روش های طب فیزیکی برای درمان سندروم تونل تارسال مچ پا

سندروم تونل تارسال مچ پا یکی از مشکلات نادر اما دردناک مربوط به کف پا است که در این سندروم کف پا و مچ داخلی پا به علت کشش و فشار وارد بر عصب درشت نی درگیر می شوند. عصب تیبیال خلفی یا عصب درشت نی از درون این تونل عبور می کند؛ این تونل توسط استخوان و بافت های نرم کف پا احاطه شده است؛ به همین سبب تحت فشار قرار گرفتن عصب می تواند به مشکلات مربوط به کف پا ربط داشته باشد. خوشبختانه این سندروم توسط طب فیزیکی قابل کنترل و درمان است. در ادامه مطلب در خصوص دلایل، علائم و درمان سندروم تونل تارسال با طب فیزیکی مطالبی بیان خواهد شد.

دلایل سندروم تونل تارسال مچ پا

یکسری استخوان کوچک بین قوزک داخلی و جلوی پا، پل ارتباطی تشکیل می دهند که به آن تارسال گفته می شود. ایجاد فشار و آسیب به این ناحیه ها می تواند باعث بروز این سندروم شود. رایج ترین دلایل سندروم تونل تارسال مچ پا عبارتند از:

صافی کف پا

صاف بودن کف پا باعث فشار آمدن به پا می شود و در نتیجه مچ پا به سمت خارج انحراف پیدا می کند؛ همین عامل به تنهایی می تواند باعث تنگ شدن تونل تارسال و تحت فشار قرار گرفتن عصب تیبیال شود.

واریس

اگر رگ های واریسی در سراسر بدن گسترده باشند؛ به غشای عصب فشار وارد می شود و در نتیجه این سندروم به وجود می آید.

بیماری آرتریت

بیماری روماتیسم مفصلی یا آرتریت سبب ایجاد التهاب در مفاصل می شود. اگر مفصل مچ پا در اثر این بیماری دچار التهاب و تورم شود می‌تواند عصب تیبیال را تحت فشار قرار دهد و این سندروم را به وجود آورد.

بیماری دیابت

بیماری دیابت می تواند باعث نوروپاتی دیابتی یا آسیب اعصاب محیطی شود؛ آسیب اعصاب محیطی باعث می شود تا اعصاب در برابر فشردگی و کشش مقاومت کمی پیدا کنند؛ همین مورد زمینه را برای بروز سندروم تونل تارسال مچ پا به وجود می آورد.

سایر عوامل ایجاد کننده بیماری عبارتند از:

• ایجاد تومورهای خوش خیم استخوانی در نزدیکی عصب تیبیال
  • شکستگی مچ پا
  • تورم و التهاب تاندون ها در قسمت مچ پا
  • شکستگی قوزک پا
  • ایستادن طولانی مدت روی پا
  • تورم پا در اثر عوامل مختلف مانند بارداری
  • اضافه وزن زیاد

علائم سندروم تونل تارسال مچ پا

شدت بیماری در بروز علائم این سندروم نقش بسیار مهمی دارند؛ زمانی که بیماری پیشرفت می کند و علائم تشدید می شوند در قسمت ساق پا و زانوی فرد علائمی به وجود می آید؛ زمانی که بیماری هنوز پیشرفت نکرده است علائم بیماری می توانند در قسمت انگشتان، کف پا و قوزک داخلی پا مشاهده شوند.

رایج ترین علائم این بیماری عبارتند از:

احساس درد در کف پا

افراد مبتلا به این سندروم ممکن است احساس درد زیادی به صورت تیر کشیدگی به همراه گزگز کردن در کف پای خود احساس کنند. در برخی از مواقع این درد به سمت چهار انگشت پا کشیده می شود. فعالیت هایی مانند ایستادن، رانندگی و کارهای زیاد باعث افزایش این درد می شوند.

التهاب

التهاب و تورم در اطراف قوزک پا و قسمت مچ پا به پایین از دیگر نشانه های این بیماری است. علاوه بر ورم، گاه قرمزی اطراف مچ پا مشاهده می‌شود. بیمار ممکن است احساس خارش شدید در قسمت مچ پا نیز داشته باشد. در اثر خارش ممکن است ناحیه قوزک پا دچار زخم شود.

سایر عوامل سندروم تونل تارسال مچ پا عبارتند از:

• درد کف پا در هنگام پیاده روی سریع یا دویدن
  • احساس سوزش خصوصاً در قسمت پاشنه و انگشتان
  • احساس گرمی و سردی در قسمت پاها
  • مثبت شدن تست تینل

درمان سندروم تونل تارسال مچ پا

متخصص طب فیزیکی پس از تأیید سندروم تونل تارسال مچ پا از طریق تست ها و آزمایش های مختلف همانند عکس برداری با اشعه ایکس و آزمایش تینل با توجه به وضعیت جسمی بیمار روش های درمانی مختلف را به کار می گیرد؛ اهداف درمان با طب فیزیکی عبارتند از:

• کاهش درد و التهاب
  • تقویت عضلات اطراف مچ پا
  • رفع کردن آسیب های مچ پا
  • توانبخشی بیمار

رایج ترین روش های درمانی درمان سندروم تونل تارسال مچ پا عبارتند از:

روش های فیزیوتراپی

اعمال فیزیوتراپی نقش بسیار مهمی در درمان سندروم تونل تارسال مچ پا دارند. متخصص طب فیزیکی با استفاده از دستگاه های پیشرفته مانند شاک ویو تراپی با استفاده از امواج قدرتمند صوتی به بهبود بافت کمک شایانی می کند. متخصص طب فیزیکی در روش های فیزیوتراپی از ماساژ درمانی نیز بهره می گیرد و با ماساژ عمقی بافت های نرم اطراف مچ پا اقدام به درمان این سندروم می کند. روش های نامبرده شده باعث بهبود جریان خون، کاهش درد و التهاب در عضو آسیب دیده می شوند.

روش های ترکیبی

پزشک متخصص طب فیزیکی ممکن است از روش های مختلف به صورت ترکیبی استفاده کند؛ روش rice یکی از رایج ترین روش ها است که در آن پزشک متخصص به بیمار دستور استراحت می دهد و هم زمان از کمپرس سرد، بانداژ ناحیه آسیب دیده و بالا نگه داشتن عضو برای درمان استفاده می کند. تمامی این روش ها موجب کاهش التهاب و تخفیف علائم می شوند.

تجویز بریس

پزشک متخصص طب فیزیکی پس از معاینه کامل ساختار پای فرد بیمار آتل یا بریس متناسب با پای بیمار می سازد. این آتل ها باعث راست نگه داشته شدن مچ پا می شوند و پا را در وضعیت صحیح قرار می دهند. به مرور زمان و با انجام تمرینات خاص ورزشی این سندروم درمان می شود. متخصص طب فیزیکی برای بیمار ارتز پا و کفش های ورزشی مخصوص تجویز می کند به طوری که کفش‌ها و ارتز کمترین فشار را به عصب تیبیال خلفی وارد کنند. از کف پای بیمار اسکن انجام می شود نقاط فشار تعیین می گردد و طبق آن کفی مناسب برای داخل کفش طبق پای بیمار ساخته می‌شود بدین ترتیب فشار از روی عصب تیبیال برداشته می شود.

ورزش

متخصص طب فیزیکی ورزش های مخصوص جهت اصلاح ناهنجاری مچ پا و برداشتن فشار از روی عصب را آموزش داده می شود.

روش های طب فیزیکی برای درمان سندروم تونل تارسال مچ پا

سندروم تونل تارسال مچ پا یکی از بیماری های دردناک است که علائم آن شباهت زیادی به خار پاشنه دارند. احساس درد در هنگام دویدن و پیاده روی سریع و احساس کرختی و گزگز در کف پا و انگشتان پا می تواند از علائم رایج این بیماری باشد. برای درمان این بیماری می توانید به مطب دکتر سارا سادات محسن الحسینی متخصص طب فیزیکی در تهران مراجعه کنید. دکتر سارا حسینی با استفاده از روش های متداول و پیشرفته طب فیزیکی مانند شاک ویو تراپی، لیزر تراپی و طب سوزنی اقدام به درمان این بیماری می کند.