سرگیجه

درمان کامل سرگیجه با فیزیوتراپی !

سرگیجه احساسی است که فرد دچار این تصور می شود که خود یا محیط اطرافش در حال چرخش است. این می تواند باعث مشکلات تعادل شود و اغلب اوقات علت این مشکل در گوش داخلی است. افرادی که سرگیجه دارند ممکن است از احساس سرگیجه شکایت داشته باشند. سرگیجه نیز به عنوان احساس سبکی سر توصیف می شود.

سرگیجه و سبکی سر اغلب علل مختلف و درمان های متفاوتی دارند، اما می توانند با هم بروز کنند.سرگیجه افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد. اگرچه در بین کودکان بسیار نادر است، اما در بزرگسالان بالای ۲۰ سال شایع است. سرگیجه و مشکلات تعادل برای افراد بالای ۶۵ سال خطرناک تر است. افراد مسن در معرض خطر بیشتری برای شکستگی و آسیب های عمده ناشی از سقوط ناشی از عدم تعادل هستند.

فیزیوتراپیست می تواند به افراد کمک کند تا علائم سرگیجه را مدیریت کنند تا بتوانند دوباره حرکت کنند. فیزیوتراپیست ها متخصصان حرکت هستند که کیفیت زندگی را از طریق مراقبت عملی، آموزش بیمار و حرکات تجویز شده بهبود می بخشند.

درمان سرگیجه

آیا فیزیوتراپی می تواند به درمان سرگیجه کمک کند؟

هنگامی که مردم به فیزیوتراپی فکر می کنند، اولین چیزی که احتمالاً به ذهن خطور می کند، درمان مبتنی بر ورزش و درمان دستی برای آسیب ها است. با این حال، آیا می دانید که فیزیوتراپیست سرگیجه را درمان می کند؟
دانستن اینکه فیزیوتراپیست ها این نوع علائم سرگیجه را درمان می کنند بسیار مهم است، زیرا بسیاری از افراد بدون اینکه بدانند می توان کاری در مورد آن انجام داد تا زندگی به حالت عادی بازگردد، با سرگیجه و مشکلات ناشی از آن زندگی می کنند. آیا وقتی می خواهید صبح از خواب بیدار شوید یا حتی وقتی می خواهید دراز بکشید تا بخوابید، احساس سرگیجه می کنید؟ آیا این احساس را دارید که دنیا به دور شما می چرخد و همه اینها بدون دلیل ظاهری شروع شده است؟
این سرگیجه در نتیجه یک مشکل گوش داخلی است که ممکن است شامل موارد زیر باشد: سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم (BPPV)، التهاب گوش داخلی یا میگرن. گاهی اوقات سرگیجه به دلیل مشکلات دیگری مانند اضطراب، فشار خون پایین یا هیپوگلیسمی (افت قند خون) ایجاد می شود.

فیزیوتراپی برای درمان سرگیجه

یکی از رایج ترین انواع سرگیجه BPPV است. متأسفانه، BPPV اغلب می تواند هیچ علت مرتبطی نداشته باشد و به عنوان BPPV ایدیوپاتیک شناخته می شود.

سایر اشکال سرگیجه شامل نوریت دهلیزی یا سرگیجه به دلیل سفتی بالای گردن ایجاد می شود و اغلب می تواند بدون احساس سفتی گردن یا درد وجود داشته باشد. نوریت دهلیزی نتیجه التهاب گوش داخلی یا التهاب عصبی است که گوش داخلی را به مغز (عصب دهلیزی) متصل می کند. اغلب این امر به دلیل یک عفونت ویروسی ایجاد می شود و می تواند منجر به سرگیجه، بی ثباتی، مشکلات تعادلی و گاهی اوقات مشکلات بینایی یا شنوایی شود.

