دیسک کمر در بارداری

آیا دیسک کمر در بارداری خطرناک است؟

درمان دیسک کمر در هنگام بارداری یکی از چالش هایی است که امروز بسیاری از زنان باردار با آن روبرو هستند. در زمان بارداری پاره ایی از شرایط منجر به آسیب پذیری فیزیکی مادران می گردد. یکی از این شرایط کمر درد های شدید و دیسک کمر می باشد. علاوه بر سنگین شدن و تغییر های فیزیکی بدن مادر، یک سری هورمون ها منجر به تحریک پذیری ستون فقرات مادر شده و در نتیجه منجر به کمر درد می شود. بنابراین اگر می خواهید باردار شوید و دیسک کمر دارید و یا پروسه بارداری را سپری می کنید و از کمر درد رنج می برید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

دلایل دیسک های کمری و کمر درد در بارداری

در هنگام بارداری به دلیل رشد جنین، سایز شکم و رحم مادر هر روز بزرگ و بزرگتر می شود. رشد جنین به مغز فرمان ترشح هورمونی به نام ریلاکسین را می دهد. در نتیجه ترشح این هومون لگن مادر برای زایمان آمادگی پیدا می کند. بزرگ شدن شکم و لگن منجر به جابه جایی مرکز سقل بدن و در نتیجه بیرون زدن دیسک می شود. لذا در مادرانی که زمینه کمر درد دارند یا مادران سالم ممکن است مشکل کمر درد بسیار شایع گردد.

چه زمانی باید به جهت درمان دیسک کمر به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی کمر درد بیشتر از ۲ هفته زمان ببرد باید آنرا جدی گرفت. زیرا ممکن است نشانه بیماری های نظیر، زایمان زودرس، دیسک کمر، عفونت ادراری باشد. در صورتی که پزشک در نتیجه معاینه متوجه بیرون زدگی دیسک شود، سریعا باید درمان شروع شود.

درمان دیسک کمر در بارداری

همان طور که گفته شد عواملی مانند افزایش وزن نوزاد منجر به افزایش فشار بر ستون فقرات مادر و در نتیجه دیسک کمر می گردد. امروزه درمان کمر درد در هنگام بارداری یکی از مواردی می باشد که منجر به مراجعه زنان باردار به به پزشکان متخصص می باشد. اغلب مادران مراجعه کنند نمی دانند که علت کمردرد هایشان فتق دیسک یا بیرون زدگی دیسک است، بنابران پزشک پس از معاینه و تشخیص معمولا روش های ماساژ درمانی نظیر درمان فیزیوتراپی، ماساژ درمانی، تحریک الکتریکی عصب از روی پوست درمان دستی، کایروپراکتیک، طب سوزنی، اعمال گرما و سرما، کایروپراکتیک، و ورزش‌های مخصوص را تجویز می نماید. در ادامه به بررسی هر یک از این روش ها خواهیم پرداخت.

درمان دارویی

مصرف داروها در زمان بارداری توصیه نمی گردد. زیرا  بسیاری از داروها اثر مخری بر روی جنین دارند. لذا در صورت وجود دیسک کمر در هنگام بارداری حتما به پزشک متخصص مراجعه و درمان هایی نظیر فیزیوتراپی یا طب سوزنی را انجام دهید.

درمان دیسک کمر بارداری با استفاده از گرما و سرما

این روش، درمانی موقت برای دیسک کمر بارداری می باشد و در زمان کوتاهی درد را کاهش دهد.

طب سوزنی برای درمان دیسک کمر بارداری

این روش یکی از روش های مکمل و بسیار قدیمی به منظور درمان دیسک کمر در بارداری می باشد. در این روش با استفاده از سوزن های ریز موضع درد تحریک می شود و بدن اقدام به بازسازی نقطه آسیب دیده می نماید. این روش بی خطر و امن بوده، تهوع و درد را التیام می بخشد و با کمک آن اکثر مشکلات دیسک کمر بارداری را میتوان درمان نمود.

تحریک الکتریکی عصب از روی پوست(TENS)

دستگاه تنتس را می توان در منزل تهیه نمود و با استفاده از تکانه های آن اقدام به درمان درد دیسک کمردرهنگام بارداری نمود. همچنین ممکن است پزشک متخصص از این دستگاه بهره بگیرد.

طب فیزیکی و فیزیوتراپی

با مراجعه به متخصص می توان برنامه مناسبی با توجه به درصد بیرون زدگی دیسک تهیه نمود. فیزو تراپ با انجام ماساژ و استفاده از دستگاه های پیشرفته اقدام به درمان می نماید. این روش یکی از درمان های بسیار موثر در درمان دیسک کمر بارداری می باشد.

درمان‌های دستی (کایروپرکتیک)

یکی از مواردی که توسط متخصص طب فیزیکی انجام می شود، درمان کایروپرکتک می باشد. این روش درمان بسیار موثری بوده و درد را التیام می بخشد. در این روش از روش های درمان دستی مفاصل استفاده شده و با تجویز ورزش هایی مشکلات بیرون زدگی دیسک درمان می گردد. این روش بسیار ایمن و بی خطر می باشد ولیکن حتما قبل از انجام آن با پزشک مشورت کنید.

ورزش های مناسب کمر درد در بارداری

با انجام ورزش هایی نظیر، تمرینات کششی، یوگا، شنا، پیاده وری و رعایت نحوه نشستن می توانید درد دیسک کمر را کاهش داده یا از ابتلا به آن جلوگیری کنید. شایان ذکر است که هیچ گاه ورزش را خودسر انجام ندهید و در خصوص ورزش مناسب خودتان با مربی متخصص مشورت کنید. متخصص ممکن است حرکات ورزشی نظیر تیلت لگن، اسکات مقابل دیوار، را تجویز نماید.

اقدامات پس از درمان دیسک کمر بارداری

پس از بهره گیری از روش های درمان، باید حتما مراقبت هایی انجام شود که مشکل دیسک کمر ریشه کن شده و حاد نگردد. برای مثال با مشورت پزشک حرکت های ورزشی مناسب انجام گیرد، اصول نشستن رعایت شود و شب ها خواب به پهلو رعایت گردد. همچنین در دوران بارداری و پس از زایمان از فشار بر ستون فقرات و حمل بار سنگین خودداری شود.

هزینه درمان دیسک کمر در بارداری

هزینه درمان کمر درد در بارداری بسته به کلینیک و درمانگاه، نوع بیمه و دستمزد پزشک می باشد. بنابراین در خصوص هزینه با متخصص طب فیزیکی مشورت شود.

کلام آخر

کمر درد و دیسک کمر از موارد بسیار شایع بارداری می باشد. درد کمر ممکن است مزمن گردیده و تا پایان عمر ادامه دار باشد. لذا در زمان بارداری یا پس از آن اگر دچار کمر درد و یا دیسک کمر شدید حتما آن را جدی بگیرید و به جهت درمان به بهترین متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات مراجعه نمایید.