درمان رگ سیاتیک بدون جراحی

درمان رگ سیاتیک بدون جراحی

آنچه می خوانید...

آیا درمان رگ سیاتیک بدون جراحی امکان پذیر است؟

رگ عصب سیاتیک یکی از مهم ترین و طولانی ترین اعصاب در بدن است. در صورتی که عصب سیاتیک به دلایل مختلف درد داشته باشد، درد آن بسیار سخت و در برخی مواقع غیر قابل تحمل است. همچنین درگیر شدن عصب سیاتیک، باعث اختلال در حرکت طبیعی شخص می شود.

در دنیای پیشرفته و علمی امروزی روش های زیادی برای درمان عصب سیاتیک وجود دارد. این روش ها به دو صورت جراحی و بدون جراحی دست بندی می شوند. افرادی که تمایل به جراحی عصب سیاتیک ندارند، از درمان رگ سیاتیک بدون جراحی استفاده می کنند. این روش ها به نوبه خود، بسیار موثر و مفید هستند.

در این مقاله قصد داریم با توضیحاتی درباره علل و علائم درگیری عصب سیاتیک، شما را با روش های درمان عصب سیاتیک بدون جراحی، آشنا کنیم.

علت های درد عصب سیاتیک

  • درد سیاتیک به علت ایجاد فشار زیاد روی عصب سیاتیک یا ایجاد ضربه به ناحیه کمر، به وجود می آید. وارد شدن هر ضربه یا فشاری به دیسک بین مهره ای، باعث ایجاد درد در سیاتیک می شود.
  • اگر کانال های نخاعی به دلایل مختلف تنگ تر شوند، ریشه های اعصاب فشار بسیار شدید و رنج آوری را تحمل می کنند. مجموعه ریشه های عصبی کمر تشکیل عصب سیاتیک را میدهند. در این صورت، راه رفتن و نشست و برخاست بیمار با مشکل مواجه می شود.
  • یکی دیگر از علت های درد سیاتیک، تومور نخاعی است. تومور نخاعی در بین غضروف ها و مهره های نخاع، ایجاد می شود و بیمار درد زیادی را در ناحیه کمر و باسن احساس می کند. ممکن است این تومورها خوش خیم یا بدخیم باشند.

علائم سیاتیک

  • احساس درد و سوزن سوزن شدن در ناحیه باسن و پایین پا، باعث بی حسی و ناتوانی حرکت در این قسمت های بدن می شود.
  • به طور معمول افرادی که از درد سیاتیک رنج می برند، درد و بی حسی را در یک طرف از باسن یا پاهای خود احساس می کنند.
  • برخی افراد، درد را در ناحیه کف پا و ساق پا احساس می کنند که این یکی از حالت های دردناک از درد سیاتیک است. درد سیاتیک رونده است و ممکن است دیگر اعضای پا و کمر را نیز درگیر کند.
  • گرفتگی و سنگینی در قسمت پایین پاها از دیگر علائم درد سیاتیک است که ممکن است باعث ضعف و ناتوانی در این قسمت ها شود.
  • سیاتیک باعث درگیر شدن دیسک کمر می شود و این درگیری درد بسیار سوزناکی را در ناحیه کمر به همراه دارد.
  • در برخی مواقع، درد بیمار به هنگام دراز کشیدن و راه رفتن تسکین پیدا می کند و به هنگام راه رفتن و ایستادن شدیدتر می شود.
درمان رگ سیاتیک بدون جراحی
درمان رگ سیاتیک بدون جراحی

روش های درمان رگ سیاتیک بدون جراحی

برخی از روش هایی که می توان بدون جراحی سیاتیک را درمان و کنترل کرد عبارتند از:

فیزیوتراپی و تمرین های خاص : پزشک متخصص پس از تشخیص علت درد سیاتیک، تمرین ها و حرکات فیزیوتراپی را پیشنهاد می دهد. این حرکت ها به منظور کاهش درد بیمار و همچنین جلوگیری از شدت درد و بیماری است. تمرین های ورزشی باعث تحرک درست و اصولی مهره های های نخاعی و عضله های کمر و پا می شود.

تحرک و فعالیت ورزشی مستمر در این نواحی از بدن، باعث قوی تر شدن عضله ها می شود و از ناتوانی و ضعف عضله های پا و کمر جلوگیری می کند. تمرین های ورزشی موجب سلامتی دیسک کمر می شوند، با سالم بودن دیسک کمر، فشار کمتری به ریشه های عصبی مانند سیاتیک وارد می شود. نباید فراموش کرد، تمرین های ورزشی روزانه بعد از تسکین درد شدید سیاتیک باید انجام شود.

استفاده از سرما و گرما : به هنگام احساس درد شدید اولیه حاصل از گرفتگی سیاتیک می توان از کمپرس های سرد استفاده کرد. در مرحله اولیه که درد بسیار شدید و غیر قابل تحمل است، گذاشتن کمپرس سرد در محل مورد نظر، می تواند تسکین دهنده درد باشد. بنا به علت و علائم درد سیاتیک، برخی از بیماران با استفاده از کمپرس های گرم، درد سیاتیک خود را تسکین می دهند. کمپرس های گرم یا سرد را به راحتی می توان از داروخانه تهیه کرد. همچنین برای تسکین درد سیاتیک می توان از قالب های یخ، موجود در منزل استفاده کرد. به طوری که قالب های یخ را در حوله یا دستمالی می پیچند و در محل درد سیاتیک می گذارند.

تجویز دارو : در صورتی که درد سیاتیک به کمک تمرین های ورزشی تسکین پیدا نکند، پزشک متخصص از روش تجویز دارو برای درمان رگ سیاتیک بدون جراحی استفاده می کند.

پرکاربردترین داروهای موثر در تسکین درد سیاتیک به صورت زیر هستند :

  • داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می توانند درد سیاتیک بیمار را تا حد ممکن کاهش دهند.
  • تزریق شل کننده های عضلانی می تواند باعث شل شدن عضله های گرفته شده توسط سیاتیک شوند.
  • داروهای استروئیدی داروهای خوراکی هستند که با مصرف آن ها، درد و التهاب حاصل از گرفتگی سیاتیک کمتر می شود.

طب سوزنی : طب سوزنی یکی از روش های موثر برای درمان رگ سیاتیک بدون جراحی است. در این روش از فرو کردن سوزن های بسیار نازک در محل عصب سیاتیک و محل درد استفاده می کنند. فرو بردن سوزن در بدن هیچ گونه دردی را به همراه ندارد. این روش، مورد تائید سازمان غذا و داروی آمریکا است و به عنوان روشی موثر برای درمان درد سیاتیک و کاهش درد کمر و پاها، معرفی شده است. اجرای صحیح و اصولی طب سوزنی، نیازمند دانش و مهارت افراد متخصص در این زمینه است. گذاشتن سوزن ها در نواحی مختلف بدن، استراتژی خاصی را می طلبد تا بهترین نتیجه از طب سوزنی برای درد رگ سیاتیک گرفته شود.

ماساژ درمانی : یکی از روش هایی که به کمک آن می توان درد رگ سیاتیک را کاهش داد، مالش عضله های بدن است. برخی از بیماران، برای درمان رگ سیاتیک بدون جراحی، از روش ماساژ درمانی استفاده می کنند. ماساژ درمانی دارای روش های مختلفی است و با استفاده از تکنیک های خاص و اصولی انجام می شود. ماساژ درمانی سیاتیک باعث شل شدن گرفتگی عضله ها می شود و درد کمر و پاها را کاهش می دهد. همچنین فشار وارد شده بر عصب سیاتیک و مفصل نخاعی به کمک ماساژ کاهش پیدا می کند.

درمان رگ سیاتیک بدون جراحی

تکارتراپی

تکارتراپی یک روش درمانی مدرن، به وسیله انتقال الکتریکی و از طریق افزایش گردش خون، گشاد سازی عروق و افزایش دما است میتوان از آن کاهش و از بین بردن درد التهاب های مفاصل و ستون فقرات و آسیب‌های اعصاب چون سیاتیک استفاده شود.

  • تکارتراپی قادر به‌ سرعت بخشیدن در فرایندهای طبیعی بدن درترمیم سلول‌ها و آسیب ها است که به کاهش درد و تسریع بهبودی کمک کند.
  • یک جلسه تکار تراپی معمولا ۲۰ دقیقه زمان میبرد و باتوجه به وضعیت بیمار و مشکل وی تعداد جلسات درمان میتواند از ۵ تا ۱۰ متغییر باشد.
  • توجه کنید این روش درمانی برای کارایی، حتما باید توسط متخصص این کار انجام شود.

برای درمان رگ سیاتیک بدون جراحی کجا مراجعه کنیم ؟

درمان درد با طب سوزنی روش نسبتا رایج در دنیا و اغلب کشورها است. طب سوزنی یکی از گزینه های درمانی برای درمان رگ سیاتیک بدون جراحی است. یکی از مزیت های مهم درمان غیر جراحی سیاتیک با کمک طب سوزنی عدم اهمیت سن یا جنسیت برای شروع درمان است. برای انجام درمان غیر جراحی سیاتیک از طریق طب سوزنی شما می توانید به مطب دکتر سارا سادات محسن الحسینی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید.

نوار عصب و عضله

تکارتراپی در تهران

لیزر پرتوان در تهران

شاک ویو تراپی در تهران

تکار تراپی در تهران

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات وعضو انجمن کشوری و جهانی طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *