درمان درد دنبالچه به روش های طب فیزیکی

دنبالچه پایین ترین قسمت ستون فقرات است که در اصطلاح پزشکی به آن کوکسیکس گفته می‌شود. عوامل متعددی می تواند سبب آسیب به این ناحیه شوند. درد و التهاب این ناحیه می تواند طاقت فرسا باشد به همین سبب پزشکان طب فیزیکی برای درمان این ناحیه روش های درمانی مختلف را به کار می برند. در مواردی که عارضه شدید نباشد و مشکل جدی برای بیمار به وجود نیامده باشد؛ متخصصان از روش های غیر جراحی برای درمان استفاده می کنند. در ادامه مطلب در خصوص علل، علائم و درمان درد دنبالچه به روش های طب فیزیکی مطالبی بیان می شود.

علت درد دنبالچه چیست؟

علت های مربوط به درد دنبالچه می تواند طیف وسیعی از عوامل را در بر بگیرد. برخی از عوامل به صورت مستقیم باعث آسیب به دنبالچه می شوند و برخی از عوامل جزو عوارض دیگر بیماری ها هستند که دنبالچه را نیز درگیر می کنند. رایج ترین علل درد دنبالچه عبارتند از:

ایجاد ضربه به دنبالچه

ممکن است برخی از افراد در اثر تصادف و زمین خوردن در حالت نشسته یا حین تمرینات ورزشی سنگین مثل قایقرانی از ناحیه کوکسیکس دچار آسیب شوند.

نشستن طولانی مدت

نشستن طولانی مدت روی زمین یا پشت میز می‌تواند به دنبالچه فشار آورد و این قسمت را دچار درد و التهاب کند. به همین سبب به افراد توصیه می شود پس از هر ۴۵ دقیقه پشت میز نشستن به مدت ۱۰ دقیقه به خود استراحت دهند‌.

زایمان طبیعی

برخی از بانوان که زایمان طبیعی می کنند؛ ممکن است دچار آسیب و شکستگی استخوان کوکسیکس شوند. این اتفاق به ندرت اتفاق می‌افتد. زنانی این ضایعه را تجربه می‌کنند که دردهای کوچک دارند و در حین زایمان طبیعی فشار زیادی به آنها وارد می شود.

سایر عوامل درد کوکسیکس عبارتند از:

• تومورهای ستون فقرات
  • عفونت های موضعی
  • آسیب به سایر بخش های ستون فقرات
  • فشردگی عصب سیاتیک
  • التهاب و تورم استخوان
  • آسیب به ناحیه لگن بیمار
  • فتق و فرسایش دیسک کمر
  • مبتلا شدن به زونا در ناحیه مقعد
  • التهاب در مفاصل
  • در رفتگی استخوان دنبالچه

علائم درد دنبالچه چیست؟

درد دنبالچه می تواند با علائم مختلف و شدت های متفاوتی همراه باشد. علت درد در میزان و نوع درد تأثیر زیادی می گذارد. در اکثر مواقع درد که در این قسمت از بدن شروع می شود؛ به هنگام نشستن و انجام فعالیت شدت بیشتری پیدا می کند. درد قسمت کوکسیکس در زنان نسبت به مردان شایع تر است.

رایج ترین علائم درد دنبالچه عبارتند از:

حساسیت به لمس

در اکثر مواقع درد به صورت موضعی رخ می دهد و بدون منتشر شدن به قسمت های دیگر بدن، تنها در محدوده دنبالچه احساس می شود. فشار دادن و لمس دنبالچه می تواند درد و فشار زیادی را در این ناحیه به بیمار منتقل کند.

سفتی قسمت دنبالچه

افرادی که به درد کوکسیکس مبتلا هستند؛ ممکن است احساس سفتی و تورم در این ناحیه داشته باشند. در مواردی که عفونت عامل بیماری باشد قرمزی نیز مشاهده می شود. در صورتی که عامل بیماری کیست باشد؛ برجسته شدن قسمت دنبالچه بیشتر از دیگر مواقع مشاهده می شود.

سایر علائم عبارتند از:

• احساس درد در هنگام دفع مدفوع
  • احساس درد در هنگام فعالیت جنسی
  • احساس درد ناگهانی در هنگام بلند شدن از زمین

روش های درمان درد دنبالچه با روش های غیر جراحی

برخی از افراد تصور می کنند که تنها راه درمان درد دنبالچه و آسیب هایی که به این قسمت وارد شده است؛ عمل های جراحی است در حالی که می‌توان بدون روش‌های جراحی و به کمک روش های طب فیزیکی اقدام به درمان این عارضه کرد.

قبل از به کار بردن روش های درمانی متخصص طب فیزیکی از روش هایی مانند عکس برداری با اشعه ایکس، دیسکو گرام دنبالچه، سی تی اسکن و ام آر آی وضعیت دنبالچه را بررسی می‌کند و با توجه به نوع عارضه و میزان آن روش درمانی را تعیین می کند.

رایج ترین روش های درمانی برای این درد عبارتند از:

ورزش درمانی

متخصص طب فیزیکی با استفاده از حرکات کششی خاصی به بیمار کمک می کند به بهبودی برسد. در حرکات کششی، روی رباط هایی که به استخوان دنبالچه متصل هستند تمرکز می شود.

درمان دستی

متخصص طب فیزیکی به کمک درمان دستی مفصلی که بین استخوان دنبالچه و استخوان خارجی وجود دارد را جا اندازی می کند. با این روش درد بیمار بهبود پیدا می‌کند.

ماساژ عمیق بافتی

پزشک متخصص با ماساژ دادن عضلاتی که به استخوان دنبالچه متصل هستند مانند عضلات کف لگن این عارضه را درمان می کند. همچنین ماساژ باعث افزایش انعطاف پذیری مفصل های دنبالچه می شود و اسپاسم عضلات متصل به آن را کاهش می دهد.

سایر روش های درمانی عبارتند از:

• لیزر درمانی
  • تحریک الکتریکی عصب ها به کمک دستگاه tens و توقف سیگنال های درد
  • شاک ویوتراپی و تحریک بدن با استفاده از این امواج برای بازسازی و ترمیم بافت
  • تزریق داروهای ضد التهاب استروئیدی
  • کمپرس گرم و سرد
درمان درد دنبالچه به روش های طب فیزیکی

درد دنبالچه یکی از عارضه های تقریباً شایع است که در اثر عوامل مختلفی چون وارد شدن ضربه به این قسمت، زایمان طبیعی، دیسک کمر، نشستن طولانی مدت و غیره به وجود می آید. این عارضه می تواند به کمک روش های غیر جراحی چون لیزر تراپی، ماساژ درمانی، درمان های دستی و شاک ویو تراپی درمان شود‌. برای رفع درد دنبالچه و افزایش انعطاف پذیری عضلات متصل به آن می توانید به مطب دکتر سارا سادات محسن الحسینی متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید. برای گرفتن وقت از طریق شماره های درج شده در سایت اقدام کنید.