درمان تورتیکولی با طب فیزیکی

تورتیکولی یا بیماری کجی گردن اختلالی است که در آن عضلات گردن به صورت غیر ارادی منقبض می‌شوند و به علت کاهش خاصیت ارتجاعی فیبرهای عضلانی جهت گردن به یک سمت مایل می‌شود. این اختلال می‌تواند به صورت مادرزادی رخ دهد در نتیجه در نوزادان نیز مشاهده می‌شود. گردن کج شده به سمت شانه می‌تواند در حالت پایین‌تر یا بالاتر از حالت نرمال مشاهده شود. خوشبختانه با روش‌های نوین طب فیزیکی درمان تورتیکولی امکان‌پذیر شده است. در ادامه مطلب در خصوص عوامل و علائم بیماری و روش درمان آن مطالبی بیان خواهد شد.

عوامل به وجود آورنده تورتیکولی چیست؟

عوامل به وجود آورنده تورتیکولی وابستگی زیادی به نوع بیماری دارد. این بیماری در انواع موقت، ثابت، مادرزادی و دیستونی گردن تقسیم بندی می‌شود.

عوامل به وجود آورنده کجی گردن موقت عبارتند از:

عفونت های ناحیه گردن

عفونت‌هایی که در قسمت گردن به وجود می‌آید ممکن است باعث تورم غدد لنفاوی این قسمت شود و به صورت موقت کجی گردن را به وجود آورد. همچنین عفونت گوش می‌تواند باعث تورم غدد لنفاوی گردن و کج شدن گردن به همان سمت شود. این عفونت‌ها ممکن است در اثر آنفولانزا و سرماخوردگی به وجود بیایند.

مصرف برخی داروها

برخی از داروهای ضد افسردگی، ضد روان‌پریشی و ضد تهوع عوارضی چون کجی گردن را به دنبال می‌آورند. این عوارض موقت است و به‌مرورزمان و با درمان تورتیکولی از بین می‌رود.

آسیب های فیزیکی

برخی از آسیب‌های فیزیکی در ناحیه گردن، مانند تصادفات و سایر آسیب‌های خارجی به گردن می‌تواند باعث کجی گردن شود. استفاده بیش از حد از عضلات گردن: استفاده بیش از حد و غیر صحیح از عضلات گردن هم ممکن است باعث کجی گردن به صورت موقت شود.
درمان تورتیکولی با طب فیزیکی

عوامل تورتیکولی ثابت عبارتند از:

• مشکلات اسکلتی بدن
  • اگر به استخوان‌های گردن آسیبی وارد شود یا نخاع در قسمت گردن دچار آسیب فیزیکی شود می‌تواند باعث کجی گردن مزمن شود.
  • تومور: ایجاد تومورهای سرطانی و غیر سرطانی که باعث فشار آمدن به اعصاب گردن می‌شوند؛ ممکن است سبب کجی گردن مزمن شوند.
  • آرتروز مهره های گردن: تخریب مفاصل مهره‌های گردن، تنگی کانال نخاعی مهره‌های گردن و کاهش مایع مفصلی می‌تواند باعث ایجاد تورتیکولی مزمن شود.

عوامل تورتیکولی مادرزادی عبارتند از:

• عوامل ژنتیکی: اگر مهره‌های گردن کودک در فرم غیر صحیحی قرار بگیرند یا در دوران جنینی مهره‌ها به صورت دفرمه به یکدیگر جوش بخورند؛ سندروم کلیپل – فایل یا تورتیکولی مادرزادی به وجود می‌آید. ممکن است کودکان به دنیا آمده با این شرایط اختلالات دیداری و شنیداری داشته باشند.
  • تورتیکولی ایدیوپاتیک: در برخی از موارد کجی گردن بدون علت ناشناخته به وجود می‌آید که در این موارد به آن تورتیکولی ایدیوپاتیک گفته می‌شود.
  • عوامل دیستونی گردن: انقباض شدید و غیر ارادی عضله‌ها مانند عضله نواری گردن و عضله ذوزنقه‌ای و سایر عضله‌ها از عوامل ایجاد این بیماری است. در برخی از موارد نادر نقص در ژن DTY1 می‌تواند سبب بروز این عارضه شود.

تشخیص و درمان تورتیکولی با روش‌های نوین طب فیزیکی

متخصصین طب فیزیکی از طریق روش‌های دقیق تشخیصی نوع کجی گردن، میزان کجی گردن را تأیید می‌کنند. سی تی اسکن، ام آر آی، اسکن گردن با امواج اولتراسوند، گرفتن نوار عصب و عضله، بررسی عصب کرانیال چشم و معاینات فیزیکی از جمله این روش‌ها هستند. پس از تشخیص، متخصص طب فیزیکی با توجه به عامل به وجود آورنده بیماری، وضعیت کلی سلامت بیمار و نوع کجی گردن اقدامات لازم را برای درمان انجام می‌دهد. از جمله روش‌های نوین طب فیزیکی برای درمان تورتیکولی عبارتند از:

گردنبند طبی

متخصص طب فیزیکی در صورت نیاز برای بیمار بریس یا گردنبند طبی تجویز می‌کند. هیچ گاه نباید به صورت خود سرانه از گردنبند طبی استفاده کرده زیرا ممکن است برخی افراد دچار اسپاسم غیر طبیعی شوند. در حالی که ممکن است گردن بند طبی برای برخی از افراد بسیار مفید باشد و با پشتیبانی کردن از بخش‌های ضعیف گردن، ثابت نگه داشتن گردن و کاهش درد و آسیب‌های گردن باعث درمان تورتیکولی شود.

روش های فیزیوتراپی

پزشک متخصص طب فیزیکی از طریق روش‌های مختلف فیزیوتراپی مانند گرما درمانی، سرما درمانی، الکترو تراپی، ماساژ عمیق پوست و شاک ویو تراپی می‌تواند به درمان تورتیکولی کمک کند. روش‌های فیزیوتراپی به دو دسته روش‌های فعال و انفعالی تقسیم بندی می‌شوند. روش‌های فعال مانند حرکات ورزشی باعث تعادل و استقامت مهره‌ها و ماهیچه‌ها می‌شود و روش‌های انفعالی مانند شاک ویو تراپی با افزایش جریان گردش خون، انتقال انرژی به نواحی درگیر و مزمن و تحریک بازسازی استخوان‌ها و بافت‌های نرم، در ناحیه درگیر تأثیر می‌گذارند و به درمان تورتیکولی کمک می‌کنند. گرما درمانی، سرما درمانی و ماساژ کمک شایانی به کاهش درد، کاهش سفتی و سختی عضله‌ها می‌کنند و عوارض تورتیکولی را کاهش می‌دهند. بیوفیدبک روشی است که متخصص طب فیزیکی با استفاده از بازی‌های کامپیوتری و انتقال فیدبک از طریق بینایی به مغز بیمار، کمک به کاهش اسپاسم عضله و ریلکس شدن آن می‌کند.

درمان دستی

پزشک متخصص طب فیزیکی از طریق دست‌کاری و حرکت دادن گردن در موقعیت‌های تعیین شده و با نیروی معین به وسیله دست خود، اقدام به درمان تورتیکولی می‌کند. این روش درمانی به بافت‌های گردن کمک می‌کند تا حرکات طبیعی خود را بازیابند.
درمان تورتیکولی با طب فیزیکی

تورتیکولی یا کجی گردن که ممکن است با علائمی چون انقباضات مداوم عضلات گردن، قرار گرفتن سروگردن در وضعیت غیر طبیعی، درد شدید در ناحیه گردن، حرکات تشنجی سر، سفتی گردن و سردرد بروز پیدا کند؛ یکی از اختلالاتی است که برای درمان آن باید به متخصص طب فیزیکی مراجعه کرد. برای درمان انواع کجی گردن با استفاده از روش‌های غیر تهاجمی می‌توانید به مطب دکتر سارا سادات محسن الحسینی مراجعه کنید. دکتر حسینی با تلفیقی از روش‌های فیزیوتراپی مانند ماساژ دستی، الکترو تراپی، لیزر تراپی، امواج اولتراسوند و آموزش حرکات ورزشی مؤثر این عارضه را درمان می‌کند. تکارتراپی چیست و چگونه انجام میشود نوار عصب و عضله در درمان شاک ویو تراپی چونه انجام میشود لیزر پرتوان چیست متخصص توانبخشی