درمان گردن درد

درمان گردن درد به شیوه‌های مختلفی از جمله تغییر فعالیت‌های روزانه، تمرینات ورزشی، مصرف داروها انجام می‌شود. درمان گردن درد اغلب با روشهای غیر جراحی انجام میشود تنها در صورت درد پیشرونده و ضعف عضلانی درمان‌ گردن درد با جراحی توصیه میشود.

درمان با ورزش می‌تواند به عنوان یک راه درمان برای گردن درد مفید باشد.اما باید توجه داشت که درمان با ورزش در صورت انجام نادرست می‌تواند برای گردن شما مضر باشد. بهترین راه برای شروع درمان با ورزش، مشاوره با پزشک متخصص ‌است.

ورزشهای مناسب گردن درد

با انجام تمرینات ورزشی، عضلات گردن و شانه قوی‌تر و انعطاف پذیرتر می‌شوند که می‌تواند به درمان گردن درد کمک کند. تمرینات کم روزانه مانند خم کردن گردن، تمرینات گردن و شانه و خم شدن با دست‌ها به سمت عقب می‌تواند در درمان گردن درد کمک کند. همچنین، تمرینات ورزشی مانند شنا، چرخش گردن و پیاده روی نیز درمان گردن درد را ایجاد می‌کنند.

بعضی از تمرینات ورزشی که می‌تواند برای درمان گردن درد مفید باشند عبارتند از:
۱- گردش سر به طرف چپ و راست: با نگه داشتن سر ثابت، سعی کنید سر را به طرف چپ بچرخانید و سپس به طرف راست.
۲- جلو برداشتن پاها: با نشستن روی صندلی، پاهای خود را در زاویه ۹۰ درجه قرار دهید و سپس با نگه داشتن پایین دستان، سعی کنید پاهای خود را بالا بردارید.
۳- کشیدن شانه‌ها به پایین: با ایستادن یا نشستن، سر را به جلو ببرید و سپس شانه‌های خود را به طرف پایین بکشید.
۴- افزایش مقاومت: با استفاده از وزن‌های سبک و تمرینات مقاومتی، می‌توانید عضلات گردن خود را قوی‌تر کنید.

در هر صورت، قبل از شروع هرگونه برنامه ورزشی برای درمان گردن درد، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

داروهای مناسب گردن درد

در صورتی که ورزش درمانی برای درمان گردن درد شما موثر نبود، ممکن است پزشک شما داروهایی را تجویز کند. برخی از داروهای مناسب برای درمان گردن درد عبارتند از:

۱- ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی: این داروها به عنوان درمان اولیه گردن درد استفاده می‌شوند ومی‌توانند التهاب و درد را کاهش دهند.مانند ناپروکسن،دیکلوفناک

۲- آنالژزیک‌ها یا ضدردردها: این داروها می‌توانند درد را کاهش دهند و به شما کمک کنند تا بهبود یابید. (استامینوفن،کدئین،مورفین)

۳- شل کننده عضله: این داروها به عضلات شما کمک می‌کنند تا تنش خود را کم کنند و به شما کمک می‌کنند تا درد کمتری داشته باشید.مانند باکلوفن،تیزانیدین

۴- آنتی‌دپرسانت‌ها: این داروها معمولاً برای درمان گردن درد همراه با افسردگی و استرس تجویز می‌شوند.(نوروتریپتلین،دولوکستین)

۵- داروهای ضد آرتروز استخوان: این داروها به عنوان درمان جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند به شما کمک کنند تا درد گردن را کاهش دهید.داروهای آووکادو،سویا،گلوکوزامین

گرفتگی گردن چیست؟

گرفتگی گردن معمولاً ناشی از استفاده بیش از حد، آسیب دیدگی یا خوابیدن در وضعیت غیرعادی است. حرکات کششی، استفاده از بسته های گرم یا سرد و داروهای بدون نسخه اغلب می تواند آن را تسکین دهد. اما، گاهی اوقات علت جدی تری مانند مننژیت وجود دارد.

گردن شامل ماهیچه ها، تاندون ها، رباط ها و استخوان ها است. اینها با هم کار می کنند تا سر را حمایت کنند و به آن اجازه می دهند در جهات مختلف حرکت کند.

سفت شدن گردن اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از ماهیچه‌ها دچار کشیدگی یا تنش شود. همچنین در صورت آسیب دیدن یک یا چند مهره، سفتی ایجاد می شود.سفتی گردن ممکن است زمانی دردناک شود که فردی بخواهد گردن یا سر خود را حرکت دهد. معمولاً سفتی گردن در نتیجه یک آسیب یا حادثه جزئی ایجاد می شود. مردم اغلب می توانند سفتی را در خانه تسکین دهند. اما در موارد نادر، می تواند نشانه یک بیماری جدی باشد که نیاز به درمان پزشکی دارد

گرفتگی گردن اغلب به دلیل آسیب یا فشار جزئی ایجاد می شود که احتمالاً به دلایل زیر است:

• بد خوابیدن
  • نشستن یا خمیدن به مدت طولانی، مانند پشت میز
  • به طور مکرر به یک شی (مانند تلفن همراه) نگاه کنید
  • تحمل یک آسیب ورزشی
  • تجربه سقوط
  • داشتن عضلات منقبض به دلیل استرس
  • اسیب ویپلش:صدمات شدیدتر گردن می تواند باعث اسیب شلاق واره ای گردن شود. مردم اغلب در هنگام تصادفات رانندگی ضربه شلاقی را تجربه می کنند که باعث می شود سر ناگهان به جلو و عقب حرکت کند.اسیب ویپلش یا شلاق واره ای، ضربه ای است که به عضلات، استخوان ها، رباط ها، اعصاب گردن یا همه اینها وارد می شود. باعث درد و سفتی در گردن می شود.

سایر علائم اسیب شلاق واره ای گردن عبارتند از:

• درد کمر یا شانه
  • احساس سوزش یا بیحسی در ناحیه گردن
  • از دست دادن حافظه یا مشکل در تمرکز
  • آرتروز گردن:می تواند باعث درد و سفتی گردن شود که ممکن است هنگام دراز کشیدن بهبود یابد.
  • مننژیت:گاهی اوقات، سفتی گردن یکی از علائم مننژیت است که می تواند جدی باشد. مننژیت التهاب مننژها است که پرده ای است که روی مغز و نخاع قرار میگیرد.

یک ویروس، باکتری یا قارچ ممکن است باعث مننژیت شود. مننژیت ویروسی می تواند به خودی خود بهبود یابد، اما مننژیت باکتریایی و قارچی می تواند تهدید کننده زندگی باشد. برخی از علائم مننژیت عبارتند از:

• تب ناگهانی، معمولاً همراه با سردرد، سفتی گردن یا هر دو
  • حساسیت به نور
  • گیجی، تحریک پذیری یا هر دو

روشهای درمان گرفتگی گردن

بهترین راه برای از بین بردن سفتی گردن به علت آن بستگی دارد. هنگامی که سفتی جزئی باشد، برخی از درمان‌های خانگی زیر ممکن است کمک کند:

استفاده از یخ

می تواند به تسکین التهاب و تورم پس از یک فشار جزئی کمک کند. یخ می تواند اثر بی حسی داشته باشد و به طور موقت هر درد را تسکین دهد.این درمان معمولاً در ۴۸ ساعت اول پس از آسیب، زمانی که بیشترین تورم وجود دارد، مؤثرتر است. یخ را هر بار به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه استراحت دهید.

قراردادن گرما

برخی افراد به طور متناوب از یخ و گرما برای کشیدگی عضلات استفاده می کنند. استفاده از پدهای گرم کننده یا حمام آب گرم می تواند به شل شدن عضلات منقبض و ایجاد تسکین کمک کند.

مصرف داروهای بدون نسخه

اگر استفاده از یخ، گرما یا هر دو ،درد و سفتی گردن را تسکین ندهد، مصرف داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) ممکن است کمک کننده باشد.برخی از نمونه ها شامل ایبوپروفن و ناپروکسن هستند که می توانند تورم را کاهش دهند و درد را تسکین دهند. اگر فردی بیماری دارد و داروهای دیگری مصرف می کند، باید قبل از استفاده از NSAID ها با پزشک مشورت کند.

کشش

عضلات گردن را با حرکت آرام و آهسته سر از این طرف به سمت دیگر بکشید. شانه ها را به جلو و عقب بچرخانید. اگر کشش ها باعث درد می شوند،انجام‌ندهید.

بررسی محیط خواب

گاهی اوقات تشکی که خیلی سفت است یا به اندازه کافی حمایت نمی کند می تواند باعث گردن درد شود. بالشی که اندازه یا استحکام نامناسبی دارد نیز ممکن است باعث گرفتگی گردن شود.

سر، گردن و پشت باید در هنگام خواب در یک وضعیت قرار گیرند. بالش هایی که فرد استفاده می کند باید متناسب با وضعیت خواب او باشد.

یک بالش سفت تر و بزرگتر ممکن است برای کسانی که به پهلو میخوبند خوب باشد. کسانی که پشت می‌خوابند ممکن است به بالشی صاف‌تر نیاز داشته باشند که سر و گردن را بدون فشار  به سمت جلو حمایت کند.

توجه به وضعیت بدن

خمیدگی می تواند به تدریج عضلات گردن را بکشد و باعث سفتی و درد شود. فرد باید در طول روز بر روی صاف نگه داشتن شانه ها، گردن و کمر تمرکز کند. پوشیدن یک قوزبند تصحیح کننده وضعیت بدن ممکن است مفید باشد همانطور که می تواند یادآورها و هشدارها  برای تغییر وضعیت را در تلفن همراه یا رایانه تنظیم کرد.

مراجعه به دندانپزشک

سفتی مداوم گردن همراه با سردرد یا درد فک هنگام بیدار شدن از خواب می تواند نشانه ای از دندان قروچه شبانه باشد. دندانپزشک می‌تواند دندان‌ها را از نظر ساییدگی  بررسی کند و ممکن است به تراز بودن فک نگاه کند.

برخی از افراد در شب از محافظهای دندان مخصوص استفاده می کنند تا از آسیب بیشتر دندان ها محافظت کنند. این ممکن است فشار روی عضلات فک و گردن را نیز کاهش دهد.

ماساژ گرفتن

ممکن است به تسکین گرفتگی و درد عضلات کمک کند.

مدیریت استرس

هیچ راهی برای دوری کامل از استرس وجود ندارد. با این حال، یادگیری مدیریت آن می تواند گرفتگی در گردن را کاهش دهد.

علایم گردن درد

گردن درد، دردی است که در ستون فقرات یا در زیر سر شما قرار دارد.

ممکن است گردن درد محوری (بیشتر در گردن احساس می شود) یا درد رادیکولار (دردی که به نواحی دیگر مانند شانه ها یا بازوها کشیده می شود) داشته باشید. می تواند حاد (از روز تا شش هفته طول بکشد) یا مزمن (بیش از سه ماه طول بکشد)

برخی از افراد درد را اینگونه توصیف می کنند:

• یک درد مداوم
  • درد خنجری یا سوزش.
  • درد تیراندازی که از گردن تا شانه ها یا بازوها می رسد.گردن درد ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشد، از جمله:
  • سردرد.
  • سفتی در گردن، شانه ها و قسمت بالای کمر.
  • اینکه نمی توانید گردن خود را بچرخانید یا سر خود را کج کنید.
  • احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن (سوزن سوزن شدن) در شانه ها یا بازوها

أنواع گردن درد

۱. گردن درد عضلانی: این نوع گردن درد بیشتر به دلیل کشیدگی عضلات گردن و شانه است و معمولاً در اثر استفاده بیش از حد از عضلات گردن و شانه، خم شدن طولانی مدت، یا نشستن به شیوه نادرست رخ می دهد.

۲. گردن درد عصبی: در این نوع گردن درد، اعصاب گردن تحت فشار قرار گرفته و درد، سوزش، تورم و بیحس شدن عضلات را در منطقه مورد نظر ایجاد می کند.

۳. گردن درد ستون فقرات: در این نوع گردن درد، ستون فقرات گردن تحت فشار قرار می گیرد و باعث درد و سفت شدن عضلات گردن می شود.

۴. گردن درد ناشی از کار زیاد: این نوع گردن درد معمولاً به دلیل بیش از حد نشستن در ترافیک و بالا بودن استرس و فشار در منطقه گردن رخ می دهد.

۵. گردن درد به دلیل کمبود حرکت: این نوع گردن درد بیشتر در افراد مسن و افرادی که برای مدت طولانی نشسته اند رخ می دهد. در این نوع گردن درد، عضلات و استخوان های گردن به دلیل کمبود حرکت سفت شده و باعث درد می شود.