تعویض مفصل

نقش فیزیوتراپی در جراحی تعویض مفصل

آنچه می خوانید...

آرتروز و درد مفاصل از مشکلات رایجی است که مردم در سراسر جهان با آن مواجه هستند. اگرچه تعدادی از درمان ها برای کاهش درد وجود دارد، بیمارانی که از بیماری های مزمن رنج می برند ممکن است برای افزایش عملکرد طبیعی روزانه تحت عمل جراحی تعویض مفصل قرار گیرند. با این حال، انجام تعدادی از مراحل بعد از جراحی ضروری است تا اطمینان حاصل شود که به خوبی بهبود می‌یابید و می‌توانید مانند قبل حرکت کنید، یکی از گام‌های اصلی فیزیوتراپی است. بدون درمان فیزیوتراپی، ایمپلنت یا پروتز شما ممکن است تفاوتی در اجازه حرکت ایجاد نکند و اثرات جراحی را معکوس کند. این دلیلی است که نباید پس از تعویض مفصل، فیزیوتراپی را از دست بدهید. .

فیزیوتراپی در جراحی تعویض مفصل

فیزیوتراپی تعویض مفصل شامل چه مواردی است؟

فیزیوتراپی یک فرآیند توانبخشی است که در آن تحرک به تدریج به مفصل و عضله پس از جراحی تعویض مفصل بازیابی می شود. شدت تمرینات فیزیوتراپی درست از روز اول پس از عمل تا بهبودی کامل بیمار به آرامی افزایش می یابد. اساساً شامل برخی تمرینات برای تمرین منظم در خانه، توسط خودتان، و همچنین جلسات روزانه یا هفتگی است که توسط فیزیوتراپیست، در صورت لزوم، انجام می شود. در طول فیزیوتراپی، می توانید یک فیزیوتراپیست خانگی را انتخاب کنید که به طور منظم برای انجام تمرینات و درمان به خانه شما می آید، یا می توانید از یک مرکز فیزیوتراپی دیدن کنید. انجام فقط تمرینات توصیه شده توسط یک متخصص آموزش دیده ضروری است، زیرا ممکن است بدون راهنمایی یک متخصص به مفصل مصنوعی خود آسیب برسانید.

فیزیوتراپی مفصل و عضله

فیزیوتراپی بهبودی شما را تسریع می کند.

تمرین‌ها و فعالیت‌هایی که رژیم فیزیوتراپی شما را تشکیل می‌دهند، برای برآورده کردن اهداف منحصربه‌فرد و نیازهای مراقبت بهداشتی شما طراحی شده‌اند. علیرغم مراقبت های فردی، همه از مزایای سلامتی یکسانی برخوردار می شوند.

فیزیوتراپی کلید موارد زیر است:

  • تسکین درد شما
  • کاهش التهاب
  • حفظ گردش خون
  • بازیابی قدرت و تحرک مفصل
  • تقویت عضلات پشتیبان
  • رفع سفتی مفاصل و عضلات
  • بهبود تعادل شما
  • بازیابی راه رفتن عادی

تمرکز بر این لیست از مزایا می تواند به شما کمک کند در روزهای اولیه توانبخشی با عادت کردن به مفصل جدید خود انگیزه داشته باشید و درد پس از جراحی را تحمل کنید.شما بلافاصله پس از جراحی فرصتی دارید که در آن می توانید دامنه حرکتی مفصل جدید خود را بازیابی کنید. اما اگر حرکت نکنید و فیزیوتراپی نکنید، بافت اسکار ایجاد می‌شود که حرکت را محدود می‌کند و عضلات شما ضعیف می‌شوند. عملکرد مفصل جدید شما به تقویت عضلات اطراف بستگی دارد.

فیزیوتراپی پس از جراحی تعویض مفصل

پیش آمادگی (فیزیوتراپی قبل از جراحی تعویض مفصل)

پیش آماده سازی کاری است که شما برای انجام عمل جراحی انجام می دهید. این امر به ویژه مهم است، زیرا شواهد نشان می‌دهد که هر چه بهتر به سمت جراحی پیش بروید، احتمال بهبودی شما بعد از جراحی بهتر خواهد بود. حتی پیشرفت های کوچک در قدرت و انعطاف پذیری احتمالاً نتیجه کلی شما را بهبود می بخشد.

