فیزیوتراپی روماتولوژیک چیست؟

فیزیوتراپی روماتولوژیک شکل خاصی از فیزیوتراپی است که با هدف درمان انواع بیماری های روماتولوژیک انجام می شود. بیماری های روماتولوژیک بیماری های خود ایمنی هستند که باعث التهاب مفاصل، ماهیچه ها، تاندون ها یا رباط ها می شوند. علل این شرایط اغلب ناشناخته هستند، اگرچه عوامل ارثی می توانند شایع باشند. فیزیوتراپیست های روماتولوژیک در ارزیابی و درمان طیف گسترده ای از علائم مرتبط با هر بیماری روماتولوژیکی مجرب هستند. فیزیوتراپیست های متخصص روماتولوژی می توانند یک برنامه درمانی جامع و شخصی را به شما ارائه دهند.

فیزیوتراپی در درمان بیماری های روماتولوژی چگونه عمل می کند؟

در کودکان مبتلا به بیماری های التهابی، فیزیوتراپیست می تواند ارزیابی کند که این بیماری چگونه بر عضلات و مفاصل کودک تأثیر گذاشته است. آنها تورم یا التهاب مفاصل، سفتی یا ضعف ماهیچه ها و توانایی عملکردی را ارزیابی می کنند – نحوه راه رفتن، ایستادن و حرکت شما.

این ارزیابی، همراه با ارزیابی پزشکی، به تصمیم گیری در مورد اینکه آیا وضعیت در حال بهتر شدن است و چه مدیریت بیشتری ممکن است مورد نیاز باشد، کمک خواهد کرد. فیزیوتراپیست همچنین در مورد تمریناتی برای کشش مفاصل و عضلات سفت و تقویت عضلات توصیه می کند تا کل بدن بتواند حرکت بهتری داشته باشد. در برخی موارد که مفاصل حرکت محدودی دارند، فیزیوتراپ با تیم پزشکی برای ارائه درمان اضافی مانند آتل زدن در کنار تزریق مفصل همکاری می‌کند و سپس توصیه‌ها یا درمان‌های ورزشی فشرده را به عنوان پیگیری این امر ارائه می‌کند.

فیزیوتراپی روماتولوژیک

در شرایط غیر التهابی، فیزیوتراپیست ارزیابی کاملی از حرکت مفصل، قدرت عضلانی و توانایی عملکردی از جمله راه رفتن را انجام می دهد. آن‌ها سپس می‌توانند تمرین‌ها و توصیه‌هایی را برای کمک به قوی‌تر شدن کودک ارائه دهند، که به او کمک می‌کند تا به سطح آمادگی جسمانی طبیعی خود بازگردد.

تمریناتی که ما در فیزیوتراپی انجام می دهیم با هدف افزایش قدرت عضلانی در گروه های عضلانی کلیدی است که در شرایط التهابی و غیر التهابی به سرعت ضعیف می شوند. ضعف در این گروه‌های عضلانی می‌تواند منجر به کاهش سطح انرژی، دردهای مفاصل و عضلانی و کاهش توانایی شرکت در فعالیت‌های عملکردی مانند بازی، مدرسه و معاشرت شود. با بازیابی قدرت در این گروه‌های عضلانی، کودکان می‌توانند در بسیاری از فعالیت‌ها، اگر نه در همه فعالیت‌های مشابه دوستان خود، شرکت کنند.

فیزیوتراپی روماتولوژیک

چه نوع فیزیوتراپی برای فیزیوتراپی روماتولوژیک استفاده می شود؟

فیزیوتراپی مورد استفاده برای درمان بیماری های روماتولوژیکی به علائم و شدت بیماری بستگی دارد. فیزیوتراپیست شما با شما همکاری می کند تا بهترین گزینه های فیزیوتراپی را برای درمان بیماری شما انتخاب کند. فیزیوتراپی احتمالی برای شرایط روماتولوژیک شامل تمام موارد زیرمی باشد:

• فعالیت های قلبی عروق :  سیستم قلبی عروقی یک سیستم اصلی است که برای زنده نگه داشتن شما حیاتی است. به همین دلیل است که در صورت وجود مشکل، دریافت درمان موثر بسیار مهم است. مشکلات قلبی عروقی می تواند بسیار ناتوان کننده باشد و فیزیوتراپی در توانبخشی نقش اساسی دارد. هدف فیزیوتراپی این است که فرد را به تدریج به سطح فعالیت قبلی خود بازگرداند
  • مدیریت درد : مدیریت درد راهی برای کمک به افراد برای مقابله با درد و تأثیر آن بر زندگی روزمره است. هدف از مدیریت درد کاهش درد در صورت امکان است. اگر این امکان پذیر نباشد، مدیریت درد به کاهش درد کمک می‌کند و به افراد روش‌هایی را برای مدیریت درد به صورت روزانه آموزش می‌دهد. این به افراد این امکان را می دهد که درد خود را کنترل کنند و راهبردهایی را بیاموزند تا استقلال و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.مدیریت درد راهی برای کمک به افراد برای مقابله با درد و تأثیر آن بر زندگی روزمره است. هدف از مدیریت درد کاهش درد در صورت امکان است. اگر این امکان پذیر نباشد، مدیریت درد به کاهش درد کمک می‌کند و به افراد روش‌هایی را برای مدیریت درد به صورت روزانه آموزش می‌دهد. این به افراد این امکان را می دهد که درد خود را کنترل کنند .فیزیوتراپیست ها به تعداد زیادی از بیماران کمک می کنند تا درد خود را مدیریت کنند، به ویژه آنهایی که از درد مزمن رنج می برند . فیزیوتراپی به شما می آموزد که چگونه با علائم خود کنار بیایید و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید تا به شما در حفظ توانایی عملکردی خود کمک کنید.
  • آب درمانی : آب درمانی شامل انجام تمرینات و تکنیک های خاص فیزیوتراپی در آب گرم برای کمک به تسکین درد ، آرامش و تقویت عضلات ، افزایش گردش خون و متعاقباً بهبود عملکرد است. آب درمانی همچنین به بزرگسالان و کودکانی که تحرک محدودی دارند اجازه می دهد تا تحرک خود را در آب به حداکثر برسانند.
  • سرما درمانی : سرما درمانی یا کرایوتراپی معمولا در مرحله حاد آسیب بافت نرم استفاده می شود. این شامل استفاده از یخ یا کرایوکف برای خنک کردن ناحیه آسیب دیده بافت نرم پس از آسیب است.باید تاکید کرد که سرما درمانی در مراحل اولیه درمان آسیب بافت نرم فواید زیادی را در بر می گیرد.
  • مشاوره قدم زدن : تکنیک‌های قدم زدن، اوج‌ها و پایین‌ترین فعالیت‌ها یا روزهای خوب و بد را که با درد کنترل می‌شوند، یکسان می‌کنند. قدم زدن همچنین به افراد یاد می دهد که ثبات و کنترل خود را در طول فعالیت ها حفظ کنند تا بتوانند با درد کمتری از فعالیت ها لذت ببرند.
  • تقویت : تمرینات تقویتی تمریناتی هستند که برای افزایش قدرت عضلات خاص یا گروهی طراحی شده اند. تمرینات تقویتی تا حد خستگی ماهیچه ها را بیش از حد تحت فشار قرار می دهد. این نیرو و اضافه بار عضله باعث رشد و افزایش قدرت می شود . عضلات ضعیف می توانند خطر آسیب به مفاصل و بافت های نرم اطراف را افزایش دهند.
  • آتل بندی
  • واکس تراپی

سخنی پایانی

در مورد فیزیوتراپی روماتولوژیک باید گفت که نوعی فیزیوتراپی تخصصی است که برای درمان انواع بیماری های روماتولوژیک اختصاص داده شده است. بیماری ها روماتولوژی از دسته بیماری های خودایمنی هستند که باعث التهاب در ماهیچه ها، مفاصل، رباط ها و تاندون ها می شوند و می توانند علائم مختلفی از جمله درد، تورم و سفتی ایجاد کنند. فیزیوتراپی روماتولوژیک روشی عالی برای مدیریت این علائم و کاهش تأثیر شرایط روماتولوژیک بر سبک زندگی شما است.

طب فیزیکی و توانبخشی شاخه‌ای از علم پزشکی است که در کنار تشخیص و درمان بر توانبخشی و بهبود کیفیت بیماران نیز تمرکز دارد. علاوه بر این روش‌های درمانی تجویز شده، غیرتهاجمی و بدون نیاز به جراحی است. بسیاری از افراد درگیر با اختلالات عصبی، عضلانی، اسکلتی، قلبی عروقی، ریوی و … می‌توانند با هزینه‌ای مناسب از خدمات طب فیزیکی و توانبخشی استفاده کنند. دکتر سارا سادات محسن حسینی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به شما در درمان بیماری خود نوین ترین و اثر بخش ترین روش ها کمک خواهند کرد.

لیزرپرتوان

تکارتراپی