درمان گزگز دست و پا در تهران

امروزه روش‌های زیادی برای درمان گزگز دست و پا در تهران به کار می‌رود. به طور کلی گزگز دست و پا یک علامت اختصاصی نیست و عوامل مختلفی می‌توانند باعث به وجود آمدن این نشانه شوند. اگر گزگز دست و پاها به مدت طولانی ادامه داشته باشد فرد حتماً باید برای چکاپ و بررسی بیشتر به پزشک متخصص مراجعه کند؛ زیرا می‌تواند نشانه بیماری و نقص جدی مانند آسیب عصبی باشد. با توجه به اهمیت این موضوع در این مطلب به علل گزگز دست و پا و روش‌های درمان گزگز دست و پا پرداخته می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید.

علل گزگز دست و پا چیست؟

گزگز دست و پا می‌تواند به دلایل مختلفی بروز کند. برخی از علل مهم گزگز دست یا پا عبارتند از:

بیماری های سیستمیک

بیماری‌های سیستمیک از جمله شایع‌ترین علل گزگز دست یا پا هستند. بیماری‌هایی مانند دیابت، کبد چرب، التهاب و عفونت‌های مزمن، بیماری‌های هورمونی مانند کم کاری تیروئید، تومورهای خوش‌خیم، انواع سرطان، کم خونی ناشی از اختلالات کلیوی، نارسایی کلیوی، آمیلوئیدوز و بیماری‌های مربوط به بافت همبند از جمله بیماری‌های سیستمیک است که باعث ایجاد گزگز در دست یا پا می‌شود.

آسیب های عصبی

آسیب‌های عصبی خصوصاً نوروپاتی‌های محیطی شایع‌ترین علت گزگز در پا و دست هستند. اگر علت گزگز نوروپاتی محیطی باشد باید سریعاً فرد تحت درمان قرار بگیرد. مشکلات مربوط به عصب سیاتیک نیز می‌تواند باعث ایجاد گزگز در پا شود.

سوء تغذیه

سوء تغذیه و کمبود ویتامین‌هایی چون ویتامین B1، B6، B12، نیاسین، ویتامین ای و کم خونی می‌تواند باعث گزگز دست و پا شود.
بیماری های خود ایمنی: بیماری‌های خود ایمنی که در اثر نقص در سیستم ایمنی بدن به وجود می‌آیند؛ می‌توانند عاملی برای ایجاد گزگز دست یا پا شوند. سندروم شوگرن، روماتیسم مفصلی و لوپوس از جمله این بیماری‌ها هستند.

اختلالات ارثی

برخی از اختلالات ارثی مانند شارکوت – ماری توث باعث ایجاد گزگز در قسمت‌هایی از دست و پا می‌شود.
سندرم‌های به دام افتادن عصب: سندروم‌های به دام افتادن اعصاب عبارتند از سندروم کانال کارپ، فلج عصب اولنار، فلج عصب پرونئال و فلج عصب رادیال. فرد بیمار در صورت ابتلا به یکی از این سندرم‌ها ممکن است علائم گزگز دست و پا را داشته باشد.

بیماری‌های ویروسی

یکی دیگر از دلایل گزگز دست و پا می‌تواند برخی از بیماری‌های ویروسی مانند لایم، زونا (توسط ویروس آبله مرغان موسوم به واریسلا – زوستر)، ویروس سیتومگال، اپشتین بار، هرپس سیمپلکس و ایدز باشد.

سایر علت ها

علت‌های گزگز دست و پا بسیار متعدد می‌باشند به گونه‌ای که پزشکان برای تعیین نوع علت ممکن است شرح حال کامل از بیمار بگیرند و از روش‌هایی چون آزمایش‌های کامل و تصویربرداری برای تعیین علت استفاده کنند. بیماری‌هایی مانند ام اس، باریک شدن رگ‌های خونی در قسمت‌های دست و پا، حمله حشرات، جراحت و آسیب عصبی مانند مشکل ستون فقرات و دیسک کمر، مصرف داروهایی مانند داروهای درمان ایدز و شیمی درمانی، مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند مترونیدازول از جمله این علت‌ها هستند.

علائم گزگز دست و پا

گزگز دست و پا علاوه بر حس سوزن‌سوزن شدن یا بی حسی دست و پا، گاهی اوقات با علائم دیگری نیز مانند پا درد و ضعف پا، خارش، کرختی یا بی‌حسی و ضعف رفتن پا، گرفتگی عضلانی، سرگیجه، دشواری در راه رفتن، احساس سوزش و خارش کف دست یا پا، سرد شدن دست‌ها یا انگشت‌ها، گرفتگی عضلانی، گردن درد، حساسیت لمسی و انقباض همراه باشد.

علل سوزن سوزن شدن دست ها و پاها

گزگز در دست و پا ممکن است از عوامل مختلفی ناشی شود، از جمله اعصاب فشاری، فشار عصبی، کمبود ویتامین یا موارد دیگر. در هر صورت، مشکل مزاحم و مزمن است و نیاز به تشخیص دقیق دارد. در صورتی که این مشکل مدت زیادی ادامه داشته باشد یا شدید باشد، توصیه می‌شود به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت اصلی مشکل را تشخیص دهد و برنامه درمانی مناسبی را پیشنهاد کند.

در هر صورت، مهمترین قدم همواره مشاوره با یک پزشک است تا علت اصلی گزگز دست و پا تشخیص داده شود و بر اساس آن درمان مناسب انجام شود.

سوزش سوزن شدن در دست‌ها و پاها می‌تواند از انواع مختلف علل ناشی شود. در زیر تعدادی از علل شایع برای این مشکل آورده شده‌اند:

سوزش و سوزن شدن در دست و پاها ممکن است از عوامل گوناگونی ناشی شود. یکی از اصلی‌ترین عوامل، فشار عصبی است که می‌تواند به دلیل استرس روزمره، فشار کاری یا وضعیت‌ های روحی نامساعد ایجاد شود. همچنین، فشار عروقی می‌تواند عامل دیگری باشد که منجر به سوزش و سوزن شدن در مناطق دست و پاها شود.

کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز می‌تواند عاملی برای این مشکل باشد. به عنوان مثال، کمبود ویتامین B12، آهن، منیزیم یا پتاسیم ممکن است به سوزش دست و پاها منجر شود. اختلالات عصبی مانند سندرم تونل کار پی و مشکلات دیابتی نیز از دیگر عللی هستند که ممکن است سوزش دست و پاها را تسریع کنند.

آسیب عضلانی و التهابات مفصلی نیز می‌توانند به عنوان عوامل موثر در ایجاد سوزش دست و پاها نقش بیاندازند. همچنین، استرس و اضطراب ممکن است به علت تأثیرات غیر فیزیکی خود، سوزش در این ناحیه را افزایش دهند.

تشخیص گزگز دست و پا

گزگز پا و خواب رفتن دست و پا به دلیل زیاد بود علت‌های احتمالی به راحتی تشخیص داده نمی‌شود. متخصص طب فیزیکی و توان بخشی پس از معاینه فیزیکی، سابقه پزشکی بیمار و خانواده وی، فعالیت‌های اجتماعی، عادت‌های غذایی، خطر بیماری‌های عفونی و احتمال قرار گرفتن در معرض مواد سمی را بررسی می‌کند. پزشک ممکن است به منظور تشخیص افتراقی انجام تست نوار عصب و عضله، آزمایش‌های خون، سی. تی. اسکن یا ام. آر. آی. (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) را نیز درخواست کند. نوار عصب و عضله توسط متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی انجام می‌شود

راه های درمان گزگز دست و پا در تهران

موفقیت‌آمیز بودن درمان گزگز دست و پا، بستگی به تشخیص دقیق و درمان علت زمینه‌ای گزگز دست و پا دارد. تا زمانی که سلول‌های عصبی محیطی کشته نشده باشد، آنها قادر به ترمیم خود هستند. روش درمان با توجه به علت بیماری مشخص می‌شود. به عنوان مثال اگر دلیل گزگز دست و پا بیماری دیابت باشد؛ با دادن رژیم غذایی به بیمار و داروهای کنترل کننده قند خون مانند متفورمین برای رفع گزگز اقدام می‌شود.

اگر علت بیماری عوامل نوروپاتی باشد؛ با توجه به نوع عامل گزگز درمان می‌شود مثلاً کم خونی و کمبود ویتامین از عوامل مهم گزگز دست و پا است که با مصرف مکمل‌های غذایی و انواع ویتامین‌ها می‌توان آن را درمان کرد.

درمان با فیزیوتراپی

برخی از مواقع علت گزگز دست و پا بی حسی اندام است. در این گونه مواقع متخصصین طب فیزیکی و توان‌بخشی با استفاده از فیزیوتراپی لیزر پرتوان طب سورنی با افزایش جریان گردش خون در دست و پا این عارضه را درمان می‌کنند.

ماساژ درمانی

گاهی تحت فشار قرار گرفتن اعصاب، جراحت و آسیب جزئی اعصاب و اختلال در گردش خون باعث گزگز دست و پا می‌شود در این‌گونه مواقع برای درمان گزگز دست و پا متخصصین طب فیزیکی و توان‌بخشی از ماساژ استفاده می‌کنند.

آب درمانی

در مواقعی که گزگز دست و پا در اثر فشار بر مفاصل و اختلال در گردش قلبی عروقی باشد متخصص طب فیزیکی از طریق آب درمانی اقدام به درمان فرد بیمار می‌کند. در این روش متخصصین ورزش‌ها و نرمش‌های خاصی را به بیمار آموزش می‌دهند که باید در استخر انجام دهد. شنا نیز برای درمان گزگز دست و پا می‌تواند روش مؤثری باشد.

طب سوزنی

طب سوزنی یکی از مؤثرترین روش‌ها برای درمان گزگز دست یا پا است. در این روش از سوزن‌هایی استفاده می‌شود که نقاطی به نام نقاط فشاری را تحریک می‌کنند؛ با تحریک این نقاط جریان خون به نقاط هدف افزایش پیدا می‌کند و گره‌های ایجاد شده در مسیر عصبی نیز باز می‌شود و فرد درمان می‌شود.

مراجعه به پزشک برای درمان گزگز دست و پا

گزگز دست و پا یکی از عارضه‌هایی است که می‌تواند زندگی روزمره افراد را تحت تأثیر قرار دهد. مراجعه زود هنگام به پزشک می‌تواند در درمان و کنترل علائم بیماری بسیار مؤثر باشد. در صورتی که برخی از علائم این بیماری را دارید و به دنبال درمان گزگز دست و پا هستید می‌توانید به مطب دکتر سارا سادات محسن الحسینی متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی مراجعه کنید. ایشان با استفاده از روش‌های مؤثر مانند طب سوزنی، گرما درمانی نظیر لیزر پرتوان و تکارتراپی، فیزیوتراپی و ماساژ، گزگز دست و پا را درمان می‌کنند. برای گرفتن وقت یا کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق شماره‌های درج شده در سایت اقدام کنید.

نوار عصب و عضله

تکارتراپی