مرحله پیش آماده سازی همچنین زمان ایده آلی برای ثبت اقدامات نتیجه ای است که منجر به جراحی می شود، مانند دامنه حرکت. سپس فیزیوتراپیست شما می تواند این موارد را در مقاطع خاصی از زمان پس از جراحی مقایسه کند تا پیشرفت شما را پیگیری کند و مطمئن شود که نقاط عطف خاصی برآورده شده است. تمرینات اولیه و تمرینات کمک حرکتی که پس از جراحی ملزم به انجام آنها خواهید بود نیز می توانند در این جلسات پوشش داده شوند. این به شما این امکان را می دهد که در سریع ترین زمان ممکن پس از عمل به بازتوانی برسید.

توانبخشی (فیزیوتراپی بعد از جراحی تعویض مفصل)

در ابتدا توانبخشی بر مدیریت درد و تورم و سپس بهبود دامنه حرکتی و قدرت تا حد ممکن تمرکز خواهد داشت. فیزیوتراپی در این مرحله برای تسریع بهبودی و اطمینان از دستیابی به نتیجه مطلوب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

توانبخشی مختص بیمار و مفصل خواهد بود، اما ممکن است شامل درمان دستی، تمرین درمانی پیشرونده، مدیریت تورم، آموزش مجدد راه رفتن و اصلاح وضعیت بدن باشد. فیزیوتراپیست شما از ترکیبی از تکنیک ها برای ارائه یک برنامه توانبخشی فردی استفاده می کند که بر اساس نیازها و کمبودهای شما و همچنین پروتکل جراح هدایت می شود.

محافظت در برابر عوارض تعویض مفصل

جراحی تعویض مفصل به جراحان نیاز دارد که عضلات و رباط ها را برای جایگزینی مفصل آسیب دیده برش دهند. بنابراین، مانند همه انواع جراحی، برای این کار نیز باید در حین بهبود زخم ها استراحت کنید. در حالی که روش‌های تعویض مفصل با حداقل تهاجم زمان بهبودی سریع‌تر و نتایج بهبود یافته را امکان‌پذیر می‌سازد، شما همچنان برای بهبودی به زمان نیاز دارید.

خطر عدم تحرک این است که خطر عوارض از جمله لخته شدن خون را افزایش می دهد. این لخته‌های خون می‌توانند شکسته شوند، از طریق سیستم گردش خون به قسمت‌های دیگر بدن منتقل شوند و انسداد ایجاد کنند. اگر به قلب برود می تواند کشنده باشد.

از این رو، پزشکان معمولاً به بیماران توصیه می کنند که تمرینات فیزیوتراپی را در اسرع وقت پس از جراحی شروع کنند. چند تمرین اولی که انجام می دهید ممکن است به سادگی چرخاندن مچ پا باشد. این حرکات به بهبود گردش خون کمک می کند و از تشکیل لخته های خون جلوگیری کند.

تعویض مفصل

سخن پایانی

طب فیزیکی و توانبخشی شاخه‌ای از علم پزشکی است که در کنار تشخیص و درمان بر توانبخشی و بهبود کیفیت بیماران نیز تمرکز دارد. علاوه بر این روش‌های درمانی تجویز شده، غیرتهاجمی و بدون نیاز به جراحی است. بسیاری از افراد درگیر با اختلالات عصبی، عضلانی، اسکلتی، قلبی عروقی، ریوی و … می‌توانند با هزینه‌ای مناسب از خدمات طب فیزیکی و توانبخشی استفاده کنند. دکتر سارا سادات محسن حسینی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به شما در درمان بیماری خود نوین ترین و اثر بخش ترین روش ها کمک خواهند کرد.

لیزرپرتوان

تکارتراپی

تزریق پلاسما

شاک ویوتراپی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات وعضو انجمن کشوری و جهانی طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *