آب درمانی برای آرتروز

آنچه می خوانید...

آرتریت گروهی از شرایط التهابی است که مفاصل و بافت ها را تحت تاثیر قرار می دهد. بسیاری از افراد مبتلا به آرتریت برای مدیریت درد و جلوگیری از التهاب تلاش می کنند. اگرچه ممکن است چالش برانگیز باشد، اما حفظ یک سبک زندگی سالم، از جمله عادات غذایی خوب و ورزش، برای مدیریت هر نوع آرتریت حیاتی است.

درمان های طبیعی برای آرتریت که التهاب را هدف قرار می دهد و درد را کاهش می دهد نیز می تواند به بهبود پیش آگهی شما کمک کند. آب درمانی یک درمان خانگی ایمن و جامع برای مدیریت علائم آرتریت و کاهش درد است. حمام کردن در یک وان جت گرم که ماساژ ملایمی را ارائه می دهد، ممکن است گردش خون را در مفاصل و ماهیچه های سفت تقویت کند و پشتیبانی شناوری را برای مفاصل شما فراهم کند تا از فشار درد رهایی پیدا کنند.

درباره آب درمانی

آب درمانی که به آن بالنیوتراپی یا آب گرم درمانی نیز گفته می شود، شامل استفاده از آب گرم حمام برای کاهش درد و التهاب و ارائه سایر فواید سلامتی برای ذهن، بدن و روح است.

به عنوان یکی از قدیمی ترین اشکال درمان، آب درمانی توسط بقراط، پدر پزشکی، به عنوان داروی حرارتی توصیف شد ، که به اعتقاد او این پتانسیل را دارد که بدن انسان را به تعادل طبیعی خود بازگرداند. حمام کردن برای فرهنگ یونانی-رومی آنقدر اساسی بود که حمام های درمانی عمومی در زندگی روزمره ادغام شدند .

در طول سال ها، بسیاری از مطالعات نشان داده اند که چگونه آب درمانی ممکن است به مدیریت شرایط التهابی، از جمله آرتریت کمک کند. آب درمانیبه ویژه برای آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت و همچنین انواع دیگر اختلالات التهابی مفصل موثر است.

حمام درمانی در خانه می تواند یک تجربه جوان کننده باشد که ممکن است به بهبود کیفیت زندگی مبتلایان به آرتریت کمک کند.

آب درمانی

درباره آرتریت

آرتریت به گروهی از شرایط اسکلتی عضلانی التهابی اطلاق می شود که علائم و علل مشابهی دارند – به ویژه درد مفاصل، التهاب و سفتی.

شایع ترین انواع آرتریت افراد بالای ۶۵ سال را مبتلا می کند و علائم با افزایش سن بدتر می شوند. با این حال، سایر انواع نادرتر آرتریت می تواند بر کودکان، نوجوانان و افراد ۲۰ ساله تأثیر بگذارد.آرتریت همچنین بیشتر زنان را درگیر می کند تا مردان، اگرچه برخی از انواع آرتریت مانند نقرس در مردان شایع تر است.

برخی از انواع آرتریت دارای عوامل خطر ژنتیکی هستند، برخی از افراد با ژن هایی متولد می شوند که آنها را مستعد ابتلا به برخی بیماری های آرتریت مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید می کند.

اگرچه آرتریت می تواند یک بیماری دردناک و ناتوان کننده باشد، اما با ترکیب مناسبی از درمان ها و عادات سبک زندگی سالم، به ویژه یک رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم، قابل کنترل است.

آرتروز زانو

علائم آرتریت

اگرچه آرتریت دلایل مختلفی دارد، اما برخی از علائم عمومی وجود دارد که اکثر مردم آن را احساس می کنند. شایع ترین علائم آرتریت درد و سفتی مفاصل است که می تواند هر مفصلی از جمله آرتروز ستون فقرات ،آرتروز دست، آروز لگن ، زانو، مچ پا و پا را درگیر کند.

علائم آرتریت ممکن است به طور ناگهانی ایجاد شود یا به تدریج در طول زمان ظاهر شود. علائم آرتریت شما نیز ممکن است بیایند و بروند یا به مرور زمان افزایش یابند. بسیاری از مردم گزارش می دهند که علائم آرتریت آنها به ویژه در هنگام صبح بد است، اما در طول روز آسان می شود. آرتریت می تواند دژنراتیو باشد، به این معنی که با افزایش سن بدتر می شود.

به طور کلی، شایع ترین علائم هشدار دهنده آرتریت عبارتند از:

  • درد و سفتی مداوم مفاصل
  • دردهای عضلانی گسترده
  • تورم و التهاب عمومی
  • قرمزی یا داغی هنگام لمس
  • محدوده حرکتی محدود
 علائم آرتروز

علائم زیر ممکن است با سایر انواع شدیدتر آرتریت نیز همراه باشد:

  • بثورات پوستی قرمز و لکه دار
  • درد چشم، خارش یا تاری دید
  • سیستم ایمنی ضعیف شده
  • خستگی مزمن
  • از دست دادن اشتها یا کاهش وزن

زندگی با آرتریت می‌تواند چالش برانگیز باشد و بسیاری از فعالیت‌های اساسی که قبلاً بدیهی می‌گرفتید، اکنون دشوار شده‌اند. اگر دامنه حرکتی شما محدود باشد، کارهای ساده روزانه مانند لباس پوشیدن یا آماده کردن و پختن غذا می تواند بسیار بیشتر طول بکشد. علاوه بر این، درد و سفتی مفاصل اغلب از ورزش منظم افراد جلوگیری می کند، که جزء ضروری مدیریت علائم آرتریت است.

 

انواع آرتریت

بیش از ۱۰۰ نوع مختلف آرتریت وجود دارد که هر کدام علل و علائم منحصر به فردی دارند. انواع مختلف آرتریت بر جمعیت های مختلف افراد تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، تعداد بیشتری از زنان مبتلا به آرتریت روماتوئید تشخیص داده شده اند، و روماتیسم مفصلی نوجوانان کودکان زیر ۱۶ سال را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر علائم آرتریت را تجربه می کنید، مهم است که کمی در مورد انواع رایج آرتریت بدانید، بنابراین می توانید آن را دریافت کنید. بهترین درمان ممکن

موارد زیر برخی از شایع ترین بیماری های آرتریت هستند:

انواع آرتروز
  • آرتروز

شایع ترین نوع آرتریت، آرتروز است که در اثر سایش و پارگی دژنراتیو مفاصل ایجاد می شود و غضروف و استخوان اطراف مفصل را تحت تاثیر قرار می دهد. استئوآرتریت معمولاً به دلیل آسیب یا استفاده مکرر از مفاصل خاص ایجاد می شود. خطر ابتلا به آرتروز با افزایش سن افزایش می یابد. چاقی یا اضافه وزن نیز خطر ابتلا به استئوآرتریت را افزایش می‌دهد، زیرا اضافه وزن به مفاصل ستون فقرات، لگن و زانو فشار بیشتری وارد می‌کند.

  • روماتیسم مفصلی

آرتریت روماتوئید یک اختلال خود ایمنی است که زمانی ایجاد می شود که بدن به اشتباه به سلول های سالم در مفاصل حمله می کند و باعث التهاب می شود. پزشکان معتقدند که این یک بیماری ژنتیکی است. در طول شعله ور شدن آرتریت روماتوئید (دوره ای از التهاب بالا)، مفاصل بسیار دردناک و حتی در لمس گرم می شوند. آرتریت روماتوئید علائم متقارن ایجاد می کند، به این معنی که شما در هر دو دست، لگن یا زانو درد خواهید داشت.

  • آرتریت پسوریاتیک

آرتریت پسوریاتیک یک بیماری خود ایمنی است که باعث درد و التهاب در مفاصل و همچنین لکه های پوسته پوسته

پوست ملتهب می شود. پسوریازیس در مجموع یک بیماری اسپری است. با این حال، تقریباً ۳۰ درصد از افراد مبتلا به بیماری خودایمنی به آرتریت پسوریاتیک مبتلا می شوند. این نوع آرتریت می تواند هر مفصلی در بدن را تحت تاثیر قرار دهد و تحقیقات نشان داده است که می تواند باعث آسیب طولانی مدت به مفاصل شود.

  • نقرس، فیبرومیلاژیا و لوپوس

به دلیل ماهیت التهابی، نقرس، فیبرومیالژیا و لوپوس نیز از نظر پزشکی شرایط آرتریت محسوب می شوند. نقرس نوعی آرتریت التهابی است که معمولاً مفصل شست پا را درگیر می‌کند و با دوره‌هایی از شعله‌ور شدن مشخص می‌شود.

فیبرومیالژیا باعث درد گسترده در سراسر بدن می شود و اغلب با خستگی مزمن و مشکلات خواب همراه است.

لوپوس یک بیماری خودایمنی و شکلی از آرتریت است که باعث درد مفاصل می شود در حالی که اغلب باعث ایجاد بثورات پوستی می شود. همچنین می تواند در سراسر بدن ظاهر شود و چشم ها، کلیه ها و ریه ها را تحت تاثیر قرار دهد.

ورزش برای آرتروز زانو

آب درمانی

آب درمانی چگونه می تواند به علائم آرتریت کمک کند؟

آب درمانی به طور منحصر به فردی برای کمک به مدیریت علائم آرتریت مناسب است. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که درمان با آب گرم برای آرتریت روشی موثر برای کاهش فشار روی مفاصل دردناک، کاهش درد و التهاب، افزایش دامنه حرکتی و تقویت گردش خون سالم در مفاصل متورم است.

این تحقیقات در مورد مزایای آب درمانی برای علائم آرتریت می گوید:

  1. فشار روی مفاصل را کاهش می دهد

برای افراد مبتلا به درد و سفتی مفاصل، فعالیت های پرتحرک یا حتی کارهای ساده زندگی روزمره می تواند علائم را بدتر کند. در مفاصل سالم، غضروف از استخوان های داخل مفصل در برابر ساییدگی محافظت می کند. استئوآرتریت باعث ساییدگی غضروف می شود و دیگر نمی تواند اثر بالشتکی ایجاد کند. در طول حرکات تکراری، استخوان های آرتروز به هم ساییده می شوند و باعث درد و التهاب می شوند. علاوه بر این، نیروهای گرانشی طبیعی روی مفاصل ما به سمت پایین می‌کشند، فشار را افزایش می‌دهند و در نتیجه درد ایجاد می‌کنند – به ویژه در پشت یا زانو که قبلاً دچار ساییدگی و پارگی شده‌اند.

آب درمانی ممکن است راهی مفید برای مقابله با فشار روی مفاصل دردناک باشد. آب یک محیط شناور برای بدن انسان فراهم می کند. در حالی که شناور هستید، بدن شما در وضعیت خنثی قرار می گیرد که باعث کاهش فشار ستون فقرات و مفاصل می شود. غوطه ور شدن در آب می تواند کشش نیروهای گرانشی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و فشار مفصل را کاهش دهد.

یک مطالعه نشان داد که بیماران فیبرومیالژیا و آرتریت پسوریاتیک که در دریای مرده شناور بودند، تعداد نقاط حساس در مفاصل خود و همچنین تعداد مفاصل فعال را به میزان قابل توجهی کاهش دادند. محققان به این نتیجه رسیدند که آب درمانی به کاهش حساسیتی که بیماران در مفاصل آسیب دیده تجربه می کنند کمک می کند و به غیرفعال کردن مفاصل کمک می کند تا بتوانند آرام شوند.

در حالی که دریای مرده دارای میزان شوری بالایی است که به آن خاصیت شناوری فوق العاده می دهد، می توانید نتایج مشابهی را در خانه با وان هوای مستقل، وان جت دار یا وان گردابی به دست آورید. غوطه ور شدن در یک حمام آب درمانی گرم، اثر شناوری را به شما می دهد که مفاصل شما برای استراحت و کاهش نقاط فشار دردناک نیاز دارند.

آب درمانی
  1. دامنه حرکت را بهبود می بخشد

آرتریت می تواند باعث کاهش تحرک شود، زیرا درد و سفتی مانع از دستیابی افراد به دامنه کامل حرکت خود می شود. این یکی از ناتوان کننده ترین جنبه های آرتریت است – دشواری در انجام کارهای فیزیکی ساده. برای بسیاری از افراد، ورزش برای تحمل آن بیش از حد دردناک است، حتی اگر یک تمرین توصیه شده برای مدیریت درد برای آرتریت باشد.

برای کمک به کاهش سفتی، فیزیوتراپ ها اغلب گرما درمانی را برای بهبود دامنه حرکت توصیه می کنند. گرما یک آرام‌بخش طبیعی ماهیچه‌ها است و آرامش گرمی را فراهم می‌کند که به شما اجازه می‌دهد تنش را به تدریج از بین ببرید. با قرار گرفتن در حمام آب درمانی گرم به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، مفاصل سفت شما به لطف گرمای تسکین دهنده وان درمانی شروع به شل شدن خواهند کرد.

به ویژه، بیماران مبتلا به آرتریت ممکن است از جلسات آب درمانی صبحگاهی بهره مند شوند، زیرا سفتی پس از بیدار شدن بدتر می شود. یک مطالعه نشان داد که بیماران مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان (نوعی از آرتریت که ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می دهد) که به مدت ۲۰ دقیقه در روز و پنج روز در هفته به مدت سه هفته تحت درمان بالنیوتراپی قرار می گرفتند در مقایسه با بیمارانی که از داروهای تسکین دهنده درد استفاده می کردند، بهبود بیشتری در علائم سفتی صبحگاهی داشتند. داروها بیمارانی که تحت آب درمانی قرار گرفتند نیز سطح رفاه بیشتری را گزارش کردند.

غوطه ور شدن در حمام آب درمانی گرم هنگام بیدار شدن از خواب می تواند یک راه درمانی برای شروع روز شما باشد. درمانگران توصیه می کنند که دمای حمام آب گرم شما نباید از ۱۰۰ درجه تجاوز کند، زیرا آب بسیار داغ باعث ناراحتی عضلات و مفاصل شما می شود. آب گرم درمانی ممکن است به شما کمک کند تا ماهیچه های سفت را شل کنید تا دامنه حرکتی کاملتر و کیفیت زندگی بهتری را تجربه کنید.

آب درمانی
  1. درد و التهاب را تسکین می دهد

درد و التهاب مشخصه اصلی همه انواع آرتریت است. برای تسکین این علائم، بسیاری از بیماران به طور منظم به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن تکیه می کنند. با این حال، NSAID ها برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی شوند، و مصرف مزمن این مسکن ها می تواند خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد .

بیماران مبتلا به آرتریت باید روش‌های موثر مدیریت درد را پیدا کنند که برای استفاده منظم بی‌خطر باشند. برای برخی افراد، آب درمانی ممکن است یک درمان طبیعی باشد که با کاهش درد و التهاب به بهبود کیفیت زندگی کمک می کند.

یک مطالعه اثرات آب درمانی را بر روی بیماران مبتلا به استئوآرتریت در مفصل زانو بررسی کرد. گروه درمان به مدت شش هفته تحت یک جلسه آب درمانی هفتگی قرار گرفتند. محققان نمرات درد بیماران و مصرف NSAID را ارزیابی کردند. در هفته چهارم و ششم درمان، بیماران به میزان قابل توجهی سطوح درد کمتری را تجربه کردند که چهار هفته پس از اتمام جلسات درمانی آنها ادامه داشت. محققان حتی دریافتند که بیماران در طول و بعد از برنامه درمانی داروهای مسکن کمتری مصرف کرده بودند.

مطالعه دیگری نشان داد که آب درمانی درد را در زنان ۶۵ سال و بالاتر مبتلا به استئوآرتریت لگن یا زانو کاهش می دهد. مطالعات دیگر نشان داده اند که آب درمانی با استفاده از آب معدنی می تواند به کاهش سطح التهاب در بدن کمک کند.

اگر به مسکن ها یا داروهای ضد درد متکی بوده اید، فواید آب درمانی برای درد آرتریت را در نظر بگیرید. با یک حمام گرم یا حمام هیدروماساژ مستقل، ممکن است بتوانید درد و التهاب مزمن خود را در خانه با خیال راحت تسکین دهید. حمام‌های آب درمانی آرامش‌بخش همچنین استرس را کاهش می‌دهند و به رفاه عاطفی بهتر کمک می‌کنند، بنابراین برای مدیریت درد آرتریت مجهزتر خواهید بود.

آب درمانی
  1. گردش خون را تقویت می کند

جریان ثابت خون در سراسر مفاصل و عضلات برای حفظ سلامت و قدرت دراز مدت سیستم اسکلتی عضلانی شما بسیار مهم است. در مفاصل تحت تاثیر آرتریت، جریان خون کاهش می یابد زیرا بافت های اطراف ملتهب می شوند. کاهش سیل خون به ویژه در مفاصل مبتلا به آرتریت روماتوئید محدود می شود.

برای بیماران مبتلا به آرتریت مهم است که جریان خون را بهبود بخشند تا از التهاب جلوگیری کنند. ورزش یک راه عالی برای تقویت طبیعی گردش خون است، اما گرما و ماساژ درمانی نیز همینطور هستند.

هنگامی که گرما را به مناطق آسیب دیده اعمال می کنید، باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود. همانطور که رگ های خونی منبسط می شوند، گردش اکسیژن و مواد مغذی به مفاصل آسیب دیده، به ویژه پوشش مفصلی به نام سینوویوم را افزایش می دهد. به گفته انجمن آرتریت ، ماساژ درمانی همچنین می تواند گردش خون را در مفاصل آرتروز تقویت کند. حرکات ملایم ماساژ جریان خون را در مفاصل ملتهب تحریک می کند، سفتی را از بین می برد و درد را کاهش می دهد.

حمام‌های اکسیژن گرم یا وان‌های خیسانده گرم مستقل می‌توانند گرمای حرارتی را ارائه دهند که ممکن است جریان خون را در مفاصل دردناک و ملتهب افزایش دهد. با ترکیب حمام درمانی با حرکات ماساژ ملایم وان گرداب، جت یا وان هوا، جریان خون را برای کمک به بازگرداندن سلامت مفاصل بهبود می‌بخشید.

آرتروز زانو

از کجا می توانم به آب درمانی دسترسی داشته باشم؟

برای کسانی که می خواهند درد آرتریت خود را تسکین دهند و تنش مفاصل را از بین ببرند، چندین گزینه برای حمام آب درمانی در خانه وجود دارد. وان آب گرمای، گرمای حرارتی را برای کمک به آرامش و تسکین مفاصل ارائه می‌دهد. وان های جت دار، وان های گردابی و وان های هوا از احساسات ملایم ماساژ برای کمک به تحریک جریان خون و تغذیه مفاصل فرسوده استفاده می کنند.

وان‌های هیدروماساژ و حمام‌های اکسیژن گرم، تجربه آرامش‌بخش و درمانی را که برای مدیریت طبیعی آرتریت خود نیاز دارید، ارائه می‌کنند. درد را تسکین دهید و کیفیت زندگی خود را با وان آب درمانی گرم برای آرتریت بهبود بخشید.

آرتروز

طب فیزیکی و توانبخشی شاخه‌ای از علم پزشکی است که در کنار تشخیص و درمان بر توانبخشی و بهبود کیفیت بیماران نیز تمرکز دارد. علاوه بر این روش‌های درمانی تجویز شده، غیرتهاجمی و بدون نیاز به جراحی است. بسیاری از افراد درگیر با اختلالات عصبی، عضلانی، اسکلتی، قلبی عروقی، ریوی و … می‌توانند با هزینه‌ای مناسب از خدمات طب فیزیکی و توانبخشی استفاده کنند. دکتر سارا سادات محسن حسینی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به شما در درمان بیماری خود نوین ترین و اثر بخش ترین روش ها کمک خواهند کرد.

لیزرپرتوان

تکارتراپی

تزریق پلاسما

شاک ویوتراپی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات وعضو انجمن کشوری و جهانی طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *