مچ پا

فیزیوتراپی برای درمان انواع آسیب های مچ پا مناسب است؟

رگ به رگ شدن مچ پا و (شکستگی مچ ) چیست؟

رگ به رگ شدن مچ پا زمانی است که رباط های مچ پا پاره می شوند. شکستگی مچ پا یا شکستگی مچ پا زمانی است که یک یا چند استخوان در مچ پا شکسته شود. رگ به رگ شدن ها و شکستگی های شدید علائم مشابهی دارند (درد، تورم، کبودی، حساسیت) و هر دو در اثر پیچاندن یا چرخش مچ پا، زمین خوردن یا افتادن، یا ضربه به مچ پا ایجاد می شوند. پیچ خوردگی سریع تر بهبود می یابد، اما ممکن است تا شش هفته طول بکشد تا شکستگی مچ پا بهبود یابد.

آناتومی

مفصل مچ پا یک مفصل لولا است که بین درشت نی و نازک نی تشکیل شده و به پا اجازه می دهد تا به سمت بالا و به سمت پایین خم شود. مفصل همچنین امکان چرخش کمی را فراهم می کند. دو استخوان پا، تالوس و پاشنه (استخوان پاشنه) به هم متصل می شوند و مفصل را تشکیل می دهند که به پا اجازه می دهد پهلو به پهلو بچرخد.

ثبات مفصل ناشی از آرایش ساختاری استخوان ها و رباط های اطراف آن است. رباط ها با جلوگیری از میزان حرکت پهلو به پهلو، ثبات را ایجاد می کنند.

فیزیوتراپی مچ پا

رباط های مچ پا چه می کنند؟

رباط های مچ چندین کار مهم دارند. آنها:

• هنگامی که پای شما به سطح برخورد می کند، شوک را جذب می کنند.
  • استخوان های پای خود را با ساق پای خود وصل کنید.
  • استخوان ها را در موقعیت مناسب نگه میدارند.
  • از پیچ خوردگی، تا شدن یا جمع شدن مچ پای خود جلوگیری می کنند.
  • مفصل مچ پا را تثبیت می کنند (که توسط استخوان های پایین ساق پا و تالوس تشکیل شده است).
  • مچ پا را از حرکت در جهات ناامن غیر طبیعی باز می دارند
درمان مچ پا

چگونه بفهمم پایم پیچ خورده ؟

پیچ خوردگی مچ پا باعث ایجاد درد، تورم، کبودی وحساسیت در اطراف مفصل مچ می شود و همچنین تحمل وزن روی پای آسیب دیده را دشوار یا غیرممکن می کند. علائم می تواند شبیه یا یکسان با شکستگی مچ باشد، بنابراین مهم است که برای تشخیص مناسب به پزشک مراجعه کنید.

علائم خاص پیچ خوردگی مچ پا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد در یک یا هر دو طرف مچ ،
  • تورم، اغلب گسترده، در سرتاسر مفصل مچ ،
  • حساسیت روی پوست اطراف مچ ،
  • ناتوانی در تحمل وزن یا حرکت دادن مچ ،
  • قرمزی یا کبودی پوست اطراف مچ ،
  • ممکن است در طی یک رگ به رگ شدن شدید صدایی مانند پاپ یا ضربه ناگهانی ایجاد شود.
  • اگر بلافاصله یا پس از پیچاندن یا چرخاندن مچ پای خود هر یک از این علائم را تجربه کردید، احتمال دارد که دچار پیچ خوردگی مچ پا شده باشید. از آنجایی که پیچ خوردگی مچ پا و شکستگی مچ پا می تواند علائم مشابهی را نشان دهد، در اسرع وقت برای تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کنید.
توانبخشی پا

درجات مختلف پیچ خوردگی مچ پا

رگ به رگ شدن پا آسیب بسیار شایعی است. پیچ خوردگی پا ممکن است برای ورزشکاران و غیرورزشکاران، کودکان و بزرگسالان اتفاق بیفتد. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که در ورزش شرکت می کنید یا حتی با پا گذاشتن روی یک سطح ناهموار.
پیچ خوردگی پا زمانی اتفاق می افتد که پا بیش از حرکات طبیعی خود بپیچد، بچرخد یا بغلطد. اگر پا به طور ناهموار بر روی سطحی، فراتر از نیروی طبیعی گام برداشتن، کاشته شود، ممکن است پیچ خوردگی نیز رخ دهد. این باعث می شود که رباط ها در یک موقعیت غیر طبیعی بیش از محدوده طبیعی خود کشیده شوند. رباط یک ساختار الاستیک است. رباط ها معمولاً در محدوده خود کشیده می شوند و سپس به وضعیت طبیعی خود باز می گردند. هنگامی که یک رباط مجبور می شود بیش از محدوده طبیعی خود کشیده شود، رگ به رگ شدن رخ می دهد. رگ به رگ شدن شدید باعث پارگی واقعی الیاف الاستیک می شود.

رگ به رگ شدن پا

سه درجه برای پیچ خوردگی مچ پا وجود دارد که بر اساس میزان نیرو تعیین می شود :

• درجه ۱: کشیدگی یا پارگی جزئی رباط با حساسیت خفیف، تورم و سفتی. مچ پا احساس ثبات می کند و معمولاً می توان با حداقل درد راه رفت.
  • درجه ۲: رگ به رگ شدن شدیدتر، اما پارگی ناقص با درد، تورم و کبودی متوسط. اگرچه احساس می شود تا حدودی پایدار است، اما نواحی آسیب دیده در لمس حساس هستند و راه رفتن دردناک است.
  • درجه ۳: این پارگی کامل رباط(های) آسیب دیده همراه با تورم و کبودی شدید است. مچ پا ناپایدار است و به احتمال زیاد راه رفتن امکان پذیر نیست زیرا مچ پا بیرون می زند و درد شدیدی وجود دارد.

پزشک می تواند پیچ ​​خوردگی پا را تشخیص دهد. گاهی اوقات برای رد کردن شکستگی استخوان در پا به اشعه ایکس نیاز است. استخوان های شکسته می توانند علائم مشابهی از درد و تورم داشته باشند. اگر استخوان شکسته ای وجود نداشته باشد، پزشک شما می تواند بر اساس میزان تورم، درد و کبودی، درجه پیچ خوردگی پا را به شما بگوید.

فیزیوتراپی برای درمان این بیماری

فیزیوتراپی در درمان آسیب های رباط بسیار موثر است. درمان در ابتدا بر کاهش درد و تورم قبل از توانبخشی مچ پا بازگرداندن فرد به فعالیت عادی متمرکز است. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• یخ/سرما درمانی
  • الکتروتراپی
  • چوب زیر بغل
  • مهاربندی
  • توصیه هایی در مورد پیشگیری در آینده

چگونه فیزیوتراپی می تواند به شما کمک کند؟

بسیاری از پیچ خوردگی های پا خود به خود و با مراقبت مناسب به خوبی بهبود می یابند، اما فیزیوتراپی می تواند به شناسایی علل تاخیر در بهبودی مانند مشکلات ثبات کمک کند.

فیزیوتراپیست شما برای تشخیص آسیب و ایجاد یک برنامه درمانی که ممکن است شامل درمان های دستی مانند حرکت مفصل و ماساژ بافت نرم باشد، با شما همکاری خواهد کرد.

این درمان ها می توانند به برداشتن بافت اسکار، کاهش سفتی و بازگرداندن حرکت کامل به مچ پا کمک کنند، که می تواند بهبود را تسریع کند.

آنها همچنین با شما کار خواهند کرد تا به بیومکانیک شما و نحوه توزیع وزن بدن در پاها و مچ نگاه کنند.

فیزیوتراپیست شما تمریناتی را در خانه به شما می دهد تا قدرت و ثبات را بهبود ببخشید. اینها بخش مهمی از بهبودی طولانی مدت شما پس از پیچ خوردگی پا خواهد بود.

مچ پا

طب فیزیکی و توانبخشی شاخه‌ای از علم پزشکی است که در کنار تشخیص و درمان بر توانبخشی و بهبود کیفیت بیماران نیز تمرکز دارد. علاوه بر این روش‌های درمانی تجویز شده، غیرتهاجمی و بدون نیاز به جراحی است. بسیاری از افراد درگیر با اختلالات عصبی، عضلانی، اسکلتی، قلبی عروقی، ریوی و … می‌توانند با هزینه‌ای مناسب از خدمات طب فیزیکی و توانبخشی استفاده کنند. دکتر سارا سادات محسن حسینی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به شما در درمان بیماری خود نوین ترین و اثر بخش ترین روش ها کمک خواهند کرد.

لیزرپرتوان

تکارتراپی