پارگی تاندون عضله دوسر بازو

پارگی کامل یا جزئی تاندون  عضله دوسر بازو است که ممکن است در قسمت بالایی یا پایینی عضله  اتفاق بیفتد. پارگی قسمت قسمت فوقانی شایع تر است و ۹۰-۹۷%پارگی ها را شامل می شود و تقریبا تنها سر دراز عضله دو سر بازو را درگیر می کند.پارگی ها با بیماری همزمان  تاندونهای شانه و یا بیماری های  تخریبی مفصل شانه همراه هستند. بروز آن۱/۲ در هر ۱۰۰،۰۰۰بیمار می باشد و اکثرا دردست غالب، مردان سیگاری و در دهه چهارم زندگی اتفاق می افتد.اغلب  سر دراز عضله دوسر بازو درگیر شده چون‌خونرسانی این ناحیه کم است

پارگی تاندون عضله دوسر بازو

پارگی عضله دو سر بازو

پارگی قسمت پایینی عضله دوسر بازو نسبتا ناشایع است و به صورت تیپیک در مردان میانسال رخ می دهد. اگرچه پارگی های حاد ناشی از ضربه می توانند در افراد جوان تر یا هر فردی که فعالیت های مستعد کننده مثل انقباض شدید و ناگهانی  عضله دوسر بازو را انجام می دهد،اتفاق بیفتد.بیماران با پارگی قسمت پایینی عضله دوسر بازو، ریسک حداقل ۸% پارگی سمت مقابل را دارند،که اغلب به صورت ناگهانی اتفاق می افتد.پارگی قسمت پایینی عضله دوسر اغلب بر اثر بلند کردن جسم سنگین اتفاق می افتد .

علایم پارگی تاندون عضله دوسربازو

پارگی قسمت فوقانی اغلب بدون علامت است و به طور شایع با  حرکت توده عضله دوسر بازو به قسمت پایینی  بازو   کشف میشود و درد حاد را ذکر می کنند و به هنگام توصیف درد٫ با یک انگشت.مستقیما به شیار بالای بازو اشاره میکنند اغلب افراد ی صدایی را هنگام‌ پارگی را ذکر میکند ورم و کبودی ممکن است با پارگی دیده شوند .پارگی های قسمت فوقانی عموما کمتر دردناک هستد اما می توانند زمینه ساز ناراحتی مزمن شانه باشند.پارگی های حاد  قسمت پایینی غالبا با درد در حفره آرنج همراه هستند که با خم‌کردن آرنج در برابر مقاومت افزایش می یابد.درد در ابتدا حاده اما با گذشت زمان بهبود میابد و به صورت درد مبهم توصیف میشود. تورم،کبودی  قسمت پایینی،مهاجرت توده عضله دوسر بازو به قسمت فوقانی بازو با این آسیب همراهی دارند که به درجه آسیب بستگی دارد. بیماران سالم و جوان تر اغلب از مسائل زیبایی بیشتر از مسائل عملکردی شکایت دارند.

درمان آرتروز با بهترین متخصص تهران

معاینات فیزیکی عارضه پارگی تاندون دوسر بازو

همانند همه مشکلات عضلانی اسکلتی، در قسمت معاینه فیزیکی با یک ارزیابی بالینی  کامل به وسیله ی تست های عملکردی شروع میگردد و فقط بر اساس شکایات ناحیه ای بیمار نمی باشد.مشاهده و مقایسه کردن سمت درگیر با اندام غیر درگیر اولین و واضح ترین قسمت در معاینه فیزیکی است.معاینات عصبی،عروقی و تست های عصب عضله باید نرمال باشد.بیماران ممکن است برای فعالیت های بازوی غالب، بازوی غیرغالب را جایگزین کنند.ارزیابی تاندون دراز عضله دوسر بازو به وسیله سونوگرافی قابل اعتماد است و یک مدالیته غیرتهاجمی و ایمن محسوب می شود که هیچ گونه خطری ندارد و می تواند در بخش معاینات بالینی بیمار وارد شود..تشخیص پارگی کامل نسبتا آسان است و بیماران اغلب از جمع شدگی عضله دوسر بازو آگاهی دارند.پارگی ناکامل در یک طیف قرار دارد و ممکن است که تشخیص آن سخت تر باشد.پزشک باید کبودی یا تورم را به عنوان نشانه آسیب حاد بررسی کند.لمس برای یافتن نقطه دردناک ،اغلب درد را در محل پارگی تاندون آشکار می سازد.از طریق لمس و مشاهده تاندون باید دقت شود که پارگی کامل است یا خیر. مهم است که کل شانه را مورد بررسی قرار دهیم و به خاطر داشته باشید که این مفصل پیچیده و ذاتاً ناپایدار و به خوبی عصب دهی شده و تمایل دارد که به عنوان یک واحد عمل کند و از کار بیفتد..

محدودیت ها هنگام پارگی عضله دو سر بازو

در کل در پارگی های قسمت فوقانی تاندون عضله دوسر بازو نسبتا کم هستند و بیشتر شکایات بیمار مرتبط با مشکلات زیبایی است.ضعف در خم کردن  ارنج و چرخاندن بیشتر در پارگی های قسمت پایینی دیده می شود.درد به صورت حاد در هر دوموقعیت می تواند محدود کننده باشد.اما پارگی های قسمت پایینی به صورت تیپیک درد بیشتری را ایجاد می کند.نقش اولیه  عضله دوسر بازو چرخش ساعد می باشد.خم  کردن آرنج چون عضلات دیگر نیز دخیل هستند،زیاد مختل نمیشود.درجاتی از ضعف در خم کردن و چرخاندن ، به ویژه در پارگی های قسمت پایینی عضله دوسر بازو می تواند باعث اختلال عملکردی در افرادی که کارهای بدنی سنگین انجام می دهند، بشود.خستگی در انجام کارهای مکرر شکایت شایع در افرادی است که درمان غیرجراحی پارگی تاندون قسمت پایینی برای آن ها انجام شده است.تصور می شود که تاندون سر دراز عضله دوسر بازو در پایداری  قسمت جلویی شانه نقش ویژه ای دارد؛ این مسئله در افرادی که کارهای بالای سر را انجام می دهند ایجاد مشکل می کند(مثل وزنه برداری و نقاشی کردن و …)

در افرادی که فعالیت های غیر ورزشی که در آن تقارن ظاهری اهمیت دارد انجام میدهند (مثل مدلهای بدنسازی)- نیز ایجاد مشکل میشود

تشخیص پارگی تاندون عضله دو سر بازو

تشخیص پارگی تاندون عضله دوسر بازو اغلب بالینی است . ام ار ای در تایید تشخیص و ارزیابی گستردگی آسیب کمک

میکند.  . مطالعات  ام ار ای همچنین می توانند بیماری های کپسول مفصلی شانه همراه را نیز ارزیابی کنند. استفاده ازسونوگرافی تشخیصی به لحاظ سهولت در جابجایی و کاربردهای متنوع افزایش داشته است.سونوگرافی نه تنها در پارگی های قسمت فوقانی بلکه درتشخیص پارگی های جزئی قسمت پایینی عضله دوسر بازو ،دوشاخه شدن و نیمه دررفتگی  نیز نقش دارد. سونوگرافی تشخیصی برای غربالگری اولیه وقتی که آسیب جراحی مطرح نباشد بسیار مقرون به صرفه است. در پارگی های قسمت پایینی تصویربرداری کل ناحیه اتصال تاندون به ساختار های آرنج باید انجام شود. در رادیوگرافی ساده گاهی تشکیل استخوان اضافه مربوط به اختلالات مزمن تخریبی تاندون بهعنوان عامل مستعد کننده پارگی دیده می شود. رادیوگرافی ساده همچنین در اسیب  حاد جهت رد شکستگی ها گرفته می شود.

نوارعصب عضله در موارد احتمالی آسیب عصب محیطی ، یا زمانی که محل ضعف با درد توجیه نمی شود،باید انجام گردد

درمان پارگی تاندون عضله دو سر بازو

برای بیشتر بیماران درمان پارگی قسمت فوقانی تاندون عضله دوسر بازو غیرجراحی است تمرینهای های  ملایم برای جلوگیری از خشکی شدن شانه و آرنج (کپسولیت چسبنده) می تواند تقریبا فوری شروع شود.. جراحی به ندرت نیاز است زیرا از دست دادن عملکرد در این پارگی کم است و به صورت کلی بدشکلی  های زیبایی بدون انجام ترمیم جراحی نیز قابل قبول است. جوانان ورزشکار یا کارگران با کار سنگین ممکن است استثنا باشند،آنها به از دست رفتن قدرتی که در اثر از بین رفتن یکپارچگی تاندون عضله دوسر از بین میرود نیازمند هستند. پارگی های قسمت پایینی به طور شایع تری برای جراحی به صورت حاد ارجاع میشوند. اگرچه درمان اولیه پارگی پارشیل قسمت پایینی شامل  اتل در حالت ارنج خم شده به مدت سه هفته  است. بازگشت به فعالیت های نرمال باید به صورت تدریجی انجام شود. ضددرد ها، ،مواد موضعی(بر پایه منتول یا انواع ترکیبی دیگر)،اولتراسوندتراپی  و یخ میتواند به کاهش تورم و درد کمک کند .

درمان پارگی تاندون عضله دو سر بازو

توانبخشی پارگی تاندون دو سربازو

درمان غیر جراحی شامل  ورزشهای ملایم مربوط به دامنه حرکتی ارنج و شانه برای جلوگیری از خشک شدن  مفصل  میباشد. جهت کنترل درد  می توان از مدالیته هایی نظیر اولتراسوند یا تکارتراپی استفاده کرد. در پارگی های جزئی  استفاده از فیزیوتراپی (الکتروتراپی)ممنوع  است (به علت خطر تبدیل  پارگی ناقص به پارگی کامل)و در پارگی کامل نیز استفاده نمیشود

.بلوک عصب سوپرااسکاپولار یا  تزریق بی حسی  در فضای ساب آکرومیال باعث تسهیل توانبخشی شامل حفظ  دامنه حرکتی و جلوگیری از کپسولیت چسبنده ثانویه  شود.

سخن پایانی و جراحی تاندون دو سر بازو

لازم است برای پارگی های کامل قسمت پایینی عضله دوسر بازوکه جراحی مدنظر است ارزیابی سریع صورت گیرد، زیرا کوتاه شدن عضلات با گذشت زمان اتفاق می افتد. همچنین این موضوع در مورد پارگی قسمت فوقانی در عضله  افراد خیلی فعال که به ماکزیمم قدرت قسمت فوقانی برای کار و یا ورزش خود نیاز دارند نیز صدق میکند

بهترین نتایج جراحی در صورت درمان طی ۴ هفته اول پس از آسیب به دست می آید