گردن می‌شوند . این می تواند منجر به سفتی در گردن و در نهایت منجر به درد شود.

  • کار با گوشی موبایل

اگر در حال چک کردن شبکه های اجتماعی، بازی یا تماشای سریال روی گوشی خود خمیده باشید، ممکن است در نهایت متوجه سفت شدن گردن خود شوید که به آن گردن متن می گویند .

  • حمل کیف

استفاده از بند شانه ای برای حمل کیف سنگین ، کیف یا چمدان مسافرتی می تواند فشار ناهمواری بر عضلات گردن شما وارد کند که می تواند منجر به احساس سفتی شود.

  • نحوه خوابیدن

سعی کنید به گونه ای بخوابید که سر و گردن خود با بقیه بدن در یک راستا باشند. به پشت بخوابید و یک بالش زیر زانو قرار دهید و از بالش هایی که بیش از حد گردن شما را بلند می کنند، خودداری کنید.

  • TMJ شما

اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) معمولاً با ناراحتی فک و صورت همراه است، اما می تواند گردن را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

  • شرایط روانی

استرس روانی می تواند باعث ایجاد تنش در گردن شما شود و به آن احساس سفت شدن بدهد.

  • شغل

اگر شغل شما به انجام حرکات تکراری با بازوها و بالاتنه نیاز دارد، ممکن است بر عضلات گردن تأثیر بگذارد . نشانه اولیه ضربه در طول زمان می تواند احساس سفت شدن باشد.

ورزش های مخصوص گردن

علائم خشکی گردن

  • گردن درد – می تواند مبهم یا شدید باشد
  • درد ارجاعی در دست، گردن، پشت یا بازو احساس می شود
  • درد هنگام حرکت، به خصوص چرخش سر
  • سفتی/حساسیت در گردن و پشت سر
  • اسپاسم عضلانی
  • کاهش رفلکس، کنترل و دامنه حرکت
  • التهاب / تورم در ناحیه آسیب دیده
  • سرگیجه و/یا سردرد
  • درد عصبی (احساس سوزن سوزن شدن)
  • تشخیص افتراقی/هم بیماری سایر آسیب ها/

 درمان خشکی گردن

سفتی گردن می تواند توسط یک فیزیوتراپیست ماهر به طور موثر درمان شود، که ابتدا علت مشکل را مشخص می کند. بسته به علت مشکل، درمان احتمالی شامل ماساژ ملایم و تحرکات (به دستکاری و تحرک مراجعه کنید ) همراه با استفاده از گرما خواهد بود.

این تشخیص فیزیوتراپیست است که حرارت را به گردن اعمال می کند و سپس به آرامی به هر مهره در گردن فشار می آورد تا آنها را شل کند و دامنه حرکت بیشتری را ایجاد کند.
یکی دیگر از درمان‌های مفید، استفاده از گرما درمانی برای شل کردن عضلاتی است که قبلا دچار اسپاسم شده‌اند. تمرینات کششی ملایم نیز ممکن است در درمان بیمار برای کاهش اسپاسم عضلانی در گردن استفاده استفاده شود.

رگ به رگ شدن گردن

علت قوز گردن

درمان های خار پاشنه

سخنی پایانی

فیزیوتراپیست ها متخصصان بهداشتی هستند که مشکلات و آسیب های جسمی را ارزیابی می کنند، سپس آموزش و درمان را برای ارتقای سلامت و عملکرد فیزیکی ارائه می دهند. فیزیوتراپیست ها همچنین برنامه هایی را ایجاد می کنند که شامل ورزش و کشش برای افزایش تناسب اندام و جلوگیری از آسیب می شود.
در صورتی که مبتلا به خشکی عضلات گردن هستید طبق تجویز پزشک جلسات فیزیوتراپی را به طور منظم دریافت کنید تا روند درمان شما تسریع شود .

طب فیزیکی و توانبخشی شاخه‌ای از علم پزشکی است که در کنار تشخیص و درمان بر توانبخشی و بهبود کیفیت بیماران نیز تمرکز دارد. علاوه بر این روش‌های درمانی تجویز شده، غیرتهاجمی و بدون نیاز به جراحی است. بسیاری از افراد درگیر با اختلالات عصبی، عضلانی، اسکلتی، قلبی عروقی، ریوی و … می‌توانند با هزینه‌ای مناسب از خدمات طب فیزیکی و توانبخشی استفاده کنند. دکتر سارا سادات محسن حسینی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به شما در درمان بیماری خود نوین ترین و اثر بخش ترین روش ها کمک خواهند کرد.

لیزرپرتوان

تکارتراپی

تزریق پلاسما

شاک ویوتراپی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات وعضو انجمن کشوری و جهانی طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *