استئوتومی بونیون

جراحی استئوتومی بونیون

آنچه می خوانید...

بونیون ها به بزرگ شدن بافت ها یا استخوان قاعده انگشت شست پا می گویندکه باعث ایجاد ناهماهنگی مفصل شست پا می شوند.

اندیکاسیون های استئوتومی شامل دامنه حرکتی دردناک مفصل، تغییر شکل مفصلی، درد یا مشکل در کفش، مهار فعالیت یا سبک زندگی و اختلالات مرتبط با پا است که می تواند ناشی از این بیماری باشد. استئوتومی بونیون ، شامل یک برش طولانی (تقریباً ۴ سانتی متر) است که در قسمت داخلی پا در کنار انگشت شست پا از وسط پا به سمت انگشت پا ایجاد می شود. سپس برش های افقی در دو انتهای این برش ایجاد می شود: در انتهای پنجه – در سراسر بالای پا در انتهای نزدیک به پاشنه – به سمت پایین پا. این یک شکل Z ایجاد می کند که از طریق آن می توان تغییرشکل مفصل شست پا را اصلاح کرد. انگشت شست پا مجدداً در موقعیت صحیح قرار می گیرد و با ثابت کردن پیچ یا سیم، به طور دائم در جای خود ثابت می شود. اهداف درمان جراحی تسکین علائم، بازیابی عملکرد و اصلاح بدشکلی است. فیزیوتراپی پس از جراحی برای کاهش درد، بازیابی دامنه حرکتی و ایجاد الگوی صحیح راه رفتن مهم است.

چه چیزی می تواند منجر به جراحی پا شود؟

پا از یک شبکه به هم پیوسته و پیچیده از …

  • استخوان ها
  • تاندون ها
  • رباط ها

… که همگی در تحمل وزن بدن شما نقش دارند. به همین دلیل، آسیب به هر قسمت از پا می تواند به راحتی از کار بیفتد.

اگر آسیب یا بیماری یک قسمت از پای شما را تحت تأثیر قرار دهد، به نوبه خود می تواند بر سایر ساختارهای مجاور تأثیر بگذارد و منجر به «اثر آبشاری» مشکلات سلامتی اضافی شود.

بنابراین، در حالی که شرایط خاصی وجود دارد که ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد، مانند…

  • بونیون
  • پینه پا
  • آرتروز
  • التهاب تاندون آشیل
  • فاشیای کف پا
  • انگشت چکشی
  • نوروما


… هر زمان که احساس درد می کنید یا مشکلات پا را تجربه می کنید، بسیار مهم است که با یک متخصص پزشکی مانند پزشک یا فیزیوتراپیست خود صحبت کنید.

استئوتومی بونیون

جراحی استئوتومی بونیون چیست؟

در حالی که بونیون ممکن است باعث شود پای شما تغییر شکل پیدا کند، این معمولا دلیل کافی برای انجام جراحی نیست. در عوض، روشهای جراحی معمولاً برای افرادی که بونیونهایشان علائم قابل توجهی ایجاد میکند که با اقدامات محافظه کارانه بهبود نمییابد، اختصاص داده میشود.

شکایات رایج مرتبط با بونیون عبارتند از:

  • درد روی برجستگی استخوانی یا در پایین پا، نزدیک پایه انگشت اول و دوم
  • گرمی مزمن، قرمزی یا تورم نزدیک پایه شست پا
  • مشکل در راه رفتن به طور معمول یا قرار گرفتن در کفش به دلیل درد
  • سفتی در انگشت شست پا
استئوتومی بونیون

درصورت نیاز به عمل، بسته به وضعیت پای خود و ترجیح جراح، گزینه های مختلفی خواهید داشت. تکنیک های رایج جراحی عبارتند از:

استئوتومی: این تکنیک شامل بهبود تراز شست پا با ایجاد یک (یا چند) برش در استخوان های پا و تثبیت ناحیه با پین یا پیچ است. تنظیم بافت نرم در ناحیه اطراف نیز اغلب برای حفظ موقعیت انگشت پا مورد نیاز است.
آرترودزیس: این جراحی یک (یا چند) مفصل را با پین، صفحه یا پیچ به یکدیگر متصل می کند تا به موقعیت بهتری دست پیدا کند و درد شما را تسکین دهد. این گزینه معمولاً در افرادی با بونیون های شدید، استئوآرتریت پیشرفته (ساییدگی غضروف مفصلی که از استخوان ها محافظت می کند) یا یک جراحی ناموفق قبلی انگشت پا انجام می شود.
اگزوستکتومی: این مداخله برجستگی استخوانی حاشیه داخلی پا را از بین می برد یا از بین می برد. از آنجایی که تراز انگشت شست پا را بهبود نمی بخشد، جراحی اگزوستکتومی معمولاً همراه با یک درمان جراحی دیگر انجام می شود.

آیا فیزیوتراپی بعد از جراحی استئوتومی بونیون واقعا اهمیت دارد؟

چندی پیش، فیزیوتراپی به عنوان چیزی که بیماران باید در طول توانبخشی خود پس از جراحی بونیون در آن شرکت کنند، تلقی نمی شد. بونیون ها به خوبی به جراحی و تحمل وزن محدود پاسخ می دهند، بنابراین برخی از پزشکان و بیماران احساس کردند که برای دستیابی به نتیجه مثبت نیازی به فیزیوتراپی نیست. گروه کوچکی از متخصصان نیز احساس میکردند که سفارش فیزیوتراپی برای یک بیمار بر توانایی آنها در اصلاح مشکل تنها با جراحی تأثیر ضعیفی دارد.

با این حال، همانطور که ما مطالعات بیشتری انجام دادیم و یاد گرفتیم که الگوها را کنار بگذاریم، مشخص شد که فیزیوتراپی بعد از جراحی اصلاح بونیون اهمیت دارد. در مطلب امروز، توضیح می دهیم که چرا اگر قرار است تحت عمل جراحی اصلاح بونیون قرار بگیرید، باید روال فیزیوتراپی خود را دنبال کنید.

چرا فیزیوتراپی بعد از جراحی استئوتومی بونیون اهمیت دارد؟

بزرگترین دلیل اهمیت فیزیوتراپی پس از جراحی بونیون این است که می تواند به بیمار کمک کند تا به حداکثر پیشرفت پزشکی دست یابد. اگر می خواهید تصمیم بگیرید که زیر چاقو بروید، نمی خواهید در مورد بهبودی خود به “به اندازه کافی خوب” بسنده کنید. با استراحت و تحمل وزن محدود پس از جراحی، اکثریت قریب به اتفاق بیماران نتایج مثبتی را تجربه میکنند، اما احتمال این وجود دارد که از نظر عملکردی به اندازه بیمارانی که تحت فیزیوتراپی هستند، قوی نباشند.

سخنی پایانی

فیزیوتراپیست ها متخصصان بهداشتی هستند که مشکلات و آسیب های جسمی را ارزیابی می کنند، سپس آموزش و درمان را برای ارتقای سلامت و عملکرد فیزیکی ارائه می دهند. فیزیوتراپیست ها همچنین برنامه هایی را ایجاد می کنند که شامل ورزش و کشش برای افزایش تناسب اندام و جلوگیری از آسیب می شود.
در صورتی که قصد جراحی استئوتومی بونیون را دارید طبق تجویز پزشک جلسات فیزیوتراپی را به طور منظم دریافت کنید تا روند درمان شما تسریع شود .

طب فیزیکی و توانبخشی شاخه‌ای از علم پزشکی است که در کنار تشخیص و درمان بر توانبخشی و بهبود کیفیت بیماران نیز تمرکز دارد. علاوه بر این روش‌های درمانی تجویز شده، غیرتهاجمی و بدون نیاز به جراحی است. بسیاری از افراد درگیر با اختلالات عصبی، عضلانی، اسکلتی، قلبی عروقی، ریوی و … می‌توانند با هزینه‌ای مناسب از خدمات طب فیزیکی و توانبخشی استفاده کنند. دکتر سارا سادات محسن حسینی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به شما در درمان بیماری خود نوین ترین و اثر بخش ترین روش ها کمک خواهند کرد.

لیزرپرتوان

تکارتراپی

تزریق پلاسما

شاک ویوتراپی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات وعضو انجمن کشوری و جهانی طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *