خارپاشنه

همه آن چیزی که باید درباره خار پاشنه بدانید!

آنچه می خوانید...

دقیقا چه تعریفی دارد؟

خار پاشنه یک رشد استخوانی است که از زیر استخوان پاشنه پشتی در داخل پای شما بیرون می آید. خار پاشنه زمانی اتفاق می افتد که روی رباط های پای شما فشار وارد شود. اکثر مردم تا زمانی که برای درد پاشنه پا کمک نخواهند متوجه خار پاشنه خود نمی شوند. خار پاشنه را نمی توان درمان کرد. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی درمان های غیر جراحی را برای کاهش علائم مرتبط با خار پاشنه توصیه می کنند.

علائم خار پاشنه چیست؟

وقتی روی پاشنه پا فشار می آورید، درد شدیدی در پاشنه پا دارید.
صبح ها، وقتی برای اولین بار شروع به حرکت می کنید، دچار درد می شوید. به خصوص در اولین قدم هایی که پس از بلند شدن برمی دارید متوجه این موضوع خواهید شد.
درد پاشنه از پای شما به ساق پا می رسد.
التهاب ناشی از این امر منجر به تورم خار پاشنه می شود و پاشنه پا احساس گرما می کند. 
ممکن است برآمدگی کوچکی را روی پاشنه خود احساس کنید یا ببینید. 
با این حال، اغلب، خار پاشنه بی توجه می شود، زیرا همیشه علائمی ایجاد نمی کند.
در گذشته، پزشکان معمولاً آن را عمل می‌کردند، اما این به ندرت باعث بهبود طولانی مدت درد می‌شد. این خبر خوب است: جراحی فقط در موارد نادر ضروری است. در واقع، می‌توانید درد خار پاشنه را با نکات ارائه شده در زیر کاهش دهید.

علت ایجاد خار پاشنه چیست؟

در این قسمت می خواهیم به علت اصلی ایجاد این بیماری بپردازیم :
به طور مستقیم به دلیل کشیدگی طولانی مدت ماهیچه ها و رباط ها ایجاد می شود. در نهایت، این فشار بیش از حد به استخوان پاشنه ( کالکانئوس ) فشار وارد می کند و باعث ایجاد خار می شود.
این بیماری به مرور زمان ایجاد می شود. آنها به طور ناگهانی پس از یک تمرین یا یک رویداد ورزشی ظاهر نمی شوند. خار پاشنه زمانی ایجاد می شود که علائم اولیه مانند درد پاشنه را نادیده بگیرید.
استرس مکرر ناشی از راه رفتن، دویدن یا پریدن روی سطوح سخت یکی از دلایل شایع خار پاشنه است. همچنین ممکن است از پوشیدن کفش هایی که پای شما را پشتیبانی نمی کنند، ایجاد شوند.
خار پاشنه ممکن است به دلایل زیر نیز ایجاد شود:
· آرتروز
· کبودی پاشنه پا
· اضافه وزن بدن
· کفش های نامناسب

· مشکلات راه رفتن
· پوشیدن زیاد دمپایی
· کفش های کهنه
بسیاری از افرادی که خار پاشنه دارند نیز به التهاب کف پا نیز مبتلا هستند . این وضعیت دردناک با بافت سخت و فیبری که بین پاشنه و انگشتان پا قرار دارد، سروکار دارد. ابتلا به فاسیای کف پا خطر ابتلا به خار پاشنه را افزایش می دهد.

درمان خار پاشنه با طب فیزیکی

 ایجاد خار پاشنه


 درمان خار پاشنه

هنگامی که بیماری به درستی تشخیص داده شد، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی درمان مناسب خار استخوان پاشنه را توصیه می کند. خوشبختانه، بسیاری از بیماران میتوانند با درمان غیرجراحی خار پاشنه به تسکین درد خار استخوانی دست یابند. در واقع، طبق گفته آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا ، “بیش از ۹۰ درصد بیماران مبتلا به خار پاشنه کف پا ظرف ۱۰ ماه پس از شروع روش های درمانی ساده بهبود می یابند.” . در بسیاری از موارد، این درمان ممکن است شامل تنظیم سبک زندگی باشد. برای بیمارانی که اضافه وزن دارند، از دست دادن وزن اضافی ممکن است به کاهش استرس روی پا و پاشنه آسیبدیده در حین فعالیتهای وزنی کمک کند. 

برای ورزشکارانی که از درد خار استخوان رنج میبرند، ممکن است لازم باشد شدت و دفعات فعالیتهایی که باعث تشدید علائم میشوند کاهش یابد. برای کسانی که علائم خفیف پاشنه خفیفتری دارند، ممکن است درمان این بیماری به اندازه کافی در خانه، با یک رژیم استراحت، یخ، فشردهسازی و بالا بردن ارتفاع ممکن باشد.

درمان خار پاشنه

علاوه بر این، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) را می توان برای کمک به درد و تورم عمومی به دنبال فعالیت های شدید و در طول انجام داد. شعله ور شدن علایمی که کشش اساسی ساق پا می تواند به سادگی با قرار دادن توپ های پای خود در امتداد لبه یک پله در حالی که رو به طبقه بالا باشد و سپس به آرامی و با خیال راحت پاشنه های خود را پایین بیاورید. کشش های نشسته نیز ممکن است با استفاده از نوارهای کمکی برای کشیدن نوک پاها به سمت بدن انجام شوند. یک ارائهدهنده مراقبتهای بهداشتی ممکن است تمرینهای هدفمندتری را که برای کشش خار پاشنه پا طراحی شدهاند، توصیه کند، و این تمرینها اغلب زمانی مؤثرتر هستند که در اوایل روز قبل از انجام فعالیتهای شدید انجام شوند.

همچنین ممکن است از اسپلینت های شب برای آرام نگه داشتن رباط های پا، یعنی فاسیای کف پا، در طول شب استفاده شود. کفشهای مناسب، بالشتکهای پاشنه برای بالشتک کردن پایین پا، و درجهایی برای به حداقل رساندن ناهنجاریهای راه رفتن (مانند قوسهای بلند یا پرون شدن بیش از حد) ممکن است مفید باشند. این وسایل کمکی و درج ها ممکن است به کاهش فشار در امتداد کف پا کمک کنند.

خار پاشنه

بسته به شدت عارضه، پزشک ممکن است یک رژیم فیزیوتراپی کامل، شامل کشش و سایر تمرینات برای کاهش درد و ناراحتی را توصیه کند. در این موارد، یک درمانگر یک رژیم فیزیوتراپی را برای هر بیمار تنظیم می کند. هنگامی که بیمار احساس راحتی کرد، این تمرینات برای خار پاشنه کف پا و درد ممکن است به طور مستقل در خانه انجام شود. تزریق کورتیزون نیز ممکن است به کاهش درد و تورم کمک کند. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که این واکسنها فقط به طور موقت درد خار پاشنه پا را تسکین میدهند .

برخی درمان های خار استخوان

  • استراحت : استراحت زیاد و کاهش فشار از روی پاها می تواند به کاهش درد و تورم در ناحیه آسیب دیده کمک کند.
  • استفاده از یخ : این می تواند به کاهش درد و تورم کمک کند.
  • استفاده از ارتزهای سفارشی (درج کفش) : این درج‌های دوناتی شکل به داخل کفش می‌روند تا فشار را از پاشنه خارج کنند.
  • پوشیدن کفش های ورزشی بالشتکی : این کفش ها همچنین ممکن است به کاهش فشار و کاهش درد کمک کنند.
  • داروهای ضد التهابی : این دارو به کاهش تورم کمک می کند.
  • تزریق کورتیزون : این تزریق ها تورم و درد را در ناحیه آسیب دیده کاهش می دهد. اگر داروهای ضد التهابی بدون نسخه موثر نباشند، آنها گزینه قوی تری هستند.
  • در موارد نادر، ممکن است جراحی برای برداشتن خار پاشنه لازم باشد. با این حال، درمان های فوق معمولا موثر هستند و نیازی به جراحی نیست.
  • فیزیوتراپی : دریافت جلسات منظم فیزیوتراپی که توسط پزشک متخصص تجویز می شود از کارآمدترین روش های درمان آن می باشد
  • اگر خار پاشنه ناشی از یک نوع التهابی آرتریت باشد، درمان بیماری زمینه ای نیز ممکن است علائم را بهبود بخشد.
درمان های خار پاشنه

سخنی پایانی

خار پاشنه نوعی اختلال است که در اکثر موارد بدون جراحی قابل درمان است .دریافت جلسات فیزیوتراپی یکی از راهکار های درمانی است که توسط پزشک متخصص تجویز می شود .

طب فیزیکی و توانبخشی شاخه‌ای از علم پزشکی است که در کنار تشخیص و درمان بر توانبخشی و بهبود کیفیت بیماران نیز تمرکز دارد. علاوه بر این روش‌های درمانی تجویز شده، غیرتهاجمی و بدون نیاز به جراحی است. بسیاری از افراد درگیر با اختلالات عصبی، عضلانی، اسکلتی، قلبی عروقی، ریوی و … می‌توانند با هزینه‌ای مناسب از خدمات طب فیزیکی و توانبخشی استفاده کنند. دکتر سارا سادات محسن حسینی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به شما در درمان بیماری خود نوین ترین و اثر بخش ترین روش ها کمک خواهند کرد.

لیزرپرتوان

تکارتراپی

تزریق پلاسما

شاک ویوتراپی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

دکتر سارا سادات محسن الحسینی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات وعضو انجمن کشوری و جهانی طب فیزیکی و توانبخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *