درمان کمردرد در بارداری

آنچه می خوانید...

کمردرد در دوران بارداری تعجب آور نیست، اما باید به ان توجه داشت. هفت راه برای تسکین کمردرد در دوران بارداری را در نظر بگیرید – از وضعیت بدنی خوب و فعالیت بدنی گرفته تا درمان های مکمل.

کمردرد در دوران بارداری یک شکایت رایج است – و جای تعجب نیست. شما در حال افزایش وزن هستید، مرکز ثقل شما تغییر می کند و هورمون های شما باعث شل شدن رباط های مفاصل لگن شما می شوند. با این حال، اغلب می توانید از کمردرد در دوران بارداری پیشگیری کرده یا آن را کاهش دهید. هفت راه برای کمک به کمردرد بارداری را در نظر بگیرید

کمردرد در بارداری

۱-وضعیت بدنی خوب را تمرین کنید

همانطور که کودک شما رشد می کند، مرکز ثقل بدن شما به جلو منتقل می شود. برای جلوگیری از افتادن به سمت جلو، ممکن است با تکیه دادن به عقب جبران کنید – که می تواند عضلات کمر را تحت فشار قرار دهد و به کمردرد در دوران بارداری کمک کند. این اصول وضعیت بدنی خوب را در ذهن داشته باشید:

صاف و مستقیم بایستید.

سینه خود را بالا نگه دارید.

شانه های خود را عقب نگه دارید و ریلکس باشید.

زانوهای خود را قفل نکنید.

کمردرد در بارداری

هنگامی که می ایستید، برای اینکه تکیه گاه بهتری داشته باشید بهتر است پاهای خود را تا حد امکان و تا جایی که راحت هستید باز کنید  . اگر مجبور هستید برای مدت طولانی بایستید، یک پا را روی یک چهارپایه در پایین پاها استراحت دهید – و برای استراحت های مکرر وقت بگذارید.

وضعیت خوب همچنین به معنای نشستن با احتیاط است. صندلی را انتخاب کنید که پشت شما را نگه دارد یا یک بالش کوچک در پشت کمر خود قرار دهید.

لیزر درمانی برای فتق دیسک کمر

کمردرد در بارداری
  1. کفش مناسب تهیه کنید

کفش های پاشنه کوتاه – نه صاف – با قوس خوب بپوشید. از کفش های پاشنه بلند که می تواند تعادل شما را بیشتر به سمت جلو تغییر دهد و باعث زمین خوردن شما شود، خودداری کنید.

همچنین ممکن است به فکر بستن کمربند حمایتی برای بارداری باشید. اگرچه تحقیقات در مورد اثربخشی کمربندهای حمایتی زایمان محدود است، برخی از زنان حمایت اضافی را مفید می دانند.

درمان کمردرد با ورزش

  1. به درستی اجسام بلند کنید

هنگام بلند کردن یک جسم کوچک، چمباتمه بزنید و با پاهای خود بلند شوید. از کمر خم نشوید یا روی  پشت خودتون جسمی را بلند نکنید. دانستن محدودیت های خود نیز مهم است. اگر به تنهایی نمیتوستین چیزی را بلند کنید حتما کمک بخواهید

  1. به پهلو بخوابید

به پهلو بخوابید نه به پشت. یک یا هر دو زانو را خم نگه دارید. استفاده از بالش های بارداری یا حمایتی را بین زانوهای خمیده، زیر شکم و پشت را در نظر بگیرید.

  1. گرما، سرما یا ماساژ را امتحان کنید

در حالی که شواهدی برای حمایت از اثربخشی آنها محدود است، ماساژ یا استفاده از پد گرم کننده یا کیسه یخ روی کمر ممکن است کمک کند.

  1. فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود بگنجانید

فعالیت بدنی منظم می تواند کمر شما را قوی نگه دارد و ممکن است کمردرد را در دوران بارداری تسکین دهد. با تأیید پزشک، فعالیت‌های ملایم مانند پیاده‌روی یا ورزش در آب را امتحان کنید. یک فیزیوتراپ همچنین می تواند حرکات کششی و تمریناتی را به شما نشان دهد که ممکن است کمک کننده باشد.

همچنین ممکن است کمر خود را کشش دهید. روی دست‌ها و زانوهایتان استراحت کنید، طوری که سرتان در راستای پشت باشد. شکم خود را بکشید، پشت خود را کمی گرد کنید. چند ثانیه در این حالت بمانید، سپس شکم و کمر خود را شل کنید – کمر خود را تا حد امکان صاف نگه دارید. به تدریج تا ۱۰ بار تکرار کار کنید. از پزشک خود در مورد سایر تمرینات کششی نیز سوال کنید.

  1. درمان های مکمل را در نظر بگیرید

فیزیوتراپی، یوگا، ورزش (پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا) همگی برای اکثر زنان باردار بی خطر در نظر گرفته می شوند و می توانند به مدت ۲۰ تا ۴۵ دقیقه، سه تا پنج روز در هفته انجام شوند. زنان باردار باید مراقب ورزش در حد خفیف تا متوسط ​​باشند، اما نه در حد خستگی

کمردرد در بارداری

برخی تحقیقات نشان می دهد که طب سوزنی ممکن است کمردرد را در دوران بارداری تسکین دهد. درمان کایروپراکتیک ممکن است برای برخی از زنان نیز آرامش ایجاد کند. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. اگر در حال بررسی یک درمان مکمل هستید، آن را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید. حتما به پزشک کایروپراکتیک یا طب سوزنی بگویید که باردار هستید.

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

درمانهایی مثل لیزر پرتوان،اولتراسوندتراپی،تکارتراپی در دوران بارداری ممنوعیت دارند.

به چیزهای خوب فکر کن. ذهن آرام منجرمیشود عضلات کمر ریلکس شوند. همچنین می توانید یوگای قبل از تولد را امتحان کنید که هم ذهن و هم کمر شما را آرام می کند.

بدانید چه زمانی باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود(پزشک یا ماما) مشورت کنید.

کمردرد در بارداری

اگر در دوران بارداری کمردرد شدید یا کمردردی دارید که بیش از دو هفته طول می کشد، با پزشک خود صحبت کنید. او ممکن است داروهایی مانند استامینوفن (تیلنول و غیره) یا درمان های دیگر را توصیه کند.

به خاطر داشته باشید که کمردرد در دوران بارداری ممکن است نشانه  عفونت دستگاه ادراری باشد. اگر در دوران بارداری کمردردی دارید که با  تب یا سوزش در هنگام ادرار همراه است، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. گاهی اوقات کمردرد یک علامت هشداردهنده است که یک اتفاق جدی در حال وقوع است. یکی از نگران کننده ترین دلایل کمردرد بارداری، زایمان زودرس است. زنان باید مراقب دردی باشند که جدید و دوره‌ای است – که می‌تواند نشانه انقباضات رحمی باشد – همراه با خونریزی واژینال یا هر تغییری در ترشحات واژن که می‌تواند نشان دهنده مشکل جفت یا پارگی زودرس آب باشد.

انواع کمردرد

علائم درد دنبالچه

اگر احساس بی‌حسی، گزگز یا درد شدید  در باسن، پاها یا کف پاهای خود دارید، با پزشک خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که شرایط جدی وجود ندارد. اگرچه علت بی‌حسی معمولاً یک وضعیت نگران‌کننده‌تر مانند زایمان زودرس نیست، اما می‌تواند نشان‌دهنده فشردگی عصب سیاتیک یا سایر اعصاب باشد که ستون فقرات شما را به پایین بدن و ناحیه لگن متصل می‌کند.

زنان باردار همیشه باید قبل از مصرف هر گونه داروی بدون نسخه یا بدون نسخه با متخصص مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنند.

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات وعضو انجمن کشوری و جهانی طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *