درمان پارگی تاندون شانه با طب فیزیکی

یکی از آسیب دیدگی های عمومی کمربند شانه ای، پارگی تاندون شانه است. تاندون شانه وظیفه اتصال عضلات روتاتور کاف را به مفصل گوی و کاسه ای که بین شانه و بازو برقرار است را بر عهده دارد. در اثر برخی از عوامل تاندون دچار آسیب دیدگی و پارگی می شود. پارگی به مرور زمان می تواند سبب ایجاد التهاب تاندون شانه نیز شود و در فعالیت های روزانه فرد اختلال ایجاد کند. در ادامه مطلب در خصوص علل، علائم و روش های درمان درمان پارگی تاندون شانه با طب فیزیکی ارائه می شود.

علل پارگی تاندون شانه چیست؟

علت های متعددی می توانند باعث پارگی تاندون شانه شوند. علل ایجاد پارگی گاهی اوقات سبب پارگی های جزئی و گاهی اوقات سبب پارگی با ضخامت کامل می شوند‌. در پارگی های جزئی بافت نرم آسیب می بیند ولی تاندون به صورت کامل از استخوان سر بازو جدا نمی شود؛ در حالی که در پارگی کامل تاندون ها از محل سر استخوان بازو جدا می شوند. مهم ترین عوامل پارگی تاندون عبارتند از:

آسیب دیدگی

آسیب های متعددی مانند زمین خوردن روی بازو، بلند کردن ناگهانی و سریع اجسام سنگین، حرکت مکرر بازو ها در مدت طولانی به یک شکل خاص می تواند سبب پارگی تاندون شود.

گیر افتادگی تاندون

عواملی مانند آرتروز شانه و ایجاد زائده های استخوانی می تواند باعث نزدیک شدن بیش از حد سر استخوان بازو به آکرومیون شود؛ این شرایط می تواند دردناک باشد و سبب پارگی تاندون شانه شود.

فرسایش تاندون شانه

عوامل متعددی مانند افزایش سن و پارگی های روتاتور کاف سبب فرسایش تاندون می شوند. فرسایش تاندون سبب ایجاد پارگی های تخریبی در قسمت تاندون شانه می شود.

سایر عوامل عبارتند از:

• خوابیدن روی یک بازو در تمام طول شب
  • نگه داشتن بازو به مدت طولانی در یک موقعیت
  • هماهنگی ضعیف بین عضلات کتف و شانه
درمان پارگی تاندون شانه با طب فیزیکی

علائم و نشانه های پارگی تاندون شانه چیست؟

علائم متعددی برای پارگی در قسمت تاندون شانه وجود دارند که این علائم با توجه به نوع پارگی و میزان پارگی می تواند متفاوت باشد. رایج ترین علائم پارگی تاندون شانه عبارتند از:

احساس درد در مفصل شانه

فردی که به پارگی تاندون مبتلا شده است؛ زمانی که شانه خود را حرکت می‌دهد احساس درد شدیدی می کند؛ پارگی اگر شدید باشد؛ فرد بدون حرکت دادن مفصل شانه نیز احساس درد می کند. درد این عارضه به گونه ای است که فرد در هنگام انجام دادن فعالیت هایی مانند شانه کردن مو، تایپ کردن و شنا کردن دچار مشکل می شود.

سایر علائم پارگی تاندون شانه عبارتند از:

• تورم در قسمت جلویی شانه یا کنار بازو
  • صدا دادن شانه در هنگام حرکت دادن آن
  • عدم استحکام بازو
  • محدود شدن دامنه حرکتی شانه
  • کاهش قدرت عضلانی شانه
  • احساس ضعف در شانه

علائم مربوط به این عارضه با گذشت زمان شدت بیشتری پیدا می کنند به همین سبب توصیه می شود در مراحل اول این بیماری به متخصص طب فیزیکی مراجعه شود و فرد به شانه های خود استراحت دهد.

روش های درمانی پارگی تاندون شانه با طب فیزیکی

پزشک متخصص طب فیزیکی افراد مشکوک به پارگی تاندون شانه را به دقت معاینه می کند. معاینه گردن، حرکت دادن شانه در جهات مختلف و بررسی فیزیکی آن، تصویربرداری با اشعه x و ام آر آی جزو روش های تشخیصی پارگی تاندون شانه هستند. پس از اینکه عوارض تأیید شد؛ متخصص با توجه به نوع پارگی و میزان آن، سن بیمار، وضعیت سلامت عمومی و سطح فعالیت وی روش های درمانی را مشخص می کند.

رایج ترین روش های درمانی عبارتند از:

تجویز آتل

پزشک معالج برای ثابت نگه داشتن شانه و محافظت کردن از آن، آتل و بریس مخصوص تجویز می کند. آتل باعث محدود کردن فعالیت ها و استراحت کردن شانه می شود و به روند درمان کمک می کند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی شامل روش های مختلف انفعالی و فعال است. در روش های فعال فیزیوتراپی، پزشک متخصص از ورزش درمانی و انجام حرکات استقامتی برای درمان پارگی تاندون شانه کمک می گیرد. میتوان حرکات ورزشی همزمان دستگاه تکار که گرمای عمقی به بافت منتقل می کند انجام شود. در روش های انفعالی، روش هایی مانند لیزر تراپی و شاک ویو تراپی به کار برده می شوند. لیزر تراپی و شاک ویو تراپی باعث رفع التهاب تاندون می شوند و از طریق افزایش جریان خون به بازسازی بافت ها و بهبود پارگی کمک می کنند. فیزیوتراپی سبب افزایش دامنه حرکتی و افزایش استحکام عضلات می شود و از آسیب دیدگی بیشتر تاندون جلوگیری می کند.

تزریق داروهای ضد التهاب

ممکن است متخصص طب فیزیکی از روش های دارویی نیز برای درمان و بهبود درد بیمار استفاده کند. داروهای ضد التهاب استروئیدی که در دسته داروهای کورتونی قرار می گیرند؛ در قسمت شانه تزریق می شوند و با کاهش التهاب به روند درمان کمک می کنند.
ازون تراپی: تزریق گاز ازون به ناحیه آسیب دیده از طریق اکسیژن اضافه ای که دارد باعث ترمیم بافت آسیب دیده می گردد.

درمان پارگی تاندون شانه با طب فیزیکی

پارگی تاندون شانه یکی از آسیب های عمومی مربوط به قسمت کمربندی شانه است که در اثر عوامل مختلفی مانند سقوط کردن روی بازو، بلند کردن ناگهانی اجسام سنگین و انجام حرکات تکراری و مداوم با بازو این عارضه به وجود می آید. از طریق روش های طب فیزیکی مانند فیزیوتراپی می توان این عارضه را در موارد خفیف درمان کرد. برای درمان پارگی در قسمت تاندون شانه می توانید به مطب دکتر سارا سادات محسن الحسینی متخصص طب فیزیکی در تهران مراجعه کنید.