علائم سرگیجه می تواند شامل موارد زیر باشد:

• احساس چرخش یا تاب خوردن
  • احساس عدم تعادل
  • مشکلات بینایی
  • صدای زنگ در گوش
  • تعریق
  • گوش داخلی

گوش داخلی شما شامل یک سری کانال های نیم دایره ای پر از مایع است. هنگامی که سر خود را حرکت می دهید، مایع داخل کانال ها به مغز شما اجازه می دهد تا جهت، سرعت و زاویه حرکت را بداند. این اطلاعات به مغز اجازه می دهد تا چشم ها را به گونه ای تنظیم کند که دید واضح و ثابتی را حفظ کند. هنگامی که مشکلاتی در گوش داخلی رخ می دهد، این فرآیند را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به سرگیجه می شود. اغلب، مشکلات سرگیجه که گوش داخلی را درگیر می کند قابل درمان

ماساژ برای درمان سرگیجه

چه تمرین هایی شامل درمان سرگیجه می شود؟

VRT به سه دسته تقسیم می شود:

• تمرینات تعادلی به بیماران کمک می کند تا روی زمین ناهموار یا در تاریکی راه بروند.
  • تمرینات تثبیت نگاه با هدف بهبود وحدت بینایی در حین حرکت سر انجام می شود.
  • Habituation برای درمان سرگیجه ناشی از تحریک بینایی یا حرکت سر مانند سرگیجه استفاده می شود. این مقوله ای است که ما در اینجا روی آن تمرکز خواهیم کرد.

قبل از انجام این برنامه ورزشی خانگی، باید مشخص کنید کدام گوش مشکل دارد. در اینجا فرض می کنیم که گوش چپ شماست. بین هر حرکت صبر کنید تا سرگیجه برطرف شود. بعد از تمرینات عادت‌سازی به آرامی بنشینید.

مانور Epley

روی تخت بنشینید.
سر خود را ۴۵ درجه به چپ بچرخانید.
همانطور که به سرعت به عقب دراز می کشید، سر خود را زاویه دار نگه دارید.
بدون اینکه سر خود را بالا بیاورید، آن را ۹۰ درجه به سمت راست بچرخانید.
بدن خود را بچرخانید و ۹۰O دیگر به سمت راست سر کنید.
مانور
سمونت روی تخت بنشینید و سر خود را ۴۵ درجه به سمت راست بچرخانید و آن را در همان حالت نگه دارید.
به سرعت به پهلوی چپ خود دراز بکشید تا به سقف نگاه کنید.
به حالت نشسته برگردید، سپس به سرعت به پهلوی راست خود دراز بکشید تا به زمین نگاه کنید.

مانور نیمه سامرسا یا فاستر

در حالی که زانو زده اید، به سقف نگاه کنید.
اکنون سر خود را وارونه روی زمین قرار دهید و در چانه خود فرو کنید.
بدون حرکت دادن تنه، به سمت آرنج چپ خود بچرخید.

ورزش برانت-داروف

روی تخت بنشینید و سر خود را ۴۵ درجه به راست بچرخانید.
فقط بدن خود را حرکت دهید تا روی پهلوی چپ دراز بکشید.
بالا بیایید و برای طرف دیگر تکرار کنید.

درمان چه مدت طول می کشد؟

قبل از بررسی مدت زمان انجام فیزیوتراپی، تأیید کنید که علائم دهلیزی شما نشانه چیز دیگری نیست:

نوریت دهلیزی
نوروم آکوستیک
میگرن دهلیزی و غیره.
با VRT معمولی، احساس سرگیجه باید در عرض سه تا شش هفته برطرف شود. بسیاری از مردم دیگر هرگز از آن رنج نمی برند.

ماساژ درمانی

سخنی با شما

اگر شما دچار سرگیجه شده باشید در اولین قدم با مراجعه به پزشک متخصص علت سرگیجه را پیدا کنید و در صورتی که تشخیص متخصص شما دریافت جلسات فیزیوتراپی باشد با مراجعه منظم به مرکز فیزیوتراپی مراحل درمان خود را پیگیری کنید. با آرزوی بهبودی و سلامتی.

طب فیزیکی و توانبخشی شاخه‌ای از علم پزشکی است که در کنار تشخیص و درمان بر توانبخشی و بهبود کیفیت بیماران نیز تمرکز دارد. علاوه بر این روش‌های درمانی تجویز شده، غیرتهاجمی و بدون نیاز به جراحی است. بسیاری از افراد درگیر با اختلالات عصبی، عضلانی، اسکلتی، قلبی عروقی، ریوی و … می‌توانند با هزینه‌ای مناسب از خدمات طب فیزیکی و توانبخشی استفاده کنند. دکتر سارا سادات محسن حسینی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به شما در درمان بیماری خود نوین ترین و اثر بخش ترین روش ها کمک خواهند کرد.

لیزرپرتوان

تکارتراپی