درمان آرتروز ستون فقرات بدون جراحی

آرتروز ستون فقرات از بیماری های دردناک ستون فقرات است که در اثر ساییدگی مفصل ها و پارگی دیسک ایجاد می شود. مفصل های فاست که مفصل های ستون فقرات هستند و در دو طرف نخاع و دیسک مرکزی قرار می گیرند؛ در این بیماری دچار آسیب جدی می شوند. معمولاً افراد بالای ۶۰ سال بیش از دیگران به این عارضه دچار می شوند. آرتروز ستون فقرات با نام اسپوندیلوز نیز شناخته می شود. برای درمان آرتروز ستون فقرات روش های غیر جراحی به کار برده می شود. در ادامه مطلب عوامل، علائم و درمان این بیماری ذکر می شود.

عوامل به وجود آورنده آرتروز ستون فقرات چیست؟

عوامل به وجود آورنده آرتروز ستون فقرات به فاکتورهای متعددی مانند سن، سبک زندگی، وضعیت کلی بدن و شغل می تواند وابسته باشد. برخی از مهم ترین عوامل ایجاد این بیماری عبارتند از:

انجام حرکات سنگین و مکرر

انجام دادن ورزش های سنگین مانند وزنه برداری می تواند به مرور زمان باعث ساییدگی مهره های کمر و از بین رفتن مفصل ها شود. افرادی که شغل آنها بلند کردن و حمل اجسام است نیز به مرور زمان به علت ساییدگی مهره های کمر به آرتروز ستون فقرات دچار می شوند.

افزایش سن

آرتروز کمر یکی از مشکلات شایع در میان سالمندان است که علت آن فرسودگی ساختار ستون فقرات در اثر افزایش سن است. سبک زندگی و شغل فرد در شدت بیماری و زمان بروز آن بسیار تأثیر دارد.

اضافه وزن

افراد مبتلا به اضافه وزن در صورتی که برای رژیم و کاهش وزن اقدام نکنند؛ به مرور زمان به علت فشار بیش از حد مفصل های کمر به این عارضه دچار خواهند شد.

عوامل ژنتیکی

برخی از ناهنجاری های ژنتیکی ستون فقرات یا نقص های مادرزادی در ساختار مفصل و غضروف می‌تواند سبب بروز این بیماری شود. این افراد ممکن است در سنین پایین تر آرتروز کمر را تجربه کنند.

سبک زندگی

سبک زندگی فرد در بروز این بیماری بسیار تأثیر دارد. به عنوان مثال افرادی که ورزش نمی کنند، دخانیات مصرف می کنند و فعالیت هایی مانند خم و راست شدن زیاد انجام می دهند یا در طول روز زیاد می نشینند؛ بیشتر از سایر افراد در معرض این بیماری قرار دارند.

آسیب های ستون فقرات

ممکن است در طول زندگی آسیب هایی به ستون فقرات وارد شود؛ شکستگی یک یا چند مهره، تصادف، وارد شدن ضربه به ناحیه کمر از جمله این آسیب ها است که در صورت درمان ناقص می تواند به مرور زمان باعث تخریب ساختار مفصل و غضروف و در نتیجه آرتروز کمر شود. بررسی های اپیدمیولوژی این بیماری نشان داده است که زنان دو برابر مردان احتمال دارد به آرتروز کمر مبتلا شوند؛ زیرا زنان پس از دوران یائسگی با مشکلات استخوانی بیشتری مانند پوکی استخوان مواجه می شوند. این مشکلات استخوانی می‌تواند به مرور زمان باعث فرسایش دیسک و مهره ها شود. همچنین طی بررسی های اپیدمیولوژی پزشکان به این نتیجه رسیدند که افراد مبتلا به دیابت، نقرس، روماتیسم مفصلی، انواع آرتریت مانند آرتریت روماتوئید بیشتر در معرض این بیماری هستند. برخی از علائم آرتروز ستون فقرات عبارتند از:
  • احساس درد در شانه، بازو، دست و انگشتان
  • سفت شدن گردن و شانه بعد از بیدار شدن
  • بی حسی و احساس سوزش در قسمت گردن و شانه
  • مبتلا شدن به سردرد در قسمت پشت سر
  • از دست دادن تعادل بدن هنگام حرکت
  • ایجاد اختلال در بلع در موارد شدید و پیشرفته
  • احساس درد شدید در ناحیه کمر خصوصاً بعد از خم شدن
  • درد عصب سیاتیک
  • احساس سوزش در قسمت پا، ران و کمر
  • ایجاد مشکل در دفع ادرار و مدفوع در موارد شدید
فرد مبتلا با توجه به شدت بیماری و ناحیه درگیر ممکن است؛ تنها چند علامت را نشان دهد.
درمان آرتروز ستون فقرات بدون جراحی

پزشک متخصص طب فیزیکی با گرفتن شرح حال از بیمار، گرفتن آزمایش خون و انجام تصویربرداری از ستون فقرات ناحیه درگیر و میزان شدت بیماری را تعیین می‌کند و با استفاده از این پارامتر نحوه درمان آرتروز ستون فقرات را مشخص می کند. در موارد خفیف و متوسط می توان از روش های بدون جراحی برای درمان آرتروز ستون فقرات کمک گرفت. برخی از این روش های مؤثر عبارتند از:

ورزش درمانی

متخصص طب فیزیکی با دادن برنامه تمرینی به بیمار اقدام به درمان آرتروز ستون فقرات بدون جراحی می کند. متخصص طب فیزیکی در ورزش درمانی روی تقویت ماهیچه های کمر و گردن تمرکز می کند. تمرینات مخصوص با کش های ورزشی انجام می شود؛ تمرینات ورزشی در آب، نرمش مفصل های پشت بدن، حرکت های کششی و یوگای ملایم از جمله این تمرینات است. پزشک متخصص طب فیزیکی از طریق روش های مختلف غیر جراحی برای درمان آرتروز ستون فقرات اقدام می کند. برخی روش ها مانند ازون‌تراپی، تحریک الکتریکی، لیزر تراپی، مگنت تراپی، سرما و گرما درمانی و اولتراسوند تراپی برای درمان گرفتگی عضلات، درد و التهاب مفصل ها به کار برده می شود. برای تأثیر بیشتر این روش ها پزشک متخصص طب فیزیکی ممکن است از درمان های دستی و ماساژ عمیق پوست نیز کمک بگیرد. این روش ها روی ساختار ستون فقرات تأثیر زیادی نمی گذارند بلکه باعث کاهش عوارض آرتروز ستون فقرات می شوند. به همین سبب روش های فیزیوتراپی در کنار روش های ورزش درمانی به صورت تلفیقی به کار می روند.

پوشیدن بریس

متخصص طب فیزیکی برای کاهش علائم بیماری به صورت موقت می تواند بریس را برای بیماران تجویز کند. بیماران پس از پوشیدن بریس می توانند روش های فیزیوتراپی را در پی بگیرند و با بهبود علائم دیگر از بریس استفاده نکنند. پوشیدن بریس به مدت طولانی می تواند مشکلات بیشتری به دنبال آورد و باعث ضعیف شدن بیشتر عضلات شود.

تزریق در مفصل فاست

پزشک متخصص طب فیزیکی از تزریق استروئید برای کاهش علائم آرتروز کمر استفاده می کند. تزریق استروئید نقشی در درمان آرتروز ستون فقرات ندارد بلکه باعث از بین رفتن درد و کاهش التهاب می شود. علاوه بر تزریق استروئید پزشک متخصص طب فیزیکی ممکن است هیالورونیک اسید را برای تزریق انتخاب کند. این ژل نقش مایع مفصلی را ایفا می کند و باعث بهبود حرکت مفاصل می شود و تا حدودی منجر به درمان آرتروز ستون فقرات خواهد شد. می توان از گاز ازون هم برای تزریق داخل مفاصل استفاده کرد که از طریق افزایش گردش خون باعث بهبود می گردد.
درمان آرتروز ستون فقرات بدون جراحی

درمان آرتروز ستون فقرات در صورتی که از خفیف تا متوسط باشد؛ با روش های غیر جراحی امکان پذیر است. متخصص طب فیزیکی دکتر سارا سادات محسن الحسینی با تلفیقی از روش های فعال و انفعالی طب فیزیکی اقدام به درمان آرتروز ستون فقرات می کند. ورزش درمانی، تزریق ژل هیالورونیک اسید در مفصل، ماساژ عمیق پوست و روش های فیزیوتراپی در درمان آرتروز ستون فقرات و کاهش علائم بیماری نقش ایفا می کنند. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و گرفتن وقت قبلی از طریق شماره‌های درج شده در سایت اقدام کنید. تکارتراپی چیست و چگونه انجام میشود نوار عصب و عضله در درمان شاک ویو تراپی چونه انجام میشود لیزر پرتوان چیست متخصص توانبخشی