درمان انگشت چنگالی با طب فیزیکی

درمان انگشت چنگالی با طب فیزیکی

آنچه می خوانید...

درمان انگشت چنگالی با طب فیزیکی

انگشت چنگالی نوعی ناهنجاری است هر که در آن انگشتان پا رو به پایین خم می شوند و مفصل های پیچشی پا دچار عارضه می شود. این عارضه به صورت همزمان هر ۴ انگشت کوچک پا را درگیر می کند. درمان به موقع ناهنجاری از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در صورت درمان نشدن، این عارضه بدتر می شود و ممکن است به یک ناهنجاری دائمی تبدیل شود. متخصصان طب فیزیکی می ‌توانند از طریق روش هایی کم هزینه به طور موثر این اختلال را درمان کنند و از بدتر شدن وضعیت آن جلوگیری کنند. عوامل متعددی در بروز این عارضه دخیل هستند که در ادامه مطلب به عوامل ایجاد کننده، راه درمان و نشانه‌های این بیماری پرداخته می شود.

انگشت چنگالی در اثر چه عواملی بروز پیدا می کند؟

سفت شدن تاندون ها، از بین رفتن انعطاف رباط های انگشتان و از بین رفتن تعادل عضلانی مهمترین عواملی هستند که باعث ایجاد انگشتان چنگالی پا می شوند. عواملی که سبب بروز این موارد می شوند؛ می توانند ژنتیکی یا اکتسابی باشند. به طور کلی مهمترین عوامل ایجاد انگشتان چنگالی در پا عبارتند از:
عوامل ژنتیکی: برخی افراد به صورت مادرزادی با انگشتان چنگالی شکل به دنیا می‌آیند؛ والدین اکثر این افراد به انگشتان چکشی مبتلا هستند. با اقدامات پیشگیرانه می توان از بدتر شدن این عارضه در این افراد جلوگیری کرد.
آرتریت: یکی از عوامل مهم دفورمیتی در پا ‏آرتریت است. افرادی که به آرتریت انگشتان پا دچار هستند به مرور زمان به انگشتان چنگالی مبتلا می شوند؛ زیرا در این بیماری مفصل ها دچار التهاب می شوند و به مرور زمان احساس سفتی و خشکی در مفاصل به وجود می آید. همین عامل باعث ایجاد انگشت چنگالی در پا می شود.
استفاده از کفش نامناسب: استفاده از کفش های تنگ و نامناسب مانند کفش هایی که نوک تیز هستند؛ به مرور زمان باعث ایجاد انگشتان خمیده می شوند. این کفش ها روی مفاصل انگشتان نیز تاثیر می گذارند و باعث خمیدگی مفاصل و سفت شدن آنها می شوند.
سایر عوامل ایجاد کننده این بیماری عبارتند از:
قند خون بالا
بیماری شارکو ماری توث
روماتیسم و ورم مفاصل انگشتان
سکته
فلج اطفال
فلج مغزی
اکثر عوامل ایجاد کننده این بیماری مانند شارکو ماری توث باعث می ‌شوند که عضلات و اعصاب پا دچار آسیب شوند؛ آسیب های ایجاد شده به اعصاب و عضلات باعث تحلیل عضلانی می‌ شوند و این بیماری را به وجود می آورند.

درمان انگشت چنگالی با طب فیزیکی
درمان انگشت چنگالی با طب فیزیکی

نشانه های انگشت چنگالی چیست؟

نشانه های انگشت چنگالی با توجه به میزان پیشرفت عارضه و نوع عارضه می تواند متفاوت باشد. انگشت چنگالی در دو نوع کلی انعطاف پذیر و انعطاف ناپذیر تقسیم بندی می شود. نشانه ی نوع انعطاف پذیر این است که مفصل به صورت دستی صاف می شود در حالی که در نوع سفت و غیرقابل انعطاف حتی انگشتان نیز به صورت دستی صاف نمی شوند و حرکات آنها بسیار محدود است. مهمترین نشانه های انگشتان چنگالی عبارتند از:
• احساس درد در راه رفتن
• عدم تعادل در راه رفتن
• ایجاد شدن پینه در نوک انگشتان
• ایجاد شدن میخچه در نوک انگشتان
• احساس فشار در انتهای انگشت
• حالت غیر طبیعی در سه تا از مفاصل انگشتان

راه های پیشگیری از انگشتان چنگالی پا چیست؟

اگر انگشت چنگالی پا از نوع مادرزادی و ژنتیکی باشد نمی‌توان از بروز آن جلوگیری کرد؛ تنها می ‌توان با به کار بردن راهکارهایی از پیشرفت آن جلوگیری کرد. مهمترین راه پیشگیری از انگشتان چنگالی اکتسابی شناسایی دقیق عوامل ایجاد کننده آن است. به عنوان مثال اگر یک فرد دیابتی بداند که ممکن است به مرور زمان به انگشتان چنگالی مبتلا شود؛ سعی می‌کند از طریق رژیم غذایی قند خون خود را کنترل کند و از طریق ورزش از عدم تعادل عضلانی و مبتلا شدن به این عارضه جلوگیری کند. برخی دیگر از راه های جلوگیری از انگشتان چنگالی عبارتند از:
استفاده از کفش طبی: پوشیدن کفش هایی که به اندازه کافی گشاد هستند و پاشنه های آنها در حد متعارف است؛ می تواند تا حدودی از این عارضه جلوگیری کند.
سایر راه های جلوگیری عبارتند از:
استفاده از پشتیبان های قوس پا
استفاده از ضربه گیر بین انگشتان پا
باندپیچی کردن انگشتان
استفاده از کلاهک انگشتان
انجام ورزش های کششی انگشتان پا
درمان زودهنگام میخچه و پینه

چه راهکارهایی برای درمان انگشتان چنگالی پا وجود دارد؟

متخصصان طب فیزیکی با توجه به علت ایجاد انگشتان چنگالی روش درمانی را تعیین می کنند. متخصصان از روش هایی مانند معاینه فیزیکی، گرفتن شرح حال از بیمار، عکسبرداری با اشعه ایکس، سونوگرافی داپلر و آزمایش عصب می توانند علت و درجه بیماری را تعیین کنند؛ سپس پزشک با توجه به اطلاعات به دست آمده از روش های تشخیصی روش هایی را برای درمان انتخاب می کند. روش های درمانی انگشتان چنگالی عبارتند از:
لیزر درمانی: اگر پزشک متخصص متوجه التهاب مفاصل در بیمار شده باشد و بیمار به تازگی به انگشتان چنگالی مبتلا شده باشد می تواند از طریق لیزر پرتوان به درمان این بیماری کمک کند. لیزر با افزایش جریان خون و رفع التهاب مفاصل به بازتوانی بیمار کمک می کند.
طب سوزنی: اگر در این بیماری اعصاب انگشتان پا درگیر شده باشد و فشردگی عصب مشاهده شود؛ از طریق طب سوزنی می توان این بیماری را درمان کرد.
تمرینات کششی: ورزش درمانی می تواند نقش موثری در بازتوانی بیمار داشته باشد. حرکات کششی مانند بلند کردن اجسام با استفاده از انگشتان، بلند کردن و فشار دادن انگشتان پا و باز کردن انگشتان پا می ‌توانند جزو این تمرینات باشند.
ممکن است پزشک متخصص از چندین روش درمانی به صورت همزمان استفاده کند. بستن آتل، تقویت عضلات انگشتان پا از طریق فیزیوتراپی و ورزش از دیگر روش های درمانی هستند که همزمان با روش های دیگر طب فیزیکی به کار گرفته می شوند.

درمان انگشت چنگالی با طب فیزیکی

نتیجه گیری
انگشتان چنگالی پا یکی از عوارض مربوط به انگشتان پا است که در آن چهار انگشت پا به صورت همزمان حالتی خمیده به خود می‌گیرند؛ عوامل ژنتیکی، روماتیسم مفصلی، آرتروز انگشتان پا و بیماری دیابت می توانند در بروز این بیماری نقش مهمی ایفا کنند. مراجعه به موقع به متخصص طب فیزیکی می تواند از پیشرفت بیماری به صورت چشمگیری جلوگیری کند. برای درمان این بیماری می توانید به مطب دکتر سارا سادات محسن الحسینی متخصص طب فیزیکی در تهران مراجعه کنید.

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات وعضو انجمن کشوری و جهانی طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *