درمان مورتون نوروما با طب فیزیکی

درمان مورتون نوروما با طب فیزیکی

آنچه می خوانید...

درمان مورتون نوروما با طب فیزیکی

مورتون نوروما یک تورم غیر سرطانی است که در امتداد عصب پا به وجود می آید. این عارضه یکی از بیماری های شایع بین هر دو جنس زن و مرد است که باعث گزگز کردن بین انگشتان پا به خصوص انگشتان سوم و چهارم می شود. علائم مختلفی وجود دارند که می توان با کمک آن ها به وجود بیماری پی برد. افرادی که به دنبال درمان مورتون نوروما هستند، در ابتدا می توانند از طب فیزیکی بهره ببرند. طب فیزیکی شامل روش های گوناگونی است که از جمله آن ها می توان به فیزیوتراپی و ورزش کردن اشاره کرد. در ادامه مطلب یک سری از پیشنهادات مبنی بر جلوگیری از این بیماری و عوارض این بیماری بیان می شود.

مورتون نوروما با چه علائمی بروز پیدا می کند؟

افرادی که می خواهند متوجه شوند که مبتلا به مورتون نوروما هستند یا نه، می توانند یک سری از نشانه ها را دنبال کنند. بین انگشت سوم و چهارم جایی است که غالبا مورتون نوروما دیده می شود. گزگز کردن انگشتان پا از نشانه هایی هستند که می توان از طریق آن به وجود بیماری پی برد. البته گزگز انگشتان پا به تنهایی نمی تواند نشانه ابتلا به این بیماری باشد؛ در اغلب موارد نیز این بیماری با نشانه های بیشتری بروز پیدا می کند که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از:
• ایجاد تورم در امتداد عصب پا
• ایجاد فشار به عصب توسط استخوان و رباط ها
• احساس سوزش و بی حسی در انگشتان پا
• احساس درد متناوب در انگشتان پا
• احساس وجود شیئی در قسمت کروی پا
برخی از عوامل مانند چاقی و اضافه وزن می توانند علائم مربوط به این بیماری را شدت بخشند. لازم به ذکر است که زنان بیشتر از مردان برای درمان مورتون نوروما به پزشکان مراجعه می کنند. دلیل این موضوع می تواند ناشی از پوشیدن کفش های پاشنه دار باشد.

درمان مورتون نوروما با طب فیزیکی
درمان مورتون نوروما با طب فیزیکی

درمان مورتون نوروما با فیزیوتراپی

روش های مختلفی وجود دارند که با کمک آن ها می توان به درمان مورتون نوروما پرداخت. از معمول ترین این روش ها استفاده ازروشهای طب فیزیکی است. تکنیک های مختلفی در فیزیوتراپی وجود دارند که با بهره وری از آن ها می توان درمان را شروع کرد. از جمله مهم ترین این تکنیک ها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:
• استفاده از تکنیک درمان دستی یا MTT
اولین تکنیک تحت عنوان MTT شناخته شده است. در این روش پزشک با کمک ماساژ دادن سعی در بهبود اوضاع بیمار خود خواهد داشت. ماساژ می تواند به صورت نرم و یا عمیق باشد. انتخاب هر کدام بستگی به شرایط بیمار دارد. همچنین برای اینکه بیمار بتواند تحرک و محدوده حرکات پا و اعصاب را دوباره باز یابد، پزشک مفصل های او را به آرامی حرکت می دهد و از کشش دستی استفاده می کند.
• ورزش درمانی یا TE
دومین روش مربوط به ورزش درمانی است. ورزش درمانی تشکیل شده از انواع تمرین های کششی و تقویتی است و هدف از انجام آن ها، موارد مختلفی است. بازیابی مجدد دامنه حرکتی و همچنین تقویت پا و دیگر عضلات درگیر شده در بین این اهداف جای می گیرند.
• بازآموزی عضلانی یا NMR
آ درمان مورتون نوروما با کمک فیزیوتراپی بازآموزی عضلانی است که تحت عنوان NMR نیز شناخته می شود. برای اینکه در اندام های پایینی فرد ثبات ایجاد شوند و همچنین تکنیک ها و حرکات فرد بهبود یابند، به این بازآموزی نیاز است. در این روش تغییراتی در فرد به وجود خواهد آمد و پزشک نهایت سعی خود را خواهد کرد تا بیمار بتواند دامنه مکانیک حرکات خود را گسترش دهد. دویدن، لگد زدن و همچنین پریدن جزو این دامنه به شمار می روند.

درمان مورتون نوروما با ورزش

یکی از سوالات متداولی که برای افراد به وجود می آید این است که آیا ورزش کردن در درمان مورتون نوروما تاثیر دارد یا خیر. در جواب این سوال باید گفت بله. یک سری از حرکات وجود دارند که بیمار با دنبال کردن آن ‌ها می ‌تواند به صورت فیزیکی به درمان خود بپردازد. تمامی این حرکات ورزشی باید تحت نظارت پزشک و یا فرد متخصص انجام شوند؛ در غیر این صورت ممکن است آسیب ‌های وارد شده افزایش پیدا کنند. از موثرترین روش‌های ورزشی می‌توان موارد زیر را نام برد:
• ورزش های کششی
ورزش کششی جزو راه‌ های درمانی قرار می‌گیرد و فرد با انجام دادن آن از این قابلیت برخوردار است تا فشارهای وارده بر روی نوروم را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. برای اینکه بهترین نتیجه به دست آید، نیاز است تا کشش ها تا ۱۰ ثانیه ادامه داشته باشند.
• حرکات تقویتی
حرکات تقویتی از دیگر روش های تاثیرگذار به شمار می روند که برای انجام آنها هیچگونه نیازی به تهیه تجهیزات اضافی وجود ندارد. تمرین های مختلفی وجود دارند که فرد بیمار می تواند آن ها را دنبال کند. تمرین الفبا و مچاله کردن حوله نمونه ای از این موارد است.
• تمرینات تعادل
از دیگر روش های ورزشی برای درمان مورتون نوروما تمرینات تعادل است. در صورتی که فرد این دسته از تمرینات را دنبال کند، می تواند تعادل خود را تا حد بسیار زیادی بهبود بخشد و تغییرات چشمگیری نیز در حرکات مکانیکی وجود داشته باشند. ورزش بالا بردن انگشت پا یکی از تمرین های تاثیرگذار در بهبود تعادل است که فرد بیمار می تواند از آن استقبال کند.
• تزریق کورتیکواستروئید: یک داروی استروئیدی که التهاب و درد را کاهش می‌دهد به ناحیه نوروم تزریق می‌شود. تنها تعداد محدودی تزریق توصیه می‌شود، زیرا ممکن است عوارض جانبی همراه داشته باشند. این عوارض شامل بالا رفتن فشار خون (فشار خون بالا) و افزایش وزن می‌باشد.
• کفی طبی:طبق اسکن کف پایی که از بیمار تهیه میشود کفی طبی طوری طراحی میشود که فشار از روی نقطه مورتون نروما برداشته شود

آیا راهی برای پیشگیری از مورتون نوروما وجود دارد؟

ترس از بیماری برای تمامی افراد وجود دارد؛ چرا که علاوه بر هزینه های سنگین، می تواند درد زیادی را نیز برای آن ها داشته باشد. از این رو بسیاری از افراد به دنبال این هستند تا بتوانند از ابتلا به مورتون نوروما جلوگیری کنند. راه های قطعی برای پیشگیری از ابتلا به مورتون نوروما وجود ندارند ولی دنبال کردن یک سری از روش ها و کارها می توانند بسیار کمک کننده باشند. به عنوان مثال افراد باید کفش های بسیار راحتی با پاشنه های کوتاه به پا کنند. کفش ها باید به گونه ای باشند تا انگشتان فضای زیادی را برای حرکت داشته باشند و از قوس پا به خوبی پشتیبانی کنند.

درمان مورتون نوروما با طب فیزیکی
درمان مورتون نوروما با طب فیزیکی

سخن آخر
روش های مختلفی وجود دارند که با کمک آن ها می توان بیماری مورتون نوروما را درمان کرد. ورزش کردن، استفاده از روش های فیزیوتراپی، ماساژ درمانی و درمان های دستی جزو روش های متداول برای درمان این بیماری محسوب می شوند. تخصص، دانش و تجربه پزشک نقش مهمی را در روند درمان ایفا می کند؛ از این رو توصیه می شود در انتخاب پزشک متخصص دقت لازم شود. برای درمان این بیماری می توانید به مطب دکتر سارا سادات محسن الحسینی متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید.

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات وعضو انجمن کشوری و جهانی طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *